2021. jún 17.

Késésben az új amerikai sugárhajtású kiképzőgép

írta: Netarzenál
Késésben az új amerikai sugárhajtású kiképzőgép

A Boeing és a svéd Saab által megalkotott T-7A Red Hawk első példányai már repülnek. Az ezekkel végzett tesztrepülések alatt egy jelentős problémára derült fény. 

A repülés intenzitásának mértékére jellemző, hogy áprilisban a típussal levegőben töltött órát száma már meghaladta a 250-et. Az ezek során feltárt technikai problémák miatt, legalább egy évvel hátráltatni kell majd a repülőgép a sorozatgyártásának az elindítását. A probléma egészen pontosan abban nyilvánul meg, hogy a T-7A Red Hawk-al végzett nagy állásszögű repülések során olyan mértékű instabilitás lépett fel, amelyet a számítógépes kormányrendszer sem volt képes kompenzálni. A fejlesztési programot érintő egyéb problémákkal párosulva az Egyesült Államok Légiereje úgy döntött, hogy a 60 évvel ezelőtt rendszeresített, még napjainkban is több mint 500 darabos mennyiségben alkalmazott Northrop T-38C Talon sugárhajtású kiképzőgépek utódja esetében 2022-ról áthelyezi a gyártás elindítását 2023-ra. A Boeing ez év februárban közölte, hogy az első sorozatgyártott példányt várhatólag 2022 elejére fogja elkészíteni, a légierő részére az átadások 2023-ben kezdődnek, míg a típust alkalmazó első század 2024-ben léphet szolgálatba.

(Boeing)

A T-7A Red Hawk elsőként a Randolph légibázison áll majd a pilótatanoncok rendelkezésére. A gyártás kezdeti üteme havi egy T-7-es lesz, ezt három-négy év során havonta körülbelül négy-ötre fogják felemelni. A gyártósor ennél többet is elő tud majd állítani, ez a kapacitás a külföldi megrendelések kielégítésére szolgál. 2018 szeptemberében az Egyesült Államok Légiereje 9,2 milliárd dolláros szerződést kötött a Boeing-el 351 repülőgép és 46 földi szimulátor szállítására. A svéd vállalat állítja elő a géptörzs hátsó részét. Az első ilyen összetevő Svédországban készült el, és ez év első negyedévében megérkezett meg St. Louis-i gyárba. Saab összesen hét ilyen részegységet készít el, ezek után gyártásuk az Egyesült Államokban fog folytatódni, de szintén a Saab-nál. Ugyanis az európai cég egy üzemet létesített az indiai Lafayette-ben. Ez az egy év jól jöhet, hiszen a beszállítóktól érkező alkatrészek hiánya is további szervezéseket igényel. A T-7A Red Hawk a repüléstörténet első olyan típusa, melyet teljes egészében számítógépes modellezéssel és szimulációval terveztek meg. Minimális mértékben használtak szélcsatornát és az abban elhelyezett modelleket is az áramlások tanulmányozására.

(Boeing)

Az így lerövidített tervezésnek köszönhetően a végszerelés ideje a hasonló, de hagyományosabb tervezéssel megalkotott repülőgépekhez képest 80%-al gyorsabban ment. Így az első T-7A, igaz még T-X jelzéssel ellátva kicsit több mint 3 évvel a fejlesztés kezdetétől már a levegőbe is emelkedett 2016. december 20-án. Az a példány, illetve a pár hónap múlva elkészült társa szinte teljes mértékben megegyezett a majdani sorozatgyártású T-7A-kkal, bár a belső térbe sok adatrögzítő volt elhelyezve a tesztrepülések okán. Az új gépekbe új katapultülés is került, ami a Raytheon Technologies leányvállalata, a Collins Aerospace által gyártott ACES 5 lett. Ez a továbbfejlesztett végtaglefogó rendszernek, valamint katapultáláskor a pilóta testsúlyának (47 kilogrammtól 110 kilogrammig) függvényében gyorsuló CKU-5C rakétamotor képességének köszönhetően kevesebb, mint 5 százalékra csökkenti a katapultálással kapcsolatos súlyos sérüléseket, és kevesebb, mint 1 százalékra a katapultálással kapcsolatos gerincsérüléseket. Az ACES 5-öt megrendelték a T-7A Red Hawk sugárhajtású kiképző repülőgépek mellett az F-15, az F-16, az F-22, a B-1B és az A-10C részére is.

 

 

Szólj hozzá

Boeing Saab T-7A Red Hawk