2016.08.06

2016.08.06. 07:21

Megkapta a 30. Merlin Mk.2-es szintre modernizált forgószárnyasát is a brit haditengerészet július 28-án. Az volt az utolsó példány, mely a tervezett 750 millió fontnál messze többet felemésztő munkálatokon átesett, a 30 Mk.1-ből. Meg kell említeni, hogy 24 példány után már 807 millió fonttal volt könnyebb a védelmi költségvetés. Az amerikai Lockheed Martin segítségével létrehozott új változat gépenként 9-10 hónapig tartó elfoglaltságot jelentett, ezek 2011 novemberében kezdődtek el az első Merlinen, ezt következő év negyedik negyedévben adták át a haditengerészet részére. Az új kijelzők mellett gépenként 40 kilométernyi új kábel is beépítésre került a sárkányokba.

Az Mk.2-es elsődleges feladata ugyanúgy a tengeralattjáró-vadászat, mint az Mk.1-es változatnak, azonban képes 16 katona, vagy 12 hordágyon fekvő sebesült szállítására, valamint kutató-mentő feladatkör ellátására is. A modernizált pilótafülke, a pontosabb navigációs rendszer és új fedélzeti rádiólokátor továbbá infravörös kamerák, valamint a továbbfejlesztett tengeralattjáró észlelő rendszerek mellett, a jobb oldali ajtóba egy FN Herstal által gyártott M3M 12,7 mm-es nehéz géppuska kerül elhelyezésre. Az első átépített gép 2012-ben került átadásra, szolgálatba lépése 2014-bentörtént meg, de a teljes bevethetőséget csak 2015 nyarán érték el a típussal. Éles bevetésre a Merlin Mk.2-es esetében Sierra Leone területén került sor.

Oroszországban a Bumeráng lövészpáncélos két variánsáról készültek fotók. A K-17-es jelzésű a gyalogsági harcjármű, a 30 milliméteres gépágyújával, valamint a Kornet-EM irányított rakétáival. A K-16-os fegyverzetét viszont csak egy 12,7 milliméteres nehéz géppuska alkotja és éppen ezért a páncélozott szállító harcjármű kategória tagja. További változás a járműtest orr-részének átalakítása, mely így már a kerékagy felső részéig ér le. Továbbá a második és a harmadik tengely közötti részen egy tároló rekesz került felszerelésre, valamint a páncéltest oldalán, annak tetején néhány érzékelő nyert elhelyezést.

Újabb gondok adódtak a Project 22350 ADMIRAL GORSKOV-osztályú fregattok háza táján. De most nem a hajtóművek terén. Mint arról már több alkalommal is írt a Netarzenál, a hajók mozgatását végző M90FR gázturbinák Ukrajnában készülnek, és a fegyveres összetűzések miatt a harmadiknak és a negyediknek megépített egységek számára ezek már nem kerültek leszállításra. Az ADMIRAL GOLOVKO és az ADMIRAL ISZAKOV számára az orosz kormány a Szaturn-t kérte fel a megfelelő gázturbinák legyártására. Az M90FR erőforrással várhatólag 2017-re készülnek el és kezdődik meg a tesztsorozata. A Severnaja Verf hajógyár által épített hadihajókból összesen 15 egységre tart igényt a haditengerészet. A legújabb hírek szerint a fregattok légvédelmi képessége még nem teljes.

Ugyanis az AESA antennával ellátott Poliment 5P-20K rádiólokátorok, melyekből négy, a hajó körüli teljes légtérben a légi célok nyomon követésére és a rakéták célra vezetéséért felel, a kis hatótávolságú (kb. 15 kilométer) 9M100, valamint a közepes hatótávolságú (kb. 40-50 kilométer) 9M96M rakétákkal gond nélkül képes az együttműködésre és a légi célok elpusztítására, addig a nagy hatótávolságú (kb. 150 kilométer) 9M96 rakétákkal nem. A gond állítólag nem egyszerű integrációs eredetű, amit bizonyít az is, hogy már évek óta húzódik. Kérdés, hogy az orosz védelmi minisztérium, mely az amerikai AEGIS légvédelmi rendszer képességét várta a rendszertől átveszi-e így is a hajókat a gyártóktól, vagy vár, amíg a hibák kiküszöbölésre kerülnek. Az átadás a névadó egység esetében (vízre bocsátás 2010. október 29.) ez év november 22, míg a másodiknak elkészült fregatt, az ADMIRAL KASATOV (vízre bocsátás 2014. december 12.) esetében 2017 elejére lett kitűzve.

Legkésőbb 2018-ra már a hadsereg repülőalakulatinál lehetnek az első Mil Mi-28NM modernizált harci helikopterek. Az új variáns vezetőségi szempontból könnyebben irányíthatóvá vált, de az új fejlesztésű rotorlapátok az új erőforrással együtt növelték az elérhető sebességet is. Jelenleg a főbb elmaradás a Vityebszk fedélzeti elektronikus védelmi rendszernél, valamint a siskakijelzőnél tapasztalhatók. A szintén új, a rotoragy fölé szerelt N025 rádiólokátorral kapcsolatban eddig nem láttak napvilágot gondokról szóló hírek.

Izraelben bemutatták a hazai fejlesztésű Eitan lövészpáncélos prototípusát. A 3 fős személyzet mellett még 9 lövész szállítására képes Eitan 30-35 tonnás lesz, tehát a kerekes járművek felső súlykorlátjához igen közel helyezkedik el. A 2014-es gázai konfliktus tapasztalatait is felhasználó páncélos a 750 lóerős motornak köszönhetően képes lesz elérni a 90 km/h sebességet, fegyverzetét távirányított toronyba szerelt 12,7 milliméteres nehéz géppuska, vagy 30, illetve 40 milliméteres gépágyú fogja alkotni. A Trophy aktív páncélzat mellett a moduláris páncélzat is alkalmazásra kerül defekttűrő abroncsokkal egyetemben. Ezekkel 50 km/h-sebesség mellett legfeljebb 16 kilométer tehető meg.

A 8x8-as kerékképletű jármű könnyebb és olcsóbb, mint a Merkava alapján kifejlesztett Namer, szolgálatba állítására 2020-ig kell várni. Az M113-ok cseréjére (melyekből több mint 1000 darabbal rendelkezik Izrael) a másik opciót a Merkava harckocsik Mk2-es variánsai jelentik, hiszen ezek lassan kivonásra kerülnek a hadrendből a korszerűbb változatoknak köszönhetően. A jelentős páncélvédelemmel rendelkező harckocsik a torony eltávolítása és némi korszerűsítés és átalakítás után, mint lövészpáncélosok jelenhetnek meg újra a szárazföldi erők kötelékében. Az első átalakított példánnyal még idén tavasszal lefolytatták az első csapatpróbát, sikerrel. A távolabbi jövőben a Merkava Mk5-ös mellé egy újabb harckocsi is megérkezhet, ez pedig a 32 tonna körüli tömeggel rendelkező Carmel lesz. Ennek megjelenésére 2025-2027 körül lehet számítani.

Indiában 2006 után újra halasztást fog szenvedni az légierő új tankergépeinek beszerzése. Új-Delhi a 2012-ben is győztesnek kihirdetett Airbus A330MRTT típusú, többfeladatú légi utántöltő és szállító repülőgépek beszerzési árát tartotta magasnak.  Az európai típus beszerzési ára magasabb volt a döntés 2012-es meghozatalkor, mint az orosz Il-78-é, azonban üzemeltetési költségei és megbízhatósága miatt mégis erre esett a választás. Az orosz konkurensből hat darab már évek óta hadrendben van, de a kiszivárgott hírek szerint megbízhatóságuk igen alacsony szinten van. Tény, hogy India fizetőeszköze, a rúpia immáron három éve folyamatosan gyengül, így a tankergépek egyre drágábbak lettek.

Egyre inkább úgy tűnik Indiába fognak horgonyt vetni, az orosz-ukrán konfliktus miatt gázturbina miatt maradt ADMIRAL GRIGOROVICS-osztályú (Project 11356M) fregattok második hármas csoportjában megépített egységei (ADMIRAL BUTAKOV/360/, ADMIRAL ISZTOMIN/361/, ADMIRAL KORNILOV/362/). Az első hírek a célzott vevőkeresésről még tavaly októberében láttak napvilágot, és úgy tűnik Új-Delhi hajlandó a hat darabos mennyiségben már rendszeresített, 2003 és 2013 között épített TALWAR-osztály tervei szerint épített egységek megvásárlására, természetesen hajtóművek nélkül. A M90FR gázturbinák Ukrajnából történő beszerzésének terhét így magukra véve. A Szaturn tervezőiroda által ajánlott M90FP gázturbinák beépítése túl hosszú időt venne igénybe, ez az orosz flotta feszített fejlesztési tervébe úgy látszik nem fért bele. A hírek szerint az ukrán gázturbinák pótlására az orosz fejlesztők csak 2019-re lesznek képesek használható hajtóművet kifejleszteni.

Még egy rövidhír India és Oroszország vonatkozásában. Az indiai haditengerészetnél használt Kamov Ka-28-as Helix tengeralattjárók elleni hadviselésre szolgáló helikopterek modernizálásra kerülnek. A 300 millió dolláros programot 10 forgószárnyason hajtják végre, a hírek szerint 42 hónap alatt kerülnek beépítésre a legmodernebb orosz rendszerek. A Ka-27 exportváltozatai az 1980-as években jelentek az ország flottájánál, napjainkra nagyjából négy példány maradt repülőképes állapotban.

Kínában egyre jobban testet öltő első hazai építésű repülőgép-hordozó minden bizonyosság szerint még nélkülözni fogja a katapultos indítórendszert. A Dalian hajógyárban készülő, jelenleg még Type 001A-ként emlegetett egységet – melyet akár még idén, de jövőre egészen bizonyosan vízre bocsátanak - azonban már katapulttal rendelkező hordozó fogja követni. Ennek, vagyis a Type 002-es megépítésére a hírek szerint Sanghaj közelében lévő hajógyárban kerítenek majd sort. Tavalytól a Huangdicun légibázison már kezdetét vette a katapultok földi tesztpéldányainak építése. Párhuzamosan folyik egy gőzkatapult és egy elektromágneses építése is, így az előbb használhatóvá válót építhetik be a Type 002-es repülőgép-hordozóba.

Japán az első Northrop Grumman E-2D Advanced Hawkeye légtérfelderítő repülőgépét csak 2018-ban fogja átvenni, de a gyártóhoz már megérkezett a második példányról szóló szerződés is.  

Az Ausztrál Királyi Haditengerészet átvette a 24. és egyben utolsó MH-60R Seahawk helikopterét július utolsó hetében. A kontinensnyi ország 2011 júniusában döntött a 16 Sikorsky S-70B-2-es utódjának kiválasztásáról. A kéttucatnyi forgószárnyas és a szükséges kiegészítők az átképzéssel együtt 2,2 milliárd dollárba került.

A Lockheed P-3C Orion tengeri járőrgépek kivonását nemcsak a váltótípus, a P-8A Poseindon egyre nagyobb számú rendszeresítése jelzi, hanem az is, hogy a fejlesztéseket és a különféle teszteket végző egység, a VX-1-es is megvált a turbólégcsavaros típustól. A haditengerészet Patuxent River-i támaszpontján települő egység az első P-3A változatát még 1962-ben kapta meg, míg a P-3C-től július 20-án vettek búcsút.

Hamarosan egy könnyű harckocsi megvalósíthatóságáról kezd egyeztetéseket az amerikai hadsereg az ország vezető védelmi iparban érdekelt cégeinek képviselőivel. Az elképzelés szerint a páncélos feladata a lövészek tűztámogatása lenne. Nemrégiben a General Dynamics két, 30 milliméteres gépágyúval ellátott járművet is bemutatott a szárazföldi haderő képviselőinek. A felderítésre szánt páncélos egy Kongsberg távirányítású toronyba szerelt MK44-es gépágyúval rendelkezett, míg a másik járműre egy M230-LF került felszerelésre. A felderítésre alkalmazott Humvee-k utódjának szánt jármű úgy tűnik nem ér célba, hiszen a páncélozott felderítő járműre kiírt programot júniusban törölték. De egy alacsony tömegű, kellő mozgékonysággal és védelemmel rendelkező páncélosra úgy tűnik továbbra is igény mutatkozik.

Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma jóváhagyta 24 Beechcraft T-6C+ Texas II-es turbólégcsavaros gép eladását Argentína számára. A tartalék hajtóművek és a szükséges kiegészítők becsült értéke 300 millió dollár körül lesz. A kiképzésre és határőrizetre is alkalmazható gépek további sorsáról a Kongresszus fog dönteni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Boeing EA-18G Growler.

Dassault Mirage 2000N.

Boeing 737-300.

Agusta A-109E LUH.

North American F-100D Super Sabre.

CASA C-295W.

Lockheed Martin F-35B Lightning II.

Eurocopter AS-532UL Cougar.

McDonnell Douglas QF-4E Phantom II.

Supermarine 361 Spitfire.

Boeing C-17A Globemaster III.

Nord N-2501F Noratlas.

Eurofighter TF-2000A Typhoon.

Lockheed Martin F-22A Raptor.

Boeing P-8A Poseidon.

Embraer A-29B Super Tucano.