2017. ápr 01.

2017.04.01

írta: Netarzenál
2017.04.01

Fehéroroszországban fejlesztették tovább a világszerte jól ismert RPG-7-es kézi páncélelhárító gránátvetőt. A munka egy részre koncentrált, mégpedig a PGO-7V3-as optikai irányzék leváltására. Az új PD-7-es irányzék a kor színvonalának megfelelő lett, hiszen lézeres távolságmérő, valamint ballisztikai számítógép is beépítésre került a 17 °-os látómezővel és 3x-os nagyítási képességgel rendelkező eszközbe.

A memóriájában hatféle gránát röppályája került elmentésre (köztük a tandem robbanófejes RHEAT-7MA1, a thermóbárikus RTB-7 MA, vagy a gyakorlólövészeteken használatos, robbanóanyag nélküli RF-7 MA), így ezek kiválasztásával, valamint a távolság és a repülési pályát befolyásoló külső tényezők számbavételével módosított irányzék segítségével pontosabbá vált az immáron Ovod-R nevet viselő fegyver. A mindössze 2 kilogrammos tömeggel rendelkező PD-7-es irányzékkal 50 és 1500 méter között válik lehetségessé a távolság pontos meghatározása. A két AA-s elem pedig akár 8 órás üzemidőt is képes biztosítani az irányzéknak.

A német parlamentben március 22-én zöld utat adtak a Bundeswehr igen jelenős irányított páncéltörő rakéta beszerzési tervének. Ugyanis 1000 darab Rafael Spike LR kerül majd a német hadsereg készletébe 172 millió dollár ellenében. A huzalvezérlésű rakéta tömege 14 kilogramm, hatótávolsága2014-től az addig 4 kilométerrel szemben már 5 kilométer és több mint 700 milliméteres homogén acélpáncél átütésére képes.

Március 21-én érkezett meg Bamakóba az első két német EC665 Tiger UHT harci helikopter. A forgószárnyasok egy Antonov An-124-100 szállító repülőgép gyomrában, részlegesen szétszerelt állapotban tették meg a Lipcse Bamako útvonalat. párnappal később, március 25-én már észak-maliban, az ENSZ csapatok támaszpontján voltak megtalálhatók.

Norvégia március 29-én írta alá azt a szerződést, melyben öt új Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgép beszerzéséről állapodott meg az Egyesült Államokkal. Az első gép 2022-ben érkezik majd meg az országba, míg az ötödik 2023-ban, 1,17 milliárd dollár ellenében. A Poseidon négy órán ár képes a levegőben tartózkodni, ha nem vesz igénybe légi üzemanyag-feltöltést és ez idő alatt 2000 kilométeres távolt képes berepülni és fedélzeti rendszerivel megfigyelés alatt tartani. Ebben a feladatkörben a Norvég Királyi Légierő (RoNAF k) jelenleg hat öregedő Lockheed Martin P-3C Orion tengeri járőrgépet tat hadrendben, ezeket három Dassault Falcon DA-20 Jet Falcon támogatja, de ezek csak felderítési, és megfigyelési feladatokra vehetők igénybe, tengeralattjárók és hajók elleni harcra képtelenek.

Oroszországban még úgy gondolják, van lehetőség a Szuhoj Szu-30-as gépekben. Éppen ezért egy újabb külföldi megrendelésekre kialakított variánssal kell előrukkolni és, bár még csak a tervezőasztalon, de már dolgoznak az orosz szolgálatban már megtalálható modifikácón alapuló továbbfejlesztésen, vagyis a Szu-30SzME megalkotásán. A 12 felfüggesztési ponton 8 tonnányi fegyverzet szállítására képes gép levegőbe emeléséről a vektorálható fúvócsővel ellátott AL-31FP utánégetővel ellátott sugárhajtóművek gondoskodnak, összesen 25000 kilogrammos tolóerővel. A levegőben utántölthető, kétüléses vadászbombázó legnagyobb felszállótömege a 34 tonnát is elérheti.

Izraelben a hadsereg áprilistól teszi majd próbára az Elbit IronVision rendszerét. A tavalyi év közepén bemutatott IronVision kamerarendszer 360 fokos, nagy felbontású képek segítségével biztosít valós képi információkat a harckocsik és egyéb páncélos járművek személyzete számára nappal, éjszaka, bármilyen időjárási viszonyok között, 150-300 méteres távolságon belül. A repülőgépekről és a helikopterekről jól ismert sisakkijelzőt, valamint a képet szolgáltató rendszereit egy Merkava harckocsiba építve tesztelik le. Minimálisan három kamerával működhet az IronVison, míg maximálisan hat kamerával látható el.

Március 28-án már az Északi-tenger vízén hajózott az első, Egyiptom részére épített Type 209/1400-as osztályú tengeralattjáró. Az S41-es jelzést viselő egységet, három testvérhajójával együtt még 2012 augusztusában rendelte meg Kairó a ThyssenKrupp Marine Systems-től, ahol hosszú ideig nem közöltek semmit sem a gyártásba vett tengeralattjáró jövőbeli tulajdonosának kilétéről. A 30 fős legénységgel hajózó, lemerülve 1594 tonna vízkiszorítású, 62 méter hosszú, 6,2 méteres átmérőjű törzzsel rendelkező egységek fegyverzetében a huzalvezérlésű DM2A4 Seehecht, exportra SeaHake mod4 néven kerülő torpedók mellett az amerikai UGM-84L Harpoon Block II hajók elleni robotrepülőgép is megtalálható lesz.

Ez utóbbiakból eddig 20 éles, valamint két oktatásra szolgáló példány mellett tároló és szállító konténerek, pót- és cserealkatrészek, logisztikai támogatás és vizsgálati eszközök, oktató és műszaki dokumentáció és a személyzet képzése is megvásárlása került 143 millió dollár értékben. Napjaik egyik legkorszerűbb, nem nukleáris meghajtású egységei a kínai gyártású, bár több, korszerű nyugati felszereléssel és fegyverzettel ellátott Type 033-as ROMEO-osztályú tengeralattjárók pótlását fogják szolgálni.

Az Algéria számára az olasz Intermarine által épített EL-KASSEH (501) aknamentesító hajó megkezdte tengeri próbajáratait. A tavaly áprilisban vízre tett egység megépítéséről 2014-ben állapodtak meg a felek, de a szerződés egy további egységre is tartalmaz opciót. A finn haditengerészet számára épített KATANPAA-osztályon alapuló algériai egység(ek) hasonló adottságokkal és képességekkel fognak rendelkezni. Az MHC KATANPAA (40) valamint másik két testvérhajója a PURUNPAA (41) és a VAHTERPAA (42) hajóteste és felépítménye kompozit anyagokból készült, így a 52,45 méter hosszú, 9,47 méter széles és 3,15 méteres merüléssel rendelkező egységek vízkiszorítása 680 tonna. A vízfelszín alatti tárgyak felderítését a beépített Kongsberg EM-710 RD, valamint a vontatott amerikai gyártmányú Klein Associates Klein 5500-es szonárok teszik lehetővé. A hajók legfőbb feladata a partmenti vizek aknamentesítése lesz. Másodlagosan a tengerfenék feltérképezésben is részt fognak venni.

Ezen feladatok során a Kongsberg Hugin 1000 autonóm víz alatti járművét alkalmazzák, mely képes 4500 méteres mélységben is tevékenykedni. Hajónként két Hugin 1000-es és két vezetékes távirányítású Remus 100-as víz alatti jármű is a felszerelés részét képezi. A több mint négy méter hosszú, több mint 800 kg súlyú Hugin 1000-es oldalra néző szintetikus apertúrájú szonárjával képes a tengerfelszín felderítésére. A 41 kg-os Remus 100-as azonban csak 100 méteres mélységig képes lemerülni.  A felderített aknák megsemmisítéshez szintén távirányítású víz alatti járművekkel juttatják el a robbanóanyagot. A dízel-elektromos meghajtású hajók legénysége 34 fős, hatótávolságuk 2400 km, legnagyobb sebességük 24 km/h, fegyverzetüket egy Bofors 40 milliméteres gépágyú alkotja.

Japán és Nagy-Britannia megvizsgálja annak lehetőségét, milyen módon tudnának együttműködni egy következő generációs harci repülőgép megalkotásában. Tokió részéről ez nem jelent egy végleges elköteleződést, más országokkal is felvennék a kapcsolatot ebben a témakörben, amennyiben igényeiknek megfelelő jelentkező lépne színre. Persze egy másik együttműködést is meg kell említeni a két ország között, ugyanis a legújabb európai fejlesztésű Meteor légiharc-rakéta számára, a Japánban fejlesztett elektronika beépítésével végződő projekt is elindult.

A fülöp-szigeteki haditengerészet a nemrégiben megrendelt és jövőre átadásra kerülő AugustaWestland AW159 Wildcat helikopterei számára az izraeli Rafael Advanced Defense Systems Ltd. Spike NLOS rakétákat rendelte meg. A 25 kilométeres hatótávolságú fegyvert éppen ezen tulajdonsága miatt ítélték alkalmasnak a beszerzésre. Az eredetileg harckocsik megsemmisítésére tervezett rakétával csak kisebb méretű hajók ellen tud majd hatékonyan fellépni a két forgószárnyas, amennyiben valamilyen változást nem fognak eszközölni.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Zlin Z242L.

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon.

MiG-29A.

AgustaWestland AW-109E LUH.

Boeing B-52H Stratofortress.

PZL-Okecie PZL-130TC-2 Orlik.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Dassault Mirage 2000D.

Panavia Tornado IDS.

Boeing EA-18G Growler.

AgustaWestland EH-101 Mk.512 Merlin.

Saab TF35 Draken.

Grumman F-14D Tomcat.

Aerospatiale SA-342M Gazelle.

McDonnell Douglas AV-8A Harrier.

Eurocopter EC665 Tiger UHT.

Szólj hozzá