2016.02.27

2016.02.27. 07:24

Németországban a Rheinmetall mérnökei már dolgoznak az új orosz harckocsi, az Armata páncélos ellenfelének megalkotásán. Jelen pillanatban háromféle elképzelést vizsgálnak meg. Az első a Leopard 2-es harckocsi további fejlesztése, melyben a fő hangsúlyt egy úgy, magasabb kezdősebességű 120 milliméteres löveg képviseli. Ez a jelenlegieknél nagyjából 20%-al magasabb páncélátütési képességet jelentene. További fejlesztések elsősorban az elektronikát érintené, de természetesen az aktív páncélzat is a felszerelés részét képezné. A második elgondolás még mindig a Leopard 2-en alapul, de itt már egy teljesen új 130 milliméteres löveg játszaná a főszerepet. Ettől 50%-al magasabb páncélátütési képességet várnak a fejlesztők. A leghosszabb távú fejlesztési program a Main Ground Combat System (MGCS) nevet viseli és teljesen új harckocsi megalkotásával járna, 2030 után időponttal. Ezt az új fejlesztéseket és technológiákat felvonultató páncélost már nemzetközi koprodukcióban szeretnék megvalósítani a németek, akik elsősorban a franciák részvételére várják ebben a projektben.

Olaszországban február 25-én, a Cervia légibázison hivatalosan is szolgálatba állt az első AgustaWestland HH-101A Caesar harci kutató-mentő helikopter. A különleges erők számára továbbfejlesztett AW101 variánsból eddig 15 példányt rendelt meg Róma, ezekből eddig négy került le a Nagy-Britanniában található Yeovil-i gyártósorról. Az AgustaWestland HH-101A Caesar első példánya 2014 márciusában hajtotta végre első felszállását Angliában. A gép az ötfőnyi személyzet mellett még 20 főnyi katona szállítására képes, de a három M134-es 7,62 mm-es Gatling géppuskával felfegyverezve, (bal és jobb oldali ajtókban, valamint a hátsó rámpán) hatfős legénységgel ellátva is képes 8 különlegesen kiképzett katona és felszerelésük szállítására. A plusz páncélzattal és integrált elektronikus hadviselési rendszerrel is felszerelt HH-101A Caesar az öregedő Sikorsky HH-3F Pelican helikoptereket váltja le.

Éjszaka is képessé váltak a légi üzemanyag felvételére a francia légierő EH (Escadron d'Hélicoptères) 1/67 századának Eurocopter H225M Caracal helikoptereken repülő pilótái. A képesség elérésében segítségükre voltak az Egyesült Államok Légierejének 352. Különleges Műveleti Ezredéből érkező két Lockheed Martin MC-130J Hercules, valamint a személyzetük. A francia gépszemélyzetekből jelenleg még a fele van túl a képzésen, de közülük hárman oktatói képesítést is szereztek.

Újszerű módon próbálja meg a dél-afrikai Denel Dynamics az Umkhonto EIR infravörös önirányítású légvédelmi rakéta hatótávolságát növelni. Az eredetileg 125 kilogrammos indulótömegű és 12 kilométeres hatótávolsággal bíró rakétából már elkészült a 20 kilométeres EIR hatótávolság variáns is. Most egy leváló, az infravörös keresőfej előtti burkolatnál sokkal aerodinamikusabb kialakítású orrkúpot fejlesztenek ki. Ez nem okoz az érzékelő számára gondot, mivel az csak a repülés végfázisában aktivizálódik, nagyjából 3 kilométernyire a célponttól. Az 5 kilogrammnál könnyebb orrkúpot piropatronokkal választják majd szét két részre és ezek így válnak majd le az Umkhonto EIR infravörös önirányítású légvédelmi rakétáról, ami így már 25-35 kilométeres hatótávolsággal fog bírni.

A Dél-Afrikában kilenc éve szolgálatba lépett Umkhonto légvédelmi rakétára elsők között a finnek figyeltek fel. Ők a balti szigetvilág környezetében jobban teljesítő MkII-es változatot hozták létre egy érzékenyebb infravörös kereső integrálásával. Az Umkhonto MkII jelenleg négy HAMINA-osztályú rakétás-gyorsnaszádon és két HAMEENNMAA-osztályú aknaszedőn áll hadrendben. Az MkII-es konténeres változata új radarokkal egyetemben fejlesztés alatt áll a hazai tengerészeti igények kielégítésére. Továbbá van egy brazil kooperációval létrehozandó Umkhonto megnövelt hatótávolságú infravörös és a radarvezérlésű légvédelmi rakéta is, ami már 30 km-es hatótávval bírhat.

India 2008-ban 80, míg 2012-2013 között további 71 Mil Mi-17V-5-ös helikopterről írt alá szerződést az orosz Rosoboronexport-al. Most újabb megrendelésről folynak tárgyalások, így a 151 darabos állomány 48 további forgószárnyassal bővülhet.

Tajvan haditengerészete három légvédelmi feladatokra specializált katamarán korvettel tervezi erősíteni a szigetország légvédelmét. A 2500 tonnás vízkiszorítású egységek várhatólag a TUO CHIANG-osztály megnövelt méretű változatai lesznek. A fedélzetre csak hazai gyártású légvédelmi rakétákat szánnak. A fegyverzet legnagyobb hatótávolságú tagját az Sky Bow III (TK-3) fogja képezni, ami 150 kilométeren túli célpontok elleni is hatásos lehet. Az Mk.41-es függőleges indítórendszerből startoló 100 km-es hatótávolságú Sky Sword II-es légvédelmi rakéták jelentenék a második védelmi vonalat, míg a harmadikat az amerikai RAM rendszerre hasonlító Sea Oryx képezné, ami az infravörös önirányítású TC-1-es légiharc-rakéta módosított változatát alkalmazza, indítóként 16 darabos mennyiségben.

Hivatalossá vált, hogy az USA új bombázó repülőgépe, melyet eddig LRS-B, vagy B-3-as néven illettek, a B-21-es jelölést fogja viselni.

A héten az amerikai légierő elé tárta a Boeing az F-15-ök modernizálását célzó programját. Az F-15 2040C változat az eddigi duplájára növelt hordozható rakétamennyiségén felül, az F-22 Raptor vadászok fedélzeti rendszereivel együttműködni képes kommunikációs csomag mellé még beépítésre kerülne a további élettartam-hosszabbításon átesett sárkányszerkezetekbe a Raytheon APG-63(V)3 AESA antennájú rádiólokátora is.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

MBB Bo-105P1M.

Northrop F-5E Tiger II.

Szuhoj Szu-24M Fencer.

Lockheed Martin F-16CJ Fighting Falcon.

Dassault Super Etendard.

Bell UH-1H Iroquois.

Hawker Siddeley Harrier GR.1.

Eurofighter EF-2000 Typhoon T.

Dassault Mirage 2000-5EDA.

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Eurocopter EC-665 Tiger UHT.

Lockheed Martin F-16E Fighting Falcon.

Alenia Aermacchi T-346A Master.

Boeing E-7A Wedgetail.

Mil Mi-17.

Avia S-199 Mezek.

Saab J35FS Draken.

McDonnell Douglas KDC-10-30CF.

Dassault Mirage IIIRS.

Transall C-160D.

NHI Hkp14B.

Saab JA37 Viggen.