2014. dec 20.

2014.12.20

írta: Netarzenál
2014.12.20

Észtországban a következő év végéig kivonásra fog kerülni a légierő két Antonov AN-2-es repülőgépe. A könnyű szállítógépeket az Egyesült Államokból használtan beszerzésre kerülő két Shorts C-23 Sherpa fogja leváltani. Az Ancsák leginkább kihasznált tulajdonsága a rövid fel- és leszállás volt, ami az észt különleges erők számára rendkívül jól jött. Ebben a képességet a Serpák nem fogják tudni felvenni a versenyt az öreg kétfedelűekkel. A pilóták típusátképzése a következő év elején veszi kezdetét.

2015 első negyedévében várhatóan 250 MRAP jármú fog Irakba kerülni, az ISIS fegyveresei elleni küzdelem támogatására. Az aknarobbanások elleni védelemmel ellátott páncélautók az USA-ból érkeznek majd, ezekért Bagdadnak nem kell fizetnie. Az országból történő 2011-es kivonuláskor az iraki haderő részére átadott MRAP járművek közül sok az ISIS fegyvereseinek kezére kerül, ezeket légicsapások során semmisítették meg.

Szintén jövőre kerül majd sor az indiai INS KOLKATA rombolóról végzett első légvédelmi rakétaindításra. A függőleges indítórendszerből startoló LR-SAM, más néven Barak 8 rakétából 32 darabot helyezhetnek el hadihajó fedélzetén, ezek 70 km-es távolságig jelentenek veszélyt a légi járművekre.

December 15-én viszont az első, az átvételhez vezető próbaútra futott ki az INS ARIHANT 80 MW-os teljesítményű, nyomottvizes reaktorral ellátott nukleáris meghajtású rakétahordozó tengeralattjáró. A 6000 tonnás hazai építésű egység eddig csak a különféle rendszerek ellenőrzésére szolgáló tesztek idejére hagyta el a mólót, most viszont már a katonai szempontoknak való megfelelőség került előtérbe, a rendszerek ellenőrzése helyett.

Továbbá az indiai haditengerészet vezetése fontolgatja egy újabb AKULA-osztályú tengeralattjáró bérlésének lehetőségét Oroszországtól. A NERPA egység 10 évre szóló bérlése egy korszerű vadász-tengeralattjáróhoz juttatta Új-Delhit és az indiai védelmi miniszter múlt heti oroszországi látogatása során már felmerült egy újabb tengeralattjáró bérlésének a lehetősége is.

Thaiföldön folytat tárgyalásokat a cseh Aero Vodochody L-159 ALCA, vagy L-39NG repülőgépek eladásának lehetőségéről. Thaiföldön összesen 36 L-39ZA van hadrendben izraeli elektronikával modernizálva B.KhF1 helyi megjelölése alatt. A gépeket képessé tették Raytheon AIM-9 Sidewinder rakéták indítására is. Az Albatroszok nagyobb részét az 1990-es évek elején szerezték be, de van pár ami az 1980-as években került megvásárlásra és hamarosan kivonásra fog kerülni. Ezek pótlására kínálnak a csehek négy korszerűbb repülőgépet.

2015 márciusában várják a Fülöp-szigeteken az első két dél-koreai KAI FA-50 repülőgép érkezését. A fennmaradó 10 példány 2017 végéig kerül majd leszállításra.

Tajvanon egyre nagyobb a készülődés arra, hogy saját maguk gyártsanak tengeralattjárókat. Az eddigi tapogatózások során több olyan meg nem nevezett állammal kerültek kapcsolatba, amelyek ha nem is egészben, de részletekben segítséget nyújtanának a tervezés és a gyártás során felmerülő problémák kiküszöbölésében. Geostratégiai és műszaki fejlettségi szint miatt ezek Dél-Korea és Japán lehetnek. Tajvan mindjárt két hajóosztály megvalósításán gondolkodik. Az egyik a 2500 tonnás, a másik a kisebb 1500 tonnás lenne. A legnagyobb kihívást nem a hajótest megépítése fogja jelenteni, hanem annak kialakítása, hogy a lehető legcsendesebb legyen. Szintén neuralgikus pont lehet még a szonár, a periszkóp és a propeller kialakítása is. A tengeralattjárókat az országban az idén hadra foghatóvá vált UGM-84 Harpoon hajók elleni robotrepülőgépekkel is fel kívánják fegyverezni.

Az USA-ban a 2015 költségvetési évben sikerült 15 Boeing EA-18G Growler repülőgép számára is költségvetési forrást találni. A nagyjából 1,5 milliárd dolláros repülőgép beszerzésnek köszönhetően a Super Hornet gyártósora további egy évvel, 2017-ig maradhat aktív.

E hónap elején elkezdődött az első hat póttartályra szerelhető képalkotó infravörös kamera gyártása is az F/A-18 Super Hornet-ek részére.

Bolívia megkapta a második Airbus AS332 C1e Super Puma helikopterét is a megrendelt hatból december 12-én. A 2013-ban megkötött szerződés értelmében az első forgószárnyas még ez év augusztuséban átadásra került, a többi négy a 2016-os év végéig fog leszállításra kerülni.

Brazíliában a Sepetiba-öbölben felavatták azt az üzemet, ahol hagyományos és nukleáris meghajtású tengeralattjárókat fognak építeni. A gyár területe lehetővé fogja tenni egyidejűleg két SCORPENE-osztályú egység építését is. Erre a kapacitásra szükség is lesz, hiszen a tervekben 15 hagyományos és 6 nukleáris meghajtású egység hadrendbe állítása szerepel. Az első SCORPENE, vagy S-BR osztályú egység építése (ennek nagyjából 50%-át Franciaországban a DCNS építi) 2016-ban fejeződik majd be és 2018-ban fog szolgálatba állni. További három egység 2022-ig fog megépülni. A nukleáris meghajtású SN-BR-ből az első építése 2017 kezdődik meg és 2023-ra lesz kész és 2025-ben állhat szolgálatba.

Chile modernizálni fogja 3 Lockheed P-3A Orion tengeri járőrgépét. A Lockheed Martin-nal megkötött megállapodás értelmében élettartam-hosszabbításra is sor kerül. A szárnyközép-rész teljes cseréjét is érintő beavatkozás után gépenként 15000 repült óra lesz a sárkányokban. A példányonként egy évig tartó beavatkozás a következő évtől veszi kezdetét.

December 4-én újabb négy Grob 120TP alapfokú kiképzőgéppel lett gazdagabb az argentin légierő. A Németországban gyártott gépekből így már nyolc került átadásra, de ezekből egy ez év elején balesetet szenvedett. a gyártóhoz helyreállításra visszaküldött gép a következő évben tér majd vissza.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

CM-32 Cloud Leopard Tajvanról.

Fegyverben.

MiG-29.

Boeing C-17A Globemaster III.

Agusta A-129CBT Mangusta.

Chengdu F-7BGI.

Boeing F-15E Strike Eagle.

Nord 2501 Noratlas.

Szu-22M3.

Lockheed Martin C-130J Hercules.

Bombardier BD-700-1A10 Sentinel R.1.

 

KELLEMES KARÁCSONYI ÜNNEPEKET!

 

 

 

Szólj hozzá

Shorts C-23 Sherpa KOLKATA ARIHANT NERPA Aero Vodochody L-159 ALCA EA-18G Growler Airbus AS332 SCORPENE P-3A Grob 120TP