2016.11.19

2016.11.19. 06:11

Egy november 14-én aláírt szándéknyilatkozat alapján, az amerikai Bell Helicopter a romániai Brassóban található repülőgépgyárban hozná létre kelet-európai javítóbázisát. Amennyiben Bukarest hamarosan elindítja a IAR-330 Puma helikopterek leváltását célzó tendert, úgy a Bell is a megrendelésért pályázók között lesz, az AH-1Z Viper és az UH-1Y Venom típusaival. A Bell a romániai megrendelés mellett reménykedik cseh, lengyel és magyar helikoptereket érintő beszerzésben is.

November elején megkapta első CZ806 Bren2 gépkarabélyait a cseh hadsereg. Prága 16,6 millió dollár értékben rendelt meg 2600 lőfegyvert. Ezekből 1900 darab 35,5 centiméter hosszú, míg a fennmaradó 700 darab 28 centiméter hosszú csővel készült el. A fegyverekhez a nappali és az éjszakai irányzékokon, tartalék alkatrészeken, szerszámokon kívül 800 darab cső alá szerelhető CZ805 G1-es 40 milliméteres gránátvetőt is beszereznek. A cseh fegyvergyárban készült és 2010-től a hazai haderő által 17678 darabos mennyiségben rendszeresített CZ805 Bren-t 2011-ben már Afganisztánban használták és itt sok észrevételt tettek a katonák. A hadszíntérre került fegyvert ért legfőbb kritikák a nagy tömeg, a nem megfelelő ergonómiai kialakítás és súlyponti helyzet, valamint a kissé komplikáltan takarítható gázrendszer volt.

A CZ806 Bren2 hosszúcsövű A1-es és rövidcsövű A2-es variánsán 0,5 kilogrammos tömegcsökkentést sikerült elérni, a felhúzókart a hátsó állásban is lehet rögzíteni, a markolatot a lövész számára két méretben lehet kedvezőbbé tenni és a tárkioldó is könnyebben kezelhetővé vált. Az elsütőbillentyű is kedvezőbb kialakítású lett, de a tűzváltókart már csak biztosított, egyes- és sorozatlövés állásba lehet állítani és a teleszkópikus tust is igény szerint lehet beállítani a lövész testméreteinek megfelelően. Persze ha már a CZ805-ös átalakítása vált szükségessé egy kicsit jobban utánanéztek a szükséges változtatásoknak, így sikerült a gyártási költségek csökkentését is elérni a CZ806 Bren 2-nél. Az átalakítások hátránya, hogy a teljes csereszabatosság a két fegyver között nem valósulhatott meg.

A Leonardo Finmeccanica bemutatta a SW-4 Solo forgószárnyas pilóta nélküli rendszerét. A fejlesztés még 2013-abn indult el az AgustaWestland égisze alatt. Az elképzelések valós környezetben történő teszteléséhez egy lengyel PZL-Swidnik SW-4-es helikoptert láttak el a személyzet nélküli repüléshez szükséges rendszerekkel. Az összesen 27 órányi repült időből és 22 szimulált hajófedélzeti leszállásból álló szakaszt három további részre bontották. Az első a beépített rendszerek ellenőrzésére szolgált, a másodikban egy repülőtéren haladó kamion által vontatott platformra kellett leszállnia a gépnek önállóan, míg a harmadikban a tenger feletti alkalmazhatóságot vizsgálta.

Ezekkel 2015-re végeztek, majd a brit haditengerészet robothelikoptert kereső programjára irányították figyelmüket. Ennek köszönhetően jött létre az SW-4 Solo forgószárnyas pilóta nélküli rendszer. A gép felszereltsége lehetővé teszi a hírszerzési, megfigyelési és felderítési feladatok mellett az utánpótlás szállítását, mind a szárazföldi és tengeri környezetben egyaránt. A pilótás repülésre is képes SW-4 Solo fedélzetére a SAGE besugárzásjelző mellett az Leonardo Osprey AESA antennájú rádiólokátora került felszerelésre.

Latin-amerikai túrára indult november 14-én a Leonardo-Finmeccanica C-27J Spartan taktikai szállítógép. Az olaszországi felszállást követő első hosszabb pihenő és képesség bemutató Panamában kerül megejtésre, majd Bolívia, Argentína és végül Brazília következik. A térségben nem ismeretlen a típus, hiszen a mexikói és a perui légierő színeiben már szolgálatba állt 4-4 példányban.

Spanyolország átvette az első Airbus A400M Atlas szállítógépét október 17-én. Az MSN 44-nek az összeszerelése tavaly októberben vette kezdetét, míg első repülését két és fél hónappal ezelőtt hajtotta végre. Madrid az eredetileg megrendelt 27 Atlas-ból mindössze 14-re tart igényt. Ezeket 2022-ig veszik át, a többit szeretnék eladni. A spanyol A400M-ek otthona a Zaragoza közelében lévő támaszpont lesz, ahol a Boeing 707-300 (helyi jelöléssel: T.17) C212 (helyi jelöléssel: T.12) CN235 (helyi jelöléssel: T.19) és C295 (helyi jelöléssel: T.21) gépek társaságában lesznek megtalálhatók.

Már a harmadik élettartam növelésen és korszerűsítésen is átesett Agusta-Bell 212 ASW helikopterét is átvehette a spanyol haditengerészet. A Sener és az INAER által elvégzett munkálatokat követően a pilótafülkébe színes kijelzők kerülnek az analóg műszerek helyett, tereptárgyakkal való ütközés veszélyére figyelmeztető TAWS rendszer és GPS segíti a biztonságosabb repülést, korszerűsítésre kerülnek a radarok és az infravörös kamerák, valamint a személyzet védelmére páncélzatot is beszerelnek. Az első két átalakított forgószárnyast 2015 decemberében és ez év márciusában adták át.

Oroszországban újra napirendre került a szovjet érából származó T-80BV harckocsik modernizációját követő hadrendbe állítása. Az első átépített példányok várhatólag a következő év elején fognak elkészülni. Az átépítés során a T-72B3 és a T-90MSz harckocsikban alkalmazott rendszerek kerülnének felhasználásra, mint például a Sosna-U két síkban stabilizált, hőkamerás célzórendszer, mely az irányzó és a parancsnok részére is tartalmaz éjjel-nappali képességgel rendelkező figyelőműszert. De egy korszerű reaktív páncélzat alkalmazásáról is szólnak hírek.

Izraelben két használaton kívül helyezett F-15-ösből készítettek egy használható példányt. A donorgépek közül a kétüléses Baz 2011 júniusában a Tel-Nof légibázisról végrehajtott felszállás során pelikánokkal ütközött, majd a leszállás során megrongálódott a törzs hátsó része. A rongálódás mértéke nem tette lehetővé a helyreállítást. A használható első részt leválasztották és felszerelték a már 20 éve az Ouvda bázison tárolt, leállított együléses 314-es lajstromjelű gép torzójára. A nemrégiben elkészült géppel, mely a 122-es lajstromjelet viseli, éppen az a pilóta hajtotta végre az első felszállást, aki a kétülésest is vezette utolsó útján.

Egy hónappal a tervezett időpont előtt fejezték be az INS VIKRAMADITYA repülőgép-hordozó karbantartási munkálatait a Kocsin hajógyárban. India délnyugati részén, az Arab-tenger partján fekvő város kikötője és hajógyára azért került kiválasztásra, mert a szárazdokkjának teherbírása képessé tette hordozó fogadására, bár a kikötő csatornáját a VIKRAMADITYA érkezése előtt kellő mélységűre, közel 14 méteresre kellett kikotorni.

Tajvan első két Lockheed Martin F-16-nak F-16V variánssá történő átalakítása már kezdetét vette az Egyesült Államokban, de a helyi Aerospace Industrial Development Corp (AIDC) is készülődik már az átalakítási munkálatok elvégzésére. Januárban az első négy gép már meg is érkezik a vállalathoz, ezek a rákövetkező évben készülnek el. Ez után venné kezdetét a teljes kapacitású átépítés, ami évente 25-28 F-16-ot érintene, így az összes példánnyal 2023-ra végeznének.

Még egy pilóta nélküli helikopterekről szóló hírt tartogatott ez a hét. Az Egyesült Államokban az Aurora Flight Sciences immáron a harmadik típust látja el a pilóta nélküli üzemet lehetővé tevő TALOS (Tactical Autonomous Aerial Logistics System) rendszerrel. Ugyanis a Boeing H-6U és a Bell 206 JetRanger után, egy már a valós élethez igen közelálló típus, a Bell UH-1H Huey kerül módosításra. Ugyanis célként a tengerészgyalogság részéről történő megrendelés áll, ahol a modernebb UH-1Y változatot tennék képesé a pilóta nélküli üzemre. Az Aurora Flight Sciences tervei szerint az átalakított UH-1H 2017-ben és 2018-ban fogja képességeit demonstrálni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Szuhoj Szu-27UB.

Eurocopter EC-665 Tiger HAP.

Canadair CT-133 Silver Star.

MiG-21PFMA.

McDonnell Douglas F-4G Phantom II.

Saab JAS-39C Gripen.

Airbus A400M Atlas.

NHI NH90NFH.

General Dynamics F-16BM Fighting Falcon.

Dassault Mirage F1CR.

Westland WS-61 Sea King Mk.41.