2013. okt 02.

2013.10.02

írta: Netarzenál
2013.10.02

Argentínában egyre biztosabbnak látszik a Spanyolországban kivonásra került Dassault Mirage F1M vadászbombázók beszerzésének megvalósulása. Ennek legfőbb jele az, hogy már szerepel egy elkülönített összeg a gépek beszerzésére a következő évi költségvetési tervezetben. A becslések szerint pár éven belül 25 Mirage V és Mirage III-as kerül majd nyugdíjazásra Argentínában, függetlenül attól, hogy milyen műszaki állapotban vannak jelenleg, ugyanis már több mint 30 éve repülnek. Persze a használt spanyol vadászbombázók beszerzése is csak átmeneti megoldásnak lesz jó, nagyjából a 2018-2020 körüli időpontig, mivel addigra már 35-38 évesek lesznek.

Ekkor ezeket is ki kell majd vonni és újabb beszerzést kell megkezdeni a pótlásukra. Nagyjából pont ekkor kerülhetnek majd kivonásra a franciák Mirage 2000-5F gépei, amik beszerzésük esetén a szükséges élettartam-hosszabbítás és nagyjavítás (és talán korszerűsítés) után újabb 10-15 évig biztosíthatnák a légierő képességének fenntartását a jól ismert francia technika minimális változásával. Persze létezhet egy másik út is, ami szintén járhatónak tűnik, sőt talán ez lehet a jobb megoldás. Ez pedig nem más, mint az Israel Aerospace Industries Kfir Block 60-a.

Az izraeli Elbit már jelentős részt vállalt az IA-63 Pampa sugárhajtású kiképzőgépek GT és III-as szériáinak létrehozásában és ez a kapcsolat egy esetleges Kfir üzlettel még további együttműködési lehetőségeket is tartogathat a dél-amerikai ország hadiipara számára. Az IA-63 Pampa III sugárhajtású kiképzőgép első felszállására a legújabb hírek szerint következő év első negyed, vagy félévében kerítenek sort, és a 17 megrendelt példányból ez első várhatólag 2014 végéig kerül majd átadásra. Az orosz Zvezda K-36LT katapultülésekkel ellátott Pampa III első példányának elkészülte októberre várható a FAdeA (Fabrica Argentina de Aviones) szerint. Pár hónappal ezelőtt még decemberi felszállást és 2014 közepi átadási dátumot prognosztizáltak a vállalatnál.

A harciasabb, szerkezetileg is megerősített GT (Generation Tactics) könnyű támadógép változat prototípusának építésének kezdete még nem ismert, de az eddig megrendelt 22 GT-t várhatólag 2014 és 2017 között tudják majd legyártani. Ennek a változatnak a szárnyai alatt két további felfüggesztési pontot alakítanak ki, így számuk összesen hétre fog növekedni, megerősítik a futóművét és a Pampa III-nál is alkalmazott erősebb, 21%-al nagyobb tolóerőt biztosító Honeywell TFE731-40-N2 sugárhajtóművel szerelik fel a régebbi példányokba épített TFE731-2C sugárhajtóművek helyett, mivel üres tömege 3000 kg felett lesz, míg a legnagyobb felszálló súly 5000 kg körül fog alakulni. Igény szerint mód nyílhat egy fix csőcsonk kialakítására is az orr-részen, így megvalósulhatna légi üzemanyag-utántöltés.

Önvédelméről 360 fokos lefedettséget biztosító radar-besugárzásjelző és infra, valamint radarzavaró dipólkötegek gondoskodnak. Az orrba a lézeres távolságmérő és célmegjelölő mellé egy képalkotó infravörös kamera is kerül, mely a földi célpontok felderítésén túl a légi célok ellen is használható lesz. Ezt egészíti majd ki az adatátviteli rendszerrel megvalósuló virtuális radar. A Pampa GT pilótája számára a sisakkijelző is nagy előnyt fog jelenteni a feladatok végrehajtása során a három kijelzővel ellátott műszerfal mellett. A szárnyak alatti három-három és a törzs alatti egy függesztési pont közül a szárnyak alatti legszélsők a légiharc-rakéták (Python IV, Python V, A-Darter) elhelyezésére szolgálnak, míg a másik négyre akár négy 317 literes póttartály is felszerelhető lenne. A törzs alattira a 30 mm-es DEFA gépágyút rejtő konténer kerülne.

A programokban némi kis problémát okozott, hogy ez év közepén az utóbbi időben egyre jobban elmérgesedő argentin-brit viszály miatt, egy kormányhatározat tiltotta meg a hazai megrendelésre készülő IA-63 Pampa III-as kiképző és Pampa GT könnyű támadógépek angol Martin-Baker Mk.10-es katapultülésekkel történő ellátását. Így ezeket - mint már említve lett - orosz forrásból szerezik be, de természetesen külföldi megrendelők számára kész a gyártást végző  FAdeA az angol gyártmányú katapultüléseket is beszerelni.

Persze azt sem szabad elhanyagolni, hogy az IAI szerint a modernizált Kfir élettartama 8000 óráról indul és jó eséllyel ezt bírni is fogja a sárkányszerkezet.  Mindezek mellett jóval potensebb levegő-levegő, levegő-föld és levegő-felszín kapacitás is rendelkezésre fog állni Argentína számára, mint a Mirage gépek esetében. További előnyt jelenhet az Kfir számára, hogy a becslések szerint a General Electric J79-es hajtóművek számára a tartalék alkatrészek beszerzésénél 40-60 %-al alacsonyabb árak várhatók, mint bármely francia konkurense esetében.

NETARZENÁL GALÉRIA

Zubr: 1., 2.

Lockheed U-2R.

Hawker Siddeley HS-801 Nimrod MR.2.

General Dynamics F-16DG Barak.

NHI NH90NFH.

Supermarine 361 Spitfire LF16E.

Szólj hozzá

60 V Israel Block GT III Mirage General Dassault F1M Electric Industries Aerospace Honeywell FAdeA IA-63 Pampa 2000-5F Kfir J79 TFE731-40-N2