2014.03.01

2014.03.01. 10:16

Lengyelországban 150 darab mesterlövészpuskát kívánnak beszerezni. A 8,6x70 mm-es (338 Lapua Magnum) lőszerrel tüzelő fegyverrel szemben elvárás az éjjel-nappal használható optika, a 660 mm-es csőhossz, a legalább 5 lőszert befogadó tár, a maximum 7 kg-os tömeg és az 1300 mm-es teljes hossz. A puskákhoz 50000 darab lőszer is beszerzésre kerülne. Jelenleg a Zaklady Mechaniczne Tarnow folytat fejlesztést egy a követelményeknek megfelelő fegyveren, ennek neve Alex-388-as. Napjainkban a lengyel haderő a finn SAKO TRG-21/22 mesterlövészpuskák mellett két hazai fegyvert használ. A ZMT Bor 7,62x51 mm-es, míg a ZMT Tor 12,7x99 mm-es lőszerekkel tüzel.

Benjamin Netanjahu és Angela Merkel Németországban történt találkozója során megállapodás született a hatodik izraeli DOLPHIN-osztályú tengeralattjáró finanszírozásáról. Ennek értelmében Németország 180 millió dollárral, vagyis az eddig tervezett összeg duplájával járul hozzá a hatodik tengeralattjáró megépítéséhez. A három már szolgálatba állított DOLPHIN-osztályú egységek (DOLPHIN, LEVIAHTAN, TEKUMA) nagyjavítását, korszerűsítését helyileg oldották meg, ezen a munkán a DOLPHIN 2011-ben esett át. A Haifa-i hajógyárban a csövek, szelepek, motorok szétszerelésén és a szükségessé váló alkatrészek cseréjén kívül a hajótest ellenőrzését és a repedések meghegesztését is elvégezték két év leforgása alatt. A sokkal több titkot rejtő elektronikáról mindössze annyit lehet tudni, hogy a szonár rendszer is megújult a 26,4 millió dolláros felújítás során. A hatodik, 2010-ben megrendelt és várhatólag 2021-ben szolgálatba lépő egység, melynek építésében több izraeli cég is részt vesz (Tadiran, Elbit, Izrael Aerospace Industries és a Rada) ára a becslések szerint 824,2 millió dollár lesz. A hajóosztály negyedik (TANNIN) és ötödik (RAHAB) egységének az árából egyharmadot szintén Berlin állt.

Elkészült az első Norvégia számára gyártott továbbfejlesztett CV9030-as gyalogsági harcjármű. A 144 páncélos érintő 750 millió dolláros korszerűsítés során az utóbbi időkben szerzett háborús tapasztalatok felhasználásával megerősítik a páncélzatot és az aknák elleni védelmet, valamint a mozgékonyság növelése mellett új elektronikai összetevőket és távirányítású fegyverállványokat is felszerelnek. A projekt 2013-ban vette kezdetét és 2018-ig fog tartani. Az új variáns egyik legfőbb ismertetője a gumiból készült lánctalp. Ezt 2010 végétől próbálták ki harctéri körülmények között Afganisztánban, két lövészpáncéloson. A lánctalpakat közösen alkotta meg a kanadai Soucy International és a BAE Systems svéd leányvállalata.

A CV90-esek távoli országba történő telepítését természetesen az otthon lefolytatott tesztek előzték meg, ahol kedvező tapasztalatokat szereztek. A 28 tonnás jármű több mint egy tonnával vált könnyebbé az új lánctalpakkal és a CV90-es által keltett zajt sikerült 10 dB-el, míg a rezgést 65%-al csökkenteni. E két utóbbi nem csak a szállított személyek komfortérzetét növeli, hanem az elektronikai rendszereknek élettartama is növekedni fog, csökkentve ezzel az üzemben tartási költségeket. A lánctalpak afganisztáni tesztelését, a megerősített páncélzat miatt már 35 tonnás CV90-esekkel 2011-ben kezdték meg, akárcsak a robbanások okozta sérülésekkel szembeni ellenállóság kivizsgálását.  A Soucy International és a BAE Systems svéd leányvállalatának tervei között további lánctalpak megalkotása is szerepel a norvég BvS10 és az M113 páncélozott szállító járművek részére.

Február 21-től ismét repülnek a RAF Airbus A330 Voyager tanker/szállítógépei. Mint ismeretes február 9-én, egy Afganisztánból Angliába tartó gép nem tervezett magasságvesztése miatt kellett felszállási tilalom alá vonni a típus eddig hat átvett példányát. A gépen a kilenc főnyi legénység mellett 189 főnyi katona volt megtalálható, közülük néhányan könnyebb sérüléseket szenvedtek el az esemény következtében. A gép Törökországban szállt le és szakította meg hazafelé tartó útját. A brit katonák hazajutását a március 31-én kivonásra kerülő egyik Lockheed TriStar segítségével oldották meg. A magasságvesztés okait még mindig vizsgálják.

Azerbajdzsán török segítséggel fog rakéta-sorozatvetőkhöz kifejlesztett rakétákat gyártani. A 8 km-es hatótávolságú, 107 mm ármérőjű Anadolu és a 122 mm átmérőjű, 20 km-es hatótávolságú Mizrak rakéták helyi előállításában a török Roketsan segédkezik.

Izraelben letartóztattak két személyt a Görögországon keresztül Iránba történő fegyvercsempészettel kapcsolatosan. (Előzmény) Eli Cohen és Avichai Weinstein kihallgatása megtörtént, eddig több adat nem került napvilágra az ügyről. A két személy nem ismeretlen az izraeli hatóságok előtt, hiszen 1992-ben Eli Cohen az Egyesült Államokban került bíróság elé hasonló vádakkal, akkor azonban csak az adócsalást tudták bizonyítani a vád képviselői. Öt évvel később már az izraeli rendőrség nyomozott utána katonai felszerelések Iránba történő szállításának gyanújával, akkor három hónapos felfüggesztett börtönbüntetést szabtak ki rá. 2004-ben szintén felmerült a nevük, ekkor egy 70 éves New York-i üzletember, Leib Kohn vallotta magát bűnösnek Hawk légvédelmi rendszerekhez és F-4 Phantom II-es vadászbombázókhoz való alkatrészek Irán számára történő eladása ügyében. Cohen-t és Weinstein-t ekkor az izraeli rendőrség hallgatta ki az ügyben, de vádat akkor nem emeltek ellenük.

Algéria hamarosan, március-április körül két újabb Project 636-os KILO-osztályú tengeralattjáró beszerzéséről ír alá szerződést Oroszországgal. Az afrikai ország 1987-ben és 1988-ban vásárolt két Project 877EKM KILO-t, ezek mellé 2006-ban vásároltak darabonként 400-600 millió dollárért további kettő 636-ost. Ezeket 2010 márciusában és szeptemberében vehették át, közben a két régebbi egység korszerűsítését is végrehajtották.

Júliusig hosszabbította meg az A330MRTT tanker/szállítógépekre szóló ajánlatát az Airbus Military Indiában, a választásokra való tekintettel. A cég beszámolója szerint a tárgyalások már a végső szakaszban tartanak, már csak néhány részleten kell finomítani. A hat gép leendő hajtóműveit egy külön tender keretén belül fogják kiválasztani.

Tajvanon az idén is tervezik harci gépek üzemeltetésének gyakorlását autópályáról. Jelenleg még nem döntötték el, hogy mikor zárnák le az 1-es autópálya szakaszát a gyakorlat végett.

Tavaly Japán az ötödik legmagasabb összeget költötte a fegyveres erőkre a világon. Erre az évre 3%-al még magasabb, 49 milliárd dolláros költségvetést terveztek Tokióban, bár azt is meg kell említeni, hogy 2002-től 2012-ig a japán védelmi költségvetés folyamatosan csökkent. Az ezt megelőző, eddigi legmagasabb védelmi költségvetési csúcs az 1992-es volt.

A 24 Ausztrália által megrendelt Sikorsky MH-60R haditengerészeti helikopterek közül már elkészült a 3. és a 4. is. A kéttucatnyi forgószárnyas körül az utolsó 2017-ben kerül majd átadásra.

Ellenben a COLLINS-osztályú tengeralattjárókról újabb rossz hírek érkeztek a távoli kontinensről. Február 27-én az osztály harmadiknak elkészült tagja, a HMAS WALLER egy felszínen végzett, nagyjavítást követő próbaút során gyulladt ki. A tűz okát még vizsgálják, a tengeralattjáróról négy személyt kellett helikopter segítségével kórházba szállítani megfigyelésre.

Erre az évre több száz órányi repülést terveznek a Cessna, a Bell Helicopter Textron és az AirLand Enterprises összefogásával létrehozott Scorpion sugárhajtású repülőgéppel. A kéthajtóműves, kifelé döntött dupla függőleges vezérsíkos, földi célpontok támadására alkalmas gép tervezését 2012 januárjában kezdték meg és leginkább az Embraer Super Tucano és Beechcraft AT-6 turbólégcsavaros repülőgépeknek kívántak ellenfelet állítani a Scorpion-nal, létrehozva a világ legolcsóbb harcászati ​​repülőgépét. Éppen ezért a 14,4 méteres fesztávolságú egyenes szárnyak alatt három-három felfüggesztési pontot alakítottak ki a fegyverzet (pl. Hellfire rakéták) számára.

Az egy feltöltéssel öt órán át a levegőben tartózkodni képes Scorpion 1500 kg-nyi hírszerzésre, megfigyelésre és felderítésre alkalmas felszerelést is képes magával vinni a bevetésekre, a törzsben kialakított rekeszben, miközben egy repült órára eső költsége nem lesz több mint 3000 dollár, legalábbis a fejlesztők szerint. A Scorpion pilótafülkéjében jelenleg még csak egy katapultülés található meg, azonban kialakítása lehetővé teszi egy további elhelyezését is. Ezzel az átalakítással, valamint a két, 3600 kg-os tolóerejű hajtómű lecserélésével egyre, a gép akár a légierő TX tenderén is eséllyel indulhatna a következő generációs kiképzőgép címért. Az eddigi repülések során a gép nagyon pozitív benyomást tett a fejlesztőkre.

Február 24-én utoljára szállt fel a kirgizisztáni Manaszból egy amerikai tartálygép. A KC-135-ös Stratotanker-ek az elmúlt 12,5 évben több mint 33500 felszállás során, több mint 135000 repülőgépet láttak el 2365000 liternyi üzemanyaggal.

Venezuela az orosz MB2-04-es tornyokkal teszi korszerűbbé az AMX-VTT páncélozott szállító harcjárműveit. Az eddig csak egy könnyűgéppuskával ellátott páncélosokra most egy 2A42 30mm-es gépágyút és egy-egy koaxiális 12,7 mm-es Kord nehézgéppuskát, valamint egy 7,62 mm-es PKT géppuskát szereltek fel. Az országban nagyjából 70 AMX-VTT van még hadrendben. A jövőben tervezik az amerikai eredetű Cadillac Cage V-100 Commando PSZH-k felszerelését is a MB2-04-es tornyokkal.

Február 21-én átadták a második modernizált AMX A-1M vadászbombázót is a Força Aérea Brasileira, vagyis a Brazil Légierő számára. A 43 gépet érintő munkálatokra összesen 1,12 milliárd dollárt áldoznak, a munkát az Embraer repülőgépgyár végzi el, mely együttműködik az izraeli Elbittel. A brazil AMX-ek orrába a Mectron által kifejlesztett SCP-01 többfeladatú radar kerül beépítésre a korszerű avionika mellett. Az így már A-1M jelzést viselő gépek 3,8 tonnás fegyverterhelése egyaránt állhat majd levegő-levegő, levegő-föld, levegő-felszín osztályú precíziós fegyverekből is.  Azonban ez a darabszám még módosulhat, hiszen a légierő parancsnoksága a jelenleg szolgálatban álló összes, azaz 53 AMX korszerűsítését tervezi, amint meglesz rá az anyagi fedezet.

Az A-1M-ek így 2032-ig maradhatnának szolgálatban. Továbbá nem elképzelhetetlen, hogy a típus újabb átalakításon is át fog esni a jövőben, ugyanis 2012 októbere óta folynak a szélcsatornában végzett vizsgálatok az A-1-es makettjével. Ennek a szívócsatornájának az oldalára helyezték el a merev „kacsa-vezérsíkokat”. Ezektől azt várták, hogy javítani fogják a gép nagy állásszögű repülési tulajdonságait, valamint növelik a gép manőverező-képességét és csökkentik a fel- és leszálláshoz szükséges távot. A vizsgálatok minden téren pozitív eredményt hoztak, az aerodinamikai módosítás kis anyagi ráfordítással megvalósítható lenne.

NETARZENÁL GALÉRIA

F-16I géppár.

Csípésre készen.

Szaúdi E-3-as.

McDonnell Douglas AV-8B Harrier ll Plus: 1., 2.

Chengdu F-7BGI.

McDonnell Douglas KC-10A Extender.

A kicsi és a nagy.

A 48-as.

Bell-Boeing CV-22B Osprey: 1., 2., 3.

Grumman C-2A Greyhound.

Dassault Super Etendard.

McDonnell Douglas AV-8B Harrier II: 1., 2.

General Dynamics F-16D Fighting Falcon.

Eurocopter EC665 Tigre HAD.

North American F-100D Super Sabre.

Felhők felett.

Bell AH-1J Cobra.