2018.01.06

2018.01.06. 06:29

Ukrajnában a hadsereg részére újabb páncélos járműveket adtak át. A helyi gyártású BTR-3DA 8x8-as kerékképeltű gyalogsági harcjárműből most 50 darabbal lett erősebb a szárazföldi haderő. A szovjet eredetű BTR család utolsó tagjaira igencsak hasonlító lövészpáncélos fejlesztése még 2002-ben kezdődött el, de a védelmi minisztérium által felügyelt próbák során számos hiányra, hibára derült fény. Ezek közül az egyik legsúlyosabb az volt, hogy az alkalmazott páncéllemez ellenálló képessége elmaradt a várttól. Ezeknek az ellensúlyozására a kijevi páncélos üzem tervezői több mint 1000 változtatást tettek a BTR-3-on, így azt már rendszeresítésre alkalmasnak találták. 2016-ban és 2017-ben is adott már fel megrendelést Kijev a BTR-3DA-ra. Az elmúlt évben több mint 100 darab különféle BTR járművet gyártottak az ukrán haderő részére az országban.

Szintén keleti szomszédunkból érkezett az a hír miszerint elkészültek a Grom-2-es rakétarendszerükkel. A sokak által az orosz Iszkander rendszer képességeivel bíró Grom-2 (vagy nevezik még Hrim-2-nek is) hatótávolsága 50-tól 280 kilométerig terjedhet. Hordozására és indítására egy 6x6-os kerékképletű teherautó szolgál. Ennek az alváza hátsó felére került felszerelésre az egy-egy rakétát magában foglaló konténer. A rakéta fejlesztéséről az első híradások 2014-ből származnak, az első teszteket a múlt évben hajtották végre a Grom-2-vel. Egyes híradások tudni vélik, hogy a fejlesztést 40 millió dollár elejéig Szaúd-Arábia is segítette. A sorozatgyártás várhatólag még ebben az évben elkezdődik.

Újabb taggal bővült az európai NATO tagországok által életre hívott légi utántöltő gépekből álló többnemzetiségű alakulat. A december 22-én megszületett döntés értelmében egy további Airbus A330 MRTT (Multi Role Tanker Transport) gép került megvásárlásra, aminek az összegét, vagyis 258 millió eurót Belgium állja. Eddig Németország, Norvégia, Hollandia és Luxemburg már 7 Airbus A330 MRTT-t rendelt meg, amelyet személy és áruszállítás mellett egészségügyi feladatok ellátására is alkalmasak lesznek. Az első hét repülőgép leszállítása 2020 és 2022 között várható az Airbus szerint.

2015 szeptemberében a Finmeccanica-Alenia Aermacchi bejelentette, hogy egy afrikai légierő két C-27J Spartan taktikai szállítógépet rendelt meg. A típust a kontinensen ekkor már rendszeresítésre ítélte Csád és Marokkó is. Azóta kiderült a megrendelő kiléte is. Zambia számára 2017-re volt tervezve a két gép leszállítása, de ezeket csak ez év első negyedévében adják át. A 10 tonnás terhelhetőségű C-27J 60 katona, vagy legfeljebb 46 ejtőernyős szállítására képes, továbbá kisebb átalakítást követően képes 36 hordágy és 6 kísérő szállítására is. Első felszállását 1999. szeptember 24-én hajtotta végre.

A fekete kontinensen másutt is új légcsavarok fogják a levegőt felkavarni, hiszen Nigéria 12 Embraer A-29 Super Tucano turbóprop gépet fog beszerezni. A 593 millió dolláros üzlet a repülőgépeken, a képzésen és a logisztikai támogatáson felül fegyverzetet is tartalmaz, így 100 GBU-12 (250 kilogrammos) Paveway II, 100 GBU-58 (125 kilogrammos) Paveway II félaktív lézerirányítású bomba, 400 APKWS (Advanced Precision Kill Weapon System) félaktív lézerirányítású 70 milliméteres rakéta, valamint 2000 MK-81 (125 kilogrammos) bomba és 5000 darab 70 milliméteres nem irányított Hydra rakéta is a részét képezi. Az egy tucatnyi Tucano-hoz azonban csak hét AN/AAQ-22F elektrooptikai/infravörös (EO/IR) szenzortorony került megrendelésre.

A Paramount Group, Paramount Aerospace Systems névre hallgató leányvállalata fogja a típusátképzést végrehajtani az amerikai ATAC (Airborne Tactical Advantage Company) pilótái számára. Az ATAC a tavalyi évben vásárolt meg 63 darab Dassault Mirage F1 vadászgépet Franciaországtól, amelyeket 2014-ben vonták ki az aktív szolgálatból. A Paramount Aerospace Systems szintén az elmúlt évben tett szert négy darab kétüléses Dassault Mirage F1B változatra, szintén Franciaországból. A cég profilját a pilótaképzés teszi ki, ennek számos ágában otthonosan mozognak, például ellenséges repülőerőket is képesek alakítani gyakorló légiharcok során. Ebben nagy segítségükre vannak a dél-afrikai légierőből 2003-ban kivont együléses Mirage F1-ek, amiket 2006-ban szereztek be. A 21 darabos mennyiségből néhányat azóta már eladtak, ezek Kongóba, illetve  Gabonba kerültek.

Most tehát a pilótaképzés lesz a fő feladat, ugyanis az ATAC a jelenleg a franciaországi Chateaudun-ban tárolt 63 darabos mennyiségből első körben 32 darabot a belga SABCA cég segítségével fog felújítani. Ezek a példányok viszonylag könnyedén, kevés ráfordítással tehetők majd repülőképessé. Igaz az ATAC nem bízott semmit sem a véletlenre, ugyanis a gépek mellé 157 darab Atar 9K50 hajtóművet, 84 Cyrano IV radart, valamint 72 üzemanyagtartályt is megvásároltak. A cég terveiben 40 darab Mirage F1-es repülőképessé tétele szerepel, ez minden bizonnyal sikerülni fog a sok tartalék alkatrésznek köszönhetően.

Tavaly év végén megérkeztek Pakisztánban az első Bell AH-1Z Viper harci helikopterek. A országban összesen 35 AH-1F és AH-1S verziót használtak, az afgán tálibok elleni harcban, egyre gyakrabban. Ez idő alatt világossá vált, a harci helikopterekkel szemben az igencsak korszerű F-16-ok is alulmaradnak, ha a közeli légi támogatási képességről van szó. Bár a precíziós bombák pusztító képessége vitathatatlan, azonban Kobrák tovább képesek a helyszínen tartózkodni és bár kisebb hatóerejűek a rakétáik, sokszor ezek hatóereje és pontossága is éppen elegendő lehet. Éppen ezért szerették volna ezt az erőt tovább növelni a legkorszerűbb AH-1Z hadrendbe állításával.

A 8,3 tonnás felszálló súlyú, 10000 repült órányi élettartammal rendelkező, kéthajtóműves helikopterek eladásáról szóló alkudozás nem ment egykönnyen Washingtonnal, még párhuzamosan az orosz Mil Mi-35-ös megrendelésére is sort kellett keríteni, hogy az amerikaiak előbb legyenek hajlandók a Viper-ek leszállítására. Ez 2015 végén sikerrel és egy 953 millió dolláros kiadással járt, az amerikai tengerészgyalogság által használtaktól csak némi minősített, éppen ezért eladásra nem kerülő elektronikában különböző 24 Bell AH-1Z-ből az első három példány december végén megérkezett új hazájába. Ebben az évben várhatólag további 9 kerül majd átadásra.

Egy sanghaji hajógyárban már épül a következő kínai repülőgép-hordozó, a TYPE 002. A hírek szerint ez az egység több eltérést is fel tud majd mutatni az Ukrajnától vásárolt CV-16 LIAONING (TYPE 001), valamint az ennek tanulmányozása után megépített CV-17 SHANDONG (TYPE 001A) hordozóktól. A 2013 novemberében építeni kezdett Type 001A jelölésű egység esetében több változtatást is eszközöltek, nem csak szolgai másolásról van szó. Mielőtt a változtatásokról szó esne meg kell említeni, hogy Kína nagyjából 3,5 év alatt majdnem végzett az első saját hajó építésével, míg az Egyesült Államokban több mint 8 évig tartott a USS GERALD R. FORD megépítése, már ez több forradalmi újdonságot is hordoz magában. Visszakanyarodva a kínai hordozón lévő módosításokra, ilyen például a nagyjából 10 %-al kisebb alapterületű, szigetnek nevezett felépítmény, mely a többek között a parancsnoki hídnak, a kéménynek, a rádiólokátoroknak is helyet ad. A hajó orrán lévő ugrósánc emelkedési szöge 14 fokról 12-re csökkent, míg a hangártér 15 méterrel lett hosszabb, így az új hordozó akár 32-36 Shenyang J-15 Repülő Sárkány vadászbombázót hordozhat majd a LIAONING 24 gépes állományával szemben.

A két-három év múlva esedékes hadrendbe állítás idejére ezekből már a továbbfejlesztett J-15B AESA radarral és modernizált elektronikával ellátott együléses, J-15D kétüléses elektronikus hadviselésre képessé tett változat és J-15S szintén kétüléses többfeladatú variánsok is megtalálhatók lehetnek a fedélzeten. A repülőgépek megállítására szolgáló fékezőrendszerből is immáron csak három áll rendelkezésre a LIAONING négyéhez képest. További fontos változtatás a nagyobb mennyiségű üzemanyag és fegyverzet tárolásának kapacitása is. Mint az a hír elején olvasható volt, Kína már építi a következő repülőgép-hordozóját, mely a hírek szerint már 2-3 darab katapultos indítórendszerrel lesz felszerelve, bár a hírek még megoszlanak arról, hogy ez gőzzel működő lesz-e, vagy a legkorszerűbb elektromágneses megoldású. A meghajtásáról viszont már atomreaktor fog gondoskodni. A háttérben lévő anyagi lehetőségekről annyi került napvilágra, hogy Kína az egy főre jutó éves bruttó hazai össztermék 1,28%-át fordítja haderőfejlesztésre, amiből a haditengerészet ebből 10%-ot kap.

A Jiangnan Shipyard Group által elkészítendő CV-18 TYPE 002-ről egyes források tudni vélik, hogy vízkiszorítása 10000 tonnával nagyobb lesz elődjénél, így nagyjából 80000 tonna körüli lesz. Ez a hajó több téren is el fog térni az első két hordozótól, így megalkotása nagyobb terhet ró a tervezőkre és az elkészítőkre is, de mindezek ellenére 2 év alatt nagyjából elkészülnek vele, vagyis vízre fog kerülni. Tény, Pekingben 2030-ra négy bevethető hordozót vizionálnak a partjaiktól távolabbi vizekre is, így a hajógyáriaknak (akik közül a hírek szerint több mint 5000-en sajátították el egy repülőgép-hordozó felépítésnek titkait) igencsak szorgosnak kell bizonyulniuk a terv valóra váltásához. Érdekes a felépítményre vonatkozó hírek kavalkádja. Van, amelyik további méretcsökkenésről szól, de újabban azt is egyre többen vélik tudni, hogy két felépítmény kerül majd kialakításra úgy, ahogy az a brit HMS QUEEN ELIZABETH esetében is megvalósult.

Ez év végén veheti majd át első új haditengerészeti helikopterét a fülöp-szigeteki haderő. A haditengerészet részére két AgustaWestland AW159 Wildcat került eddig megrendelésre, de a tervek összesen 16 helikopterről szólnak. A 242 millió dolláros költségvetésűre tervezett fejlesztés első két, kézzel fogható eredménye 2018 utolsó negyedévében és 2019 elején érkezik majd meg.

Japánból is több hír érkezett a héten haditechnika témakörben, mindkettő beszerzésről szól. Az elsőben arról írtak, hogy 400 millió dollárért vásárolnának idén 2 Kawasaki Heavy Industries által kifejlesztett, C-2 közepes szállító repülőgépet. Az öregedő Kawasaki C-1 és a Lockheed Martin C-130H szállítógépek pótlására összesen 60 darab C-2-est vásárolna a japán légierő.

A másik messze érdekesebb, ugyanis az megvalósulása esetén már a korszerű rádióelektronikai hadviselés világába vezetné be a szigetország légierejét, mivel egy hírportál értesülései szerint Tokió Boeing EA-18G Growler gépeket vásárolna meg. A katonai erejét (most még) csakis védelemre használó távol-keleti ország ez irányú beszerzése most még kicsit furcsa, hiszen egy esetleges válasz, vagy megelőző csapás során használnák ki az EA-18G Growler gépek képességeit. Amennyiben a döntés idén megszületik a beszerzésről, az akár már 2019 és 2023 között is megvalósulhat.

Peruban a haditengerészet két Fokker 50-es légcsavaros szállítógépet alakít át rádióelektronikai felderítővé. A flotta által igényelt képességű rendszerek beszállítóját az izraeli Elta Systems képében sikerült megtalálni. A 23,4 millió dolláros üzletből az Israel Aerospace Industries mint a telepítésért felelős veszi ki a részét.

A Brazil Védelmi Minisztérium megerősítette, megvásárlásra kerül az ország haditengerészete számára az brit HMS OCEAN (L12) deszant helikopterhordozó. A dél-amerikai országban nemrégiben a Franciaországtól vásárolt SAO PAULO (A 12) repülőgép-hordozó (ex-FOCH) kivonása mellett döntöttek, mivel kiderült, a várt képességek eléréséhez túl sokat kellene költeni az idős hajóra. Az 1995-ben vízre tett brit egység jóvoltából, ha a fedélzetről végzett merevszárnyú repülés nem is, de a forgószárnyas továbbra is jelen lehet a haditengerészetnél. Az OCEAN 2018 márciusában fog leszerelésre kerülni, de az eladáshoz Washington hozzájárulása is szükséges, az amerikai eredetű rendszerek miatt.

Ezek a közelkörzeti légvédelemért felelős Raytheon Mk 15 Phalanx Block 1B gépágyúk, ám elképzelhető, hogy ezek 3 példánya nem fog szerepelni a 113 millió dollárért megvásárolható, 22000 tonnás egység felszerelésében. Amennyiben a megvásárlásra sor fog kerülni, úgy az OCEAN a 2018-as 2019-es évet egy alapos felújítással fogja eltölteni, ami után 2020-ban állhat majd újra szolgálatba. A 202 méter hosszú HMS OCEAN 1998 februárjában állt szolgálatba, 2013 és 2014 között 15 hónapos modernizációs programon részt vett egységet a Devonport-i hajógyárban korszerűsítették 65 millió font értékben. Akkor a gépészeti berendezések mellett megújultak a kommunikációs rendszerek is. Belső terében közel 1300 ember, 40 szárazföldi jármű és 18 helikopter szállítására képes.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Lockheed U-2S.

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4.

McDonnell Douglas F/A-18D Hornet.

Saab JA37 Viggen.

LTV A-7E Corsair II.

Korea Aerospace T-50 Golden Eagle.

Lockheed TF-104G-M Starfighter.

Szuhoj Szu-28.

Westland WAH-64D Longbow Apache AH.1.

Sepecat Jaguar A.

McDonnell Douglas F-15B Eagle.

AMX International AMX.

Cessna E530 Scorpion.

Szuhoj Szu-30SzM.

Boeing AH-64DJP Apache Longbow.

Dassault Mirage 2000D.

Bell AH-1S Cobra.

Tupoljev Tu-22M-3.

Boeing KC-135Q Stratotanker.

Soko G-4 Super Galeb.