2013.09.24

2013.09.24. 14:35

Indiában a haditengerészet szeptember 23-án átvette a megrendelt 17 BAE Systems Hawk Mk 132-es sugárhajtású kiképzőgépei közül az elsőt. Ebben az évben összesen öt Hawk kerül majd átadásra a flotta részére, ezeket már az állami tulajdonú Hindustan Aeronautics Limited  (HAL) Bangalore-ban található üzemében szerelik össze. A 17 haditengerészeti példányt három éven belül elkészítik a vállalatnál, ahol a légierő számára már 70 gépet adtak át. Az indiai haditengerészet a harmadik, mely ezt a típust alkalmazza, hiszen a brit és az amerikai flotta repülőgép-vezetői a Hawk-on alapuló változatokon kapják meg kiképzésüket.

Szeptember 19-én repült először pilóta nélkül a légi célpontnak átépített QF-16-os. A floridai Tyndall légibázisról felszálló, majd oda a Mexikói-öböl felett végzett próbaútról visszaérkező QF-16A Block 15-ös gépet a földről két F-16-os tesztpilóta irányította. Hajtóműindítás után, a felszállás előtti ellenőrzést még a pilótafülkében ülve végezték el, de azután a repülőgép-vezető kimászott a gépből és a kabintető lezárását már kívülről hajtották végre. Helyi idő szerint 15:00-kor került sor a felszállására, majd kezdetét vette az egy órás tesztrepülés, ami során a hangsebességet is átlépte a QF-16-os. A leszállást a QF-16-os emberi beavatkozás nélkül hajtatta végre. A sivatagi tároláson lévő Fighting Falcon vadászbombázókból eddig hat példányt alakított át a Boeing a QF-16-os jelzéssel ellátott célgéppé, a módosítás utáni első pilótával végrehajtott repülésre még tavaly májusában került sor. A próbák következő fázisa már a Holloman támaszponton, illetve annak közelében fog lezajlani.

Megkezdik a végszerelését az S-97 Raider helikopter prototípusának ezen a héten a Sikorsky West Palm Beach-i gyárában. A koaxiális rotorlapátok mellett még egy tolólégcsavarral is ellátott szerkezet első repülésére a következő év végén kerítenek sort. A meglepően olcsó, teljesen felszerelve is mindössze 15 millió dollárba kerülő forgószárnyas jövője azonban nem mondható rózsásnak, hiszen Washington már meglebegtette az esetleges megrendelésre kerülő mennyiség csökkentését.

Október közepéig a Northrop Grumman MQ-8C Fire Scout robothelikopter is végre fogja hajtani első repülését, de jelenleg még csak a földi hajtóműpróbáknál tartanak. Az eddig 30 darabos mennyiségben megrendelt MQ-8C első felszállását idén szeptemberre tűzték ki. Az LCS osztályba tartozó fregattokon a négy MQ-8B helyett három C lenne csak elhelyezhető, azonban ez nem jelent visszalépést, hiszen ezek nagyobb őrjáratozási idővel rendelkeznek elődjeikhez képest. És, hogy mennyibe is kerülhet egy MQ-8C az attól függ, mennyit rendelnek majd belőle. Az azonban bizonyos, hogy durván egy millió dollárral lesz drágább, mint egy B variáns, ennek az árnak a 15%-át a Bell 407 Jet Ranger-ön alapuló sárkányszerkezet teszi ki. A szeptember 20-án elvégzett hajtóműpróba 10 percig tartott, de a héten még többet végre fognak hajtani a robothelikopteren. Várhatólag még ebben a hónapban egy másik MQ-8C is csatlakozni fog a repülési próbákhoz, ezek tervezett időtartama hat hónap lesz.

Amerikában a Boeing-nál hozzáláttak a B-52H Stratofortress nehézbombázók bombakamrájába kerülő forgó bombatárak digitális adatkapcsolattal történő ellátásához. A nehézbombázók jelenleg csak a szárnyak alatti függesztési pontokról képesek maximum hat-hat precíziós fegyver (pl. a JDAM bombák) bevetésére, ezen a helyzet fog változtatni a 2017 októberében befejeződő átalakítás. Így a bombatárba további nyolc fegyver lesz elhelyezhető a forgó bombatárakon, ezzel jelentősen növelve a csapásmérési hatékonyságot. A Boeing az első hat átalakított forgó bombatárral 2016 áprilisára készül el, ezek után még további 38-at alakítanak át.

NETARZENÁL GALÉRIA

HMS AMBUSH a felszínen.

Kawasaki C-1.

Agusta A-129C Mangusta.

Fürkészdarázs.

LRASM indítása egy B-1B-ről.

QF-16 repülés közben.