2015.10.24

2015.10.24. 06:40

Egy újabb változat fejlesztését végzik a Stryker gyalogsági harcjármű bázisán. A hídvető variáns megvalósítását az európai Krauss-Maffei Wegmann bevonásával szeretnék végrehajtani. A 12 méteres hosszúságú alumíniumból készült hídpályát a Stryker elejére szerelt hidraulikus rendszer helyezi le a jármű tetejéről közvetlenül elé. A két percen belül le-és felhelyezhető hídelem terhelhetősége 40 tonna lesz.

Alaposan továbbfejlesztett C-27J Spartan változat fog megjelenni 2017 végétől. A szárnyvégfülekkel és erősebb Rolls-Royce AE 2100-es hajtóművekkel, hatlapátos Dowty légcsavarokkal ellátott C-27-es terhelhetősége növekszik és persze a magasabb hőmérsékletű, hígabb levegővel is könnyebben megbirkózik majd a felszállás során. Ezeken felül új időjárásradart, repülésirányító rendszert, földfelszín közelségre figyelmeztető rendszert és barát-ellenség azonosítót is kap. Az Alenia Aermacchi elképzelése szerint az újdonságok a már eddig megépített példányok számára is elérhetőek lesznek, ha tulajdonosaik igényt tartanak rá.

Elkészült a 250. NH90-es helikopterre az NHIndustries. Az olasz hadsereg állományába került TTH modifikációt képviselő forgószárnyassal így már 30 darab szállítóváltozat alkotja a szárazföldi haderő parancsnoksága alá tartozó NH90-es flottát.

További a típushoz kapcsolódó hír, hogy az olasz hadsereg NH90-es helikopterein már megjelent a Selex ES által kifejlesztett LOAM lézeres akadály felderítő rendszer. A LOAM lézerradarja által kisugárzott lézernyalábok képesek a repülési útvonalon felbukkanó távvezetékek, oszlopok észlelésére és ezeket a berendezés egy képernyőn a pilóták számára megjeleníteni.

Svédországban elbúcsúztatták az utolsó HKP10 (Eurocopter AS332 Super Puma) szállítóhelikoptert is október 14-én. 27 évnyi szolgálat után a típus első állomáshelyeként szolgáló Luleåban került sor erre az eseményre is. A 12 beszerzett forgószárnyasból 3 került veszteséglistára a majd 3 évtizedes szolgálati idő alatt. A Svéd Fegyveres Erők 2013 óta fokozatosan vonták ki a HKP10-es szállítóhelikoptereket, pótlásukra NHIndustries NH90-es (HKP14) és a Sikorsky UH-60M Black Hawk (HKP16) helikopterek kerültek beszerzésre.

Oroszországból újabb hírek érkeztek az egyiptomi Kamov Ka-52K helikopterek, eddig hivatalosan még meg nem erősített jövőbeli megrendeléséről. Az 50, haditengerészeti üzemeltetésre módosított helikopterről várhatólag 2016 első negyedévben írják majd alá a szerződést a felek. Moszkva ajánlatában a Ka-52K-n felül Ka-27-es és Ka-29-es helikopterek is szerepelni fognak.

Washingtonban jóváhagyásra került négy LCS fregatt eladása Szaúd-Arábia számára. A 11,25 milliárd dolláros bevételt hozó szerződés megkötésére a Lockheed Martin készülhet fel, így Rijád fennhatósága alá a hagyományosabb építési módot képviselő USS FREEDOM (LCS 1) leszármazottjai kerülhetnek. Májusban a szaúdiak számára engedélyezték 10 Sikorsky MH-60R helikopter eladását is 1,9 milliárd dollár értékben.

A nem túl jó helyzetben lévő dél-afrikai légierő lassan megindulhat a gödörből kifelé. A lassan emelkedő repülési idők mellett egy újabb jelentős fegyvertényről érkeztek információk. Ugyanis a helyi Pretoria Metal Pressings (PMP) arra készül, hogy megvalósítsa a JAS-39 Gripen 27 milliméteres Mauser (most már a Rheinmetall része) gépágyújába való lőszerek gyártását. Jelen pillanatban a lőszereket csak Németországban gyártják, ezért a helyi előállítás (aminek indítására 4-5 évet is várni kell) jelentősen csökkentheti majd a svéd tervezésű vadászbombázók üzemeltetési költségeit.

Pakisztán számára további újépítésű F-16-ok vásárlása előtt nyílhat meg a lehetőség. Hírek szerint az Obama-kormányzat arra készül, hogy nyolc újabb Lockheed Martin F-16C/D Fighting Falcon eladásához járuljon hozzá. 2006-ban 12 együléses Block 52+ C és hat kétüléses D változat eladását engedélyezték Pakisztán számára, most a kiszivárgott információk szerint korszerűbb modifikációk is beszerezhetők lesznek.

Egészen pontosan 4500 kilogrammal növelhetné a hasznos terhelhetőséget egy új rotorlapát, amit a Boeing CH-47 Chinook helikopterek számára fejlesztettek ki. A tervek szerint a 10,886 tonnás emelőképességet alaposan megnövelő új rotorlapátok által végzett első felszállásra már a következő évben sor kerülhet. Ezek egyik legfőbb jellegzetessége a nyilazott végük lesz. Az új rotorlapátok a régebbi példányokra is felszerelhetők lesznek a Boeing kijelentése szerint.

A jól ismert RPG-7-es rakétavető továbbfejlesztett változatát készítette el az amerikai AIRTRONIC USA. Az olcsó, tartós RPG-7-es amerikai változatából rögvest kettő is kifejlesztésre került. A 6,35 kilogrammos PSRL-1 valamivel könnyebb, mint az alap RPG-7-es, ugyanakkor a GS-777 modell súlya mindössze 3,5 kilogramm. A fegyverekre a Picatinny sínek segítségével többfajta irányzék is felszerelhető, ezek között természetesen szerepelnek az éjszakaiak is. Az indításra a nagy precizitással megmunkált acélcső szolgál, ami 1000 rakéta indítása által keltett erőhatásnak képes ellenállni. A jelenleg még tervezés alatt álló PSRL-2-nél ez az érték jelentősen növekedni fog a tervezők szerint. A lőtávolság jelenleg 800 méter körül alakul, ez duplája az eredeti szovjet fegyver hasonló adatának, és még itt is 90%-os a találati valószínűség. A jövőben a lőtávot újabb rakéták kifejlesztésével szeretnék kitolni 2000 méterre. A páncéltörő és repesz fejrészek mellett kifejlesztésre került egy termóbárikus is.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

Szu-30LL.

Agusta Westland AW101.

Airbus Voyager KC.2.

McDonnell Douglas EF-18B Hornet.

Breguet 1050 Alize.

Mil Mi-2.

Douglas NRB-66B Destroyer.

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4.

MiG-23BN.

Embraer EMB-312F Tucano.

Dassault Rafale M.

McDonnell Douglas F-15J Eagle.

Eurocopter TH98 Cougar.

Sud SO-4050 Vautour IIN.

McDonnell Douglas A-4AR Fightinghawk.

MiG-29: 1., 2., 3., 4.

Saab TF-35 Draken.

Boeing F/A-18E Super Hornet.

English Electric Canberra PR.9.

Mitsubishi F-2B.

Denel AH-2A Rooivalk.

MiG-21Bisz: 1., 2.