2017. nov 11.

2017.11.11

írta: Netarzenál
2017.11.11

Európában két helyen is korszerűsítik az amerikai eredetű Lockheed P-3C Orion tengeri járőrgépeket. Németország 158 millió dolláros szerződést írt alá az elkövetkező öt évben végrehajtandó modernizációs munkákra, amik a P-3C verziót teszi képessé 2035-ig tartó szolgálatra. A 2022-ig befejeződő munkák során a hollandoktól használtan beszerzett gépek szerkezetének megerősítése mellett természetesen a fedélzeti elektronika is modernizálásra fog kerülni. A görögök négy P-3B-jét a Lockheed Martin fogja korszerűsíteni 260 millió dollár ellenében. Ez további 15000 repült órát jelent majd, természetesen strukturális megerősítéseket is tartalmaz az elektronikai korszerűsítés mellett. A 2023-ban befejeződőd üzemidő-hosszabbítással egybekötött modernizálásból amerikai, izraeli, kanadai és görög vállalatok egyaránt kiveszik majd részüket.

Talán még az idén végrehajthatja első repülését az új orosz légtérfelderítő repülőgép a Berijev A-100 Premier. Ezt egyébként még a tavalyi hírekben is csak 2018-ra várták. A légi és bizonyos földi tesztekre is egy kísérleti példány szolgál, ennek A-100LL (a szovjet/orosz kísérleti gépeknél megszokott „repülő laboratórium” rövidítése) a típusjele és már egy ideje végzi a légi próbákat. A fedélzeti rendszerek egy Il-476-os (Il-76MD90) teherszállító repülőgép átépített sárkányszerkezetébe kerülnek majd elhelyezésre.

Szintén jól áll a Tupoljev Tu-160M2-es (NATO-kód Blackjack) szuperszonikus stratégiai bombázó fejlesztése. Az első gép még ebben a hónapban elkészül és első felszállására a következő évben, február hónapban fognak sort keríteni. Az új variáns tömeges megjelenésére 2023-tól lehet számolni. A modernizált változat új fegyvereket, továbbfejlesztett elektronikát és repülőelektronikát fog kapni, így harci hatékonysága a kétszeresére fog emelkedni. A Tupoljev Tu-160-as stratégiai bombázók hajtóműve már évek óta, egészen pontosan 1993-tól nincs gyártásban, ezért a már meglévő bombázók üzemképességének fenntartása igen nehézkessé vált. Az NK-32.02-es jelzést viselő új sugárhajtóművet a korszerűsítésen átesett Tu-160M2-es bombázók erőforrásaként tervezik alkalmazni.

A szárazföldi haderő számára egy újabb felderítő feladatokra szánt BMP-3-as változat kerül majd beszerzésre. Az eddig használt BRM-3K változat utódja még fejlesztés alatt áll. A tervek szerint az infravörös és a radar felderítő rendszerek mellett még pilóta nélküli légi járművekkel is el lesz látva. A BRM-3K 30 milliméteres 2A72 gépágyúja és a koaxiális 7,62 milliméteres géppuskája mellett az új felderítő jármű a 100 milliméteres löveggel is el lesz látva.

November 8-án újabb két Lockheed Martin F-35I Adir érkezett meg Izraelbe. Ezzel már kilencre nőtt a Dávid-csillagos felségjellel repülő vadászbombázók mennyisége. Az izraeli légierő eddig elégedett a típus képességeivel.

A Koreai Köztársaság Légierejénél bevethetővé vált az izraeli eredetű Rafael Spice 1000 kilogrammos siklóbomba. A beszerzésről még 2015-ben állapodtak meg a felek és akkor arról volt szó, hogy a fegyverek átadása 2016-tól kezdődik. Ebben az évben láttak napvilágot azok a képanyagok, melyeken a 19. Vadászrepülő Ezred modernizált Lockheed Martin F-16C/D Block 32-es gépein volt látható a Rafael Spice 1000 kilogrammos siklóbomba. A PBU (Peace Bridge Upgrade) jelzésű modernizáció eredményeként a Block 32-ek fegyverzetében a Spice 1000 kilogrammos siklóbombák mellett megjelentek a GBU-31 JDAM műholdas irányítású bombák is.

Japánban november 6-án vízre került a Japán Tengerészeti Önvédelmi Erők (JMSDF) tizedik SZORJU-osztályú (KÉK SÁRKÁNY) tengeralattjárója. A Kawasaki Heavy Industries kobei hajógyárában megépített, levegőtől független meghajtó egységgel (ezt négy Kawasaki Kockums V4-275R Stirling motor alkotja) rendelkező SS 510-es SÖRYÜ (SZÁRNYALÓ SÁRKÁNY) tengeralattjáró egyébként a 28. Kawasaki által megépített tengeralattjáró a második világháború befejezése utáni időszakot tekintve. A 2015 márciusában építeni kezdett, 84 méter hosszú, lemerülve 4100 tonnás vízkiszorítással bíró egység várhatólag 2019-ben áll majd hadrendbe.

Tokió a légvédelem erősítését is napirenden tartja. Éppen ezért a helyi fejlesztésű és gyártású Type 11-es légvédelmi rendszerből is terveznek beszerezni további ütegeket. A NASAMS helyi megfelelőjének felfogható Type 11 a Toshiba fejlesztette aktív radarvezérlésű Type 81-es rakétát (hosszúsága 2,93 méter, átmérője 160 milliméter, tömege 103 kilogramm) alkalmazza, maximális hatótávolsága 12-18 kilométer. A rakéták négyesével, rakétánként külön-külön szállító-indító konténerekben vannak elhelyezve egy 4x4-es Toyota Mega Cruiser járművön. Ezekből kettő alkot egy üteget a mobil radaros járművel, valamint a tartalék rakétákat szállító és áthelyező teherautókkal (járművenként 8-8 rakéta) együtt.

Felzárkózik konkurense mellé a Draken International. A légiszemélyzetek valósághű kiképzésében nagy múlttal és igen tekintélyes gépállománnyal (Douglas A-4K Skyhawk és Aero Vodochody L-159E) rendelkező vállalkozás a héten állapodott meg Spanyolországgal 22 Dassault Mirage F1M vadászbombázó és kétüléses gyakorló F1B variáns megvásárlásáról. A gépek 2013-ban kerültek kivonásra, azóta az albacetei bázison voltak tárolva. Ez év szeptemberében a szintén ezen a téren mozgó ATAC (Airborne Tactical Advantage Company) vásárolt meg 63 darab Dassault Mirage F1 vadászgépet Franciaországtól, amelyeket 2014-ben vonták ki az aktív szolgálatból.

Brazíliában a hadsereg megkapta a 250. modernizált M113-as lövészpáncélosát. A BAE Systems által végzett munkák, melyeket a brazil hadsereg katonáinak bevonásával végeznek el, még 2012-ben kezdődtek, akkor még csak 150 járművel számoltak. Ezeket 42 millió dollárért alakították át M113A2 Mk1 változatokká, egy 265 lóerős Detroit 6V53T dízelmotor és egy Allison TX100-1A, az erőátviteli rendszer beépítésével, de a hűtést is érintették az átalakítások. A 100. M113-as 2014 végén készült el és 2016-ban további 386 páncélozott szállító harcjármű átépítéséről született megállapodás.

Chilében vizsgálódnak az összesen 46 darabos Lockheed Martin F-16 flotta modernizálása ügyében. Az elképzelések szerint a gépek AESA antennával ellátott rádiólokátorokat és rádióelektronikai zavarórendszereket is kapnának a képességfejlesztése során, amit 2018 és 2021 között hajtanának végre. Az újabb gyártású, Block 50-es gyártási sorozatba tartozó vadászbombázók mennyiségét is szeretnék növelni. Jelenleg hat-nyolc további C/D beszerzést fontolgatják a légierőnél.

Aláírásra került az a szerződés Argentína és Franciaország között, melynek értelmében öt Dassault Super Étendard Modernisé harci repülőgépet vásárol meg a dél-amerikai ország. Az 1978 és 1982 között gyártott, 1-es (1978), 31-es (1980), 41-es (1981), 44-es (1981) és 51-es (1982) oldalszámú példányok közül mindegyik a legutolsó modifikációba, a SEM 5-be tartozik. A repülőgépek mellett még egy szimulátor és számos tartalék alkatrész, köztük tíz hajtómű is a 14,5 millió euró beszerzés részét képezi. A legutóbbi megkeresésre az argentinok ez év első felébe szánták rá magukat. Argentína a Falklandi-háborúban ismerté vált típusból összesen 14 példányt szerzett be, ezekből az évek folyamán 3 került balesetek miatt veszteséglistára. Az eltelt években a típus példányai leállításra kerültek, de nem dobták ki őket, hanem jobb napokra várva még most is tartós tárolásban leledzenek. 4 évvel ezelőtt már próbálkoztak a frissen kivonásra kerülő francia Étendard-ok közül párat, egészen pontosan 10-et megszerezni. Ezeket egyrészt alkatrészbázisul szerették volna felhasználni a 11 meglévő közül a 10 legkevesebbet repült argentin Super Étendard számára, másrészt a korszerűbb rendszereik is beépítésre kerültek volna az újra szolgálatba álló példányokba.

A munkálatokat az ARCE (Arsenal Aeronaval Comandante Espora) végezte volna el, az első példány esetében még francia felügyelettel és támogatással, majd a megszerzett tapasztalatok alapján már önállóan. A legfőbb előrelépést a Thales Democles és az ALTIS célmegjelölők és a lézerirányítású rakéták és bombák, a Thomson Agave fedélzeti rádiólokátornál kétszer nagyobb hatótávolságú Anemone radar beépítése, a Sherlock besugárzásjelző megjelenése és az UAT-90 központi számítógép, valamint az UNI 40M inerciális navigációs rendszer jelentenék az argentinok számára, hiszen az ő régebbi vadászbombázóik ezekkel nem rendelkeznek. A gépek pilótafülkéjébe mindössze egy új HUD jelentette volna a legszembeötlőbb változást. A gépek önvédelmének növelésére tervezték a Matra Phimat infracsapda és dipólszóró berendezés integrációját is, továbbá két új felfüggesztési pontot is kialakítottak volna a Super Étendard–ok szárnyai alatt. A még idén megérkező példányok közül kettő egészen biztosan alkatrészforrásul fog szolgálni az üzemképtelen argentin vadászbombázók számára. A típusnak fontos feladata lesz, hiszen jövőre Argentína ad otthont a G20-as csúcstalálkozónak, aminek légi biztosításában a Super Étendard–ok is részt fogna venni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Boeing AH-64E Apache Guardian.

McDonnell Douglas T-45C Goshawk.

MiG-29A.

Dassault-Dornier Alpha Jet E.

Grumman F-14D Tomcat.

IAR-330L SOCAT.

McDonnell Douglas CF-188A Hornet.

Szuhoj Szu-22UM3K.

Sikorsky MH-60S Knighthawk.

Dassault Mirage 2000-5Di.

Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Eurofighter Typhoon FGR.4.

McDonnell Douglas AV-8B Harrier II+.

Eurocopter EC665 Tiger HAD.

Northrop Grumman B-2A Spirit.

Szuhoj Szu-25UTG.

Bell AH-1W Super Cobra.

Dassault Mirage 2000-5F.

McDonnell F-4J Phantom.

Harbin Z-19.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon.

Szólj hozzá