2013.11.17

2013.11.17. 10:50

Megállapodást írt alá Denel Land Systems és a Patria a Patria AMV 8x8 lövészpáncélosok Dél-Afrikában történő gyártásáról. A szerződés értelmében 238 jármű kerül előállításra, ezek közül ötöt, mint előszériapéldányt már elkészítettek. További 16 Patria AMV 8x8 lövészpáncélos a finnországi Hämeenlinna-ban kerül legyártásra. A páncélosok a Dél-Afrikai Nemzeti Védelmi Erők részére készülnek, ahol a Badger nevet viselik majd és alkatrészeik 70%-át Dél-Afrikában készítik el.

Kanadában viszont a BAE Systems próbál meg jobb feltételeket teremteni a CV90-es gyalogsági harcjármű rendszeresítésére. Ottawa ugyanis egy 30-45 tonnás, erősen védett járművet keres a szárazföldi haderő számára a CCV (Close Combat Vehicle) nevet viselő programban. Az esetleges rendszeresítésre készülve 178 kanadai vállalatot vizsgáltak meg a BAE ellenőrei és közülük az ABB, a DEW Engineering, a Mil-Quip, a SAAB Canada, a Calian (SED Systems), a Thales, a Valco Manufacturing és a Dumur and Soucy kap lehetőséget a beszállítói vonalban való tevékenységre a rendszeresítés esetén.

2016-tól már nem kerülnek átadásra az amerikai légierő részére a Beechcraft T-6A Texan II-es turbólégcsavaros kiképzőgépek. A gyártó ezért szeretné elérni, hogy a következő generációs sugárhajtású gyakorlógép keresésére kiírt TX tenderen indulhassanak a típussal a több mint 500 Northrop T-38C Talon leváltására. Jelenleg az utolsó, 20 darabos Texan II-es rendelési állományról folynak a tárgyalások az USAF és a Beechcraft között. További hír a T-6A-al kapcsolatban, hogy az F-35-ös vadászbombázók műszerfalára hasonlító kijelzőt szeretnének beszerelni a gépekbe a Lightning II-re történő pilótaképzés minél könnyebbé tétele érdekében.

Izraelben a légierő Lockheed Martin F-16I Sufa vadászbombázóin repülő pilóták számára egy új szimulációs rendszer került bevezetésre. Ezt a repülőgép fedélzeti rendszereibe integrálták és lehetővé teszi a légvédelmi rakéták indításának szimulálását, egy földi állomásról vezérelve.  Az Elbit Systems által kifejlesztett rendszer valós veszélyforrásként jeleníti meg a legmodernebb légvédelmi rendszereket is, így valósághű környezetet teremtve meg az azok elleni gyakorlófeladatok repülése során, az eddig használt földi rendszerek helyett. A jövőben az Elbit továbbfejleszti majd ezt a rendszert és így az képes lesz a légiharc-kiképzésben történő alkalmazásra is.

Japánban néhány hónapon belül eldöntik, folytatják-e az F-15J vadászgépeken futó korszerűsítési programot, vagy félbehagyják azt és az F-35-re koncentrálnak majd a jövőben. A Mitsubishi F-2-ek mellett az F-15J-k továbbfejlesztése is folyik a szigetországban, a megnövelt képességű változatot az MJ jelöléssel különböztetik meg. Az F-15MJ program folytatását leginkább az F-35-ös helyi gyártásának megvalósulása és a gépek várható szolgálatba állítási dátuma befolyásolhatja.

Ausztráliában 2018-ra várják az első F-35A Lightning II-es megérkezését és 2020-ra már az első század is átfegyverzésre fog kerülni. Ez az egység a 3. Repülőszázad lesz.

Dél-Koreában a Hyundai Heavy Industries hajógyárban vízre került a harmadik INCSÖN-osztályú fregatt a JEONBUK (FFG-813) is. A 114 méter hosszú és 14 méter széles, 2300 tonnás, 120 fős legénységű egység várhatólag a következő év decemberében kerül majd átadásra a haditengerészet számára.

Október végétől öthónapnyi tétlenség után újra repülhetnek Dél-Afrikában az Agusta A109-es helikopterek. A típussal márciusban történt egy öt halálos áldozatot követelő katasztrófa az országban, majd a haderő pénzügyi helyzete nem tette lehetővé, hogy a gépek a tervezettek szerint repülhessenek.  A angol-olasz AgustaWestland A109 LUH 2005-től megvásárolt 30 példányával három század lett felszerelve, a 15. Század Durbanban és a 17.  Század Swartkopban, valamint a Bloemfontein közelében található Bloemspruit bázison a 87. Század, amely a pilótaképzést végzi. A földön töltött időt a szimulátor korszerűsítése is növelte, ugyanis az ezen végzett munkálatok egybeestek a légijártasság visszaállítása előtt kötelező földi gyakorlások idejével.

Ukrajna átadta az első öt Oplot harckocsit Thaiföld részére. A thaiföldi hadsereg képviselői rendben találták a páncélosok műszaki állapotát, így fennakadás nélkül folytatódhat a 2011-ben megrendelt 49 Oplot leszállítása az ázsiai ország részére.

Az elmúlt hét végén újra hordozófedélzeti teszteket hajtottak végre a Northrop Grumman X-47B UCAS-D pilóta nélküli harci repülőgépek demonstártorával. November 10-én a USS THEODORE ROOSEVELT (CVN 71) repülőgép-hordozóra hajtott végre emberi beavatkozás nélküli átstartolásokat és leszállást a gép. Újra sor kerítettek a fedélzeti mozgatásra és katapultos indításra is. A fő cél azonban az eddigi próbák során tapasztalt erősebb és változóbb irányú szélben történő landolások megvalósítása volt.

NETARZENÁL GALÉRIA

Tűzmegnyitás előtt.

USS PRINCENTON (CG 59) San Diego-val a háttérben.

AgustaWestland AW-159 Wildcat AH.1.

Antonov An-72P.

Pilatus PC-7.

Boeing-737 AEW&C.

Panavia Tornado F.3.

Mitsubishi F-2A.

Kamov Ka-31: 1., 2.

Transall C-160R.

Belga Sólymok: 1., 2., 3.