2019.04.27

2019.04.27. 06:16

Belgium az eddig ismerthez képes két évvel később fogja megkapni első Lockheed Martin F-35A Lightning II vadászbombázóit. A típus beszerzéséről a kormányzati jóváhagyás 2018 utolsó negyedévében született meg. Ennek köszönhetően vált biztossá, hogy belga felségjellel 34 darab F-35A fog majd repülni. A gépek mellé kettő darab szimulátor megvásárlására is biztosít összeget a döntés. Eddig az első négy gép átadásaként a 2023-as év volt megjelölve, azonban a héten kiderült Brüsszel két évvel elodázta az első négy gép átvételnek dátumát, így az 2025-re változott.

Görögország számára is lehetőség nyílhat az a Lockheed Martin F-35 Lightning II-es beszerzésére (Lengyelország, Spanyolország, Szingapúr és a már fent említett Románia) több más ország mellett. Athén hajlana a beszerzésre, méghozzá a régebbi, 1985-től beszerzett Block 30-as és az 1993-tól megvásárolt Block 50-ek leváltására látná kiváltképp alkalmasnak az új gépet. Akár 25-30 darab Lightning II-es beszerzése is megvalósulhatna, amennyiben az Egyesült Államok kellően hosszú fizetési időt hajlandó a gépek ellentételezésére engedélyezni Görögország esetében.

Április 18-án a Naval Group Lorientben vízre bocsátott egy újabb FREMM-osztályú fregattot. A francia megrendelésre 13 hónappal ezelőtt építeni kezdett ALSACE (ELZÁSZ) némi eltérést mutat az eddig megépített testvérhajóitól. A D656 hadrendi jelzéssel rendelkező egységnek a módosított árbócán került elhelyezésre a hatékonyabbá vált többfeladatú radarja, fejlettebb kommunikációs rendszere, valamint három további konzolja van a harcirányító rendszerénél. Főfegyverzetét az Aster 15 és Aster 30 rakéták alkotják, mivel fő feladata a légvédelem (ezért több helyein is emlegetik ezeket a hajókat FREMM DA-nak), de emellett megőrizte testvérhajó tengeralattjárók elleni hadviselési képességét. Az ALSACE 2021 első felében kerül majd átadásra a francia flotta számára.

A török FNSS bemutatta a PARS III 8x8-as gyalogsági harcjármű új változatát. Az ománi haderő igényei szerint megalkotott műszaki változat a gyártó szerint számos már ország érdeklődőt is felkeltheti többcélúságával. A jármű orrpáncélzatán kialakított hidraulikus csatlakozások, és felerősítési pontok segítségével alkalmas aknakifordító eke aknamentes átjáró nyitásához, tolólap műszaki és/vagy föld munkákhoz és akadályelhárításhoz, valamint egy markolókanál is a jármű stabilitását biztosító hidraulikusan kiengedhető támasztólábakkal együtt. Omán részére a eddigi megrendelés alapján hat darab PARS III 8x8-as műszaki járművet fognak átadni.

Az Otokar is hallatott magáról a héten, hiszen bemutatták a teljesen elektromos meghajtású Akrep IIe (Skorpió) 4x4-es páncélozott felderítő járművét. Az 1995-ben bemutatott 3 fős legénységű Akrep I utódja a korszerű akkumulátoroknak köszönhetően 250 kilométeres távolságot tud megtenni egy töltéssel. Persze a gyártónál tisztában vannak ennek a távolságnak a hadi használatban nem éppen elégséges voltával, így egy dízelmotoros változaton is dolgoznak, ami várhatólag egy év múlva kerül majd bemutatásra. A 3 óra alatt újratölthető telepek számát a gyártó elmondása szerint van lehetőség tovább növelni, így a megtehető távolság is növelhető a most még technológiai demonstrátornak tartott járművön. Azonban az, hogy mennyire nem csak a mérnökök játékszere az Akrep IIe és komolyan gondolták a hadi felhasználást, azt az is bizonyítja, hogy a tetejére szerelhető fegyverzet (ami most még kimerülhet 7,62 milliméteres és 12,7 milliméteres géppuskákban, vagy 40 milliméteres automata gránátvetőben) űrmérete elérheti a 90 milliméterest is.

Indiában is vízre került egy hadihajó, méghozzá a harmadik Projekt 15B romboló, április 20-án. A 7300 tonnás IMPHAL és 2015-ben, valamint 2016-ban  vízre bocsátott két  testvérhajója a VISHAKHAPATNAM és a MURMUGAO a Projekt 15A rombolók (KOLKATA, KOCHI és CHENNAI) továbbfejlesztett, javított változatai, további egy  testvérhajójával, a PORBANDAR-al együtt. A 2018-ban hadrendbe állt VISHAKHAPATNAM a továbbfejlesztett hajóosztály első tagjaként új szonárt, radart és 163 méter hosszú és 17,4 méter széles hajótestet kapott, de a felépítményén is változtattak a Projekt 15A-hoz képest, javítva a lopakodó képességét.

Az új rombolók 65%-a már hazai gyártásban készül, de a több mint 30 csomós sebességet biztosító négy DT-59 gázturbina Ukrajnából, míg a hajócsavarok Oroszországból érkeznek. Rádiólokátorokból az IAI-Elta EL/M-2248 és a EL/M-2238-as kerül felszerelésre a Thales LW-08-as gyártmánya mellé. Fegyverzetüket Barak-8-as légvédelmi rakéták és BrahMos csapásmérő robotrepülőgépek alkotják. A licencben gyártott 76 milliméteres Oto Melara Super Rapid Gun hajóágyú mellett négy orosz AK-630 gépágyú is felszerelésre kerül. Továbbá az Oto Melara 127 milliméteres hajóágyúk 64-es kaliberhosszal készült Mk45-ös változatának alkalmazása is megvalósult a hajóosztályon. A helikopterhangár két forgószárnyas elhelyezését teszi lehetővé.

Április 26-án, pénteken tűz ütött ki az indiai haditengerészet INS VIKRAMADITYA repülőgép-hordozóján. A hajón kikötőbe befutásakor csaptak fel a lángok, amiket a személyzet gyors beavatkozásának köszönhetően sikerült megfékezni, bár az oltás során a legénység egy tagja életét veszítette.

Mianmar számára már gyártásban vannak a 2018-ban megrendelt Szuhoj Szu-30SzM vadászbombázók. A tolóerővektoros kormányzással is ellátott gépekből hat darabot rendelt meg az elmúlt évben az ázsiai országból.

Indonéziában 135 millió dollárért vásárolnak új harckocsikat. A kiválasztott típus a török FNSS és az indonéz PT Pindad által kifejlesztett Kaplan MT közepes harckocsi lett. Ebből nagyjából 18-20 példány megvásárlására lesz elegendő ez a pénzösszeg, de a korábbi hírek alapján várható mg megrendelés. Ezekben összesen 400 darab páncélos beszerzése szerepelt, ezekből első körben 40 példány megvásárlására láttak lehetőséget a hírforrások. A gyalogsági harcjárműből fejlesztett páncéloson mindössze 2014-ben kezdődött el a közös munka, aminek eredménye egy elektronikus vezérlésű sebességváltóval ellátott, minimum 20 LE/tonna arányt felmutató, minimum 450 kilométeres hatótávolságú harckocsi lett. A 3 fős személyzetű páncélos legnagyobb sebessége 70 kilométer per óra, fegyverzetét egy CMI (Cockerill Maintenance & Ingenierie SA Defense) Cockerill 3105 toronyba szerelt, csőszájfékkel ellátott 105 milliméteres löveg alkotja, de egy párhuzamosított 7,62 milliméteres géppuska is helyet kapott a toronyban. Indonéziában a típus új nevet is kapott, ami Harimau, vagyis Tigris lett. Ezt a jelenleg még csak becsült mennyiséget a gyártó 3 éven belül le tudja majd szállítani a megrendelőnek.

Miután a mexikói légierő nyolc Northrop F-5E és két F-5F Tiger II-es gépét 2016-ban, 34 év elteltével nyugdíjba vonultatta hangsebesség nélküli típus nélkül maradt. A helyzetet akár Oroszország segítségével is megoldhatnál ahonnan egy komplett légvédelmi csomagot is beszerezhetnének. Sugárhajtású gépek esetében Moszkva a Jak-130-as kiképzőgépek mellett MiG-29M vadászbombázók jöhetnek szóba, míg a 19 Mi Mi-17-es mellé Mi-17V-5 és a Mi-171S szállító, valamint Mi-35M, vagy akár Mi-28NE harci helikopterek is megvásárolhatók mennének. A Kamov forgószárnyasok közül a Ka-52-es harci helikopter mellett a Ka-226T könnyű többcélú helikopter is beszerzésre kerülhet, amennyiben úgy döntenek. Légvédelmi rendszerek esetében a Pancir Sz-1, a Viking, a Buk-M2E, valamint a Verba és az Igla-Sz is megvásárolható lenne Mexikó számára.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Boeing RC-135W Rivet Joint

McDonnell Douglas F/A-18D Hornet

Tupoljev Tu-142M3

Fairchild A-10A Thunderbolt II

Fiat G-91R3

McDonnell Douglas F-4EJ Phantom II

Mil Mi-8AMTS Hip

McDonnell Douglas F-15S Strike Eagle

Szuhoj Szu-25 Frogfoot

Northrop Grumman B-2A Spirit

English Electric Canberra PR.9

Sikorsky CH-53G

Boeing F/A-18E Super Hornet

Dassault Mirage 2000D

Lockheed Martin F-16C Fighting Falcon

Panavia Tornado GR.4

Lockheed Martin F-22A Raptor

PZL-Swidnik Mi-2 Hoplite

E-7 Wedgetail

McDonnell Douglas AV-8B+ Harrier II