2014.03.15

2014.03.15. 11:11

Németországban 124 mesterlövészpuska beszerzését határozták el. A 8,6 x 70 mm-es (338 Lapua Magnum) lőszerrel tüzelő fegyver majdan a G29-es jelzést fogja viselni és alkalmasnak kell lennie a már rendszeresített NSV80 éjjellátó irányzékkal történő tüzelésre is. A gyártók számára 2014-ben öt, míg 2015-ben négy fegyvert kell átadni a tesztek végrehajtására, míg a megrendelést 2016-ban véglegesítenék és már ebben az évben meg kell érkeznie az első szállítmánynak.

A két példány segítségével végrehajtott majd 1000 órányi tesztrepülés után most egy új szakaszába lépett az AgustaWestland AW 609-es billenőrotoros típus fejlesztése. A gyártó szeretné 2017-re megszerezni a Szövetségi Légügyi Hatóság (FAA) típusengedélyét a gépre, ami előtt így nyitva állhat az út a polgári megrendelések felé. Az AW 609-es harmadik prototípusát most szerelik össze AgustaWestland Vergiate-ban található üzemében és még ebben az évben sort kerítenének az első felszállásra is. A repülési tesztekhez még egy további példány megépítését tervezik.

Március 8-án visszatért Lorient kikötőjébe a harmadiknak elkészült, második francia FREMM-osztályú fregatt, a 2012. október 18 óta vízen lévő, a DCNS által 2009 októbere óta épített NORMANDIE. Az egy hétig tartó, a bretagne-i partvidék előtt végzett próbaút során a hajó navigációs rendszerien felül ellenőrizték a meghajtás csendességét és a különböző harci rendszerek érzékelőit is. A flotta számára még az idén átadásra kerülő NORMANDIE hamarosan ismét egy próbaútra fog indulni.

Két hét alatt 11 alkalommal hajtottak végre teherledobási próbákat az Airbus Military A400M Atlas teherszállító repülőgéppel. A 15 kilogrammtól 4 tonnáig terjedő csomagok ledobása során számos ejtőernyőt vizsgáltak meg a Toulouse közelében elvégzett próbák alatt.

Dániában a német eredetű LMG m/62 (Rheinmetall MG3) 7,62 mm-es géppuskák leváltására az amerikai US Ordnance által gyártott M60E6-at találták a legmegfelelőbbnek. A dán szolgálatba már LMG m/14-es megjelöléssel lépő géppuskának az kiválasztás utolsó körében a német Heckler & Koch HK121 I (Infanterie) fegyverével kellett megmérkőznie. A 2012-ben kiírt pályázat alapján 700 géppuska kerül majd beszerzésre, nagyjából 12 millió euró (16,6 millió dollár) értékben.

A cserét a Dán Királyi Hadsereg Afganisztánban szerzett tapasztalatai tették szükségessé, itt merült fel egy könnyebb, pontosabb, strapabíróbb fegyver iránti igény. Az M60E6 2,25 kg-mal könnyebb, mint az LMG m/62, így tömege 9,35 kg, szemben a német fegyver 11,6 kg-os súlyával. Ergonómiája is jobb, valamint kedvezőbb a súlyeloszlása is. Tűzgyorsasága alacsonyabb, 500-605 lövés percenként az LMG m/62 1200-1300 lövés per perces tűzgyorsaságához viszonyítva, de ennek köszönhetően pontosabb célzott lövések leadására képes. Az M60E6-os ellátható különféle irányzékokkal és más kiegészítőkkel is (nappali optika, éjszakai termikus irányzék, red dot, lézeres távolságmérő), továbbá csövére hangtompító is felszerelhető. Az első LMG m/14-ek átadása a következő évben kezdődik meg.

Pakisztán 100 millió dolláros korszerűsítési programmal fordult Washingtonhoz, ami a C-130 Hercules szállítógépeket érintené. Az öt C-130B és 11 C-130E közül hatnak lecserélnék a szárny külső részét is, míg az összes Hercules digitális pilótafülkét és digitális hajtóművezérlést kapna. A csomag része a logisztikai támogatás, a képzés és a tartalék alkatrészek beszerzése is.

Kiszivárgott információk szerint nem éppen rózsás a szomszédos Indiában a Szuhoj Szu-30MKI vadászbombázók sorsa. Az oroszok, bár 2009-ben megígérték, még mindig nem hozták létre a gépek ipari nagyjavítását önállóan is elvégezni képes bázisát az országban. A karbantartások, hibaelhárítások akadálya a cserealkatrészek hiánya, ami az indaiak szerint szintén az orosz fél mulasztásának tudható be. A HAL eddig négy Szu-30MKI nagyjavítását végezte el, jelentős orosz segítséggel. Az egyik legfőbb hibának a HUD és a pilótafülke kijelzőinek meghibásodása bizonyult. Jelenleg még nem tudni, hogy az izraeli eredetű Elbit Su 967 HUD-ok és a helyi Samtel Display Systems által gyártott kijelzők is gyakran meghibásodónak bizonyultak-e.

Talán ennek is köszönhető, hogy a VIKRAMADITYA repülőgép-hordozóra Új-Delhi nem szeretné rendszeresíteni az orosz Kastan közelkörzeti légvédelmi rendszert. A gépágyúkat és rakétákat egyaránt alkalmazó rendszer helyett most az amerikai SeaRAM rakéták és/vagy Phalanx gépágyúk, valamint a Mistral-on alapuló Simbad/Tetral rendszerek alkalmazhatóságát vizsgálják meg. Távolabbi légi célok ellen a LR-SAM/Barak-8-at tervezik felszerelni a hordozóra.

Dél-Koreában a ballisztikus rakéták elleni védelem további növelését határozták el. Ennek értelmében a jelenlegi Patriot PAC-2-es rendszereket modernizálják, így azok már a korszerűbb PAC-3-as rakétákkal is alkalmazhatók lesznek. 2016-tól további új PAC-3-as rakéták beszerzésére is sort kerítenek majd.

Március 10-én a DIJKSGRACHT teherhajó fedélzetén elindult Ausztrália felé az első négy, Spanyolországban megépített partraszállító naszád. A 23,3 méter hosszú (21,3 méter a vízvonalnál), 6,4 méter széles naszádok meghajtásáról két 809 kW-os MAN dízelmotor által forgatott vízsugár-hajtómű gondoskodik. Ezek segítségével az elérhető legnagyobb sebesség 20 csomó. A CANBERRA és az ADELAID számára összesen 12 partraszállító naszád lett megrendelve, ezek már építés alatt állnak és még ebben az évben megérkeznek Ausztráliába.

A 8-12 Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgép mellé az ausztrál kormánynak szándékában áll a Global Hawk módosításával létrejött Northrop Grumman MQ-4C Triton pilóta nélküli tengeri járőrgépek beszerzése is. A héten Tony Abbott miniszterelnök jelentette be, hogy figyelemmel kísérik az amerikaiak fejlesztési programját és amint az sikerrel zárul, úgy rögvest lépéseket tesznek a típus rendszeresítése felé. A jelenlegi elképzelés szerint 6-8 példányt szereznének be a típusból 2020 környékén.

Már túl vannak a 100. repült órán a MQ-8C Fire Scout robothelikopterrel az Egyesült Államokban. Júliusban a típus a USS JASON DUNHAM (DDG 109) romboló fedélzetén már a tengeri repülési teszteken bizonyíthat.

Ebben a hónapban kerül majd átadásra az első két modernizált Panthera K2-es (Eurocopter AS565 Panther) helikopter Brazíliában. A hadsereg részére a Helibras (Helicópteros do Brasil) által gyártott forgószárnyasok közül mind a 34-et ellátják a 40%-as erősebb, FADEC vezérlésű Arriel 2C2CG gázturbinákkal, megerősített reduktorokkal, üveg pilótafülkével, új időjárásradarral, modern rádió adó-vevőkkel, navigációs rendszerrel, valamint a teljesítményt javító új Fenestron-nal. A helikopterek üzemideje 25 évvel hosszabbodik meg a 2021-ig tartó program során.

NETARZENÁL GALÉRIA

Puma.

Tigris.

Összehajtogatva.

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet: 1., 2.

Lockheed Martin F-35B Lightning II.

Transall C-160R.

Eurofighter EF-2000 Typhoon T.

Hawker Siddeley Buccaneer S2B.

McDonnell Douglas F-15E Strike Eagle.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

English Electric Canberra TT.18.

Dassault Mirage 2000-5Ei.

Itáliai szépség.

North American T-2E Buckeye.

Northrop F-5N Tiger II.

General Dynamics F-111E Aardvark.

Téli Boxer.

Boeing B-52H Stratofortress.

British Aerospace Harrier T.10.