2013.12.07

2013.12.07. 11:38

Első alkalommal vételezett repülés közben üzemanyagot egy Airbus Military A400M Atlas teherszállítógép. Tankerként a francia légierő egyik Dassault-Breguet C-160 Transall gépe szolgált a teszt során. A következő év februárjában már a RAF egyik A330 Voyager gépével fog összecsatlakozni az A400M. Kapcsolódó hír, hogy a harmadik, sorozatgyártásban elkészített Atlas-t (MSN9) még a karácsony előtt szeretnék átadni Törökország részére. A következő évben Németország és az Egyesült Királyság átveheti majd első A400M-jét.

Másfél éven keresztül repülőgép-hordozó nélkül fog maradni Franciaország, ugyanis a CHARLES DE GAULLE (R 91) nukleáris meghajtással üzemelő egység 2016 szeptemberétől 2018 februárjáig egy átfogó felújításon fog átesni. Ez idő alatt nagyjából 1,3 milliárd eurót fognak elkölteni a hajóra, ekkora méretű munkálatokat legutóbb 2008 és 2009 között végeztek a CHARLES DE GAULLE-on.

Dániában a közelmúltban átadták a megrendelt 16 Litening G4-es célzókonténer közül az első hatot. A darabonként majd 3 millió dollárba kerülő Litening G4-es éves karbantartására 50000 dollár kell költeni. Mindezekért cserébe a legmodernebb infravörös és optikai rendszerek lehetővé teszik a 6200 méteres magasságból történő megfigyelést, a lézervezérlésű fegyverek célba juttatását és a műholdas vezérléssel rendelkezők számára a szükséges koordináták meghatározását a 200 kg-os konténer segítségével.

Vietnam politikai vezetése szeretné szorosabbra fűzni kapcsolatait Indiával. Ennek részeként szeretnék beszerezni az indiai-orosz fejlesztésű BrahMos szuperszonikus csapásmérő robotrepülőgépet, valamint szeretnék a helyi gyártást is megvalósítani. Továbbá szeretnék az indiaiak segítségét igénybe vennie tengeralattjárók legénysége és a Szu-30-as vadászbombázók pilótáinak képzésében is.

Nem túl meglepő módon Bangladesből érkezett megrendelés kínai tengeralattjárókra. Az ázsiai ország jó kapcsotokat ápol Pekinggel, így már számos fegyverbeszerzést bonyolított le a két ország. Most két, eddig még meg nem nevezett osztályba tartozó felszín alatti egység megvásárlásáról kötöttek megállapodást, így a kínai tengeralattjárók építése történetében első alkalommal kerülnek exportra a dízel-elektromos acélcápák. Az eladásra került tengeralattjárók az alábbi osztályok közül kerülhetnek ki, akár új építésűként, akár használtan. A SONG-osztály egységei 2001-től kezdődően jelentek meg a haditengerészet kötelékében. Ezekből a korai szovjet-orosz KILO egységekre hajazó, ám azoktól lényegesen zajosabb tengeralattjárókból 13 épült meg. Ezek javított változatai a 2008-tól megjelent Type 39A (2 tengeralattjáró), Type 39B (2 tengeralattjáró) és Type 41-es (3 tengeralattjáró) egységek, melyekből összesen eddig hét épült meg.

Míg az első kettőt leginkább a fejlesztett 877-es és 636-os KILO-khoz lehet hasonlítani addig, a Type 41-es YUAN-osztály már-már a LADA-osztály színvonalát közelíti meg. A 2300 tonnás KILO-knál kisebb, 1800 tonnás Type 39A, Type 39B és Type 41-es tengeralattjárók megjelenésükben és a rajtuk alkalmazott technológiai megoldásokban egyre inkább kezdenek különbözni az elődöktől, ami a Type 41-nél már igazán szembetűnő, bár az eredetet nem lehet letagadni. A hírek szerint a Type 41-esen alkalmazott levegőfüggetlen meghajtás még nem veszi fel a versenyt a nyugaton alkalmazott két-három hetes üzemelést lehetővé tevő társaival, de folynak a fejlesztések és ezek bizakodásra adnak okot a flotta vezetésében. A Netarzenálon már szóba került a továbbfejlesztett Type 41A változat is.

Szaúd-Arábia 1750 darab TOW huzalvezérlésű irányított páncéltörő rakéta beszerzésének kérelmével fordult Washingtonhoz. Ezek közül 1000 BGM-71E TOW-2A-es változat lenne, ezek már a megerősített állások és bunkerek ellen is alkalmazhatók, míg 750 BGM-71F TOW-2B a légi indítású variáns lenne. Ezekért Riád 170 millió dollár fizetne.

November 4-én végrehajtotta első repülését a CASA C235-ös szállítógép felfegyverzett AC235-ös változata. Jordániai megrendelésre két szállítógépet alakít át a helyi King Abdullah II Design and Development Bureau (KADDB) az ATK-val közösen.

A következő év első negyedévében veszi kezdetét az argentin légierő által használtan megvásárolt, 1981-ben gyártott Learjet 35A bizjet átalakítása. Ez a gép ELINT és COMINT feladatokra, vagyis rádióelektronikai hírszerzésre és lehallgatásra lesz képes. A gép fedélzetére a Thales Vigile 2000-es rendszere kerül beépítésre. A C-től a J sávig érzékelni képes vevőegység memóriájában 500 minta tárolható, ezzel is meggyorsítva a rádióhullámok eredetének beazonosítását. A SCORPENE-osztályú tengeralattjárókon is alkalmazott Vigile 100/200-as sorozat továbbfejlesztésével létrehozandó Vigile 2000-es rendszer integrációs munkáit a REDIMEC SRL végzi el.

Egyébként a brit parlament továbbra is tiltólistán tarja Argentínát 2012 óta, így megakadályozva a fegyverexportot az dél-amerikai országba. A Falklandi háborútól egészen 1998-ig szintén tiltva volt a haditechnika eszközök eladása brit cégek számára Argentína részére. Meg kell jegyezni, hogy Argentína így olyan országokkal került újra egy csoportba mint: Bahrein, Egyiptom, Irán, Irak, Líbia, Türkmenisztán, Líbia, Szíria. A döntés egyébként súlyos következményekkel jár, hiszen az argentin haditengerészet MEKO 360-as osztályú rombolóiban Rolls-Royce Tyne gázturbinák biztosítják a meghajtást, ezekhez pedig alkatrészek kellenének, mivel a hajók lassan üzemképtelenné fognak válni.

Indiában egy éven belül szeretnék, ha hadrendbe állna az első indiai építésű nukleáris tengeralattjáró, az INS ARIHANT. A tengeralattjárót 2009. július 26-án bocsátották vízre és csapásmérő fegyverzetét a héttonnás induló tömegű, 10,4 méter hosszú K15-ös ballisztikus rakéta alkotja, mely egy egytonnás robbanófejet 700, míg egy 189 kg-osat 1900 km-re képes eljuttatni. Ez utóbbi pontosan megfelel egy nukleáris robbanófej tömegének. Az elkövetkező két hétben az INS ARIHANT kikötőben végzett teszteken vesz részt, ezt tengeri próbajáratok követik, ezek 2014 februárjáig, márciusáig tartanak majd.

Vasárnapig várhatólag még az oroszországi Kola-öbölben lévő Murmanszk kikötőjében lesz megtalálható a hazafelé tartó INS VIKRAMADITYA repülőgép-hordozó. A már eddig is hányatott sorssal rendelkező 45000 tonnás, 283 méter hosszú, 60 méter széles hajó a Barents-tengeren uralkodó rossz időjárási viszonyok miatt szakította meg útját.

December 11-től Indiában kivonásra kerülnek a MiG-21FL változatú vadászgépek.

Dél-Koreában szeretnék újratárgyalni a Lockheed Martin F-35-ös vadászbombázók rendszeresítését megelőző mozzanatokat. Ugyanis Szöulban arra vágynak, hogy hasonló feltételeket harcoljanak ki maguknak, mint amit a japánoknak sikerült elérni, vagyis jelentős beszállítói és helyi gyártási kapacitásra tennének szert a Lightning II-essel kapcsolatban. Az alkatrészek gyártásán és a gyártási technológiák átvételén felül a helyi összeszerelés megvalósítása sem elképzelhetetlen a hatalmon lévő párt egyes politikusai szerint.

Elsőként a USS KIDD (DDG 100) romboló függőleges indítóállványába kerültek beemelésre az első SM-6-os légvédelmi rakétákat tartalmazó szállító-indító konténerek. Ezzel a mozzanattal már szolgálatban állónak tekinthető a fegyver, igaz még csak korlátozottan, hiszen egyrészt még a következő évben számos próbaindításra fog sor kerülni, másrészt a gyártást végző Raytheon eddig 50 SM-6-ot adott át a haditengerészetnek,

NETARZENÁL GALÉRIA

Fedélzeten: 1., 2.

Gyakorlaton: 1., 2., 3., 4., 5.

MK38 MOD 2 25 mm-es gépágyú a USS TRUXTUN (DDG 103) romboló fedélzetén.

Kötelékben: 1., 2.

PZL-Swidnik SW-4 Puszczyk.

Dassault Mirage IIIRS.

Sasok: 1., 2.

General Dynamics EF-111A Raven.

De Havilland Vampire FB.5.

Antonov An-22.

Bell OH-58D Kiowa Warrior.

Hawker Siddeley Harrier GR.3: 1., 2.

Kawasaki EC-1.

Boszorkányos Kalóz.

Grumman F-14A Tomcat.

Grumman EA-6B Prowler.

Raytheon U-125A.

Lockheed F-117A Nighthawk.

Northrop AT-38B Talon.

Iraki Mi-24-ek.

Kenguruk vízben és levegőben.