2013.10.09

2013.10.09. 17:16

Befejezte első 25 napon át tartó tengeri próbaútját a VLAGYIMIR MONOMAH BOREJ-osztályú, 955-ös típusként is emlegetett tengeralattjáró. A nukleáris meghajtású rakétahordozók legújabb generációját képviselő hajóosztály harmadik tagja a Fehér-tengeren történt teszt alatt nem hibásodott meg, így a Szevmas szeverodvinszki hajógyár joggal tartja sikeresnek ezt a próbát. A BOREJ-osztályból nyolc egység megépítése várható, ezek 2020-ig el fognak készülni, a VLAGYIMIR MONOMAH ez év decemberében kerül majd átadásra a haditengerészet részére, ám addig legalább még egy próbaút vár a 170 méter hosszú, 13 méter széles tengeralattjáróra.

Kanada megkapta az ötödik CH-147F Chinook szállítóhelikopterét is. A helikoptert több mint egy hónappal a tervezett időpont előtt adta át a Kanadai Királyi Légierő (RCAF) számára a Boeing, ahol idén még két Chinook, jövő júniusig pedig további nyolc készül majd el Ottawa számára, így tejessé válik a 15 gépes rendelés.

Könnyedén felismerhetők lesznek az Izraelben helyben korszerűsített AH-64A Peten harci helikopterek. Mint ismeretes az közel-keleti országban a szűkös költségvetés miatt 2011-ben felhagytak az AH-64A változatú Apache harci helikopterek D változattá történő modernizálásával, amit a Boeing végzett el. Meg kell említeni, hogy az eredeti tervekben új AH-64D Apache Longbow helikopterek beszerzése szerepelt, azonban  takarékoskodás miatt inkább a régebbi A változatok korszerűsítése mellett döntöttek.

2012-ben úgy tűnt, hogy a pénzügyi helyzet kedvezőbbé vált a munkák folytatására, ezért három A Apache már az év elején az USA-ba is érkezett a modernizációs munkálatokra, de továbbra is folyik a helyi átalakítás, ugyanis a kiadások nem tették lehetővé a helyi néven Saraf-ként ismert D verzió létrehozását a régebbi forgószárnyasokból. Ezen munkák során több kábelkorbácsot és számítógépet is kicserélnek, azonban a harci helikopterben nem sok hely szabadítható fel a szükséges fedélzeti rendszerek számára. Ezt a problémát a D verziónál nagyobb oldaldobozok alkalmazásával oldották meg, de Izraelben a gépágyú mögött, a törzs alsó részére kerül felszerelésre egy új doboz, ami a modern repüléselektronikai berendezéseknek ad helyet.

Ausztráliában az utolsó tesztindás végeztével hadrendbe állónak minősítették a MU90-es torpedókat. Az elektromos meghajtású torpedók az Ausztrál Királyi Haditengerészet több hajóján is megtalálhatók már, elsődleges feladatuk a tengeralattjárók elhárítása. A DCNS, a Thales, a Finmeccanica és a Whitehead Alenia Sistemi Subacquei (WASS) által alkotott Euro Torp konzorcium által kifejlesztett MU90-es már számos ország (Franciaország, Olaszország, Németország, Dánia és Lengyelország) haditengerészeténél rendszeresítésre került, a hadihajókon kívül helikoptereken és repülőgépeken is alkalmazzák.

Október elsején és harmadikán hajtották végre az első éleslövészeteket a dél-afrikai Denel Dynamics Umkhonto légvédelmi rakétájának szárazföldi verziójával. A két 15 és egy 20 km-re lévő célpontok sikeres megsemmisítésének kilenc ország megfigyelője is szemtanúja volt az Overberg lőtéren. Ezzel a három rakéta felhasználásával végzett teszttel bizonyítottá vált, hogy az Umkhonto légvédelmi rakéta 12 km-es hatótávolságát sikeresen növelték meg, a fizikai méretének növekedése nélkül. A rakéták számára a célpontok helyzetét és az indítás utáni szükséges korrekciókat a Reutech Radar Systems új RSR-320 3D-s rádiólokátorának segítségével biztosították az Umkhonto orrában elhelyezett infravörös érzékelők aktiválásáig.

A még tovább megnövelt hatótávolságú Umkhonto légvédelmi rakéta lehet a következő közös fejlesztési program Dél-Afrika és Brazília között. Az ügyvezető igazgató Machiel Oberholzer elmondása szerint a brazil haditengerészet részéről mutatkozik érdeklődés a kifejlesztés előtt álló fegyver iránt. A 125 kg-os indulótömegű 12 km-es hatótávolságú Umkhonto-IR 2005 novemberében a VALOUR-osztályú fregatt, az SAS AMATOLA fedélzetéről indítva mutatkozott be a nagyvilágnak egy sikeres lövészettel.

A Dél-Afrikában hat éve szolgálatba lépett légvédelmi rakétára elsők között a finnek figyeltek fel. Ők a balti szigetvilág környezetében jobban teljesítő MkII-es változatot hozták létre egy érzékenyebb infravörös kereső integrálásával. Az Umkhonto MkII jelenleg négy HAMINA-osztályú rakétás-gyorsnaszádon és két HAMEENNMAA-osztályú aknaszedőn áll hadrendben. Az MkII-es konténeres változata új radarokkal egyetemben fejlesztés alatt áll a hazai tengerészeti igények kielégítésére.

2008 májusától folynak a munkálatok a most tesztelt megnövelt hatótávolságú infravörös és a radarvezérlésű változat létrehozásán. Ezek hatótávolsága 20 km, míg a brazil kooperációval létrehozandó légvédelmi rakéta már 30 km-es hatótávval bír.

Japánban újra folytatják a hazai gyártású Kawasaki P-1-es tengeri járőrgépekkel végzett tesztrepüléseket. A légi próbákat egy május 13-i eset miatt függesztették fel, ekkor ugyanis a Csendes-óceán felett végzett repülés során a géppel 10000 méterről kezdték meg a zuhanórepülést. A zuhanórepülés során azonban az IHI (Ishikawajima-Harima Heavy Industries) által gyártott XF7-10-es sugárhajtóművek üzemanyag betáplálása akadozni kezdett mind a négy hajtóműnél, sőt egy időre mind a négy erőforrás le is állt. Az újraindításuk sikerült, a P-1-es szerencsésen hazatért, majd kezdetét vette az eset kivizsgálása. Ennek során megállapítást nyert, hogy az üzemanyagszelepek hibájából következett be a hajtóműleállás. A módosítás következtében megnövelték az szelepeken átáramló üzemanyag mennyiségét, így a hasonló eseteket kiküszöböltnek vélik a japán illetékesek és az Atsugi támaszponton található öt P-1-es folytathatja a próbarepüléseket.

NETARZENÁL GALÉRIA

MCV (Maneuver Combat Vihicle) Japánból: 1., 2.

Indiai MiG-27UPG kötelék.

Dassault Mirage F1BQ iráni színekben.

A Sárkány és a Tájfun.

Görög MIrage 2000-es.

SA-321L Super Frelon.