2016.01.02

2016.01.02. 07:07

December utolsó hetében, Szlovákiában a Védelmi Minisztérium megállapodott a svéd Saab JAS-39 Gripen vadászbombázók bérleti díjairól, az ezekhez tartozó repült időkről és gyári támogatás mértékéről. A végleges döntés, miszerint északi szomszédunknál is megjelenni a svéd típus azonban csak 2016 márciusa után fog megszületni, mivel parlamenti választások lesznek az országban. Így a megállapodásban foglaltak elbírálása már a tavaszi győztes kabinet feladata lesz.

Lengyelország 40 darab R-27R1 (AA-10 Alamo) félaktív radarvezérlésű légiharc-rakétát vásárol Ukrajnából. A 60 kilométeres hatótávolságú fegyverrel a lengyel MiG-29-es vadászgépek fegyverzete a kivonásra kerülő régebbi R-27-ek ellenére is kellő mennyiségben fog rendelkezésre állni az elkövetkező években. Mindezeken felül az ukránok a már meglévő rakéták időszakos ellenőrzését és/vagy korszerűsítését is felajánlották Varsó számára.

57 milliméteres gépágyúval tervezik felszerelni a jövőbeli orosz légvédelmi páncélost. A még mindig hadrendben lévő ZSU-23-4 Silka és az utódjának szánt 2S6 Tunguzka 2K22 leváltására egy új légvédelmi páncélost fejlesztenek ki a csapatlégvédelem számára. Azt, hogy az új légvédelmi páncélosnak kombinált, rakétákat is alkalmazó fegyverzet lesz-e, most még nem tudni, hiszen a terv még nem került véglegesítésre.

Egy új rakéta is elkészült még 2015 vége előtt az Iszkander-M rendszer számára. A fegyver konkrét technikai adatait eddig még nem hozták nyilvánosságra, de annyit azért lehet tudni, hogy a fejlesztés a pontosabb találat elérésére és a rakétavédelmi rendszerek kicselezésére irányultak.

A Buk-M3-as légvédelmi komplexum is új rakétákat kap majd. A könnyebb, pontosabb, de nagyobb hatótávolságú fegyverek geometriai méretei jelenősen kisebbek, mint az elődöké, ezért immáron hat darab lesz elhelyezhető egy szállító-indító járművön.

Pakisztánban már a 16. Block 2-es JF-17 Thunder is kigördült a gyárból és ezt az alkalmat használta fel a légierő vezetése, hogy bejelentse, 2020-ra szeretnék az összes régebbi gépüket (Mirage III / 5 és a kínai F-7P) kivonni a hadrendből. Ennek céljából további Lockheed Martin F-16-os vadászbombázók megszerzéséről folytatnak tárgyalásokat az Egyesült Államokkal.

Indonézia vegyes, keleti-nyugati típusokkal ellátott légiereje számára egyszerre hagyta jóvá a parlament az orosz és amerikai fegyverek beszerzésére szolgáló pénzösszeget. A K-31A és K-31P levegő-föld rakétákra 24 millió dollárt, a K-59ME 200 kilométeres hatótávolságú csapásmérő robotrepülőgépekre 18 millió dollárt és az AIM-120 AMRAAM közepes hatótávolságú levegő-levegő rakétákra 6 millió dollárt biztosított az ország vezetése.

A Korea Aerospace Industries bejelentette, hogy elkészült az ázsiai ország tengerészgyalogságának igényei szerint módosított Surion helikopter fejlesztésével. Az új variáns fejlesztése 2013 júliusában kezdődött el, az első felszállásra 2015 januárjában került sor. A két plusz üzemanyagtartály miatt nagyobb hatótávolsággal rendelkező, a törzs hosszába visszahajtható rotorlapátokkal, valamint további tengeri üzemhez szükséges módosításokkal ellátott forgószárnyasra egy nyolc hónapos tesztidőszak várt az elmúlt évben, ezt a gyártó beszámolója szerint sikeresen teljesítette a Surion. A Korea Aerospace Industries következő munkája a koreai rendőrség igényei szerint átalakított Surion megalkotása lesz.

Kifizetődőnek látszik Kanada évekkel ezelőtti döntése, hogy megvásárolja az Egyesült Államoktól a 2012-ben megszüntetett új VH-71 elnöki helikopter program során már legyártott helikoptereket és azok alkatrészeit. A több mint 168 millió dolláros üzlet kilenc sárkányszerkezetet is tartalmazott, ezek pedig akár hamarosan repülhetnek is majd, természetesen kanadai felségjellel. Ugyanis a szintén AW101-es leszármazott, Kanadában kutató-mentő feladatkört betöltő CH-149 Cormorant helikopterek közül az elsők hamarosan az élettartam felénél esedékes nagyjavításra-korszerűsítésre vonulnak majd.

Az így lecsökkenő gépállományt szeretnék pótolni az amerikaiaktól vásárolt félkész sárkányszerkezetek építésének befejezésével. Ezekből az előzetes felmérések szerint hét lehet alkalmas a majdani levegőbe emelkedésre. A típussal igen sok gond volt, ezek túlnyomó része egy csapásra megoldódott az USA-ból érkezett, több mint 800000 darab alkatrésznek köszönhetően. A 15 forgószárnyas közül eddig mindössze egy került veszteséglistára, még 2006-ban.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Iljusin Il-76MD.

Northrop F-5A Freedom Fighter.

AMX International AMX.

McDonnell Douglas F-15J Eagle.

MiG-29A.

McDonnell Douglas F-4M Phantom FGR.2.

CASA C-101EB Aviojet.

Bell OH-58D Kiowa Warrior.

Sepecat Jaguar GR.1A.

General Dynamics F-111E Aardvark.

Fiat G-91R/3.

McDonnell Douglas RF-4EJ Kai Phantom II.

Aerospatiale SA-316B Alouette III.

Lockheed C-130H Hercules.

Szuhoj Szu-22M4.

Boeing Vertol CH-46D Sea Knight.

Hawker Siddeley Harrier T.4A.

Lockheed SP-2H Neptune.

British Aerospace Hawk 208.

Eurofighter EF-2000 Typhoon T.

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Szuhoj Szu-27UB.

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Messerschmitt Bf-109E-7.

Dassault Rafale C.

Grumman A-6E Intruder.

Mitsubishi F-2A.

Lockheed C-130H Hercules.

Jakovlev Jak-130.

Dornier Do-31E.

Boeing C-17A Globemaster III.

Hawker Siddeley Harrier GR.3.

MiG-21UM.

 

B. U. É. K.