2019.01.05

2019.01.05. 07:04

December 21-én végrehajtotta első repülését az első sorozatban gyártott Aermacchi M-345 HET (High Efficiency Trainer) sugárhajtású kiképzőgép Quirino Bucci és Giacomo Iannelli pilótákkal a pilótafülkében. A világszerte számos érdeklődést kiváltó, a képzési hatékonyságot növelő és az üzemeltetési költségeket csökkentő típus a repülés során probléma nélkül szárnyalt. Az Olasz Légierő lett a típus első megrendelője 5 darab T-345-ös jelzésű géppel, ezeket 2020 elejéig adják majd át. Várhatólag az 1982-ben megjelent 137 MB-339 sugárhajtású kiképzőgépek egy részének pótlására 45 darab T-345-ös kerül majd beszerzésre Olaszországban.

Némi késéssel, de csak megvalósult Spanyolországban a 2006-ban napvilágot látott tervezet, amely 45 darab különféle változatú NHIndustries NH90-es helikopter beszerzéséről szólt. Az első 22 példány megvásárlása terv szerint meg is történt, azonban a többi 23 példányt nem szándékoztak beszerezni az akkori költségvetési megszorítások miatt. December végén azonban döntés született a fennmaradó 23 darab megvásárlásáról is 1,38 milliárd eurós áron. Ezekből 16 GSPA, tehát TTH, míg 7 MSPT vagyis NFH változat lesz. Utóbbiak egyértelműen a flottához kerülnek, de a 16 GSPA közül 10 a hadsereghez, míg 6 a légierő állományát fogja gyarapítani. Érdekesség, hogy a GSPA-k mind a két haderőnemnél a Eurocopter AS-332 Super Puma helikopterek utódjai lesznek, ellenben az MSPT-k a Sikorsky SH-3D Sea King-ek leváltására kerülnek beszerzésre.

További korszerűsítés is érinti a spanyol helikoptereseket, hiszen a Boeing-el megkötött szerződés értelmében a hadsereg 17 darab, az 1980-as években szolgálatba állított CH-47D Chinook tandemrotorosa kerül majd modernizálásra. A majd 820 millió euró ellenében CH-47F verzióra átalakított gépek 2021-től 2025-ig kerülnek majd átadásra. A számos technikai újdonságot felvonultató F egyik legfőbb előnye, hogy karbantartási igénye 56%-al kevesebb egy repült órára vetítve, mint a korábbi verzióké. A szerződést megalapozó politikai jóváhagyás egyébként még tavaly szeptemberben megszületett.

Január 3-án a másodiknak elkészült GlobalEye AEW&C (Airborne Early Warning & Control) radargép hajtotta végre első repülését. A svédországi Linköpingből levegőbe emelkedő gép a Bombardier Global 6000-es üzleti repülőgépén alapul. A légi, tenger és szárazföldi felderítésre egyaránt alkalmas gép a törzs fölé épített, gallium-nitrid (GaN) félvezető technológiát tartalmazó, elődjéhez képest zavarvédettebbé tett Erieye ER (Extended Range) AESA antennájú rádiólokátornak köszönhetően 650 kilométeres felderítési képességgel rendelkezik. A Erieye ER tömege majd egy tonna. A törzs alá, a szárny bekötési pontja előtt a tengerfelszín ellenőrzésére képes Leonardo Seaspray 7500E radar nyert elhelyezést, míg ez előtt egy Star Safire 380HD szenzortorony került felszerelésre. A 11 órányi repülési idővel rendelkező GlobalEye személyzete kétfőnyi pilóta és öt rendszerkezelő. A típust elsőként az Egyesült Arab Emírségek légiereje rendelte meg még 2015-ben két példányban, a harmadikat 2017 elején rendelték meg. Az első GlobalEye AEW&C radargép 2018 márciusának első felében repült először, rögtön 1 óra 46 percet töltve a levegőben, a mostani alkalommal a szárnyalás 2 óra 54 perces volt.

Tiszta víz került a pohárba vodka helyett, ugyanis Oroszországban kelt nyilatkozat szerint, hamarosan befejeződnek a T-14-es Armata harckocsi gyártó által végzett próbái. Kiderült az is, hogy 2015. május 9-i győzelem napi felvonuláson, a Vörös Téren az elsőnek elkészült példányok voltak láthatóak. A T-14-es harckocsi és a T-15-ös gyalogsági harcjármű variánsból az Orosz Védelmi Minisztérium 132 darabot rendelt meg az Uralvagonzavod-tól. Ezeket várhatólag 2021-re készítik majd el, de a rendszeresítés előtti következő lépcső, az állami átvételi próba már 2019-ben kezdetét fogja venni.

Indiai híradások szerint Pakisztán jelentősen növelni szeretné páncéloserejét. Állítólag 600 darab harckocsi beszerzése szerepel Iszlámábád terveiben, méghozzá meglepő módon Oroszországból is. Az Indiában is rendszeresített T-90-es páncélost vásárolnák meg nagyobb mennyiségben a szomszédos országban is, csökkentve a két ország tankjai között fennálló technikai különbséget. A hírt orosz és pakisztáni források eddig nem erősítették és nem is cáfolták meg. Pakisztán eddig a kínai fejlesztésű VT-4, illetve ennek hazai továbbfejlesztése, az Al-Khalid II mellett tette le voksát, de 600 darabos mennyiségről nem szóltak a tudósítások.

Folynak már az első próbák a hadsereg igényei szerint átalakított Arjun Mark1-A harckocsival Indiában. A típus sokat kritizált nagy tömege, a 68 tonna a torony a járműtest átalakításával 3 tonnával került csökkentésre. A hírek szerint a nem kevesebb mint 93 módosításnak köszönhetően az Arjun Mark1-A harckocsi nem csak könnyebb, de mozgékonyabb és harci hatékonyságban is előrelépést tud felmutatni elődjével szemben.

Számadatok is napvilágot láttak abban a témában, hogy mennyivel is drágább egy Szuhoj Szu-30MKI, ha Indiában készül, mintha az oroszok állítanák elő. A Hindustan Aeronautics Limited (HAL) repülőgépenként körülbelül 62 millió dolláros áron készíti el a típus egy-egy példányát, ami 22 millió dollárral magasabb, mint az Oroszországban gyártott gépeké. Az indiai gyártó elmondása szerint a magasabb ár a licencdíjból, illetve az Indiai Légierő által igényelt módosításokból, továbbfejlesztésekből adódik. Hozzátették még, hogy amennyiben további Szu-30MKI-k kerülnének megrendelésre Új-Delhi által, akkor a költségek csökkenése következne be, így a típus olcsóbbá válhatna.

Tajvanon a Northrop F-5E/F vadászgépekben alkalmazott hajtóművek további alkalmazhatóságát vizsgálják. A szigetország légierejében az elmúlt évtizedek során 242 együléses F-5E repülőgépet és 66 kétüléses F-5F vadászgépet állítottak hadrendbe, így a mozgatásukról gondoskodó General Electric J85-GE-21C sugárhajtóművet elég jó ismerik. Éppen ezért a Tiger II-ek nyugdíjazását követő időkre keresik egyébcélú felhasználási területeit, persze nem mennének messzire. Új területek keresése helyett a katonai felhasználás maradna meg, méghozzá csapásmérő robotrepülőgépek hajtóműveként.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Szuhoj Szu-25

Lockheed C-5A Galaxy

NHI NH90TTH

Grumman F-14B Tomcat

Panavia Tornado F.3

Lockheed C-130K Hercules

Dassault Mirage 2000-5F

General Dynamics F-16C Fighting Falcon

Aermacchi MB-339A MLU

Westland WAH-64D Apache

McDonnell Douglas F-15C Eagle

Dassault/Dornier Alpha Jet E

Boeing B-52G Stratofortress

Sepecat Jaguar A

Lockheed C-141B Starlifter

Agusta-Sikorsky HH-3F

McDonnell Douglas KDC-10-30CF

Saab JA37DI Viggen

Boeing E-3A Sentry

Dassault Super Etendard

Northrop F-5E Tiger II

Szuhoj Szu-22M4 Fitter-K

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet

Dassault Mirage F1B

McDonnell Douglas F-4EJ Kai

Alenia/Aermacchi/Embraer AMX-T

Lockheed F-104G Starfighter

AIDC AT-3

Grumman F-14A Tomcat

Eurocopter EC665 Tiger HAD

Boeing F/A-18E Super Hornet

Panavia Tornado IDS

Lockheed Martin F-35C Lightning II

MiG-29C