2017.06.24

2017.06.24. 06:26

Németország Törökországban lévő, ISIS elleni bevetéseket végrehajtó légi különítménye a következő hónapban kezdi meg áttelepülését a jordániai a Muwaffaq Salti légibázisra. A német kormány ez év májusában úgy döntött, hogy áthelyezi a Panavia Tornado ECR gépeit, a törökországi Incirlik légibázisról. Mint az tavaly kiderült, akár már a múlt év vége előtt is elhagyhatták volna a törökországi támaszpontot az iszlám állam területei felett felderítő repüléseket végrehajtó német Panavia Tornado ECR vadászbombázók. A hat harci és egy Airbus A310 MRTT tanker/szállítógép mellett a török NATO bázison 240-250 katona is megtalálható. A két ország viszonyában a legnagyobb törést az okozta, amikor tavaly nyáron a német szövetségi parlament (Bundestag) elsöprő többséggel népirtásnak minősítette az egykori Oszmán Birodalomban 101 éve elkezdett örményellenes mészárlásokat. Ankara válaszlépése nem sokat váratott magára, az elmúlt hónapokban több alkalommal is akadályt gördítettek a német politikusok légi támaszponton tett látogatása elé.

Az esélyesek között elsőként a britek által is használt ciprusi bázist említették meg a források, de görög és jordániai repülőterek is szóba kerültek. Tény, a német Tornado-k eddig Törökországból szálltak fel a felderítő repülések végrehajtására. Az év elején a vita újra kiéleződött, ugyanis a németek nem voltak hajlandók a törökök azon kérését teljesíteni, miszerint a repülések alatt készült összes nagyfelbontású fotót adják át részükre. Berlin szerint azért csak a felvételek egy részét teszik elérhetővé Ankara számára, mivel azok a gondos válogatás nélkül felhasználhatók lennének a szíriai kurdok ellen és ezt szeretnék elkerülni. A civakodásnak végül is Berlinben vetettek véget, elhatározták a német különítmény Jordániába települ át. Elsőként az Airbus A310 MRTT tanker/szállítógép repül át új állomáshelyére, a Panavia Tornado ECR-ek csak később követik. A költözés miatt a felderítő repülésekben kisebb csökkenés lesz majd tapasztalható egészen októberig, ugyanis a németek szerint csak ekkora lesznek érhetők a mostani mértékben az általuk szolgáltatott felderítési adatok.

Lassan végéhez közeledik Franciaországban a Dassault Mirage 2000D vadászbombázók korszerűsítési programját előkészítő fejlesztési szakasz. Az élettartam közepén esedékes modernizálás már 2008 óta került időről-időre napirendre, majd onnan le. A deltaszárnyú csapásmérőből 1993-tól számítva 86 példány került beszerzésre, jelenleg már csak 60 viseli a kokárdás felségjelet a 225 darab Párizs fennhatósága alatt álló repülőeszközből. A Diesel becenévre hallgató 55 darab, 2019-től leszállításra kerülő korszerűsített gépek példányaira a szárazföldi csapatok számára képi információt is továbbítani tudó ROVER modul, GBU-49 Paveway II-es precíziós vezérlésű bombák, új rádió adó-vevők kerülnek integrációra. Cserére kerül az önvédelemre szolgáló MBDA R550 Magic 2 rövid hatótávolságú levegő-levegő rakéta az MBDA MICA IR variánsra, valamint a földi csapatok támogatására egy Nexter DEFA 550F 30 milliméteres gépágyút magába foglaló gépágyúkonténer is a fegyverzetbe kerül. Szintén a földi csapatok támogatására fogják felhasználni a precíziós irányítású Thales/TDA ASPTT (Air-Sol Petite Taille Tactique) kis átmérőjű bombáit. Ezen a bombán alkalmazott félaktív lézeres önrávezető fej több összetevőjét használják rakétán, illetve aknavető lőszeren is. Az ASPTT felfüggesztésére egy hármas bombazár fog szolgálni. Ezekkel, valamit a gépágyúkonténerrel éppen most folynak a repülési tesztek, az első lövészetre, valamint az első leoldásokra is hamarosan sort kerítenek.

Végső fejlesztési fázisába érkezett az Artémis program is, melynek célja egy új nehézsúlyú torpedó létrehozása. Az F21-es jelzésű fegyverrel nemrégiben hajtották végre a tengeri indítási próbát a Földközi-tengeren, teljes sikerrel. Az 50 kilométeres hatótávolságú torpedó egyaránt alkalmazható lesz hajók és tengeralattjárók ellen is, akár part menti vizekben is, 10-től 500 méteres mélységig. A több mint 50 csomós sebességre képes F21-es várhatólag 2018-tól kezdve jelenik majd meg a francia atom-tengeralattjárókon, jelenleg körülbelül 100 darabos megrendelés tűnik biztosnak Párizs részéről. Az 533 milliméteres átmérőjű, 6 méter hosszú és 1,3 tonnás tömegű torpedót Brazília is megrendelte felszín alatti egységei számára.

Tanulmány szinten, de már foglalkoznak a Dassault Rafale vadászbombázók 2020 után esedékessé váló továbbfejlesztésén is. A Rafale F4-es modifikáción megjelennek majd a Thales szoftver alapú rádiói, ezek biztonságosabb és jobb adatkapcsolatot biztosítanak, de lehetővé fogják tenni a Syracuse IV műholdak segítségével történő kommunikációt is.  A szenzorok képességei is javulni fognak, ez természetese érinti a Spectra védelmi és ellenintézkedési rendszert is, de a sisakkijelző is továbbfejlesztésre fog kerülni. Fegyverzet terén a F3R verziónál már integrálásra kerülő Meteor légiharc-rakétán felül a MICA NG új generációs rakéta is megjelenik, valamint a földi célpontok elleni felhasználás során az AASM rakéta-póthajtású bombák új generációja, az AASM Evolution is színre fog lépni.

Az indiai HAL Tejas mellett a svéd Saab JAS-39 Gripen is az első között alkalmazhatja majd az izraeli Rafael I-Derby ER megnövelt hatótávolságú légiharc-rakétáját. A 100 kilométeres hatótávolságú fegyvert két éve mutatta be a Rafael. A repülési idejét kétlépcsős rakétamotor alkalmazásával és az elektronikai összetevők méretének csökkentésével valósították meg.

Szingapúrban a Németországtól vásárolt Leopard 2A4 harckocsikon jelentős továbbfejlesztéseket hajtottak végre, hogy elérjék a Leopard 2SG szintet. A páncélzat erősítése mellett a belső tartalomra is nagy hangsúlyt fektettek, így a vezető számára egy hátrameneti kamera is felszerelésre merült, az új, harctéri hatékonyságot jelentősen növelő tűzvezető és harcvezetési rendszerrel együtt. Az áramellátásról már egy külön erőforrás gondoskodik a harckocsi mozgatására szolgáló motor mellett, helyett. A szingapúri páncélosokon még egy igen jelentős változás volt látható a páncélzat erősítésén felül, ez pedig a parancsnok számára felszerelt panorámikus figyelőrendszer. Értelemszerűen ennek optikai részét magába foglaló stabilizált, forgatható tornya a harckocsi tornyának tetejére került. A napokban látott napvilágot, hogy ez a rendszer az izraeli Elbit Systems által kifejlesztett rendszer helyi előállítású változata lesz. A COAPS (Commander's Open Architecture Panoramic Sight) összetevői, mint azt az angol elnevezés is jelzi, szabadon választhatók, így a megrendelő igényeit a lehető legjobban képes kielégíteni.

Tajvanon, egy lehetséges Kína ellen folytatott háború elemzése során megállapították, a légierő számára a jelenleginél nagyobb mennyiségben szükséges rendszeresíteni a Wan Chien, vagy Ten Thousand Swords néven is ismert kazettás résztöltetű csapásmérő robotrepülőgépet. A 200 kilométeres hatótávolsággal rendelkező, műholdas irányító rendszerrel ellátott, hazai fejlesztésű fegyver már évek óta hadrendben áll és a tajvani stratégiában fontos szerep hárulna rá a kínaiak elleni hadműveletben. Létrehozásának kényszerét a Raytheon AGM-154 JSOW csapásmérő robotrepülőgépek eladásának Egyesült Államokbeli vétója szülte.

A 2015 óta sorozatgyártásban készített Wan Chien-t úgy tervezeték meg, hogy a több mint 100 résztöltetével képes legyen hajók, rakéta- és radarbázisok, csapatösszevonások, kikötői létesítmények és repülőterek elleni támadások végrehajtására.  A Wan Chien csapásmérő robotrepülőgépet a modernizált F-CK-1C/D Ching-Kuo vadászbombázók egyik új fegyverének szánták. A légierő által bevethető darabszámot nagyban csökkentette az előző kormányzat hozzáállása, amelyik a tervezetnél kisebb mennyiségben vásárolt a fegyverből. A legutóbbi elemzés azonban rávilágított a tévedésre, ezért most a gyártási ütem emelését tervezik végrehajtani, így évente több mint 100 darab Wan Chien készülhet el. Mindez mellett szeretnék a Wan Chien csapásmérő robotrepülőgép a zavarvédelmét és hatótávolságát is növelni.

Idén augusztusban a Holloman légibázison veszi kezdetét az USA légierő számára kifejlesztett könnyű támadógépek képességeinek elemzése. A megmérettetésen a kiképzőgépként már siket aratott Beechcraft T-6 Texan II-es gép harciasított AT-6 változata, valamint az Sierra Nevada/Embraer A-29 Super Tucano turbólégcsavarosok mellett a Textron Aviation is részt vesz a sugárhajtású Scorpion típussal. Az új fejlesztés a gyártó elmondása szerint kicsi lépéselőnyben van konkurenseihez képest, ugyanis az alkalmazható fegyverzet terén némileg szélesebb a palettája. Nemrégiben ugyanis már egy 20 milliméteres gépágyút tartalmazó konténerrel felszerelve hajtottak végre éleslövészetet a géppel. Az FN M3P 12,7 milliméteres nehézgéppuskát rejtő HMP 400-as konténerrel szintén túl vannak a lövészeti fázison. Ezek mellett már oldottak GBU-12 Paveway II precíziós vezérlésű bombát, valamint indítottak lézeres félaktív önirányítású APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) rakétákat is a Scorpion-ról, még tavaly augusztusban. A további tervek között szerepel a gyakorlásra szolgáló 11,3 kilogrammos BDU-33, valamint az éles Mk 82-es 227 kilogrammos bombák integrációja. Más precíziós fegyverekkel is végeznek majd próbákat, itt az SDB-I és SDB-II kis átmérőjű bombákat említették meg, a Brimstone lézeres félaktív önirányítású rakéta mellett.

Tovább szeretné bővíteni a Super Hercules-t megrendelők körét a Lockheed Martin. Éppen ezért a C-130J tízedik változatát is létrehozzák, melyek fő feladata a külföldi országok különleges műveleti egységeinek nyújtott támogatás lesz. A C-130J-SOF modifikáció mindarra képes lesz, amire az amerikai haderő által, hasonló feladatkörre megrendelt variánsok. Vagyis repülőgépek és helikopterek repülés közben üzemanyaggal való feltöltésére, terepkövető repülésre, de 30 milliméteres gépágyúval, valamint AGM-114 Hellfire rakétákkal földi célpontok megsemmisítésére is.

Múlt héten Brazília a spanyolországi Sevilla városában található Airbus üzemben átvette első SC-105 Amazonas kutató-mentő repülőgépét. A típus helyi jelölése valójában a C295-öst takarja. Az orrkúp alá beszerelt EL/M-2022A(V)3 radar akár 360 kilométeres távolságból is képes a vízfelszín felderítésére, míg a műholdas kommunikációs rendszer a mentőfeladatok irányításában játszhat kulcsfontosságú szerepet. Az orr alá elforgathatóan beépített infravörös kamera képe szintén a kutatásban jelent majd segítséget a személyzet számára, de szintén ilyen céllal kerültek a géptörzs oldalára felszerelésre, az erre a változatra jellemző a buborékablakok is.

 

NETARENÁL GALÉRIA

 

Airbus SC-105 Amazonas.

Northrop Grumman B-2A Spirit.

Dassault Mirage 2000-5F.

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

Panavia Tornado GR.4.

Szuhoj Szu-30SzM.

Douglas A-4N Skyhawk.

Saab Sk-35 Draken.

Rockwell B-1B Lancer.

Dassault Mirage 2000D.

Hughes 500 Model 369HM.

Eurofighter C-16 Typhoon.

General Dynamics F-16BM Fighting Falcon.

Dassault/Dornier Alpha Jet 1B.

McDonnell Douglas EAV-8B+ Harrier II.

Eurocopter EC665 Tigre HAP.

Alenia C-27J Spartan.