2013.10.15

2013.10.15. 14:21

Október 14. és 17. között dél-amerikai körúton tartózkodik egy orosz küldöttség, az ország védelmi miniszterének, Szergej Sojgunak a vezetésével. Az út során két országot, Perut és Brazíliát érintik, a látogatások során a katonai-műszaki együttműködés lehetőségeiről, illetve beszerzésekről egyeztetnek Pedro Cateriano Bellido perui védelmi miniszterrel és Calso Amorim brazil védelmi miniszterrel, valamint José Carlos De Nardi tábornok, vezérkari főnökkel. A 9K38 Igla és a Pancir-Sz1 légvédelmi rendszerek mellett Moszkva a Szuhoj Szu-35-ös és a PAK-FA (Szuhoj T-50) vadászbombázók eladásának lehetőségeit méri fel a két országban. Az utóbbi típussal elsősorban Brazíliát szeretnék megnyerni, olyannyira, hogy hajlandók lennének a gép még hátralévő fejlesztési munkálataiba több brazil céget is bevonni.

Még nincs eldöntve mi lesz a sorsa az USAF-nál kivonásra kerülő Alenia Aermacchi C-27J Spartan szállítógépeknek. Ugyanis nem kell a sivatagi tárolóhelyen várniuk a feldarabolást, mivel jelenleg „házon belül”, vagyis az Egyesült Államokban is mutatkozik igény a gépek képességeire. A Parti Őrség mind a 21, már elkészült példányt szívesen látná fennhatósága alatt, mint közepes hatótávolságú tengeri megfigyelő- és mentő repülőgépet a már meglévő CN235/HC-144-ek mellett. A Különleges Műveleti Parancsnokságnál (Special Operations Command - SOCOM) is jól jönne a C-27J, de itt csak nyolc gépet használnának a különleges műveleti erők képzését végző John F. Kennedy Special Warfare Center and School-ban, a jelenleg alkalmazott nyolc CASA 212 repülőgép helyett. Itt régebben a C-27A változatot már alkalmazták. Eggyel kevesebbet, vagyis hetet tudna használni az Erdészeti Szolgálat, mint tűzoltó repülőgépet. Az összesen 38 gép további sorsáról szóló döntést a felek a Pentagontól várják.

Október végétől kezdik meg a floridai Eglin légibázison az első csoport holland légi és földi személyzet átképzését az Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázókra. Az első felszállást decemberre tervezik az 2012 áprilisában elkészült AN-1-es és az 2013 elkészült AN-2-es jelzésű gépekkel, amik jelenleg már az Eglin-en vannak. Hollandia eddig 37 Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázó beszerzését határozta el.

Hivatalosan eddig tagadták, de a közelmúltban a dél-koreai védelmi miniszter immáron elismerte, az ország rakétavédelmi képességének növelése céljából az amerikai SM-3-as rakéták beszerzését szeretnék megvalósítani. Minderre a közjátékra a Pekingből várható tiltakozás miatt volt szükség. A szöuli vezetés elégedetlen a jelenleg is használ Patriot PAC-2-es és PAC-3-as rendszerek képességeivel, mivel ezek jóformán csak a becsapódás előtt lennének képesek hatékonyan fellépni az észak-koreai ballisztikus rakéták ellen. Véleményük szerint a megsemmisítést a lehető legnagyobb távolságból meg kell kezdeni és ehhez ideális lenne az SM-3-as.

Egy újabb fejezet zárult le október 11-én az angol haderő történelemkönyvében. Ezen a napon ugyanis az utolsó három Lynx helikopter teljesítette repülését Németország felett a Gütersloh-i bázisról felszállva. A brit felségjelzést viselő repülőeszközök 1945-től, vagyis 68 éven át voltak folyamatosan megtalálhatók az egykori ellenség, később már szövetséges terültén. A hidegháború csúcsán több mint egy tucatnyi repülőtéren állomásozott több mint 100 brit gép Nyugat-Németországban. London haderő csökkentési tervében az szerepel, hogy 2020-ra az utolsó angol katona is elhagyja Németországot. Ez év elején számuk még 20000-re rúgott, de három év alatt 15000-et visszavezényelnek a ködös Albionba, mindeközben a leépítésnek köszönhetően 102000-es brit haderő 82000 fősre zsugorodik.

20 évvel ezelőtt, ezen a napon érkeztek meg a MiG-29-ek első példányai Kecskemétre.

NETARZENÁL GALÉRIA

Büffel munkában.

Panavia Tornado F.3.

Douglas EB-66E Destroyer.

Bell AH-1W Super Cobra.

JF-17-ek.

Bell-Boeing CV-22B Osprey.