2016. feb 20.

2015.02.20

írta: Netarzenál
2015.02.20

200 darab RGP-40 típusú gránátvetőt vásárol meg a lengyel szárazföldi erő. A fegyverekből az első száz idén októberig, míg a második száz 2017 augusztusáig fog átadásra kerülni. A 2,26 millió dolláros beszerzés az éles gránátvetőkön kívül tartalmaz még 78 oktatáshoz és gyakorláshoz szükséges darabot is. Az OBRSM Tarnow által fejleszteni kezdett RGP-40 manapság már a Zaklady Mechaniczne Tarnow (ZMT) égisze alatt készül. Az első prototípust még 2008-ban mutatták be, majd 2013-ig öt előszéria példányt gyártottak le. A revolverekről jól ismert forgótárban hat 40 milliméteres gránát fér el, ezek lehetnek 40x46, vagy 40x51 milliméteresek is. Az irányzásban a román IOR OS-40 GL red dot irányzék van a katonák segítségére. A válltámasz az M16-os gépkarabélyon alkalmazott hat pozícióban rögzíthető változat és a mellső markolat is ismerős a lőfegyverek világából, hiszen egy villaállványt rejt.

Május 18-án fog kigördülni a Saab JAS-39 Gripen legújabb változata, az E. Az Demo-n kipróbált elképzeléseket immáron végleges formába öntő együléses vadászbombázó két új felfüggesztőponttal, 14-ről 16,5 tonnára emelkedett felszállótömeggel, F414-GE-39E sugárhajtóművel és korszerűbb elektronikával, valamint 40%-al több üzemanyaggal várja az új idők és a régi-új riválisok kihívását.

Görögországban élettartam-hosszabbítással egybekötött nagyjavítás és korszerűsítés vár a pár éve leállított Lockheed Martin P-3B Orion tengerészeti járőr repülőgépekre. A 353. repülőszázad öt gépén a szárnyak külső része, a törzs középső része és a vízszintes stabilizátorok cseréje fogja biztosítani a további 15000 repült órát, ami nagyjából 20 éves időtartamot foglal magába.

Már folyik az izraeli Rafael Reccelite XR felderítő konténer integrációs munkálata a Eurofighter Typhoon vadászbombázón. A tavaly nyáron bemutatott Litening 5 és Reccelite XR között több a teljesen megegyező alkatrész. A rövid és a közepes infravörös hullámhossz tartományban üzemelő kamerák mellett jutott hely egy színes kamerának is mind a kettőben. A két előbbiek segítségével a gyártó adatai szerint a következő évtől leszállításra kerülő Reccelite XR felderítő konténer már képes a 100 kilométeres távolságból is felderítésre alkalmas képek készítésére.

Február 10-én Kalifornia egén egy ausztrál KC-30A (A330 MRTT) teherszállító és tankergép első alkalommal töltötte fel repülés közben a Boeing C-17 Globemaster III-as típust. Az USAF színeiben repülő Big Mac a 6800 kilogrammnyi üzemanyag felvétele előtt 39, a szivattyúk beindítása nélküli, száraz csatlakozást hajtott végre, az összesen 5 órás repülés alatt.

Kerek 500 millió dollárt hajlandó áldozni az amerikai légierő vezetése a Boeing B-52H Stratofortress stratégiai bombázók radarrendszerének a cseréjére. Az orrba épített, több mint fél évszázaddal ezelőtt gyártott Northrop Grumman AN/APQ-166-os radarok napjainkra végképp megérettek a cserére, hiszen teljesítményük, felbontásuk mellett az üzembiztosan teljesített óráik száma is igen alacsony. Ez utóbbi tényezőről annyit tudni biztosan, hogy sok esetben csak egy, jobb esetben két számjegyű, ez pedig egy több mint 10 órán át a levegőben tartózkodni képes harci gép esetében nem elfogadható mutató. A 76 bombázót érintő modernizációra érkező ajánlatokat még az idén szeretnék elbírálni, míg az elsők beépítésére 2020 előtt kerülhetne sor.

Érdekes elképzelések láttak napvilágot az Atlanti-óceán túlpartján. Csapatlégvédelem terén számításba veszik a tarackokból kilőhető precíziós irányítású lövedékeket is. A légvédelmi hálózatba kapcsolt tüzérségi eszközök a megfelelő lőszerekkel, amik a haditengerészetnél rendszeresítendők módosításával jöhetnének létre, jelentős távolságban lennének képesek helikopterek, repülőgépek és ballisztikus rakéták ellenében is védelmi nyújtani. Ugyancsak a csapatlégvédelmet erősíthetné a nyolc Styker gyalogsági harcjárműből álló gépágyús üteg. A 30 milliméteres gépágyúval felszerelt új variáns e célra történő alkalmazását is vizsgálják és erre a feladatra az időzített lőszer már rendelkezésre áll, csupán a célzórendszert kell módosítani.

Véget ért egy korszak az amerikai haditengerészet Lemoore légibázisán február 17-én. Ugyanis, ekkor szállt fel utoljára egy itt települő F/A-18 Hornet vadászbombázó. A típus A variánsai még 1983-ban jelentek meg a bázison, ahol a C-k távoztával ezentúl csak a jelentősen továbbfejlesztett F/A-18 E/F Super Hornet lesz megtalálható.

Hamarosan visszaérkezik az Egyesült Államokból az első modernizált Lockheed Martin KC-130H Hercules teherszállító és tankergép. A TC-69-es jelzést viselő példány még 2014-ben távozott az L-3 Waco-ban található gyárába, ahol a Rockwell Collins Flight2-es repülőelektronikájával látták el. További Herkulesek érkezéséről is van szó, ezek viszont jelenleg még az arizonai Davis-Monthan bázison találhatók meg. Egy-egy KC-130R és a KC-130T változatról van szó, amik pár éve lettek kivonva az amerikai haderőtől.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Fairey Gannet AS.1.

Boeing AV-8B(R) Harrier II+.

Antonov An-70.

Grumman C-2C Greyhound.

Agusta A-129C Mangusta.

McDonnell Douglas F/A-18D Hornet.

British Aerospace Hawk 65A.

Kawasaki C-1.

Boeing F/A-18E Super Hornet.

Kawasaki T-4.

Heinkel He-111E-3.

Xian JH-7A.

EHI EH-101 Merlin HM.1.

Szólj hozzá

KC-30A Boeing C-17 Globemaster III Boeing B-52H Stratofortress F/A-18C Hornet RGP-40 Saab JAS-39E Gripen A330 MRTT Rafael Reccelite XR Eurofighter Typhoon Litening 5 Northrop Grumman AN/APQ-166 Lockheed Martin KC-130H Hercules