2014.02.02

2014.02.02. 12:42

Csehországban jó esély van arra, hogy további 12 éven keresztül a svéd Saab Gripen repülőgépek legyenek a légierő első számú repülőeszközei. Ugyanis a hamarosan leköszönő védelmi miniszter, Vlastimil Picek – akit Karolína Peake 2013 elejei váratlanul gyors menesztése után bíztak meg a feladattal, addig a védelmi tárca első miniszterhelyettesi beosztásában tevékenykedett – vezetésével elkészült a két hónapon belül véglegesítésre kerülő szerződés. Ebben az áll, hogy további 12 évre bérbe veszik az eddig is használt 14 JAS-39-est 16,8 milliárd cseh koronáért. Ez 3 milliárddal kevesebb, mint a 2004 óta tartó 10 éves bérleti díj, ami 20 milliárd volt. A cseh pilóták számára évente 2200 repült órát biztosít majd a megállapodás, de további összegért ez természetesen igény szerint növelhető.

A továbbra is cseh Gripenek új szoftvereket, éjjellátó szemüvegekkel kompatibilis kabinvilágítást, ütközést elkerülő rendszert, valamint bombákat is kapnak majd a 2027-ig tartó periódusban. Ezen idő alatt további 25 pilóta és 90, a földi kiszolgáló személyzet állományába tartozó katona ismerkedhet meg svéd a gép rejtelmeivel. Ha Prága 2022 előtt felmondaná a szerződést, akkor 3,9 milliárd cseh koronát kel majd kifizetnie a svédeknek, míg ha ezt 2022 után teszik meg, akkor már csak 2,8 milliárd lesz a kötbér. A szerződés lejártakor természetesen lehetőség fog nyílni az akkor még csak félidős JAS-39-ek megvásárlására is. Vlastimil Picek hivatásos katona, korábban a vezérkari főnöki tisztséget is betöltötte.

Franciaországban egy újabb fegyverrel bővülhet a Dassault Mirage 2000D vadászbombázók fegyvertára. A kétüléses delták számára ugyanis az amerikai Raytheon GBU-50 Enhanced Paveway II-es irányított bombák hadrendbe állítását határozták el. A műholdas/lézeres kettős vezérléssel ellátott 1 tonnás bombákat a megerősített fedezékek, bunkerek megsemmisítésére fejlesztették ki.

Brest kikötőjében átadták Marokkó számára a MOHAMMED VI. nevű FREMM-osztályú fregattot. Az egység átadását eredetileg a múlt év végére tervezték. A MOHAMMED VI-et 2008. december 12-én kezdték építeni, míg vízre 2011. szeptember 14-én került. Tavaly nyáron a DCNS szakemberei a francia és a marokkói tengerészekkel együtt a harcvezetési és harci rendszerek próbáit végezték el Bretagne közelében. Utóbbiak ezt megelőzően a DCNS Lorient és Le Mourillon városokban található központjaiban szimulátorok segítségével ismerkedtek meg a hajó harcvezetési rendszereivel.

Szeretné felpörgetni az NH90-es helikopterek gyártását az újonnan létrejött Airbus Helicopters, mely többségi tulajdonosa lett az NHI konzorciumnak is. 2013-ra a gyártás üteme elérte az évenkénti 50 helikoptert, ezt tovább szeretnék emelni évi 60-ra. Idén várhatólag átadásra fog kerülni a típus 200. elkészült példánya, valamint reménykednek egy Katarból érkező, 22 gépre szóló megrendelésben is. Az öböl menti országban tavaly végeztek a TTH és az NFH változatok műszaki kiértékelésével, ez a hírek szerint jól sikerült mind a két változat esetében. Így 22 példány beszerzése várható az arab állam részéről, 20 Tiger harci helikopter mellett.

Angliában visszavásárolják a két évvel ezelőtt, egy török hajóbontónak 2,9 millió fontért eladott HMS ARK ROYAL könnyű repülőgép-hordozó néhány alkatrészét. Az ok, a megmaradt egyetlen testvérhajó a HMS ILLUSTRIOUS tavaly augusztusban Szomália partjai előtt hajózva kisebb tűzkárt volt kénytelen elszenvedni. A tűz által megrongált kommunikációs helyiségek és azok szerelvényei, kapcsolótáblái még épségben, felhasználható állapotban vannak meg a szétbontott ARK ROYAL-ból, így 57000 fonttal olcsóbban végrehajtható a helyreállítás, mintha ezeket újonnan szereznék be.

Törökországban április 30-ig meghosszabbították az ország ballisztikus rakéták elleni is alkalmazható légvédelmi rendszerek beszerzésére vonatkozó pályázati kiírásának a végét. Az elmúlt évben Ankara nagy felháborodást okozva a nyugati védelmi piac ezen szegmensében szereplő cégeknél, kínai rendszer beszerzéséről hozott, úgy látszik csak ideiglenes határozatot.

A Jordán Fegyveres Erők négy MAP-ot (Multi-purpose Armoured Platform-többcélú páncélozott platform) rendelt meg a King Abdullah II tervező-és fejlesztő intézettől. Ez a nem más, mint a brit Centurion harckocsik Jordániában hasznát Tariq nevű változatának tornyának eltávolításával és a járműtest átalakításával megszületett több célra is alkalmas páncélozott jármű. A most megrendelt páncélozott szállító harcjármű elején a frontpáncélzaton, valamint a páncéltest hátulján, az oldalra eltolt motor mellett kialakított ajtókon keresztül lehetséges a 11 főnyi szállított lövész be-és kiszállása. A MAP személyzete 2 fő, és a tervek szerint a gyengébb páncélzatú M113-as páncélozott szállító harcjárművek leváltását fogják végrehajtani segítségükkel. A King Abdullah II tervező-és fejlesztő intézet már kidolgozta az önjáró aknavető és a lőszerszállító változatokat is. A most megrendelt négy MAP páncélozott szállító harcjármű 2014 júniusában kerül majd átadásra, egyes források szerint azonban további megrendelések is várhatók még ebben az évben.

India és Japán között várhatólag még a májusban esedékes indiai választások előtt megszülethet az a megállapodás, ami a ShinMaywa US-2-es repülőcsónakok beszerzéséről szól. A több mint 4500 km-es hatótávolságú, tengeri kutató-mentő feladatkörben alkalmazható ShinMaywa US-2-esből várhatólag 15 darabot fog beszerezni Új-Delhi 1,65 milliárd dollár értékben. A tárgyalások még folynak, több kérdés is tisztázásra vár, például az, hogy megvalósulhat-e a gépek Indiában történő összeszerelése.

Talán a japánok hamarabb nyélbe tudják majd ütni üzletüket mint a franciák, ugyanis a 2012 januárjában az MMRCA tenderen győztesként kihirdetett Dassault Rafale vadászbombázó 126 példányának sorsa még még mindig nem dőlt el véglegesen. A szerződés körül még folynak a tárgyalások, jelenleg még mindig kétszer magasabb az ár, mint ami két évvel ezelőtt szerepelt a győztes ajánlatban. A gépenkénti 60-65 millió dolláros darabár mostanra 120 millió fölé kúszott, ezt természetesen az indaiak nem szeretnék megfizetni. Anno a Eurofighter Typhoon lett a második helyezett, 80-85 millió dolláros árával.

Az újra a hírek élvonalába kerülő Lockheed Martin F-35-ös szoftver és strukturális hibái ellenére is bíznak Ausztráliában az új típusban. Az F/A-18A/B Hornet gépek helyére a Lightning II-es F-35A változat fog megérkezni. A régebbi Hornetek 2022 végén kerülnek nyugdíjazásra, addig bőven van idő a felmerülő problémák kiküszöbölésére az ausztrálok szerint. Az első ausztrál gép ez év júniusában gördül majd le a gyártósorról és a második is követni fogja négy héten belül. Szolgálatba 2020-ban áll majd a Lightning II-es a távoli kontinensen, így nem okoz gondot, hogy a teljes képességet garantáló szoftverek csak 2017-re, 2018-ra készülnek el. Az F/A-18A/B Hornet kivonásakor már három harci és egy átképzőszázad állományában lesz megtalálható az F-35A, 72 példányos mennyiségben.

Az F-35C hordózó fedélzeti változatával várhatólag ez év októberében kezdik majd meg a tengeri kísérleteket. Január 6. és 19. között ugyanis 36 sikeres, gurulásból végzett próbát bonyolítottak le a CF-3-as jelzésű példányra felszerelt módosított fékhoroggal a Lakehurst-i bázison. Történt ugyanis, hogy a Lakehurst-ben 2011 augusztusában lefolytatott teszteken bebizonyosodott, a főfutók kerekei túl közel vannak a fékhoroghoz. Az alig több mint két méteres távolság nem volt elegendő az F-35C leszállásának biztosításához. Tény, hogy a Lightning II esetében mindössze a fele a főfutók-fékhorog közötti távolság, mint más gépek esetében (kép1).

Így a kerekek által lenyomott acélkábelnek nincs ideje felemelkedni és beleakadni a fékhorogba (kép2). A gép kialakítását elsősorban a B változattal szemben támasztott igények határozták meg, azonban a hordozófedélzeti C változattal foglalkozó tervezőknek ettől függetlenül figyelembe kellett volna venniük az ide vonatkozó MIL-A-81717C és MIL-D-8708C előírásokat. Az áttervezett fejrésszel 2012-ben lefolytatott szárazföldi tesztek jó eredményeket hoztak. Ezeken 148, 166 és 185 km/h-ás sebesség mellett vizsgálták a fékezőhorgot.

A meredekebb kialakítású fejrész beváltotta a hozzá fűzött reményeket, azonban a Lockheed Martin emberei további megoldással is megpróbálták a fékezőkábel elkapását biztonságosabbá tenni. A fékezőhorog a fedélzet elérését követően hajlamos arról elpattanni a nagy erőhatás következtében, ezzel is elősegítve a sikertelen landolást. Ezért egy olyan rendszer kifejlesztését kezdték meg, amely ezt az elpattanást gátolja meg. Ezen fejlesztések kiértékelését hajtották végre Lakehurst-ben az elmúlt hónapban és ezek sikerrel zárultával 2014-ben sor kerülhet az első fedélzeti leszállásra.

Már teszteli az haditengerészet és a General Dynamics Electric Boat a tengeralattjárók fedélzetére szánt személyzet nélküli víz alatti járművek indító-és visszanyerő rendszerét. Az akár 13 tonnás járművek mozgatására is képes rendszert a Tomahawk csapásmérő robotrepülőgép indítósilójában helyeznék el, ami 7 méter hosszú és 1,5 méter széles. Az indító-és visszanyerő rendszert függőleges helyzetbe építenék be a silóba és a személyzet nélküli járművet szintén függőlegesen tartaná a helyén. Indításkor a siló teteje felnyílna, ám a Tomahawk helyett, az indító-és visszanyerő rendszer emelkedne ki a személyzet nélküli víz alatti járművel. A járművet tartó megfogó rész vízszintes helyzetbe fordulna, majd útjára engedné az aknák felderítését, vagy hírszerzést végző robot-tengeralattjárót. Feladatának végeztével a robot-tengeralattjárót automatikusan rögzítené a megfogó, majd visszasüllyesztené a silóba az újabb indításig. A indító-és visszanyerő rendszer földi prototípusával már folynak a tesztek, a tengeralattjárók fedélzetére szánt változat 2019 környékén jelenhet majd meg.

Akár a USS NORTH DAKOTA (SSN 784) fedélzetén, hiszen az első Block III-as VIRGINIA-ként elkészült egység haditengerészeti felügyelet alatt végzett próbajáratai hamarosan elkezdődnek. A 8-12 hétig tartó tesztek során az új tengeralattjáró minden porcikáját alaposan leellenőrzik, így a Block III-ok legnagyobb eltérését korábbi társaiktól, az orrszekcióban megjelenő, darabonként több mint 35 tonnás VPT-ket (Virginia Payload Tubes) is.  Egy Block III-ra két VPT kerül, bennük 6-6 Tomahawk csapásmérő robotrepülőgép helyezhető el a korábbi változatokban ott lévő 12 függőleges indító helyett.

Január 16-án végrehajtotta utolsó repülését az utolsóként szolgálatban álló AC-130H Spectre csatarepülőgép. Az USAF-nál a 40 éves szolgálatot letudó változatot a C-130J Super Herculesen alapuló AC-130J váltja le.

Tavaly áprilisban távoztak az utolsó M1 Abrams harckocsik Európából, de nem egészen egy év távollét után újra visszatértek. A 22 M1A1-es változat után most az M1A2 SEPv2-es variánsból érkezett meg 29 darab Németországba. A 29 harckocsihoz 33 M2A3 Bradley gyalogsági harcjármű és más páncélozott járművek is csatlakoznak majd hamarosan, ezek ugyanis egy új kiképzéssel foglakozó alakulat gépállományát fogják jelenteni.

NETARZENÁL GALÉRIA

INS VIKRAMADITYA: 1., 2.

Terepen: 1., 2.

Stryker.

Bombcat.

Kawasaki OH-1 Ninja.

Boeing P-8A Poseidon.

HQ-182 Hanoi.

Panavia Tornado IDS.

Bújócska.

Lockheed Martin F-16E Fighting Falcon.

Mil Mi-1.

Új nap virrad.

Airbus KC-30A.

Alenia Aermacchi M-346 Master.

General Dynamics F-111F Aardvark.

SPS ALMIRANTE JUAN DE BORÓN.

Merkava MK4.

Típus kavalkád a fedélzeten.

British Aerospace Hawk 208.

Eurocopter EC-665 Tiger HAD.

Boeing KC-767J.