2016. máj 07.

2016.05.07

írta: Netarzenál
2016.05.07

Lengyelországban 64 darabos megrendelést adott a hadsereg a Rak önjáró aknavetőkre. Az automata töltőrendszerrel ellátott fegyver tornyát a próbák során egy lánctalpas és egy 8x8-as kerékképletű járműtestre is felszerelték. Ez utóbbi nem volt más mint a Patria AMV helyben gyártott Rozsomák változata. A Rak önjáró aknavetőket 2017 és 2019 között fogják leszállítani.

Svájcban újabb strukturális probléma lépett fel a légierő vadászgépeinél. A tavalyi Northrop F-5E Tiger II-et érintő komplikáció után most az újabb, F-18-as Hornet-ek szerkezére kell majd nagyobb odafigyelést tanúsítani. Ugyanis a szárny és a törzs csatlakozásánál a titán és kompozit alkatrészeket összetartó ragasztás elengedett. A javítás nem lehetséges, így csak a csere maradt, ennek elvégzéséig azonban repüléseket csak korlátozásokkal lehet végezni.

Befejezte a RAF a Panavia Tornado GR.4-es vadászbombázókról történt próbaindításokat a MBDA Brimstone 2 milliméteres radar és félaktív lézeres irányítási móddal is ellátott földi célok elleni irányított rakétákkal. Az amerikai haditengerészet Kaliforniában található China Lake-i lőterén végzett indítások során 11 rakétát indítottak útjára, ezek közül 10 sikerrel semmisítette meg a mozgó célpontot. Egy azért nem talált, mert már az indítási paraméterek határáról lett elindítva.

Párizs számára Washingtonban jóváhagyták 112 AGM-114K1A, valamint 102 AGM-114N1A Hellfire rakéta eladását. A páncéltörő és repesz-robbanófejjel felszerelt változatok mellé még számos kiképzésre és oktatásra alkalmas példány is eladásra fog kerülni.

Törökországban elkezdték építeni az első hazai üzemben megépülő partraszálló hajót. A 231 méteres hosszú egység tervezésében a spanyol Navantia nyújtott segítséget, míg magát az építést az isztambuli Sedef végzi. A beszállítók között természetesen a hazai védelmi szektor legprominensebb képviselőit, az Aselsan-t és Havelsan-t is ott találjuk. A majdan 50 napig ellátás nélkül, 1000 főnyi katonával a fedélzetén a tengeren tartózkodni képes hajó építési idejét négy, illetve öt és fél év körülire várják.

Egyiptomban, a Magd 14-es tüzérségi gyakorlaton két, helyben épített önjáró tarack változata is szerepelt. A 6x6-os kerékképletű Ural-4320 teherautóra szovjet eredetű 122 milliméteres D-30-as, vagy 130 milliméteres M-46-os (M1954) tarackot szereltek fel. Ezeket a vontatott tüzérség eszközöket a helyi Abu Zaabal Engineering Industries Company nagyobb mennyiségben gyártotta is. Természetesen a lövés utáni hátrarúgás csökkentésére, a teherautókra hidraulikus támasztókkal is ellátták. Rakéta-póthajtású lövedékekkel ezek a régi tüzérség eszközök a D-30-as esetében 15 kilométer helyett 22 kilométerre, míg az M-46-os 27 kilométer helyett 37 kilométerre tüzelhetnek.

Etiópiában - Kubához hasonlóan - a T-54/T-55-ös harckocsik alvázának felhasználásával hozták létre a szovjet eredetű Sz-75-ös légvédelmi rendszer mobil változatát. A hírek szerint a munkát helyben, a Gafat Armament Industry szakemberei végezték el. Az ország védelmi ipar munkái közül eddig ez a légvédelmi rendszer tűnik a legkifinomultabbnak.

Május 1-től megkezdte tengeri próbajáratait az első Indiában épített SCORPENE-osztályú tengeralattjáró. A Mazagon hajógyárban 2015 áprilisában vízre tett KALVARI (S 50) próbaútjait Mumbai közelében végzik most még csal felszíni menetben.

Pakisztán igencsak nyomott áron próbálja meg eladni a kínai/pakisztáni JF-17 Thunder vadászbombázókat. A hírek szerint Sri Lanka légiereje számára megdöbbentően alacsony áron, darabonként 29 millió dollárért értékesítenék a típust. Az igen kedvező ajánlat mögött valószínűleg az állhat, hogy szeretnék kiütni a vetélytársként szereplő indiai HAL Tejas-t a szigetország légierejének modernizálási programjából.

Átvette első két H145M helikopterét a Thaiföldi Királyi Haditengerészet az Airbus Helicopters-től a megrendelt ötből. Az időjárási radarral, valamint a belső térben a megnövelt hatótávolságot biztosító üzemanyagtartállyal felszerelt forgószárnyasok egyelőre még Németországban maradnak a légi és földi személyzet képzésének céljával. A másik három H145M helikopter várhatólag szeptemberben kerül majd átadásra.

Műholdképek alapján az Észak-Koreában található Sinpo Dél Hajógyárban elkészültek egy új fedett szerelőcsarnokkal. Ennek méretei lehetővé tennék, a közelmúltban egy Bukkeukseong-1 (KN-11) ballisztikus rakétát indító GORAE-osztályú kísérleti ballisztikus rakétahordozó tengeralattjárónál nagyobb vízkiszorítással rendelkező egységek megépítését is. Az első ilyen egység várhatólag 2020 körül készülhet el.

Üzemanyaggal látott el egy MV-22B Osprey billenőrotoros gép egy Lockheed Martin F-35B Lightning II-es vadászbombázót. Persze ez még nem a levegőben történt, hanem az Edwards légitámaszponton, Kaliforniában. A teljes sikerrel zárult próba során az MV-22B leszállt az F-35B közelében és úgy került sor a vadászbombázó üzemanyagtartályainak feltöltésére. Az Osprey gépek ilyen célú alkalmazása nagy harcászati rugalmasságot kölcsönözhet a tengerészgyalogságnak, bár az igaz, hogy a légi utántöltési képesség megteremtése is hamarosan megvalósulhat.

Nicaragua 50 darab T-72B1-es harckocsit vásárolt Oroszországtól 80 millió dollárért. A páncélosok közül 20 már meg is érkezett az országba. A hírek szerint a páncélosokba az irányzó számára White Eagle célzórendszert, míg a parancsnoknak Hawkeye panorámás figyelőműszert építettek be.

Brazíliában a légierő eladni szándékozik a 2013 decemberében kivonásra került Dassault Mirage 2000-es vadászgépei közül nyolc példányt. A dél-amerikai ország 2005-ben vásárolt meg tíz együléses C, valamint két kétüléses B variáns Franciaországtól. A 80 millió dolláros áron beszerzett használt, de még legalább 1000 órányi repült idővel rendelkező, 1984 és 1987 között gyártott gépek 2006 és 2008 között kerültek leszállításra 10 darab Matra Super 530D közepes hatótávolságú félaktív radarvezérlésű és a 22 Matra Magic 2 rövid hatótávolságú infravörös önirányítású légiharc-rakétával együtt. Meg kell jegyezni, hogy Indiában a hasonló korú Mirage 2000H változatokat korszerűsítési programnak vetették alá, gépenként nagyjából 79 millió dollárért és legalább még 20 évnyi szolgálati idővel számolnak esetükben. A közeli Peruban, ahol szintén szolgálatban áll a típus Mirage 2000P variánsa, példányonként 30 millió dolláros modernizációt hajtottak végre.

 

NETARZENAL GALÉRIA

 

Dassault Mirage 2000N.

Lockheed Martin F-16CJ Fighting Falcon.

Saab J35J Draken.

Sikorsky CH-124B Sea King.

General Dynamics F-16D Barak.

Sepecat Jaguar A.

Boeing F/A-18F Super Hornet.

Antonov An-26.

Bell/Boeing MV-22B Osprey.

Boeing RC-135W Rivet Joint.

Lockheed Martin F-22A Raptor.

Dassault Mirage F1CR.

Grumman A-6E Intruder.

Szólj hozzá

Lockheed Martin F-35B Lightning II JF-17 Thunder HAL Tejas Navantia Rak Northrop F-5E Tiger II Panavia Tornado GR.4 MBDA Brimstone 2 AGM-114K1A AGM-114N1A Sedef Aselsan Havelsan Ural-4320 D-30 M-46 Sz-75 SCORPENE-osztály KALVARI (S 50) H145M GORAE-osztály MV-22B Osprey T-72B1 Dassault Mirage 2000 Matra Super 530D Matra Magic 2