2013.09.02

2013.09.02. 14:55

Végrehajtotta első repülését augusztus 29-én a Törökországban a TAI (Turkish Aerospace Industries) Hurkus turbólégcsavaros kiképzőgép első példánya. A Murat Ozpala tesztpilóta vezetett gép 33 percet töltött a levegőben be nem húzott futóművekkel. Éppen ezért legnagyobb sebessége csak 277 km/h volt, míg a repülés során 2900 métert érte el a legnagyobb magasság. Az 1600 lóerős Pratt&Whitney Canada PT6-os gázturbinával hajtott gép felszálló sebessége némileg magasabb, 185 km/h volt, mint azt tervezték, de jól irányíthatónak bizonyult a levegőben. Meg kell jegyezni, hogy erre a repülésre egy korábbi időpont volt kitűzve.

A munkahelyteremtés lesz az egyik fő szempont a dán kormány szemében akkor, amikor kiválasztják az ország következő többfeladatú harci repülőgép típusát. Erre 2015 közepén szeretnének sort keríteni, mivel az F-16-ok nyugdíjazásának kezdetét 2020-ra tervezik. A 24-30 új vadászgép becsült költsége 3,8 és 5,5 milliárd dollár között fog alakulni. A darabszámokat illetőleg az elkövetkező fél évben szeretnének döntésre jutni Dániában, de annyi már bizonyos, hogy négy pályázót kérnek fel a tanulmányok benyújtására. Ezek a Boeing F/A-18E/F Super Hornet, a Lockheed Martin F-35 Lightning II, a Saab Gripen NG-DK és a Cassidian Eurofighter Typhoon. Nagy, 100 %-os ellentételezésre, ebből kifolyólag jelentős ipari fejlesztésekre és hosszú távú gazdasági növekedésre számítanak a dánok, ezzel alaposan megerősíthetik az ország gazdaságát.

Venezuela haditengerészete kínai gyártmányú forgószárnyasokra cseréli le a LUPO-osztályú fregattjain szolgáló olasz Agusta-Bell AB212ASW tengeralattjáró elhárításra specializált helikoptereit. A kiválasztott típus a Harbin Z-9-es lett, ezeket a 70%-ban Kínában gyártott alkatrészekből épített, a Eurocopter AS365 Dauphin licence alapján gyártott helikoptereket 2015-től adják majd át.

Ötletük jóváhagyására és pénzbeli támogatásra várnak az izraeli állami tulajdonban lévő Rafael és USA-beli Raytheon vállatoknál a Patriot légvédelmi rendszer továbbfejlesztésével kapcsolatban. A két cég a PAAC-4 (Patriot Advanced Affordable Capability-4) program keretében a Rafael és az amerikai Raytheon által közösen fejlesztett David's Sling rakétavédelmi rendszer Stunner rakétáját integrálná, a már szolgálatban álló PAC-3-as rendszer elemeihez. Érdekesség, hogy a Stunner több mint egy éve, mint az izraeli F-35A-k jövőbeli légiharc-fegyverzeteként is szóba került. A számítások szerint a Stunner alkalmazásával egyrészt megnövekedne a PAAC-4-as komplexumok által védett területek nagysága a PAC-3-hoz képest, másrészt az új rakéták olcsóbbak is lennének. Az elképzelésük igazolására szolgáló prototípus elkészítésére Washingtonból várnak egy nagyjából 20 millió dollár körüli összeget a fejlesztők.

Előrehaladott állapotban van Argentínában az évek óta szárazföldön lévő ARA SAN JUAN (S 42) tengeralattjáró korszerűsítési munkálata. A Thyssen Nordseewerke által 1985. november 19-én befejezett egységen 2007-ben megkezdett munkák évekig álltak egy Buenos Aires-i hajógyárban, egyrészt pénzforrások, másrészt szakképzett munkaerő hiányában. A SAN JUAN mind a négy MTU dízelmotorjának és mind a négy Siemens generátorának kicserélése csak a tengeralattjáró testének megbontásával valósítható meg, ez pedig egy igen bonyolult folyamat. Korszerűsítésre kerülnek az elektronikai rendszerek, de cserélve lesz a csőrendszer a szelepekkel és a hajócsavar is. A SAN JUAN várhatólag októberben fog újra vízre kerülni.

NETARZENÁL GALÉRIA

Indul a Nyeva: 1., 2.

Egy újabb különleges festést viselő német Tornado: 1., 2.

Frecce Tricolori.

Kicsit menő?

Westland WS-61 Sea King Mk.41.

Saab RF-35 Draken.