2019.01.12

2019.01.12. 06:37

Új gépkarabélyokat kapnak a német különleges erők katonái. A hír nem új keletű, hiszen ez már 2017 októberében eldőlt. A bő egy évnyi idő alatt azonban az elhatározás nem változott, akárcsak az időpontok sem, így ebben az évben 2000 darab G95K (Gewehr 95 Kurz) jelölésű Heckler und Koch HK416 A7 kerül majd a Kommando Spezialkrafte (KSK) és a Kommando Spezialkrafte Marine (KSM) számára átadásra. A Heckler & Koch HK416A7 csőhossza 368 milliméter, tömege 3,7 kilogramm.

Svájcban a helyi ipar segítségével, nagyjavítással egybekötött korszerűsítésnek vetik alá a légierő nyolc darab Cougar helikopterét, a hadrendben álló tízből. A munkálatokat a RUAG végzi el 2022 közepéig az 1998-ban beszerzett forgószárnyasokon. A navigációs és kommunikációs rendszerek mellett modernizálásra kerül a repülőelektronika, új lesz a fedélzeti számítógép, ütközést elkerülő rendszert is beszerelnek, továbbá a pilóták sisakkijelzőn is láthatják majd a repülési adatokat a korszerűsített pilótafülke kijelzőin felül. A RUAG a helikoptereket a legújabb IDAS-3 önvédelmi rendszerrel is felszereli. A svájci haderőben 15 darab korábbi gyártású Super Puma közepes szállító helikopter is megtalálható, amelyet az 1980-as évek végén szereztek be. Ezeket a régebbi helikoptereket a RUAG már 2011 és 2014 között korszerűsítette.

Sikeresen tesztelte Mistral rövid hatótávolságú légvédelmi rakétáját gyorsan mozgó felszíni célpont megsemmisítésével az MBDA a tavalyi év végén. A 3 kilométeres távolságban haladó távirányítású motorcsónakot egy SIMBAD-RC indítóállványról indított rakétával pusztították el, mely két rakéta indítóállványaként szolgál. A hajók önvédelmi képességét demonstráló lövészeten több külföldi megfigyelő is részt vett.

Algériában január 9-én szolgálatba állították a nemrégiben átvett két VARSAVJANKA-osztályú (Projekt 636.3) tengeralattjárót. A szentpétervári Admiralitás Hajógyár megépült egységek a KILO-osztályú tengeralattjárók továbbfejlesztett verziói, fejlett lopakodó technológia és kiterjesztett hatótávolság a főbb jellemzőik, valamint szárazföldi, vízfelszíni és víz alatti célpontok elleni csapásmérő képességet eredményező fegyverzettel rendelkeznek. Az észak-afrikai állam még 2014 közepén állapodott meg Moszkvával a két tengeralattjáró beszerzéséről, amiket 2018-ban adtak át. Az első hajó, a 031-es hadrendi számú 2018 közepén érkezett Algériába, míg a második, a 032-es hadrendi számú decemberben. A KILO-osztály nem ismeretlen az ország haditengerészete számára, hiszen az első két Project 877EKM példányt még 1987-ben és 1988-ban állították hadrendbe. Ezeket pár éve az oroszok korszerűsítették és 2006-ban újabb két tengeralattjáró, melyeket immáron a Project 636 terveknek megfelelően gyártottak le került megrendelésre.

A VARSAVJANKA-osztályú (Projekt 636.3) tengeralattjáró 72,6 méter hosszú, 9,9 méter széles és 300 méterre is képes lemerülni. vízkiszorítása 3076 tonna, legnagyobb sebessége 25 csomó, 52 főnyi legénységével 45 napig képes egyhuzamban a tengeren lenni. A hat, 533 milliméteres átmérőjű torpedóvető-csövekből 18 torpedó indítható, de ezek egy részének helyére a Kalibr 3M54 (NATO nevén SS-N-27 Sizzler) csapásmérő robotrepülőgépek is behelyezhetők. Ezekkel megvalósítható a hajók és szárazföldi célpontok támadása is. A VARSAVJANKA-osztályú tengeralattjárók aknatelepítésre is használhatók, ekkor maximum 24 AM-1 aknát lehet elhelyezni a tengeralattjárón. Az észak-afrikai állam tengeralattjáró-beszerzése még tart, hiszen Algéria két további KILO 877EKM jelzésű hajót is megrendelt, 2020-2022-re történő szállítási dátumokkal.

Egyiptom számára a Német Szövetségi Biztonsági Tanács jóváhagyta egy darab Meko 200 osztályba tartozó fregatt exportját, német lapértesülések szerint. A ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) által gyártott 3400 tonnás vízkiszorítású, 118 méter hosszú fregatt körülbelül 500 millió euróba kerül és a megvásárlását megelőző tárgyalásokról már jó ideje érkeztek hírek. Tavaly szeptemberben még csak két egység esetleges beszerzéséről cikkeztek, azonban 2018 novemberében La Tribune arról számolt be, hogy Egyiptom és Németország között négy Meko 200-as fregatt eladásáról folynak egyeztetések, 2 milliárd euró értékben. Később már azt is tudni lehetett, hogy ezekből 3 egység Németországban, míg 1 Egyiptomban fog megépülni. A tárgyalások megakadását a Khashoggi-ügy okozta, ugyanis a hajókat szaúdi pénzen vásárolták volna meg, de Rijád felfüggesztette az egyiptomi beszerzés finanszírozását a német reakciók okán. A Meko 200-as fregattokból eddig 25 egység épült meg és állt szolgálatba Algériában, Ausztráliában, Görögországban, Portugáliában, Dél-Afrikában, Új-Zélandon és Törökországban.

Újabb Mil Mi-24-es Hind harci helikopterek kerülhetnek Afganisztánba Indiából az eddig átadottakon felül. Afgán körökből származó információk alapján márciusban kettő, míg júniusban, vagy júliusban további kettő harci helikoptert fognak kapni Új-Delhitől. A gépeket átadás előtt Fehéroroszországban nagyjavítják majd.

Pakisztánban szeretnék felgyorsítani a PAC/CAC JF-17 Thunder/FC-1 Xiaolong vadászbombázó legfejlettebb, Block 3-as példányainak hadrendbe állítását. A hadrafoghatóság minél előbbi elérésére az Indiába megérkező Dassault Rafale vadászbombázók miatt van szükség, ugyanis a régebbi JF-17-es változatok, a Block 1-es és az éppen csak rendszeresíteni kezdett Block 2-ek kevésbé fejlett elektronikájuknak köszönhetően jelentős hátrányban vannak a francia gépekkel szemben. A Block 2-ből 2019 júliusáig 13 darab átadásáról szóltak az előzetes tervek, amit a pakisztániak szeretnének módosítani. Kínai-pakisztáni együttműködésben gyártott típus régebbi, Block 1-es és Block 2-es változataival eddig már a pakisztáni légierő négy repülőszázadát látták el. A 28. Phoenix repülőszázad 2018 februárjában megkapta hatodik Block II-es JF-17-ét. A Block 2-es variáns nagyjából 10-15 %-ban tér el a Block 1-es változattól. A módosítások leginkább a fedélzeti elektronikát érintik, (adatátviteli rendszerek, elektronikai hadviselés) de a Block 2-es már alkalmassá vált légi üzemanyag-felvételre is, ezért egyik leginkább szembetűnő ismertetőjegye a merev üzemanyagfelvevő-cső. Ez a törzs jobb oldaláról nyúlik előre, nagyjából a pilótafülke szélvédőjének keretéig. Kialakítása, bár kínai tervezésűnek állítják be a források, nagymérvű hasonlóságot mutat a dél-afrikai Denel Aviation által modernizált Mirage III-on alkalmazotthoz. Ez a cég segédkezett néhány pakisztáni Mirage modernizálásában, amelyekre ez a bizonyos cső is felszerelésre került.

Pakisztáni megrendelésre a Block II-ek után, majd 2019 végétől, vagy 2020 elejétől már elkezdik az első 50 darab Block III-as előállítását is. 2022-re már 28 darab Block 3-as JF-17-es állna hadrendbe, ezekből csak kettő épülne Kínában, a többi 26 pakisztáni gyártású lenne. A korszerűbb pilótafülkével és jobb avionikával is ellátott Block III-as Thunder-ekbe a kínai Nanjing Research Institute of Electronics Technology (NRIET) által kifejlesztett és 2016-ban bemutatott KLJ-7A AESA antennájú rádiólokátor kerül beépítésre, megnövelve ezzel a felderítési távolságot és a zavarvédelmet is. A gyártó elmondása szerint a KLJ-7A beépíthető lesz a Block I-es és II-es JF-17-ekbe is. A JF-17-es Thunder vadászbombázók precíziós csapásmérési képességének megteremtésén is fáradozik Pakisztán. Első körben a francia Thales Damoklész célmegjelölő konténer integrációs lehetőségéről kezdtek tárgyalásokat a gyártó képviselőivel Párizsban, a 2017-es év első felében. A Damoklész exportot nem nagyon fenyegető francia eredete mellett szól még az is, hogy már harci körülmények között is próbára lett téve és ott bizonyította képességeit. Tervezik továbbá illeszkedő póttartályok kifejlesztését is a JF-17-hez, ez azonban jelentősen megváltoztathatja a gép súlyponthelyzetét, ezért nagyon körültekintően kell eljárni a megtervezése során. A többzáras bombafelfüggesztők szinték kifejlesztésre fognak kerülni, mindezeket megpróbálják minimális külföldi segítséggel megvalósítani.

További M1A2 Abrams harckocsikat fog SEPv3-as (System Enhancement Package version 3) szintre továbbfejleszteni az amerikai hadsereg. Meg kell jegyezni már a hír elején, hogy tavaly augusztus végétől a 2017 októberétől már a csapatoknál is megtalálható SEPv3 korszerűsítésen átesett páncélosok a M1A2C jelzést viselik. Az első hat M1A2C (akkor még M1A2 SEPv3) Abrams harckocsiját 2017. október 4-én kapta meg az amerikai hadsereg. A 40 éves múltra visszatekintő páncélos eme variánsa a jövőbe néz, hiszen az M1A2C egyik legfőbb előnye, hogy elektromos és számítógépes rendszerének kialakításának köszönhetően lehetőséget biztosít majd számos berendezés későbbi integrációjához. Ami már most is megvan az a közös taktikai rádiórendszer, amely számos rádió adó-vevővel képes kapcsolatot létesíteni.

Továbbá szintén a közelmúlt tapasztalatai alapján került beépítésre az improvizált robbanóeszközök ellen elektronikus hadviselést folytató Duke V3 berendezés. Fegyverzet tekintetében a programozható gyújtóval rendelkező M829A4 lövedék megjelenése jelenti az újdonságot. Új az infravörös képalkotó kamerák összessége, a torony tetejére felszerelt CROWS távirányítású fegyverállvány is. A korszerűsítési munkálatokat végző General Dynamics Land Systems tavaly bejelentette, hogy megbízást kapott 100 darab M1A1 Abrams harckocsi M1A2C szintre történő modernizálására az amerikai hadsereg számára. Most újabb megrendelés érkezett, így 714 millió dollár ellenében további 174 darab páncélos korszerűsítése fog megvalósulni. Azonban ez még nem jelenti a munkák végét, hiszen 2017 decemberében az amerikai hadsereg nyilvánosságra hozta, legalább 435 darab harckocsiját szeretné modernizáltatni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

McDonnell Douglas F-4B Phantom II

Dassault Rafale M

Grumman F-14A Tomcat

British Aerospace Harrier GR.7

General Dynamics F-16D Fighting Falcon

Transport Allianz C-160D

McDonnell Douglas RF-4C Phantom II

Fiat G-91T1

Fairchild A-10A Thunderbolt II

Szuhoj Szu-25UB

McDonnell Douglas KDC-10-30CF

Hawker Hunter T.7

Boeing RC-135V Rivet Joint

MiG-21MF

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet

AIDC AT-3

Northrop F-5F Tiger II

Dassault Mirage 2000-5EI

Sikorsky CH-53GE

AIDC F-CK-1C Ching Kuo

General Dynamics F-111E Aardvark

Eurofighter EF-2000 Typhoon S

Kaman SH-2F Seasprite

Saab JA37DI Viggen

Republic F-105D Thunderchief

Dassault Mirage 2000D

Fairchild A-10C Thunderbolt II

MiG-21MF