2017.07.15

2017.07.15. 06:23

Horvátország a jövő héten öt államot keres meg harci repülőgépek beszerzése ügyében. A légi hadereje korszerűsítésén fáradozó volt jugoszláv tagköztársaság Svédországból, az Egyesült Államokból, Dél-Koreából, Görögországból és Izraelből várja az ajánlatokat. Jó eséllyel a Saab JAS-39 Gripen és a KAI FA-50-es ellenfelei különféle változatú, kihasználtsági fokú F-16-ok lesznek. A horvátok remélik, ha még ebben az évben meghozzák a döntést, az első gépek már 2020-ra bevethetővé válhatnak.  Zágráb számára a beszerzési ár mellett a döntés meghozásában fontos tényezőt fog jelenteni a minél szélesebb gazdasági együtt működés lehetősége is.

Véglegesen szakítani fog a szovjet eredetű kis hatótávolságú légvédelmi rakétákkal a Cseh Köztársaság. Prága ugyanis eldöntötte, az elkövetkező három évben a már meglévők mellé további 16 darab Saab RBS 70 NG légvédelmi rendszert szerez be. A még meglévő 9K35 Sztrela-10M (SA-13 Gopher) kézi légvédelmi rakéták 43,6 millió dollárért megvásárolt utódjai 2018 és 2020 között kerülnek átadásra. Ezeket a fegyverek a 252. Légvédelmi Rakétazászlóalj alkalmazza.

2013 után újra Rheinmetall Waffe Munition által gyártott DM11-es programozható gyújtóval ellátott 120 milliméteres lövedékeket rendelt Berlin. Akkor is és most is 2500 lövedék kerül a német hadsereg tulajdonába. Az ez év végétől leszállításra kerülő lövedékek közül az utolsó 2018 végig kerül majd átadásra. A 45 millió euró értékű beszerzés érdekessége, hogy ezt a lövedéket csak a Leopard 2A7V, vagy A7+ variánsán alkalmazzák, így várható eme jelenleg legkorszerűbb modifikáció nagyobb számú megjelenése a német páncélos csapatok körében.

Egyaránt növekedni fog a holland Boeing AH-64D Apache harci helikopterek önvédelmi és támadó képessége. Az előbbit az AN/AAR-57A(V)7 közeledő rakétákat érzékelő rendszer, valamint az AN/AVR-2B lézeres besugárzás- jelző képviseli 58,2 millió dolláros értékben, míg az utóbbit a lézeres félaktív vezérlésű AGM-114R Hellfire II irányított rakéták 34 millió dollár ellenében. Az érzékelő készletből 32 darabot, a lézeres besugárzás- jelzőből 33-at és a rakétákból 70 darabot vásárolnak meg a hollandok.

Nagy-Britanniában a RAF Lossiemouth-i bázisa fog otthonul szolgálni a Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgépeknek. A kilenc példány a Brit Királyi Légierő 120. és a 201. repülőszázad állományába fog kerülni. Elsőként a 120. század kerül majd felállításra 2018 áprilisában. Az ezt a számot viselő repülőszázad a második világháború alatt az egyik legsikeresebb tengeralattjáró-vadász RAF egység volt. Az amerikai gépek várhatólag 2020-ra érkeznek meg a 400 millió fontért fejlesztett infrastruktúrával és megerősített futópályával rendelkező Lossiemouth-i bázisra.

A Szíriában megszerzett tapasztalatok alapján tervezik korszerűsíteni a Kamov Ka-52 Alligator harci helikoptereket Oroszországban. Eddig megjelentek alapján szinte biztosra vehető, hogy a hajófedélzeti variáns számára megalkotott összecsukható rotorlapátokat megkapja majd a típus a korszerűsítési munkálatok során. Ez a megoldás nem csak a hajók fedélzetén hasznos, hanem a földi mozgatás, illetve tárolás során is számos előny jelenthet.

A Turkish Aerospace Industries (TAI) üzeméből július 12-én az Egyesült Államokba szállították a 21. itt készített F-35-ös törzs-középrészt. Ez rövid idő belül vissza fog térni, ugyanis ez lesz az első török megrendelésre készülő F-35A egyik fő alkotóeleme. Ankara egészen pontosan a következő évben veheti majd át az első Lightning II-ét.

Gyaníthatóan csak ideiglenes jelleggel, de megvalósult a két egyiptomi MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozó közeli légvédelme. Az eredetileg Oroszország számára építeni kezdett, de végül el nem adott testvérhajók fedélzetére a szárazföldről jó ismert AN/TWQ-1 Avenger rendszer került, az azt hordozó Humvee-val együtt. A rögzítést a helikopterek fedélzeten tartására szolgáló nyűgözőpontok és acélkábelek segítségével oldották meg. Az egyik hajó fedélzetén két, a másikén viszont már három Avenger rendszer volt látható a közelmúltban. Eredetileg Igla-S légvédelmi rakétákkal ellátott két 3M-47 Gibka torony, valamint két 30 milliméteres Gatling-rendszerű gépágyúval ellátott AK-630-as torony biztosította volt a hajók légvédelmét, azonban ezek felszerelésére csak Oroszországban kerülhetett volna sor. Ezt a krími események és az Oroszország ellen bevezetett embargó nem tette lehetővé, így egy igen ötletes megoldással az amerikai rendszerek kerültek a partraszállást támogató helikopterhordozókra.

Bahrein 25. államként rendszeresíti a Lockheed Martin AN/AAQ-33 Sniper ATP célzókonténereket. A Sniper-ek átadása 2018 elejétől veszi majd kezdetét. A 22,45 millió dolláros szerződés valószínűsíti nagyjából 19 konténer beszerzését a közel-keleti állam 20 F-16C/D-je számára. Ezek a gépek eddig csak a jóval fejletlenebb Lockheed Martin AN/AAQ-14 Sharpshooter konténereket alkalmazhatták. Ezekből 1996-ban három darabot rendeltek meg.

Omán számára megkezdte a PARS III 8x8-as gyalogsági harcjárművek leszállítását a török FNSS Savunma Sistemleri. Maszkat 172 darabot rendelt a járműből, melynek tömege 30 tonna körül mozog. A 3 főnyi személyzet mellett 9 lövész szállítására is képes PARS III-as 25 milliméteres ATK Bushmaster gépágyúból és 7,62 milliméteres koaxiális géppuskából álló fegyverzetét az FNSS egyszemélyes Sabre nevet viselő tornyába építették be.  A PARS első megrendelője Malajzia volt, ahol az AV8-as jelzéssel rendszeresített járművekből 247 darabot rendeltek meg.

Nigéria haditengerészete még továbbra is forgószárnyasok után kutakodik a nagyvilágban. Most az AS565MBe Panther gépek jöttek szóba. Az Airbus Helicopters elmondása szerint az afrikai országból érkezett megkeresés a típusról érdeklődve. A gyártótól meg lehetett tudni azt is, hogy három helikoptert terveznek beszerezni a nigériaiak. Pár éve, egészen pontosan 2014-ben még az amerikai haditengerészet leállított CH-46 Sea Knight és SH-2 Seasprite gépeiről szóltak a hírek, mint a nigériai haditengerészet számára beszerzésre kerülő típusok. Hiába volt azonban a személyes megismerkedés lehetősége az amerikai helikopterekkel, a beszerzés nem valósult meg.

Botswana esetében viszont a JAS-39 Gripen lehet a befutó. Botswana elnöke, Ian Khama nemrégiben, június 19. és 21. között látogatott el a Saab svédországi központjába és a típust alkalmazó F21-es ezredhez is, hogy alaposabban megismerkedhessen a géppel. A C/D variánsból 8 darabot terveznek beszerezni az Afrika déli részén található államban. 2013 és 2015 között viszont a dél-koreai KAI T-50 Golden Eagle és FA-50 modelljeit hozták szóba Botswanával kapcsoltban. Akkor ugyanilyen látogatások zajlottak le az ázsiai országban, mint most Svédországban. Mindössze a mennyiség változott a pár évvel ezelőttihez képest, ugyanis akkor 16 példányos rendszeresítésre kerülő darabszám volt olvasható.

Indiában a Védelmi Minisztérium jóváhagyta 693 darab BMP-2 és BMP-2K Sarath gyalogsági harcjármű 371 millió dolláros továbbfejlesztését a BMP-2M szabványnak megfelelően. A páncélosok új tűzvezető rendszert, korszerű hőképalkotós kamerákat, két irányított páncéltörő rakétát és egy automata gránátvetőt kapnak majd a korszerűsítés során. A munkára való jogosultságot két állami cég, a Bharat Electronics Limited (BEL) és az Ordnance Factory Board (OFB) nyerte el, a konkurencia szerint nem egészen tiszta körülmények között. Az önkényes döntés az ellenvélemények szerint olyan problémák felbukkanását okozhatják majd, mint a túl költséges és gyakori karbantartás, számos minőségbiztosítási probléma és a beépített rendszerek között fellépő elektromágneses interferencia. Mindenesetre tény, hogy az Ordnance Factory Board 1987 és 2007 között 1250 BMP-2 és BMP-2K-t épített meg.

Négy évvel ezelőtt Indiában 2000 darab motor megvásárlását tervezték a korszerűsítés előtt álló BMP-2-es gyalogsági harcjárműveik számára. Az eredeti 285 lőerős erőforrást egy 250-380 lóerősre cserélnék le, ami könnyen karbantartható, és megbízhatóan működik szélsőséges időjárási körülmények között is. Motorokat hazai és külföldi gyártók egyaránt ajánlhattak a döntéshozók figyelmébe, így a Mahindra & Mahindra, Tata Motors, Force Motors, Ashok Leyland, Maruti Udyog és Crompton Greaves, és az MTU (Németország), Thales (Franciaország) és a Rosoboronexport (Oroszország) gyártmányaira egyaránt kíváncsiak voltak. Az 1500 darab BMP-2-es modernizálását akkor 3-5 éven belül leszerették volna letudni, 1,2 milliárd dollárt felemésztve.

Malajzia számára úgy tűnik változott a fontosság, már ami a repülőeszközök beszerzését irányítja. Napokban született információk szerint a Kuala Lumpur-i vezetés nem vadászgépeket, vagy vadászbombázókat szeretne vásárolni, hanem inkább kereskedelmi repülőgépen alapuló tengeri járőrgépet. Most inkább az állam határain belül lévő szigeteknek leledző iszlám radikálisok elleni felderítésre, megfigyelésre és hírszerzése képes típusnak szavaznának bizalmat. Az évek óta zajló, 2 milliárd dolláros megrendeléssel kecsegtető MRCA programot ideiglenesen elhalasztották, valószínűleg csak a 2018-as választások után veszik majd újra elő a programot, így a Dassault Aviation Rafale következő exportsikerére eddig kell várni, a francai típusnak drukkolók szerint.

2015 és 2016 között újabb 7 százalékos áremelkedést volt kénytelen elkönyvelni az F-35-ös program. Mindez egyetlen egy döntésnek tudható be, mégpedig annak, hogy az amerikai légierő csökkentette az egy év alatt megvásárlásra kerülő gépek mennyiségét. Bár a beszerzendő darabszám ugyanannyi maradat és a döntésnek köszönhetően a gyártósor is tovább dolgozhat hat évvel, de az évi 80 helyett csak 60 darabos átvételi mennyiség a 2015-ös 379 milliárd dollárról 2016-ra 406,5 milliárd dollárra növelte meg a program összköltségét. Inflációval korrigálva így egy F-35A darabára a 2015-ös 100,6 millió dollárról 111,3 millió dollárra emelkedett.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Changhe Z-10.

Lockheed P-3C Orion.

Eurofighter Typhoon FGR.4.

Boeing C-17A Globemaster III.

Szuhoj Szu-22UM-3K.

Grumman F-14B Tomcat.

AgustaWestland HH-101A Caesar.

McDonnell Douglas RF-4E Phantom II.

Dassault Mirage F1C.

Boeing Vertol CH-47D Chinook.

Korea Aerospace T-50 Golden Eagle.

Lockheed U-2S.

MiG-29G.

Sikorsky CH-53E Super Stallion.

Dassault Mirage F1EQ6.