2018.08.25

2018.08.25. 05:53

Az ukrán Motor Szics hajtóműgyár véleménye szerint orosz spekuláció lehet a The Washington Times 15-én megjelent lapszámának egyik cikke mögött. Ebben az írásban azt firtatják, hogy az ukrán cég miért is szállít AI-222-es sugárhajtóműveket Kínába. Az ázsiai országban ezeket a legkorszerűbb kiképzőgépükbe, a Hongdu L-15-be építik be, amelyik igencsak hasonlít az orosz Jakovlev Jak-130-ra. Tény, az AI-222-es család AI-222K-25F variánsa utánégetővel is rendelkezik, így az L-15-ös képessé válik a hangsebesség átlépésére és az 1,4 Mach-al történő repülésre. A 2016-ban megkötött szerződés értelmében 250 darab hajtómű kerül Kínába. A Motor Szics úgy véli, a cikkel is próbálnak rájuk nyomást gyakorolni a szállítások beszüntetésére, ami akár az USA számára is jól jöhet Moszkva mellett. Washington így Peking számára szerezhetne kínos pillanatokat, míg megoldják a hajtóművek pótlását, miközben Oroszország a 2014 óta fennálló orosz-ukrán viszony okán hozhatná nehéz helyzetbe az ukránokat, akik az orosz piac elvesztése után új vásárlót kerestek és találtak is Kína személyében.

Már 100 kilométerre lévő célpont ellen is sikeres tesztet hajtottak végre az új ukrán fejlesztésű hajók elleni robotrepülőgéppel a Neptun-nal. A Motor Szics által gyártott MS-400-as kétáramú sugárhajtómű által mozgatott szerkezet irányítását a végfázisban aktív önirányító rendszer végzi, maximális hatótávolságát 300 kilométerben adták meg és harci része lehetővé teszi akár 5000 tonnás vízkiszorítással rendelkező hajók megsemmisítését is. Várhatólag kifejlesztésre fog kerülni a hajóról, a szárazföldről és a levegőből indítható variánsa is.

Szintén folyik a légierő fejlesztése Ukrajnában, ugyanis az ebben a hónapban leszállított két újabb MiG-29MU1 jelzéssel ellátott Fulcrum továbbfejlesztéssel együtt már nyolc példány található meg a légierő állományában a 2012-től átadásra került gépekből. Ezeknél még elsősorban a vadászfeladatok ellátására törekedtek a munkát végző Lviv-i gyár szakemberei, így egy nagyobb teljesítményű N019-19 radart kapott, valamint SzN-3307 műholdas navigációs rendszert és az ukrán Radionix vállalat Omut elektronikus védelmi rendszerét, melynek két verziója is beszerzésre került.

Az egyik beépítésre került a repülőgépbe, míg a másik konténerben nyert elhelyezést és külső felfüggesztésként valósulhat meg az alkalmazása. Következő évben már a még fejlettebb MiG-29MU2-es első példánya is el fog készülni. Ennél már a csapásmérő képesség növelése is szerepet játszott. A beépítésre kerülő 20PM fegyverkezelő rendszer lehetővé fogja tenni a K-29T irányított rakéták és a KAB-500KR irányított bombák bevetését is. A pontosabb navigációról az A-323 RSzBN navigációs rendszer gondoskodik majd és az MSD-2000 adatbusz is megjelenik a MiG-29MU2 belső terében. A 2020-tól kezdődő nagyobb mérvű MiG-29MU2 átalakítás után a MiG-29MU3-as kerül majd a csapatokhoz, melynek megalkotásába már bele s fogtak Ukrajnában.

Bulgáriában eldőlni látszik, hogy a Szuhoj Szu-25-ös csatarepülőgépek nagyjavítása a megvalósulás útjára lépett. A szovjet érában tervezett gépeket az orosz aviatikai óriásvállalat, a United Aircraft Corporation (UAC) és a fehérorosz 558-as repülőgép-javító üzem közösen fogja kezelésbe venni. A Szu-25-ök 1988-ban jelentek meg Bulgáriában és jelenleg összesen 35 példányt lehet megtalálni a légierő állományában. Ezek közül 2017 decemberében tudott levegőbe emelkedni az utolsó gép.  Az üzlet becsült értéke 42,2 millió dollár.

Csehországban az Aero Vodochody üzemében már folyik első L-39NG repülőgép összeszerelése. A jelenleg 70%-os részben már elkészült 7001-es oldalszámú példány várhatólag szeptember fogja megkapni szárnyait. Az L-39NG a Williams International FJ44-4M jelzést viselő változatával van ellátva, míg a repülési műszereket a Genesys Aerosystems, illetve a HUD-ot a Speel Praha készíti el. Az L-39NG a fejlesztők szerint megtartja az előd legjobb tulajdonságait, mint az alacsony üzemeltetési költség, a nagyfokú megbízhatóság, a könnyű üzemeltethetőség és a magas rendelkezésre állás. Tenni fogja mindezt a modern avionikával, ami számos szimulációs technológiát is magában foglal.

A leírtakban joggal bízhat a gyártó, hiszen az L-39NG alkatrészeinek csak mindössze fel új tervezésű és gyártású. Az L-39NG további megrendelői között említik a Breitling és Black Diamond műrepülő csapatokat, de a spanyol légierőt is, ahol a CASA C-101-es gépek utódja lehet a cseh típus. Az új szárnnyal, avionikával és hajtóművel ellátott, 15000 repült órás élettartammal rendelkező Aero Vodochody L-39NG öt felfüggesztési ponttal rendelkezik, ezek terhelhetősége 1200 kilogramm. Felszereltsége lehetővé fogja tenni a 4. és 5. generációs repülőgépek jövőbeli pilótáinak képzését is. A fejlesztési elképzelést bemutató példány első repülésére 2015 szeptemberében került sor. Jelenleg már négy gép építését végzi az gyártó, ezekből az elsőt és negyediket fogják a repülési tesztekhez felhasználni, ezek az év végétől veszik majd kezdetüket.

Nagyobb hírverések nélkül folyik az MBDA Marte ER hajók elleni rakéta integrációja a Eurofighter Typhoon vadászbombázóra. A 2016 második félévében elindított, 16 hónapos első fázis lassan a végéhez ér. Ennek során földi függesztési próbákat is végrehajtottak, amelyhez az olasz tulajdonban lévő IPA2-es jelzésű példányt használták. Ennek során bebizonyosodott, hogy a Marte ER igen gyorsan, mindössze 3 perc alatt elhelyezhető a Eurofighter Typhoon szárnya alatti felfüggesztőjén, a szállítókocsiról történő felemelést követően. A hírek szerint több Eurofighter Typhoon alkalmazó és esetleges megrendelő is élénken figyeli a típus hajók elleni alkalmazhatóságának megvalósítását.

Múlt héten felszedte a horgonyát és elhagyta a Portsmouth-i honi kikötőjét Nagy- Britannia legnagyobb hadihajója, a HMS QUEEN ELIZABETH repülőgép-hordozó. A 65000 tonnás vízkiszorítású egység az Egyesült Államok keleti partja felé igyekszik, ugyanis fedélzetére két Lockheed Martin F-35B Lightning II-es vadászbombázó fog megérkezni nagyjából 200 főnyi személy kíséretében. Ugyanis a típus fedélzeti tesztjei veszik kezdetüket, melyek 11 héten át fognak tartani és 500 felszállással fognak járni. Az amerikai haditengerészet Maryland államban található Patuxent River-i tesztközpontjából áttelepülő, speciális érzékelőkkel is ellátott repülőgépek négy pilóta fogja vezeti ezen tesztidőszak alatt, közülük három brit, míg egy amerikai lesz. Utóbbi egyébként a tengerészgyalogságnál teljesít szolgálatot. A brit felségjellel ellátott F-35B Lightning II-es vadászbombázók várhatólag majd a következő évben fognak megérkezni a HMS QUEEN ELIZABETH repülőgép-hordozó fedélzetére.

Az Egyesült Királyság Királyi Légiereje bejelentette, hogy az új Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgépek hivatalos jelzése a Poseidon MRA Mk.1 lesz. A kilenc megvásárlásra kerülő gépet a 120. és a 201. repülőszázad fogja használni a RAF Lossiemouth-i bázisáról.

Oroszországi hírek szerint Moszkva és Új-Delhi továbbra is egyeztet a Szuhoj Szu-57-es vadászbombázóról. Pár hónapja nagy megdöbbenést keltett a haditechnikával foglalkozó oldalakon megjelent hír, miszerint India a több éves sikertelenséget követően kilép a náluk FGFA jelzésű projektből, melyben leginkább anyagi támogatóként voltak jelen. Állítólag nem távoztak, csak rengeteg kérdésre várnak választ Moszkvából, ahonnan ígéretük szerint kimerítő válaszokat fognak majd kapni. Éppen az egyik ilyen kulcsfontosságú kérdésre, ha nem is egyértelmű válasz, de utalás szintén megjelent a héten a médiában. Ez pedig a Szu-57-es szupercirkáló képessége, vagyis az utánégető használata nélkül végrehajtott hangsebesség feletti repülési képesség. Az új fejlesztésű hajtóművekkel, melyekkel 2017 decembere óta folytatnak próbákat, a típus képes lesz erre, moszkvai állítás szerint.

Új toronnyal volt látható az új orosz gyalogsági harcjármű. A T-14-es Armata harckocsi alvázán létrehozott T-15-re egy 57 milliméteres gépágyúval ellátott AU-220M távirányítású torony került felszerelésre, amelynek bal oldalára még két 9M120-1 Ataka lézeres félaktív irányítású páncéltörő rakétát is felszereltek, illetve az Afganit aktív páncélzat elemeit is elhelyezték rajta. A fő fegyverzetet természetesen kiegészíti egy 7,62 milliméteres géppuska is. A 3,6 tonnás tömegű AU-220M távirányítású torony kis mérettel rendelkezik, így a könnyebb, akár kerekes futóművel ellátott páncélosokon is alkalmazható. A főfegyverzet +60 és -5 fok között emelhető, illetve süllyeszthető, de a kis méret legfőbb hátránya a lőszerkészlet, ami az 57 milliméteres lőszerek esetében 80 darab.

Elkezdődnek az elsőnek elkészült Turkish Aerospace Industries (TAI) T625 közepes méretű, több célra is felhasználható helikopter prototípusával a földi próbák. A megjelenésében igencsak Agusta jegyeket mutató szerkezet fejlesztése 2010-ben kezdődött. A 6 tonnás forgószárnyas meghajtásától a T129-es ATAK harci helikopterből is ismert LHTEC CTS800-as gázturbina két példánya fog gondoskodni. Meg kell jegyezni, hogy Törökországban megkezdték a hasonló paraméterekkel rendelkező TS1400 jelzéssel ellátott hazai erőmű kifejlesztését is. A 2 pilótán felül 12 fő szállítására képes, nagyrészt török előállítású T625-ben kerülnek külföldről is alkatrészek, például a hidraulikus rendszerekért a spanyol CESA felel. A T625-ös első felszállására még az idén szeretnének sort keríteni, míg a sorozatgyártása várhatóan 2021 után kezdődik el.

Indiában újabb sikeres próbát hajtottak végre a helyi fejlesztésű HELINA irányított páncéltörő rakétával. A helikopterek fegyverzetébe szánt eszköz a Nag irányított páncéltörő rakétán alapul, de jelentős változtatásokat eszközöltek rajta. A hírek szerint ezek a tesztek a maximális hatótávolság (7-8 kilométer) környékén lett végrehajtva, amit mind a három infravörös önirányítású, valós harci résszel ellátott HELINA teljes sikerrel teljesített.

Bár kategóriájában egyértelműen a legkorszerűbb, tovább folyik a Boeing AH-64E Apache harci helikopterek képességeinek fejlesztése. A legalább 2048-ig szolgálatban tartandó forgószárnyassal szembeni jövőbeli képességek meghatározása már elkezdődött. A jelenleg csak V6 jelzéssel illetett új, frissített konfigurációval szemben elvárás lesz, hogy a rotoragy fölé szerelt rádiólokátor hatótávolságát megduplázzák, tovább bővítsék a pilótanélküli repülőeszközökkel végzett együttműködés lehetőségeit. Ugyancsak növekedni fog a Link 16-os adatátviteli rendszer képessége, valamint új többmagos processzorok és megnövekedett számítógépes memória fogja biztosítani a nagyobb számítógépes kapacitást. Fegyverzet terén a félaktív lézeres önirányítású AGM-114R Hellfire Romeo integrációja az eddig napvilágra került elvárás.

Igaz csak holnap fog megérkezni új hazájába, Brazíliába, az ATLANTICO (A140) nevet viselő egykori HMS OCEAN (L12) deszant helikopterhordozó, de az első landolásokat már végre is hajtották a fedélzetén brazil forgószárnyasok. Az internetre felkerült képi bizonyítékok alapján kijelenthető, hogy augusztus 23-án egy UH-15 Super Cougar, egy SH-16 Sea Hawk és egy IH-6B Bell Jet Ranger III is leszállt a Rio de Janeiróba augusztus 25-én befutó egységen. Az ok, a brazil tengerészeti repülés ünnepnapja volt.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Airbus Helicopters H145M

Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon

Alenia C-27J Spartan

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon

Agusta-Westland Merlin HM.2

Lockheed Martin HC-130J Hercules

Vickers 1106 VC-10 C.1K

Sikorsky CH-53GA

Shaanxi Y-9

Lockheed C-130H Hercules

Dassault Mirage 2000D

General Dynamics F-111F Aardvark

PZL-Swidnik W-3A Sokol

Fairchild A-10A Thunderbolt II

Dassault Rafale M

General Dynamics F-16A Fighting Falcon

Eurofighter EF-2000 Typhoon

Boeing F/A-18E Super Hornet

Panavia Tornado GR.4

McDonnell Douglas KDC-10-30

BAE Systems Hawk T.2

Rockwell B-1B Lancer

Kawasaki P-1

Jakovlev Jak-130

Lockheed F-104G Starfighter

Agusta-Westland EH-101 Merlin

Lockheed Martin F-22A Raptor

Sepecat Jaguar E

Boeing RC-135V Rivet Joint

Xian H-6

North American QF-100D Super Sabre

MiG-29

LTV Aerospace TA-7C Corsair II

Tupoljev Tu-22M3 Backfire

Boeing AH-64D Apache