2021. júl 07.

Újabb kép a B-21-es bombázóról

írta: Netarzenál
Újabb kép a B-21-es bombázóról

Tegnap, 2021. július 6-án az Amerikai Légierő egy újabb képet tett közzé a következő generációt képviselő bombázójáról, a korábban Long-Range Strike Bomber (LRS-B) néven ismert Northrop Grumman B-21 Raider-ről.

A kép mellé ír szövegből kiderül, hogy ez nem minden részletében felel meg a valódi gépnek, bizonyos részletek eltérhetnek. Tehát néhány pontatlanságot is tartalmazhat, esetleg szándékosat is, hogy ne hozzon nyilvánosságra fontos információkat. A képen egy B-21 Raider látható, amely felszáll az Edwards légibázisról. Ami szembetűnő ebben a rajzban, az a pilótafülke oldalsó ablakának rendhagyó alakja, amely jelentősen eltér a korábbi rajzok egyenes vonalú formájától, és amely nem hasonlít más, napjainkig gyártott repülőgépéhez. Ezek az oldalsó ablakok íveltnek és keskenyebbnek látszanak. Ennek a kialakításnak az oka nem világos, így nem tudni, hogy ezeknek az ablakoknak a különleges formája milyen célt szolgálna, és hogy miért lenne hasznos, ha ilyen formájúak lennének.

A 2021. július 6-án az Amerikai Légierő által nyilvánosságra hozott kép a Northrop Grumman B-21 Raider-ről (Amerikai Légierő)

Talán az elől lévő két ívelt szélvédő akkora méretű lesz, hogy elegendő kilátás fognak biztosítani oldalra is repülés közben és a két oldalsó csak a földi manőverezést könnyítené meg kialakításával a pilótafülkében ülők számára.  De mivel azonban ez csak rajz és nem fotó, nem világos, hogy ezek az ablakok megfelelnek-e a valóságnak vagy sem. A korábban megjelent képeken a B-21-esen a B-2 Spirit-en is látható ablakokhoz hasonlóak voltak láthatók. További érdekesség, hogy a B-2-en is meglévő, leginkább egy ragadozó madár csőrére emlékeztető orrkiképzés ezen a képen nem fedezhető fel. Amiben viszont ez a kép megegyezik a régebbiekkel az az, hogy a hajtómű légbeömlő nyílása, illetve a kiömlőnyílás továbbra sem látható. Úgy tűnik a B-21-es egyik legnagyobb újdonsága talán éppen ezek a részek lesznek. Jelenleg a rendszeresíteni tervezett mennyiséget legalább 100 darabban említették meg, ami talán majd elérheti a 145-149 darabot is. Korábban a beszerezni kívánt mennyiséget 80 és 100 darab közöttinek mondták. A darabszámokat befolyásolja majd, hogy a B-1B és a B-2A gépekből 2030 után mennyi kerül majd kivonásra, de az már most látszik, hogy a kellő kapacitás biztosítására a meglévőkön felül még további 7 bombázószázad felállítására lenne szükség. Most a B-21 bombázó darabárát 639 millió dollárra (ami 536 millió eurónak felel meg) várják.

A típus két példányának gyártása jelenleg a kaliforniai Palmdale-ben, egy titkos üzemben folyik. A bombázót kifejlesztő Northrop Grumman hamarosan elkezdi a szükséges földi ellenőrzéseket eme két példány segítségével. Az új bombázó fedélzetére szánt rendszereket már hónapok óta repülés közben is tesztelik. A B-1B Lancer és a B-2A Spirit bombázógépek utódjának szánt csupaszárny B-21 Raider-ek esetében több újítás is alkalmazásra került, de fő cél a minél előbbi szolgálatba állítás, na és a költségek alacsonyan tartása volt. Persze a korral haladni kell, éppen ezért a B-21-es kialakítása esetében már nem csak a leggyakrabban alkalmazott X hullámhossz tartományban dolgozó rádiólokátorok esetében válik nehézzé a stratégiai csapásmérésre is képes gép észlelése, hanem csökkentett észlehetőségű típusok esetén jobb felderítési képességgel rendelkező, éppen ezért egyre inkább terjedő L hullámhossz tartományban dolgozó rádiólokátorok esetében is. A B-21-es fejlesztése jól halad, bár némi csúszást azért sikerült összeszedni az eredeti ütemtervhez képest. Mindezektől függetlenül a Northrop Grumman a bombázó első repülését 2022 közepére várja. Ez a gép bemutatása ez előtt nem sokkal fog megtörténni, addig csak találgatni lehet a csupaszárny B-21 Raider pontos megjelenését illetőleg. 

Egy korábbi képen a B-21-es (Wikipedia)

A rendszeresítés időpontja is ki van jelölve, de az utóbbi évek elhúzódó szoftveres fejlesztéseit ismerve, az USAF az immáron már 45 darabosra csökkentett B-1B Lancer flottáját addig szeretné hadrendben tartani, míg a B-21-ek el nem érik a bevethetőségüket. A légierő reményei szerint ez a 45 gépes B-1B állomány a darabszámot tekintve legalább akkora, ha nem nagyobb bevethetőséget fog tudni felmutatni, mint a 62 darabos, mivel a legtöbb munkát adó példányok kikerültek a rendszerből és a karbantartók munkája így nem szétaprózva. Bár a B-21-es első repülés késik, ezt eredetileg 2021 decemberére várták, a költségvetési oldalon nem mutatkozik veszély a B-21-re, itt eddig minden rendben van. A Kongresszusi Költségvetési Iroda 2018-ban úgy becsülte, hogy az első 100 repülőgép fejlesztésének és megvásárlásának költsége 80 milliárd dollár körül lesz, 2016-os dollárárfolyammal számolva. A Raider-ek szolgálatba lépésének dátumaként legutóbb 2026-2027 került megállapításra.

Szólj hozzá

LRS-B Northrop Grumman B-21 Raider Long-Range Strike Bomber