2013.08.15

2013.08.15. 14:56

Tajvanon az augusztus 15-18 között megrendezésre kerülő Taipei Aerospace and Defense Technology Exhibition (TADTE) kiállításon bemutatták a helyi gyártású Hsiung Feng III-as robotrepülőgép szárazföldi mobil indítórendszerét. A hangsebesség kétszeresével száguldó és 150 km-es hatótávolságú Hsiung Feng III-ból négy indítókonténerét helyezték el egy nyerges utánfutón. Az utánfutót a holland DAF licence alapján Tajvanon gyártott kamion mozgatja közúton. Az utóbbi időben a Hsiung Feng III-as robotrepülőgép egyre több hadihajón jelenik meg. (Lásd: 1., 2.)

Újra górcső alá veszik a V-22-es Osprey változatok üzemeltetési jellemzőit az Egyesült Államokban 2009 után. A Pentagonban és a Számvevőszéken arra kíváncsiak, hogy jelenleg ilyen hadrafoghatósági mutatót ér el a billenőrotoros gép, valamint a típusba épített egyes alkatrészek, rendszerek, berendezések élettartama mekkora. 2009-ben a hajtóművek tervezett 500-600 órás meghibásodás közötti üzemideje 400 óra körül mozgott. A hadrafoghatóság az elmúlt években folyamatosan nőtt, a tengerészgyalogság 2010-ben 53, míg a légierő 54 %-ot tudott felmutatni, 2011-ben viszont már 63, illetve 58 %-on álltak a mutatók. Tavaly tovább emelkedett ez az érték, így már elérték a 68 és a 62 százalékot is.

Várhatólag messze többe fog kerülni a USS MONTPELIER (SSN 765) LOS ANGELES-osztályú nukleáris maghajtású tengeralattjáró javítási költsége, mint azt becsülték. A tengeralattjáró tavaly október 13-án ütközött össze a SAN JACINTO (CG 56) TICONDEROGA-osztályú légvédelmi cirkálóval, Florida északkeleti partjainak közelében egy gyakorlaton. Mint a vizsgálat kiderítette, a periszkópmélységbe emelkedő MONTPELIER irányítását végzők rossz csapatmunkája miatt került sor a farrész cirkálóval történő találkájára.  Az ez év februárjában végzett első kárbecslés eredménye 32 millió dollár volt, csakhogy azóta további hibák kerültek feltárásra, ezek miatt akár 50%-al is emelkedhet a javítást végző Huntington Ingalls Newport News hajógyár által kiszámlázott összeg.

Ugyanis a tengeralattjáró nyomásálló hajótestének 3-5,4 méteres darabját is ki kell cserélni az ütközés során tönkrement szonár és kormánylapát mellett. A SAN JACINTO-n egyébként 10 millió dolláros kár keletkezet, ezt már helyreállították és július 22 óta a tengeren tartózkodik. A MONTPELIER helyrehozásával is végezni kellett volna már, de a nyomásálló hajótest cseréje miatt további tárgyalásokat kezdtek a hajógyár, illetve a haditengerészet képviselői. Várhatólag ez év végére, vagy 2014 elejére fog elkészülni az 1993-ban szolgálatba állított USS MONTPELIER.

Már az AGM-84D Harpoon hajók elleni robotrepülőgépek felfüggesztését gyakorolja a P-8A Poseidon tengeri járőrgéppel elsőként felálló VP-16-os War Eagles század földi személyzete. Mindeközben a pilóták és a rendszerkezelők szintén az AGM-84D majdani bevetésére készülnek. Az első indítást várhatólag idén ősszel fogja végrehajtani a század.

A megnövekedett állami kiadások (az infrastruktúra, az oktatás és energetikai fejlesztés) miatt letett új C-295 Persuader tengeri járőrgépek beszerzésének tervéről Chile. Bár a chilei haditengerészet az ország rézexportjából képes volt a szükséges összeg elkülönítésére, azonban a politikai vezetés mégsem járult hozzá a beszerzés végrehajtásához. Az USA-tól használtan az 1990-es évek elején beszerzett 8 Lockheed P-3A Orion gépekből jelenleg három üzemképes, ezeket a modernizáció után 2030-ig tervezik szolgálatban tartani. Ez a modernizáció kiterjed a jelenlegi legkorszerűbb fedélzeti rendszerek beépítésére, az AGM-84 Harpoon robotrepülőgépek integrációjára, a szárnyszerkezetek megerősítésére és hajtóművek nagyjavítására is.

Egyre kevesebb az esély arra, hogy túlélőket találjanak a kedden szerencsétlenül járt indiai INS SINDHURAKSHAK (S 63) tengeralattjárón. A haditengerészet búvárai már behatoltak a torony tetejéig majdnem víz alatt lévő tengeralattjáróba, azonban a robbanás és a nagy hő alaposan eldeformálta az amúgy sem tágas SINDHURAKSHAK belterét, ez jelentősen megnehezíti a mentőcsapatok dolgát. A tengeralattjáró belsejéből nagynyomású szivattyúk segítségével is megpróbálják eltávolítani a betört tengervizet. A SINDHURAKSHAK balesetét várhatólag négy héten belül kivizsgálják, jelenleg annyit már közöltek, hogy a tengeralattjáró akkumulátortelepeit a balesetet megelőző harmadik napon töltötték fel. A tűz feltételezett okaként egyelőre a rövidzárlat lett megjelölve, de arról még csak találgatás sem látott napvilágot, hogy a fedélzeti tűzoltórendszer miért nem volt képes elfojtani a lángokat.

NETARZENÁL GALÉRIA

Olasz Centauro B1-es.

ShinMaywa US-2.

Kötelékben.

Short S-312 Tucano T.1.

Iráni Szu-24.

Eurocopter EC 665 Tigre HAD.