2013.09.26

2013.09.26. 14:45

Tíz évvel azután, hogy 2003 végén a harcmezőn is bemutatkoztak, némi változásra lesz szükség az amerikai Stryker dandárok fegyverzetében. Ugyanis a harci tapasztalatok alapján egyértelművé vált, az egységeknek nagyobb tűzerőre van szükségük bevetéseik alkalmával. Bár létezik a Stryker-nek egy 105 mm-es ágyúval ellátott, M1128 MGS jelzésű változata, a legtöbb páncélos fegyverzetét mégis a 12,7 mm-es M2-es nehézgéppuskák és a 40 mm-es Mk19-es gránátvetők alkotják.

Terepen viszont az MGS nem rendelkezik kellő mozgékonysággal a többi, könnyebb fegyverzettel ellátott változathoz viszonyítva. Az elképzelés szerint a Stryker-ekre egy 30 mm-es gépágyút szerelnének fel egy távirányítású toronnyal együtt. Ez a megoldás arra is lehetőséget adna, hogy amikor a távirányítású toronyra és a 30 mm-es gépágyúra nincs szükség, akkor azokat leszereljék a Stryker-ről és azok nélkül használják a járművek.

Várhatólag a 2014-es évet is Afganisztánban fogják eltölteni a Kaman Aerospace/Lockheed Martin K-MAX robothelikopterek. A többes szám indokolt, hiszen a  június 5-én egy durvára sikeredett leszállás miatt összetört példány még mindig Afganisztánban van, eddig még nem került visszaszállításra az Államokba és a helyreállításának időpontja is kérdéses. A személyzet nélküli forgószárnyasokkal a tengerészgyalogosok számára hajtottak végre teherszállítási feladatokat a távoli országban, immáron 2011 novembere óta. Tették mindezt olyan megbízhatósággal és hatékonysággal, hogy a bőrnyakúak továbbra is igényt tartanak a megmaradt egy helikopterre.

Sőt, olyannyira megtetszett a tengerészgyalogságnak a K-MAX, hogy megpróbálnak támogatást szerezni 16 további példány megvásárlásához. A robothelikopterrel maximum 3 tonnányi ellátmány szállítanak egy-egy alkalommal és volt olyan nap, amikor 6 felszállás során 15 tonna felszerelés, lőszer és egészségügyi ellátmány került a harcoló csapatokhoz a K-MAX-ok segítségével, akár egy tűzharc kellős közepén is.

Ez utóbbi sem okozott túl nagy problémát, hiszen a kívánt landolási pont igény szerint módosítható a már levegőbe emelkedett helikopter számára a megközelítési iránnyal együtt. Megbízhatóságáról csak annyit, hogy egy repült órára kevesebb mint egy órányi karbantartást igényel és nem ritka, hogy egy napon hat szállítási feladatot is lerepülnek a K-MAX-el. Ezen repülések során bizonyossá vált, hogy tengerszinthez közeli magasságokba majd 3000 kg-nyi, míg 3000 méteres magasságba majd 2000 kg-nyi felszerelés szállítására is képes a K-MAX pilóta nélküli teherszállító helikopter. Mindezen pozitív tapasztalatok alapján a Kongresszus a hadsereg figyelmébe ajánlotta a típust.

Vasárnap megérkezett Indonéziába a Németországtól vásárolt páncélosok első négy példánya. A két Leopard 2A4 harckocsi és a két Marder gyalogsági harcjármű az első része annak 42 Leopard 2A4-t és 50 Marder-t is magába foglaló csomagnak, amivel Jakarta az ország védelmi képességét erősíti meg.

Algériában igencsak érdeklődnek az orosz Kamov Ka-52-es harci helikopter iránt. Nyáron már egy küldöttség is járt az országban, ahol szemügyre vehették a típus üzemeltetését, valamint a földi célpontok támadásnak képességét is. Az észak-afrikai ország a koaxilási rotorelrendezés előnyei miatt favorizálja a Ka-52-est a Mi-28-sal szemben, ugyanis előbbi magasabb környezi hőmérséklet mellett is lehetővé teszi a feladatok végrehajtását.

További előnyt jelent a Kamov számára a haditengerészeti változat, a Ka-52K, mely a  jobb korrózióvédelem mellett összehajtható rotorlapátokat és felhajtható szárnycsonkokat is kap a szárazföldi változattal szemben. A Ka-52K helikopter orrába a MiG-35-ös orrában is megtalálható Fazotron Zsuk-A AESA antennájú radar kerül majd beépítésre.  Ez a berendezés egy szemben közeledő három négyzetméteres hatásos visszaverő felületű repülő eszközt 130 km-ről derít fel és egyidejűleg 30 légi cél követésére képes.

A Ka-52K fegyverzetében több új eszköz is megjelenik, ilyen például a K-31 (AS-17 Krypton) hangsebesség feletti és a K-35 (AS-20 Kayak) szubszonikus hajók elleni robotrepülőgép. Ez a változat szintén érdekli Algériát, hiszen így egy igen hatékony partvédelmi feladatokra alkalmas forgószárnyast állíthatnak hadrendbe, ami több részletében is egyezést mutat a szárazföldi csapatok támogatására kifejlesztett variánssal.

Novemberben kerül majd átadásra az első LS3 Big Dog robotöszvér az amerikai tengerészgyalogság számára. A nagyjából 200 kg szállítására képes robotöszvért a Boston Dynamics és a Defense Advanced Research Projects Agency fejleszti már évek óta. A fejlesztők reményei szerint az LS3 egyszeri üzemanyag feltöltéssel 64 km-t tud megtenni teljes terhelés mellett. Érzékelői segítségével a környező terepen lévő, a mozgását gátló/nehezítő akadályokat deríti fel, illetve követi a katonákat és képes egyszerűbb parancsok (állj, gyere ide, ül) végrehajtására is.

Valamint generátora segítségével képes a katonák elektronikai eszközeiben használt akkumulátorok feltöltésére is. A tavalyi évben lefolytatott vizsgálatok egyik legnagyobb hiányossága a csönd volt, ugyanis az LS3 Big Dog robotöszvér túl hangosnak bizonyult a tengerészgyalogosok szerint. Novembertől az állítólag már csak tizedannyira hangos robotöszvér újra bizonyíthat, méghozzá szimulált harctéri körülmények között a Fort Devens bázison. Ha itt nem merül fel újabb probléma vele, akkor júliusban már Hawaii-n lesz megtalálható, ahol a RIMPAC 2014-es hadgyakorlaton is szerepet fog kapni.

Dél-Koreában a mai napon, helyi idő szerint nem sokkal dél előtt lezuhant egy Northrop F-5E Tiger II-es vadászgép. A Tiger 10:48-kor szállt fel a Szöultól 137 kilométerre délre található Cheongju légibázisról, egy kiképzőrepülésre. Az ország középső részén lezuhanó gépet a 32 éves, századosi rendfokozatot viselő pilótája még a becsapódás előtt el tudta hagyni.

NETARZENÁL GALÉRIA

SM-3 Block IB indítása: 1., 2.

Tupoljev Tu-142MK-E.

McDonnell Douglas RF-4E Phantom II: 1., 2.

Westland SA-330E Puma HC.1.

Embraer EMB-145H.

Különleges festést viselő svájci Tigris.