2014.01.11

2014.01.11. 10:55

Újabb 13,3 millió dollárt kapott a Lockheed Martin a finn Boeing F/A-18C/D Hornet vadászbombázók fegyverzetébe kerülő AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile) csapásmérő robotrepülőgépek integrációs munkáira. Ezt az összeget szélcsatornában végzett tesztekre, modellkísérletekre és szoftverfejlesztésre fogják fordítani. Az integrációs munkák várhatólag 2016 végén fejeződnek majd be.

Egy milliárd eurós szerződést kötött Párizs a Dassault Aviation-el a Rafale vadászbombázók további modernizációjáról. Ennek köszönhetően megindulhatnak az előkészületek a Meteor légiharc-rakéták, valamint a Sagem AASM Hammer rakéta-póthajtású bombák újabb változatainak a fegyverzetbe történő integrációjára, továbbá kifejlesztésre fog kerülni az PDL NG (Pod de Désignation Laser Nouvelle Génération = új generációs lézeres célmegjelölő konténer) is.  A jelenleg 45 darabban megrendelt PDL NG pontosabb GPS koordináták meghatározását fogja lehetővé tenni, javítva ezzel az AASM Hammer rakéta-póthajtású bombák találati arányát, valamint kialakításából adódóan jobban ellenáll a repülőgép-hordozókon végzett leszállások okozta erőhatásoknak és csökkentett radarkeresztmetszettel is rendelkezni fog.

A jelenleg is alkalmazott Damoklész célmegjelölők tervezett korszerűsítése elmaradt, így a konkurenseihez képes kisebb, 320 × 240 pixeles felbontású infravörös képet előállító érzékelő nem kerül lecserélésére. A 450 millió eurós fejlesztés végére egy infravörös tartományban 1280 × 1024 pixeles felbontásra képes érzékelő mellett egy 640 × 560 pixeles felbontású nappali kamerával is ellátott konténer valósulhat meg. A nappali célfelderítésre és azonosításra jobban használható kamera szintén hiányzott a Damoklészből. Ez a képesség viszont jól jött volna a Líbia felett végrehajtott őrjáratok során. A 2018-tól sorozatgyártásba kerülő PDL NG megjelenik majd a korszerűsített Mirage 2000D vadászbombázókon is. A 2018-tól szolgálatba álló új Rafale gépek további újdonsága lesz, hogy fedélzetükön 5/S üzemmódra képes barát/ellenség azonosító, javított SPECTRA önvédelmi rendszer és szintén a líbiai tapasztalatok alapján továbbfejlesztett földi célpontok támadására szolgáló radarüzemmódok is bevezetésre kerülnek.

Franciaország légiereje január elsején átvette első két MQ-9 (Block 1) Reaper személyzet nélküli távirányítású repülőgépét, valamint egy földi irányítóállomását. Párizs 2019-ig összesen 12 gépet és 6 földi irányítóállomást fog beszerezni, egy tavaly augusztusban aláírt szerzőzés értelmében. A most átvett gépek és személyzetük várhatólag még ebben a hónapban megkezdi repüléseit Afrikában. Ugyanis jelenleg már hat francia pilóta és hat rendszerkezelő szerezte meg az MQ-1-es irányításához szükséges engedélyeket a Egyesült Államokban folyó képzésen.

Hamarosan egy másik európai állam repülőeszközei is felbukkannak majd a fekete kontinens egén, ugyanis Hollandia négy AH-64D Apache harci helikoptert és több UAV-t fog áttelepíteni Maliba. A gépeket mintegy 378 fős kontingens is elkíséri, ebben a gépek légi és földi személyzetein felül a különleges erők 90 tagjai is benne foglaltatik.

Németországban ez év végén fogják átvenni a légierő első Airbus Military A400M Atlas teherszállító repülőgépét. A novemberben, vagy decemberben megérkező példány még nem lesz minden, a Luftwaffe által elvárt képesség birtokában, de a képzésre és gyakorlásra tökéletesen alkalmas lesz. A német légi és a földi személyzet képzése ősszel veszi majd kezdetét az Airbus Military Spanyolországban található létesítményében. A jelenleg is használt C-160D Transall szállítógépek kivonása 2019-ben fejeződik majd be az országban.

Átképzésen vesznek részt az orosz Északi Flotta Iljusin Il-38 May tengeri járőrgépein szolgáló hajózói ebben az évben, mivel a típus legkorszerűbb Il-38N változata hamarosan hadrendbe fog állni a haditengerészetnél.

Kolumbia a dél-afrikai Rippel Effect Systems által gyártott IGS-4S célzórendszerrel látja el EE-9 Cascavel páncélozott harcjárműveit. A kis helyigényű, korszerű IGS-4S a lézertávmérőn felül egy nappali kamrát és egy hőkamerát is magába foglal, valamint a ballisztikai számítógépén futó szoftver igény szerint cserélhető, így 7,62 mm-es géppuskától a 125 mm-es ágyúig bármilyen tűzfegyver irányzására alkalmassá tehető. A minimális módosítással beszerelhető IGS-4S célzórendszert 53 darab, 90 mm-es ágyúval felszerelt EE-9 Cascavel kapja meg.

Argentínában még jelenleg is víz alatt van a SANTISIMA TRINIDAD romboló. A majd egy éve beáll állapot (Lásd: 1., 2.) megoldására több terv is született, de ezekből egyik sem valósult meg. Volt, hogy múzeumhajóként, de volt, hogy kikötői kiképzőhajóként képzelték el a romboló további pályafutását, a helyzet ezzel szemben az, hogy még mindig a vízben fekszik az oldalára dőlve.

Szintén nem állnak jól az IA-63 Pampa II-es kiképzőgépek új hajtóművekkel történő ellátásával az országban.  Az elmúlt évben csak két gép készült el (az E-805 és az E-821), bár az is igaz, hogy december végén változások következtek be az átalakítást végző FAdeA (Fabrica Argentina de Aviones) felsővezetésében. Még a 2010 júniusában befejezett teszteket követően került megrendelésre 40 FAdeA IA-63 Pampa II-es továbbfejlesztett sugárhajtású kiképzőgép. Az első szériából az ország nehéz gazdasági helyzete miatt összesen 24 példány készült. Ezek közül 2011 végére 12 maradt repülőképes állapotban. A 2012-től gyártásba kerülő Pampa II-es 40 példányából kerül majd a haditengerészeti repülők állományába is 10-12 darab, ugyanis 2007-ben kivonásra kerültek az általuk addig repült brazil eredetű Embraer EMB-326 Xavante repülőgépek.

A második szériát már egy 21%-al nagyobb tolóerőt biztosító Honeywell TFE731-40-N2 sugárhajtóművel szerelték fel a régebbi példányokba épített TFE731-2C helyett. Az eredeti tervek szerint az új gépek közül az első 2012 végén, 2013 elején került volna átadásra, míg a negyvenedik négy éven belül. A gépek előállításában a helyi FAdeA repülőgépgyár mellett a németországi Grob Aircraft AG is részt vesz. A gyártáson túl a továbbfejlesztett Pampa II tengeren túli eladásában szintén részt vállalt a német fél. 2013-tól havi egy gépes mennyiséget elérő gyártási ütemet prognosztizáltak és akkor egy IA-63 Pampa II-es árát 9-12 millió dollár körül várták az eladást végzők. Mindezen tények fényében kétséges lehet a még többet tudó Pampa változatok jövője.

Kedden első alkalommal futott be indiai kikötőbe az INS VIKRAMADITYA repülőgép-hordozó. A néhai ADMIRAL GORSKOV az India nyugati részén található Kanwar haditengerészeti bázisra érkezett meg a november 16-án megkezdett hazafelé tartó útja során. Az orosz Szevmas hajógyár munkásaiból álló csapat még egy évig a hajón marad az üzemeltetést és az esetlegesen felmerülő hibák kijavítását segítendő.

Elképzelhető, hogy a márciusban lebonyolításra kerülő parlamenti választások veszélybe sodorhatják a francia Dassault Rafale vadászbombázók és az Airbus A330-as MRTT tanker/szállítógépek beszerzésének tervét Indiában. Mind a két típus esetében befejeződtek a tendereztetések, de a szerződések véglegesítésére eddig még nem került sor. Ha a felek érdemi lépéseket szeretnének tenni a gépek beszerezése ügyében, akkor azt minél előbb meg kell tenni.

Japánban hamarosan közelebb kerülhetnek majd az ország védelmi piacán jelen lévő vállalatok nagyobb mérvű exportképességének javítására. Ugyanis már folynak tárgyalások Törökországgal, egy a japán Type 10-es harckocsiban használt motoron alapuló erőforrás közös kifejlesztésére. A motor megalkotását végző Mitsubishi Heavy Industries-nál már folynak is vizsgálatok a továbbfejlesztés lehetséges irányairól.

Csütörtökön délután egy 160 grammos alkatrész szakadt le egy amerikai F/A-18E Super Hornet vadászbombázóról Japánban. Az Atcugi légitámaszpont közelében leváló alkatrész egy ott parkoló kisbusz szélvédőjét törte be, személyi sérülést nem okozott. A USS GEORGE WASHINGTON repülőgép-hordozón állomásozó 5. Hordozófedélzeti Repülőezred VFA-195-ös századának kötelékébe tartozó gép sikeres leszállást hajtott végre, majd az ezred összes gépre felszállási tilalmat léptettek életbe a földi átvizsgálás idejére.

Tajvanon újra a páncélos erők korszerűsítésén gondolkodnak, most is 200 használt M1A2 Abrams harckocsi az Egyesült Államokból történő beszerzése került napirendre. Az ország földrajzi viszonyai miatt a hegyes terepen nehezen mozogna az M1-es, azonban az urbanizált környezetben is gondot jelenthet a tömege, hiszen a hidak nagytöbbségét nem 60 tonnánál súlyosabb járművekre méretezték. Hadműveleti alkalmazáskor az Abrams nagy sebesség miatt a jelenleg használt páncélosok többsége nem lenne képes lépést tartani az új szerzeményekkel. Az M1A2 120 mm-es lövegéhez jelenleg a helyi ipar nem gyárt lőszert, így ezek beszerzése, vagy licencének megvásárlása, esetleg saját fejlesztési programok elindítása csak tovább növelné a kiadásokat. Jelenleg Tajvan legnehezebb harckocsija a hazai gyártású CM11 Brave Tiger, mely az M60A3 testének és az M48H módosított tornyának kombinációja, ez a páncélos 54 tonnás és 450 darab áll szolgálatban belőle. A tajvani páncéloserőket további 300 M48-as és 250 CM12-es (M48H teste a CM11-es tornyával párosítva) alkotja.

A kiszerelt és az Egyesült Államokba átvizsgálásra visszaszállított erőátviteli rendszerek miatt közúti szállítással hagyták el Kaohsiung kikötőjét a nemrégiben megérkezett Boeing AH-64E Apache harci helikopterek. A hat gép a hadsereg Tainan-i támaszpontjára került átszállításra két nap alatt.

Dél-Koreában is folyik a forgószárnyas erők fejlesztése, a napokban jelentették be ugyanis, hogy a haditengerészet nyolc AW159 Wildcat helikopterei számára az izraeli Rafael Spike-NLOS rakéták kerülnek beszerzésre. A fegyver földi indítású változata már megtalálható az ázsiai ország hadseregének eszköztárában, ott az észak-koreai tüzérségi eszközök ellen vetnék be a 25 km-es hatótávolságú Rafael Spike-NLOS rakétát. A flottánál viszont a motorcsónakok és a légpárnás járművek ellen tervezik alkalmazni a fegyvert. Egy AW159 Wildcat egyszerre négy Spike-NLOS rakétát szállíthat majd.

Fülöp-szigetek hadereje is növelni készül páncélosainak számát, de természetesen kisebb mértékben, mint ahogy azt Tajvanon tervezik. Manila 2015-ben 14 M113-as páncélozott szállító harcjárművet fog megvásárolni a már beszerzett 114 M113A2-es példány mellé. Ezeket viszont a brit Scorpion könnyű harckocsik tornyával és 76 mm-es lövegével látnák el. Ezeket felszerelnék még egy korszerű éjjel-nappali tűzvezető rendszerrel is.

Vietnam is harckocsik beszerzésén gondolkodik, ott azonban az orosz T-90-es legújabb változata a T-90Sz lehet a befutó oroszországi lapértesülések szerint.

További Vietnamhoz kapcsolódó hír, hogy január első napján, egy hathetes, Szentpétervárról megkezdett út után megérkezett az elő KILO-osztályú (Projekt 636) tengeralattjárójuk a Cam Ranh katonai kikötőbe, ami a HANOI (HQ-182) nevet viseli.

Kínában december 23-án végrehajtotta első repülését egy új szállítóhelikopter prototípusa. Az amerikai UH-60-as Black Hawk-ra emlékeztető forgószárnyas a hírek szerint a Z-20-as jelzést viseli és a Harbin repülőgépgyárban építették meg. A Z-20-nak az 1980-as években Kína által 24 példányban megvásárolt Sikorsky S-70C-2-nél hosszabb és szélesebb a törzse, valamint főrotorja ötlapátos a Black Hawk négyével szemben. A főrotor a törzshöz viszonyítva hátrébb helyezkedik el mint az amerikai gépen, ezenkívül eltérések fedezhetők fel a futóművek környékén is.

NETARZENÁL GALÉRIA

Stryker Afganisztánban.

Izraeli Apacs.

Horvát 21-ek: 1., 2.

Saab AJS-37 Viggen.

Török Atlas.

Tupoljev Tu-142ME.

Boeing RC-135W.

Kísérettel: 1., 2.

Kandúr banda.

MiG-27ML.

M-95 Degman.

Eurocopter EC-725R2 Caracal.

MiG-21FL: 1., 2.

Korea Aerospace T-50i Golden Eagle.

Northrop SF-5B Freedom Fighter.

British Aerospace Hawk 200.

Handley Page HP-80 Victor K.2.

Leopard 2.