2017. ápr 08.

2017.04.08

írta: Netarzenál
2017.04.08

Izraelben a legutóbbi idő tapasztalatai alapján módosították a Németországban megépítendő SAAR 6-os korvettek terveit. A rakétatámadások okán javították az egységek légvédelmi képességét, ugyanis a duplájára növelték a C-Dome (a szárazföldi telepítésű Iron Dome rendszer tengeri változata) Tamir rakétáinak darabszámát. Így most 12 Barak 8-as légvédelmi rakéta mellett 20 Tamir számára is beépítésre fognak kerülni a függőleges indítók, a 2000 tonnás egységek hajótestébe. A kis helyigény miatt a C-Dome ideális lehet korvettek, őrhajók, de akár tengeri gázkitermelő és olajfúró tornyok védelmére is.

A 2020-tól hadrendbe álló, 90 méter hosszú, 70 főnyi legénységnek 10 napig otthont biztosító korvettek fegyverzetét ezeken felül egy 76 milliméteres löveg, 25 milliméteres távirányítású gépágyúk, 16 hajók elleni rakéta, két torpedóindító és egy SH-70-es Sea Hawk helikopter fogja alkotni. A C-Dome hajókról történő alkalmazhatóságát a tavalyi év tavaszának végén tesztelték le. Akkor az Iron Dome tüzérségi lövedékek elleni védelmi rendszer indítóállványát egy hadihajó tatján kialakított, helikopterek fel-és leszállására használt fedélzeten rögzítették, míg a felderítést a hajó rádiólokátorai végezték.

Pakisztánban a Rockwell Collins Flight2-es avionikai korszerűsítési csomagját vásárolják meg a légierő 11 C-130E és 5 C-130B Hercules teherszállító repülőgépe számára. A pilótafülkébe beépített digitális kijelzőkkel ellátott műszerfal mellett ez korszerűbb navigációs rendszert, a polgári légiforgalomban használatos rendszerekkel együttműködni képes berendezéseket, modern digitális robotpilótát, új rádiókat, műholdas kommunikációs rendszert, összeütközést elkerülő rendszert, időjárást felderítő rádiólokátort is magába foglal. Az összes pakisztáni Hercules modernizációja várhatólag 2020. december 31-ig befejeződik.

Vietnam az utóbbi években egyre-másra szereli fel haderejét korszerű eszközökkel. Persze, ezzel nincsen egyedül, a térségben hasonló módon egyre többet áldoznak a fegyveres erőkre. Most Hanoi egy izraeli fegyver után érdeklődik, ez pedig nem más, mint az Israel Military Industries (IMI) Delilah csapásmérő robotrepülőgépe. A majd 190 kilogrammos eszköz repülőgépről indítva 250 kilométeres hatótávolsággal rendelkezik. Az 1 méteres körkörös szórással a célpontba csapódó Delilah csapásmérő robotrepülőgépet gyaníthatóan az orosz Szuhoj Szu-30 MK2-es vadászbombázók fegyverzetébe szánják.

Az év elején derült ki, hogy Thaiföld eláll az ukrán T-84 Oplot harckocsik beszerzésétől. Az ázsiai állam még 2011-ben vásárolt 49 darab páncélost Kijevtől, 240 millió dollár ellenében. A gyártó azonban az időközben kitört fegyveres konfliktusnak köszönhetően nem volt képes tartani a szerződésben vállaltakat. A harckocsikat 2014 végéig kellett volna leszállítani a megrendelőnek, de 2016 végéig csak 20 darab került átadásra. A gyártó hibájából fennálló elmaradás miatt a szerződés módosításra került, így az új időpont 2017 októberére módosult, de 2015-ben egyetlen egy T-84-es sem készült el. Továbbá az átadott T-84-es harckocsik képességei messze elmaradtak attól, mint amit a gyártó ígért. Minden jel arra mutatott, hogy a T-84 Oplot nem fog a megrendelt darabszámban szolgálatba állni, így Bangkok más megoldás után volt kénytelen nézni.

Ez pedig nem lett más, mint a kínai VT-4-es, vagy más néven MBT-3000. Ezt a harckocsit 2012 közepén mutatták be, mint külföldre is eladható terméket. Az MBT-3000-es a szintén exportra ajánlott MBT-2000-es, más néven VT-1A továbbfejlesztése. Ez utóbbi egyébként a kínai hadseregben rendszeresített Type 98/99-es harckocsikon alapul. Az MBT-3000-es erősebb, vízhűtéses, turbófeltöltős, elektronikus vezérlésű, 1300 lóerős, Kínában gyártott motorral és páncélzattal, valamint új felfüggesztéssel és futóművel lett ellátva. Erőátviteli rendszerként a hidromechanikus C1000B került beépítésre. A teljesen digitális elektronikával ellátott MBT-3000-est műholdas navigációs rendszerrel, távirányítású géppuskával, a lövegirányzó és a parancsnok számára külön irányzórendszerrel lett ellátva.  Ez utóbbi lehetővé teszi, hogy miközben az irányzó célba veszi az ellenséget és tüzel, addig a parancsnok új célpontot keressen.

A 49 tonnás MBT-2000-es képest némileg súlyosabb, immáron 51 tonnás MBT-3000-es legénysége 3 fő, 125 mm-es lövegéhez természetesen töltőautomata csatlakozik, teljesítmény-lóerő aránya 25 LE/t, hossza löveggel együtt 10,1 méter, szélessége köténnyel együtt 3,50 méter, magassága 2,40 méter. Legnagyobb közúti sebessége 67 km/h, hatótávolsága 500 km, fegyverzetét egy 7,62 mm-es koaxiális, valamint a már említett távirányítású 12,7 mm-es géppuska egészít ki. Lőszerkészlete 38 darab, ebből 22 a 8 lövés/perces tűzgyorsaságot garantáló töltőautomatában kerül elhelyezésre. 28 VT-4-es thaiföldi beszerzése év elejétől már biztosra vehető, a továbbiakban ezt az állományt 49 darabosra szeretnék növelni. És növelik is, ugyanis ebben a hónapban további 10 példányt rendeltek meg 58 millió dollár értékben, amit három év alatt terveznek kifizetni.

Egy éves késéssel vette át új szállítógépeit a japán légierő. A hazai fejlesztésű és gyártású Kawasaki C-2 közepes szállító repülőgép 3 példánya március 30-án érkezett meg az otthonokul szolgáló Miho támaszpontra. A két General Electric CF6-80C2K1F hajtóművel ellátott, 44 méter hosszú, 37,6 tonna maximális terhelhetőségű típusból 40-60 darabot terveznek szolgálatba állítani a szintén hazai fejlesztésű és gyártású Kawasaki C-1, valamint az amerikai Lockheed Martin C-130 Hercules gépek utódjaként.

Újabb 17 P-8A Poseidon tengeri járőrgép legyártása vált biztossá a múlt hónap végén, e hónap elején, ugyanis Boeing-hoz megérkezett a megrendelések véglegesítése. A 2,2 milliárd dolláros bevételt eredményező szerződésben az első két brit, valamin négy ausztrál gép is benne foglaltatik.

Sikeresen túl van az első leoldási teszten a Super Hornet, az új hajók elleni robotrepülőgéppel, az AGM-158C LRASM-el. A jó ismert megnövelt hatótávolságú JASSM-ER csapásmérő robotrepülőgép továbbfejlesztésével létrejövő, 560 kilométeres hatótávolsággal bíró LRASM várhatólag 2019-ban állhat majd szolgálatba.

Brazília nem túl rózsás gazdasági helyzete rányomja bélyegét a már futó katonai programokra is. Az ebben egyik leginkább érintett az olasz Iveco által tervezett VBTP-MR Guarani gyalogsági harcjármű építése és hadrendbe állítási terve. A 2012-ben megkötött 2,5 milliárd dolláros szerződés még 2044 páncélos brazíliai megépítéséről szólt, évi 100 darabos mennyiségben. A 2013-ban elkezdődő gyártás eddig csak 248 példányt eredményezett, évente mintegy 50-70 darabos mennyiségben, a 100.-at 2014. szeptember 26-án adták át. A némileg nagyobb és súlyosabb, 8x8-as kerékképletű VBR-MR (Viatura Blindada de Reconhecimento - Média de Rodas) megalkotása jelen pillanatban nem tűnik valószínűnek. A VBTP-MR Guarani hossza 6,9 méter szélessége 2,7 méter magassága 2,3 méter tömege 18 tonna.  Legénysége 2 fő, szállítható személyek száma 9 fő, hatótávolsága 600 km, legnagyobb sebessége 90 km/h. A páncéltest tetejére szerelt 30 mm-es gépágyúval és 7,62 mm-es géppuskával ellátott UT30-as torony lehetőséget biztosít két Spike irányított páncéltörő rakéta indítására is, így a 6x6-os kerékképletű jármű komoly tűzerővel rendelkezik.

Az argentin légierő újra a hírekbe került, méghozzá orosz és cseh forrásoknak köszönhetően. A TASZSZ hírügynökségnek nyilatkozó Anatolij Puncsuk, aki a Szövetségi katonai-műszaki együttműködés szervezetének helyettes vezetője, azt állította, Argentína érdeklődést mutat a MiG-29 repülőgépek beszerzése iránt. A Roszoboronexport állami fegyverexportőr cégtől származó információk szerint a MiG-29-es és egyéb orosz harci gépeket ajánlottak megvételre Kolumbia, Peru, Venezuela, Uruguay és Argentína számára. A cseh Aero Vodochody viszont a saját, újra gyártásba vett gépe, az L-159 ALCA okán említette meg a dél-amerikai országot, mely egyik lehetséges megrendelője lehet a típusnak.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Panavia Tornado GR.4.

Lockheed C-130H Hercules.

Aerospatiale AS-332M1 Super Puma.

Mitsubishi F-2A.

Super Seasprite SH-2G(I).

MiG-29UB.

Boeing F/A-18E Super Hornet.

Dassault Mirage F1B.

Pilatus PC-7.

Westland WAH-64D Longbow Apache.

Eurofighter C-16 Typhoon.

Dassault Mirage 2000D.

Eurocopter EC665 Tiger ARH.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

EHI EH-101 Merlin HM.1.

Szólj hozzá

Aero Vodochody Boeing VT-4 Iron Dome MiG-29 C-130B Hercules T-84 Oplot MBT-3000 C-Dome Tamir Barak 8 Rockwell Collins Flight2 C-130E Israel Military Industries Delilah Szuhoj Szu-30 MK2 Kawasaki C-2 General Electric CF6-80C2K1F P-8A Poseidon AGM-158C LRASM VBTP-MR Guarani VBR-MR L-159 ALCA