2018.06.23

2018.06.23. 07:07

Ukrajnában bemutatták a helyben gyártott MT-LB többcélú páncélozott járművön alapuló rakétás páncélvadász tervét. A Sturm-SzM-2-es igencsak emlékeztet a kiindulási alapként szolgáló MT-LB-re. A legfőbb különbség, hogy a páncéltest hátsó részén megemelték a páncéltest magasságát, nagyjából a járműtest feléig, innen páncélzat egyenesen lejt az orrpáncélig. A módosításra azért volt szükség, mivel az egyszerre négy rakétát a 3 méteres magasba emelő, teleszkópos indítóállványnak kellett a hely. A rakéták lézeres félaktív irányítású RK-2M típusúak. Ezekből a Sturm-SzM-2 rakétás páncélvadász az indítóállványon lévő négy darab mellett további nyolc darabot képes szállítani.  A 400 métertől 5500 méterig alkalmazható rakéták a páncéltörő fejrész helyett felszerelhetők repesz-rombolóval is. A 14,5 tonnás tömegű páncélos úszóképességét megőrizte, vízben 4,5 kilométer per órás sebességgel képes haladni. Önvédelméről a vezető búvónyílásával egyvonalban, a törzs jobb oldalára felszerelt távirányítású toronyba elhelyezett 12,7 milliméteres nehézgéppuska gondoskodik.

Németország Airbus Helicopters EC665 Tiger harci helikopterei 14 hónap után elhagyták Malit. Az afrikai országba az ENSZ csapatok támogatására települt át négy gép és 363 főnyi legénység. Egy forgószárnyas elvesztése mellett a pótlásként érkezett példánnyal együtt a Tigrisiek több mint 1000 órát töltöttek a levegőben és mintegy 185 alkalommal támogatták a nemzetközi erőket a levegőből. A földi személyzet az időszakos ellenőrzések elvégzésére, illetve a felmerült meghibásodások orvoslására a 14 hónap alatt több mint 14500 munkaórát fordított. A német nagymacskák feladatait kanadai Griffon-ok veszik át.

Jól halad egy az új könnyűsúlyú torpedó, az SLWT (Swedish Light Weight Torpedo) fejlesztésével a svéd Saab. Az első prototípusok a várt eredményeket teljesítették az eddigi tesztek során. A 2,85 méter hosszú, 400 milliméter átmérőjű, 340 kilogrammos fegyver az igencsak nagy kihívást jelentő Balti-tengerben történő alkalmazásra fejlesztik. A torpedó iránt Svédország és Finnország mutat érdeklődést.

Június 20-án a Saab Kockums Karlskrona-i hajógyárában elkészültek a GOTLAND-osztály névadó egységének élettartamának felénél esedékes nagyjavítási, karbantartási és felújítási munkálataival. Ezek során az egyik legfontosabb fejlesztést a Saab Kockums Stirling Mk3-as meghajtórendszer beépítése jelentette a tengeralattjáróba. Ez a folyékony oxigént és dízelolajt használó erőforrás elődjeihez képest nagyobb hatásfokkal üzemel, valamint a korszerű elektronikai ellenőrző és vezérlőrendszerek is megjelentek rajta. A svéd tengeralattjárókon 1988-ban jelent meg az első Stirling motor, az azóta megszerzett tapasztalatokat rendre felhasználják ezen erőforrások továbbfejlesztése során. A tengeralattjáró korszerűsítésének egyik ugyanilyen fontos tényezője volt a hűtési kapacitás növelése.

Ez csak úgy volt megvalósítható, hogy a tengeralattjárót a torony mögött nagyjából 4 méterre kettévágták és betoldottak a törzsébe egy nagyjából 2 méteres darabot, ami a hűtőrendszereket foglalja magába. A 25 fős legénység elhelyezési körletében is alapos felújítások folytak, de az érzékelők és a harcvezető rendszer is teljesen megújult, valamint a periszkóp is lecserélésre került egy optronikus árbocra. Az 1995. február 2-án vízre bocsátott és 1996 áprilisában szolgálatba lépett HSwMS GOTLAND fedélzetén ezen utóbbi módosítások következtében már megjelentek a következő hajóosztály, az A26-os rendszereinek egy része. A szükséges próbajáratok sikeres teljesítését követően, várhatóan az év vége előtt újra szolgálatba álló, immáron 62 méter hosszú, felszínen 1580 tonnás vízkiszorítással rendelkező GOTLAND 2025 után időkig maradhat majd még szolgálatban.

A tavalyi évben nagy médiavisszhangot kapott Németország tengeralattjáróinak igencsak alacsony hadrafoghatósága. Svédországban is hasonló a helyzet, bár ott a meglévő négy egység közül kettő éppen modernizáláson tartózkodik. Az egyik GOTLAND-osztályú egység 2018 decemberében, míg a másik egy évre rá tér vissza a szolgálatba. Addig mindössze két tengeralattjáróra hárul az összes feladat, ami nem éppen kedvező helyzetet teremt. Az elvárt feladatok miatt hat-hét tengeralattjáróból álló erő lenne a legkedvezőbb, azonban ez a jövőben sem biztos, hogy megvalósulhat. A kormány döntése értelmében csak két A26-os osztályba tartozó egység fog megépülni, a harmadik megépítése nem kapott politikai támogatást. Mindezen változások még jobban szembeötlőek, ha visszatekintünk 30 évvel ez előttre, amikor 12 tengeralattjáróval rendelkezett Svédország.

Kihívásokkal teli időjárási körülmények között, de túl van első tengeri üzemanyag-felvételén a HMS QUEEN ELIZABETH (R-08) repülőgép-hordozó. Az F-35B Lightning II-ek majdani tengeri otthona éppen az új hordozók ellátásnak érdekében megalkotott TIDE-osztályú RFA TIDESPRING ellátóhajóból vételezett 220 köbméternyi üzemanyagot. Ezt a menetirány szerint jobb és bal oldalról is végrehajtotta, miközben a hajók sebessége 12 csomó (22 kilométer per óra) volt, míg köztük a távoltás 42 méterre csökkent. A QUEEN ELIZABETH a nyarat kikötőben fogja tölteni, ugyanis az ősszel történő kifutás után már az F-35B Lightning II-ek fogják birtokukba venni a repülőfedélzetet, a hajó történetében első alkalommal.

Új automata gránátvetőt mutattak be Oroszországban. Az AGS-40-es Balkan 6G27 40 milliméteres lövedékeket bocsát útjukra messze nagyobb tűzgyorsasággal és lőtávval mint elődjei. A meredek és lapos röppályát egyaránt kihasználni képes fegyver fejlesztését még az 1990-es években kezdték meg. Az AGS-40-es Balkan 6G27 legnagyobb lőtávolsága 2,5 kilométer, míg tűzgyorsasága 400 lövés percenként. A gránátvető a háromlábú állványával, melyen az irányzó ülése is megtalálható 32 kilogrammot nyom.

A még jelenleg is folyó politikai kötélhúzás ellenére átadásra került az első Lockheed Martin F-35A Lighting II vadászbombázó Törökország számára június 21-én. A 18-0001/AT-01 jelzésű példány több társához hasonlóan az Egyesült Államokban található Luke légibázisra került, a nemzetközi típusátképző egységhez. Itt egyébként már két török pilóta végezte el sikeresen az átképzést, míg a földi személyzet oktatását az Eglin bázison végzik. A Washington és Ankara között az utóbbi időben az orosz Sz-400-as Triumph (SA-21 Growler) légvédelmi rendszerek beszerzése miatt megromlott kapcsolat talán nem fogja befolyásolni az első gépek hazatértét, mely 2019 szeptemberére van beütemezve. Az új típust elsőként az Erhac támaszponton állomásozó 171. Korsan (Kalózok) és a 172. Sahin (Sólyom) század fogja megkapni.

Izraelben egy új torpedó hadrendbe állításával erősödött a közel-keleti ország tengeralattjáró fegyvernemének ereje. A szűkszavú közleményben az új fegyverre Kaved-ként hivatkoznak és kiemelik nem izraeli gyártmányról, vagy fejlesztésről van szó. Azonban a nagy sebességre képes és nagy mélységekben is hatásosan alkalmazható torpedó ellenőrzését, javítását, továbbfejlesztését az ország védelmi iparára támaszkodva fogják megoldani.

Marokkó tárgyalásokat folytat a Törökországgal Turkish Aerospace Industries (TAI) T-129 Atak harci helikopterek megvásárlásáról. Az észak-afrikai országból a közelmúltban egy küldöttség már látogatást is tett a törökországi gyártónál.

Használt szállítógépet szerzett be a Botswanai Légierő. Az 1998-ban gyártott CASA C-212-400 eddig az Észak-Karolina-i székhellyel rendelkező Fayard Enterprises LLC tulajdonában volt és ha minden igaz mindössze 500 repült órával rendelkezik. A gépet a 2017. február 9-én elveszített C-212-300-as pótlására vásárolták meg.

Banglades légiereje további Hongdu Aircraft Industries Corporation (HAIC) JL-8/K-8 Karakorum-8 sugárhajtású gyakorlógépeket vásárol meg Kínától. A 2014-től alkalmazásba vett 9 K-8W mellé újabb 8 példány kerül majd beszerzésre. 2018 januárjában arról szóltak a hírek, hogy Banglades további 23 K-8W-ot akart megvásárolni és ezen gépállományból létrehoznák a légierő bemutatócsapatát is. Más információk szerint viszont Kínában Banglades számára tizenhat J-10B-t, egy Y-20-as szállító repülőgépet, egy KJ-200 légtérfelderítő repülőgépet és egy K-8W-os századot szeretnének eladni.

Thaiföld a 2011-ben megrendeltek mellé további Diehl Defense IRIS-T rövid hatótávolságú levegő-levegő rakétát szerez be légiereje számára. Az országban az IRIS-T már hadrendben áll a Saab JAS-39C/D Gripen és a Lockheed Martin F-16 A/B Fighting Falcon vadászbombázókon. Az újabb vásárlás azonban a Northrop F-5E/F Tiger II vadászbombázók fegyverzetének korszerűsítése érdekében történik. Ezzel a lépéssel az IRIS-T rövid hatótávolságú levegő-levegő rakéta egy újabb típuson fog integrációra kerülni, hiszen eddig csak az F-16, a Gripen, az F/A-18, a Eurofighter Typhoon és a Panavia Tornado volt képes a bevetésére.

Bár a hónap elején már volt szó a kanadaiak tervezett ausztrál Hornet beszerzéséről, az múlt héten egy újabb információ látott napvilágot. A helyi lapértesüléseket a Kanadai Nemzetvédelmi Minisztérium megerősítette, így a beszerzendő F/A-18-ok darabszáma hivatalosan is felemelkedett 25-re. Az újabb hét gép azonban nem a levegőben tartózkodók mennyiségét növelné, hanem alkatrészek forrásául szolgálna a repülőképes gépek minél további és zökkenő mentesebb üzemeltetése érdekében.

Megkapta az első 30 darabra szóló, 198 millió dolláros megrendelését a BAE Systems az amerikai tengerészgyalogságtól az új ACV kétéltű harcjárművekre vonatkoztatva. A 8x8-as kerékképletű páncélosból, mely az AAV-7-et fogja váltani, a nagyjából egy éven át, 2017 decemberéig folyó csapatpróbákhoz már elkészítettek 16 prototípust, melyek a tesztek során beváltak. Az amerikai tengerészgyalogság terveiben összesen 204 darab ACV beszerzése szerepel 1,2 milliárd dollár ellenében, ezek közül az elsők 2020-ban érik majd el a bevethetőséget, míg a teljes állományt 2023-ig adja át a gyártó.

Az aknák robbanása ellen fokozottan védett kétéltű létrehozására, mellyel a tengerészgyalogság ACV tenderén indultak, a BAE Systems összeállt az olasz Iveco Defence-el, mely a kiindulási alapot biztosította. Az 13 lövész szállítására képes 3 fős legénységű ACV 1.1 kétéltű 700 lóerős FPT Industrial Cursor 16 motorjával kiválóan elboldogul a homokos tengerpartokon is. A bőrnyakúak kegyeinek elnyerésért a SAIC társult a Singapore Technologies Kinetics (STK) vállalattal így a Terrex 2-es továbbfejlesztett variánsa volt az olasz eredetű jármű kihívója. A már 4 évtizede szolgáló AAV-7-ek üzemben tartása egyre nagyobb feladatot jelent, hiszen számos alkatrészük gyártása befejeződött, így ezek pótlása az idő előrehaladtával egyre nehezebb.

Az eddig megrendelt 4 darab mellé további 4 Shorts C-23B Sherpa szállítógépet kíván megvásárolni Brazília. A dél-amerikai ország szárazföldi erői pár éve az Amazonas környéki szállítási feladatokra kerestek két hajtóműves, 2 tonna rakomány szállítására képes, a törzs hátsó részén nyitható rámpával ellátott repülőgépet. 2016 végén már megjelölték és meg is nézték az amerikai nemzeti gárda állományából 2014-ben nyugdíjazásra került Shorts C-23B Sherpa szállítógépeket. A 15 leállított és tartós tárolásba helyezett gépből eddig 4 darabot vásároltak meg, ezek közül hármat 1984-ben, egyet 1985-ben gyártottak. Az ország legeldugottabb zugaiban lévő kisebb bázisok, helyőrségek ellátásában alkalmazható típusok közül a merevszárnyúak messze gazdaságosabban alkalmazható egy kimutatás szerint, így ezek beszerzése mellett döntöttek. A Shorts C-23B Sherpa szállítógépek a földi és a légi személyzetek képzésének befejezését, valamint egy a gépeket érintő modernizációt követően várhatólag 2020-ban lépnek szolgálatban. Az érintett terülteken található repülőtereken és leszállóhelyeken addig elvégzik az üzemeltetéshez, kiszolgáláshoz szükséges fejlesztéseket, többek között két új hangárt is felhúznak.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Airbus A319-112CJ

Boeing F-15SA Eagle

English Electric Lightning F.3

Boeing AH-64E Guardian

Guizhou JL-9

Lockheed Martin F-35B Lightning II

Airbus A400M Atlas

McDonnell Douglas RF-4E Phantom II

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4

Rockwell B-1B Lancer

Kawasaki P-1

Lockheed Martin F-22A Raptor

Dassault Mirage 2000D

McDonnell Douglas C-15 Hornet

Gulfstream Aerospace G-550-CAEW

Panavia Tornado F.3

Sikorsky MH-60R Strikehawk

Eurofighter EF-2000 Typhoon