2019.06.29

2019.06.29. 05:50

Elkészültek az első brit Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgép festésével. A ZP801-es hamarosan végrehajtja első repülését is. London 9 darabos beszerzését 2016-ban sikerült tető alá hozni. A megrendelésből brit cégek is alaposan részesültek. A brit gyártók speciális alrendszereket, összetevőket biztosítanak a P-8A számára, például Marshall Aerospace & Defense Group készíti a kiegészítő üzemanyagtartályokat, a Martin Baker a személyzet üléseit állítja elő, a GE készíti a fegyverfelfüggesztőket és a GKN Aerospace szállítja a pilótafülke szélvédőit. Az első RAF Poseidon repülőgép 2020-ban érkezik meg az Egyesült Királyságba, ahol a megnevezése Poseidon MRA Mk.1 lesz. Személyzetek képzése terén is jól áll a program, hiszen április óta már repülés közben is megismerhetik leendő típusuk képességeit a fedélzeten dolgozók. A Poseidon MRA Mk.1-et a 120. és a 201. század fogja repülni a RAF Lossiemouth-i repülőteréről.

Májusban első alkalommal került sor az AIM-9X Block II-es légiharc-rakéta indítására a NASAMS légvédelmi rendszer által. Ez az AIM-9X-2-es jelzéssel is emlegetett rakéta 2011-ben állt szolgáltba és hatótávolságát az eredeti 6 másodperces égési idejű füstmentes rakétamotor összetételével és belső profiljának módosításával sikerült megnövelni. A javított képességű infravörös detektor mellett kétutas adatkapcsolattal is ellátták, így a felhő takarásában lévő célpont helyzetéről repülés közben is kap információt. A már 25 országban rendszeresített AIM-9X most is jól működött, eltalálta a célpontját.

Június 14-én Mali és Niger határszakaszának közelében a dzsihádisták lőtték le a francia hadsereg egyik SA341 Gazelle helikopterét. A PKM géppuskából útjára indított lövedékek eltalálták a hajtóművet és a helikopter a tűzharctól nem nagy távolságra kényszerleszállást hajtott végre. A Gazelle-en 3 fő tartózkodott, közülük kettő megsérül a földet éréskor. A szorult helyzetben lévőkön egy EC665 Tigra harci helikopter segített, ugyanis támadást indított a lelövést végzők ellen, majd a Gazelle közelébe leszállva a két sérültet a külső rögzítési pontokhoz erősítve biztonságos helyre szállította. A harmadik főt, miután felrobbantotta a sérült Gazelle-t, egy másik helikopter szállította el a területről.

Szaúd-Arábia érdeklődést mutat az Airbus A400M Atlas teherszállító repülőgépek irányába. Rijád a meglévő légi szállítási kapacitását egy 2012-ben született döntés értelmében 25 darab Lockheed C-130J Super Hercules-sel erősíti meg. A C-130J-k azonban lassabban kerülnek átadásra, mint ahogy azt szeretnék, ezenfelül a szállítási feladatokra jól jönne egy nagyobb beltérrel és terhelhetőséggel rendelkező típus is. A 37 tonna szállítására képes A400M 18 méter hosszú, 4 méter széles és ugyanilyen magas tehertérrel rendelkezik, így képes CH-47-es helikopter, páncélozott járművek, vagy akár 116 katona szállítására is. További előnye, hogy szinte azonnal tudják szállítani a megrendelőnek a gépeket, amelyek képességei viszont nem mindenben egyeznek meg a fejlesztés elindításakor megkötött szerződésben foglaltakkal.

Nigériában a cseh Aero Vodochody segítségével újra üzembe állítottak 3 darab Albatrosz sugárhajtású kiképzőgépet. A beépített gépágyúval is rendelkező L-39ZA változatokat június 21-én adták át a légierőnek. Az L-39ZA több mint három évtizede található meg a nigériai szolgálatban és mint az látható, messze van még a kivonási ünnepség. Főleg úgy, hogy a tervek szerint további hat L-39ZA is hamarosan újra repülőképessé fog válni. A Cseh Köztársaságból származó információk szerint jelentősen továbbfejlesztett és modernizált L-39NG kedvezményes áron elérhető lesz Nigéria számára.

Indiában már a védelmi miniszter jóváhagyására vár a következő nagymérvű beszerzés. Most további Boeing P-8I Neptunusz tengeri járőrgépek megvásárlásának terve van kialakulóban. Az elképzelés szerint a már megrendel és részben leszállított 12 példány mellé további 10-et szereznének be. A 3 milliárd dolláros kiadásról szóló szerződést a legkorábban 2020 elején már alá is írhatnák. 2009-ban 8 darab P-8I-t rendeltek meg 2,1 milliárd dollárért, ezeket 2015-ig át is vették. Másik 4 gép megvásárlásáról 2016-ban született egyezség 1,1 milliárd dollárért.

Ez év szeptemberében fog megérkezni Indiába az első Dassault Rafale vadászbombázó. A 2016-ban 8,8 milliárd dollárért megrendelt 36 gép közül 28 együléses Rafale EH, a fennmaradók pedig kétüléses Rafale DH-k lesznek. Az indaiak kérésnek megfelelően ezeken eltérő sisakkijelző és vontatható csali lesz megtalálható több más módosítás mellett.

Tajvanon a Meggitt PLC megkezdte a fő futóművek, féktárcsák és fékvezérlő rendszerek szállítását a tajvani AIDC (Aerospace Industrial Development Corporation) XAT-5 Blue Magpie AJT (Advanced Jet Trainer) sugárhajtású kiképzőgép számára. A gép neve Blue Magpie, vagyis Kék Szarka. Ez a madárfaj őshonos Tajvanon és tulajdonsága, mely alapján egy katonai repülőgép visel a nevét az, hogy igen a vehemense képes a fészkét védeni. A típusjelzésben szereplő A betű azt jelzi, hogy ez a megjelenésében leginkább a F-CK-1 Ching Kuo vadászbombázó kétüléses változatára hasonlító gép képes lesz fegyverzet bevetésére is. A 2020-ban várhatólag első repülését végrehajtó Blue Magpie fejlesztésére 2 milliárd dollárt szánnak, a szomszédos Kínától egyre jobban elszigetelődő szigetországban. Az F-CK-1 vadászbombázókban is alkalmazott Honeywell F125-ös sugárhajtóművel ellátott kiképzőgépből 2026-ig 66 darabot terveznek legyártani és ezekkel pótolni a kiöregedett AIDC AT-3 és a Northrop F-5F gépeket. A hírek szerint az XAT-5 Blue Magpie szerkezeti elemei 80%-ban eltérnek majd a Ching Kuo-tól, méretileg kissé nagyobb lesz annál, több üzemanyagot lehet majd elhelyezni a belső tartályaiban, valamint a géptörzsnél nagymennyiségű kompozitot fognak használni. Az első XAT-5 Blue Magpie AJT prototípus végszerelését az AIDC még tavaly elkezdte, várhatólag idén a gép elkészül.

Elkezdték az USAF megbízásából a Lockheed Martin által fejlesztett AGM-183A AARW (Air-launched Rapid Response Weapon) hiperszonikus csapásmérő robotrepülőgép repülési próbáinak első szakaszát. Ennek során június 12-én az Edwards légibázisról felszálló B-52-es Stratofortess bombázó szárnya alatti felfüggesztési ponton helyezték el a harci rész és egyéb rendszerek nélküli de felműszerzett súlymakettet. Ezzel a szállító gépet és az AGM-183A-t a repülés közben érő erőhatásokat vizsgálták meg.  A tervek szerint a torlósugár-hajtóművel ellátott AGM-183A AARW-vel a lövészeti tesztek 2021-től kezdődnek majd.

Sikerrel teljesítette az amerikai flotta átvételi próbáit a USS INDIANAPOLIS (LCS 17) FREEDOM-osztályú fregatt a Michigan-tó vízfelszínén. A 17. LCS egység a 9. hagyományos törzzsel épített változat. A második világháborúban egy japán tengeralattjáró által 1945. július 30-án megtorpedózott cirkáló nevét 1980 és 1998 között egy vadász-tengeralattjáró viselte. A USS INDIANAPOLIS (LCS 17) várhatólag még ebben az év októberében szolgálatba fog lépni.

Argentína felajánlott hat darab Fábrica Argentina de Aviones (FAdeA) IA-63 Pampa III-as sugárhajtású kiképző repülőgépet a paraguayi légierő számára. Az áprilisban történtek apropóját az szolgáltatta, hogy Paraguayban nyugdíjazásra éretté váltak a brazil gyártású Embraer Xavantes sugárhajtású könnyű támadógépek. Argentína jelentős mértékű adósságot halmozott fel Paraguay-al szemben, mivel tekintélyes mennyiségű villamos energiát vásárolt tőle. Az adósság egy részét, nagyjából 100 millió dollárt leírhatnák az IA-63 Pampa III-ok átvételével.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Northrop F-5F Saeghe II

Panavia Tornado IDS

McDonnell Douglas F-4EJ Kai

Antonov An-12BK

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon

AgustaWestland Wildcat HMA.2

Fairchild A-10A Thunderbolt II

Saab AJS37 Viggen

Sikorsky CH-53G

Antonov An-26

McDonnell Douglas F-15C Eagle

Dassault Mirage 2000D

Lockheed Martin F-35A Lightning II

Eurofighter F-2000A Typhoon

Lockheed Martin F-22A Raptor

Dassault Rafale C

McDonnell Douglas EAV-8B+ Harrier II

Sud Aviation SO.4050 Vautour IIB

Sikorsky UH-60M Blackhawk