2016.05.28

2016.05.28. 06:08

Már 55 fokos környezeti hőmérséklet esetén is képes az 1500 lóerős teljesítmény leadására az Ukrajnában fejlesztett, folyadékhűtéses 6TD sorozatba tartozó, hathengeres, kétütemű kompresszoros motor legújabb változata. Az elsősorban harckocsik erőforrásaként reklámozott erőforrás légszűrőrendszere még sivatagi körülmények között is 99,8% hatékonysági mutatóval képes a levegőben található porszemcsék kiszűrésére. 3, illetve 5 hengeres „kistestvérei” a 3TD, illetve az 5TD jelzést viselik és 280-600, valamint 700 és 1050 lóerő közötti teljesítménykategóriába tartoznak.

Ukrajnában felgyorsítják a BTR-4-es jelzést gyalogsági harcjárművek gyártási ütemét. A páncélosból majdnem 80 példányt vetettek be az ország keleti felében zajló harcokban.

Ezen a héten teljesítette 1000. levegőben töltött óráját az olasz légierő kötelékében az Alenia Aermacchi T346A Master sugárhajtású kiképzőgép. A pilótaképzésben a típus tavaly novemberétől vesz részt. Róma eddig 18 gépet rendelt meg, Izrael 30, Szingapúr 12, míg Lengyelország 8 példányt szerez be.

Kezd megteremtődni a páncélosok Airbus Military A400M Atlas szállítógéppel történő szállítási képessége. Ugyanis Spanyolországban befejeződtek egy General Dynamics European Land Systems Pirana 5-ös segítségével végzett rakodási tesztek. A 8x8-as kerékképletű páncélos kényelmesen elfért a raktérben, sőt a fennmaradó helyen 29 katona és felszerelése is elhelyezhetővé vált.

Ez év őszétől a Földközi-tengeren végrehajtott őrjárat és talán éles bevetéseket tartalmazó 3-5 hónapos bevetési időszak után évekre hajógyárba vonul Oroszország egyetlen repülőgép-hordozója, az ADMIRAL KUZNYECOV. A 2-3 éves korszerűsítés eldöntött tény, de a helye még nem. A repülőfedélzet burkolatának teljes lecserélését és a fedélzeti elektronika modernizációját is magába foglaló, több milliárd rubelt felölelő munkálatok elvégzésére egyaránt pályázik a Szevmas és a Zvezdocska hajógyár is.

Az orosz védelmi minisztérium megrendelt újabb nyolc Raptor (Project 03160) gyors őrhajót a szentpétervári Pella hajógyártól. Moszkva 2014-ben már rendelt nyolc egységet a svéd Dockstavarvet hajógyár CB90-es jelzésű hajóihoz megszólalásig hasonló Raptor-okból a Fekete-tengeri és a Balti Flotta számára. A 16,9 méter hosszú, 4,1 méter széles, 23 tonnás vízkiszorítású őrhajókat két 2300 lóerős Caterpillar C18 dízelmotor hajtja, 2 fős legénység mellett további 20 fő szállítására képesek. A 88 kilométer per órás sebességű, 460 kilométeres hatótávolsággal rendelkező őrhajók fegyverzetét egy távirányítású 14,5 milliméteres nehézgéppuska, valamint két 7,62 milliméteres géppuska alkotja. Két példányát májusban egy Szíria felé tartó orosz hadihajó fedélzetén is megfigyelték.

Erősödni fognak az orosz légideszant alakulatok is, ugyanis a hírek szerint még az év vége előtt 144 BMD-4M légideszant harcjárművet és a 60 BTR-MDM Rakuska légideszant páncélozott szállító harcjárművet vesznek át. A két típus gyártását a legutóbbi hírek szerint még tavaly nyáron elkezdték. A BMD-4M lesz az orosz deszant csapatok páncélos erőinek alapja, mivel 2025-ig 1500-at terveznek hadrendbe állítani belőle. A 13,5 tonnás, 6 méter hosszú, 3,15 méter széles és 2,7 méter magas BMD-4M fegyverzetét egy 2A70 100 mm-es löveg, egy 30 mm-es 2A72 gépágyú és egy 7,62 mm-es PKT koaxiális géppuska alkotja. A lövegből a 7000 méteres hatótávolságú, tandem robbanófejes 9M117M1 Arkan irányított rakéta is indítható. A 3 fős kezelőszemélyzet mellett hatfőnyi lövész szállítására képes az 500 lóerős mindenevő motorral vízben 10, szárazföldön 70 km/h-s sebesség elérésére képes jármű. Páncélzata szemből a 30 mm-es gépágyúk lövedékének is ellenáll, míg oldalról a 7,62 mm-es géppuska lőszerek ellen nyújt védelmet.

A BTR-MDM Rakuska deszant páncélozott szállító harcjármű a BMD-3-as alvázán került létrehozásra. A megnövelt mellső szekcióban lehetőség nyílt a vezetőn és a parancsnokon kívül 13 katona elhelyezésére. A vezető középen, míg a parancsnok tőle balra foglal helyet, mögöttük 2x2-es üléselrendezésben, 3 sorban, illetve a vezető jobb oldalán lévő helyen ülhetnek a szállított lövészek. További lehetőségként a BTR-MD felhasználható egészségügyi, mozgó harcálláspont, illetve lőszer és üzemanyag szállítására szolgáló járművek bázisául is.  Fegyverzetét egy 7,62 mm PKTM géppuska és egy 30 mm-es AGS-17 gránátvető alkotja. Tömege 13,2 tonna, meghajtásáról egy 450 lóerős 2V-06-02 vízhűtéses dízelmotor gondoskodik. Maximális sebessége közúton 70 km/h, hatótávolsága 550 km.

Sikerrel tesztelték az Iron Dome tüzérségi lövedékek elleni védelmi rendszer hadihajókról történő alkalmazását. A próbák során az Iron Dome indítóállványát egy hadihajó tatján kialakított, helikopterek fel-és leszállására használt fedélzeten rögzítették, míg a felderítést a hajó rádiólokátorai végezték.

Fel nem robbant brit gyártmányú BL755-ös kazettás bomba résztölteteiről és magáról a roncsolódott bombatestről jelentetett meg fényképeket az Amnesty International. A nemzetközi emberi jogi szervezet szerint a hazánkban, a barcsi bombázásnál használt, évek óta betiltott fegyvert Jemenben északi részén vetette be a Szaúd-Arábiai vezetésű koalíciós erő.

A pakisztáni légierő tárgyalásokba kezdett a török Turkish Aerospace Industries (TAI) repülőgépgyárral F-16-ok korszerűsítése ügyében. Meg nem erősített információk szerint a legutóbb Jordániától kapott, 14 használt Fighting Falcon modernizálásáról lehet szó, nagyjából 100 millió dollár értékben.

Az Egyesült Államokban egy Boeing AH-64D Apache harci helikopter szárnycsonkja alá szerelve még idén tesztelne egy lézerfegyvert a Különleges Műveleti Parancsnokság. Az elképzelés megvalósíthatóságát a hadsereggel közösen vizsgálnák meg, a legfőbb hátráltató tényezőnek a megfelelő méret, tömeg és teljesítmény mellett a rotorlapátok által felvert port és a helikopter szerkezetéből átadódó rezgések kiküszöbölését tarják.

Megkeresztelték a legújabb, immáron a 11. SAN ANTONIO-osztályú partraszállító hajót. Az egység építéséhez még 2012 augusztusában fogtak hozzá a Huntington Ingalls Industries hajógyárában, nevét akkor még nem lehetett tudni. Az LPD 27 Portland városának nevét kapta.

Chile légierejében több mint kétszeresére nőhet a C-130 Hercules teherszállító repülőgépek darabszáma. A két C-130H, valamint az egy C-130B mellé májusban megérkezett a második KC-130R, de Washington további két példány eladásának lehetőségét is felajánlotta a dél-amerikai országnak. Ezek konkrét típusát eddig nem jelölték meg, de gyaníthatóan újabb KC-130R-ről, vagy C-130T-ről lehet szó.

A földrészen Argentína is használt légi járműveket vásárolt, ugyanis 20 Agusta-Bell AB 206 JetRanger helikopter beszerzéséről sikerült megállapodni Rómával, egy nyolc éven át húzódó tárgyalási sorozat végén. A 2008 végén kezdődő egyeztetések során az olaszok a csendőrségtől kivont helikopterekért cserébe öt AgustaWestland A109A Powers helikopter és három Alenia G222 szállító repülőgép sárkányszerkezetét szerették volna megkapni az argentin hadsereg által nem használt készletből. Az akkori argentin kormány nem ment bele a csereüzletbe, így most 3 millió dollárt fizettek a forgószárnyasokért.

Buenos Aires a haditengerészet erősítésén is dolgozik, a legújabb hírek szerint az USA-ból szeretnének beszerezni partraszálló hajókat, amelyik kategória iránt már több mint egy évtizede érdeklődnek. Persze nem a SAN ANTONIO-osztályban gondolkodnak, hanem a már kivont és tartós tárolásba került egységek közül vásárolnának meg egyet. A legesélyesebbek a WHIDBEY ISLAND és az AUSTIN-osztályok tagjai, amik bár használtak, egy felújítást követően még akár évtizedekig szolgálatban maradhatnának.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Lockheed Martin F-35B Lightning II.

Saab JAS-39C Gripen.

NHI NH90TTH.

North American RA-5C Vigilante.

MiG-29UB.

Dassault Super Etendard.

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon.

Sepecat Jaguar GR.1A.

EHI EH-101 Merlin.

North American F-100F Super Sabre.

BAE Systems Hawk T.2.

Dassault Mirage IIIBE.

General Dynamics F-111E Aardvark.

Transall C-160D.

McDonnell Douglas F-15D Eagle.

Aerospatiale SA-342M Gazelle.

Convair F-102 Delta Dagger.

Dassault Rafale M.

MiG-29B.

Boeing C-17A Globemaster III.

British Aerospace BAe-146 C.3.

Atlas Cheetah D.

McDonnell Douglas F-4F Phantom II.

Eurocopter EC665 Tiger ARH.

De Havilland Canada DHC-4A Caribou.

McDonnell Douglas F-18A+ Hornet.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

Iljusin Il-78MKI.

Bell-Boeing MV-22B Osprey.

Dassault Mirage 2000D.