2018. jan 13.

2018.01.13

írta: Netarzenál
2018.01.13

Lengyelországban január 5-től újra repülhetnek a légierő MiG-29-es elfogóvadászgépei. A típust egy tavaly december 18-án bekövetkezett baleset után tiltották le a repülésről. A 67-es oldalszámú példány egy repülési feladat végrehajtása után tért volna vissza a lengyel főváros közelében fekvő Minsk Mazowiecki légibázis-ra, de azt már nem érte el. A rossz látási viszonyok között, a repülőtértől nagyjából 15 kilométerre a földbe csapódó gépet a 28 éves pilótája, aki a típuson több mint 200 repült órával rendelkezett, el tudta hagyni.

Internetre felkerült fotók alapján úgy tűnik, Pakisztánban tesztelik a kínai gyártmányú VT-4-es harckocsit. Ezt a páncélost, akárcsak pár éve rendszeresített Al-Khalid-ot (más néven MBT-2000), a NORINCO licence alapján gyártják is Pakisztánban. Pár hete arról szóltak a hírek, hogy Pakisztánban költségvetési korlátok akadályozzák meg a nagyobb ütemű harckocsigyártást. A kínai eredetű Al-Khalid-I páncélosokat előállító Heavy Industries Taxila (HIT) vezetése szerint képesek lennének évente akár 50 harckocsi legyártására is, azonban a jelenlegi állapotok csak 18 elkészítését teszik lehetővé. Mindenesetre a gyártás folyamatos és továbbfejlesztési is folyik, ugyanis hamarosan gyártásba vehetővé fog válni a javított képességű Al-Khalid-II-es harckocsi is.

A VT-4-es, vagy más néven MBT-3000-es harckocsit 2012 közepén mutatták be, mint külföldre is eladható terméket. Az MBT-3000-es a szintén exportra ajánlott MBT-2000-es, más néven VT-1A továbbfejlesztése. Ez utóbbi egyébként a kínai hadseregben rendszeresített Type 98/99-es harckocsikon alapul. Az MBT-3000-es erősebb, vízhűtéses, turbófeltöltős, elektronikus vezérlésű, 1300 lóerős, Kínában gyártott motorral és páncélzattal, valamint új felfüggesztéssel és futóművel lett ellátva. Erőátviteli rendszerként a hidromechanikus C1000B került beépítésre. A teljesen digitális elektronikával ellátott MBT-3000-es műholdas navigációs rendszerrel, távirányítású géppuskával, a lövegirányzó és a parancsnok számára külön irányzórendszerrel lett ellátva, ami éjszakai viszonyok között is jobb célfelderítést tesz lehetővé. Ez utóbbi által válik elérhetővé, hogy miközben az irányzó célba veszi az ellenséget és tüzel, addig a parancsnok már új célpontot keressen.

A 49 tonnás MBT-2000-es képest némileg súlyosabb, immáron 51 tonnás MBT-3000-es legénysége 3 fő, 125 mm-es lövegéhez természetesen töltőautomata csatlakozik, teljesítmény-lóerő aránya 25 LE/t, hossza löveggel együtt 10,1 méter, szélessége köténnyel együtt 3,50 méter, magassága 2,40 méter. Legnagyobb közúti sebessége 67 km/h, hatótávolsága 500 km, fegyverzetét egy 7,62 mm-es koaxiális, valamint a már említett távirányítású 12,7 mm-es géppuska egészít ki. Lőszerkészlete 38 darab, ebből 22 a 8 lövés/perces tűzgyorsaságot garantáló töltőautomatában kerül elhelyezésre.

Banális hiba miatt került 10 hónapra hajógyárba India első saját építésű nukleáris meghajtású tengeralattjárója az INS ARIHANT (S-73). A 2009. július 26-án vízre bocsátott 6000 tonnás vízkiszorítású ARIHANT csapásmérő fegyverzetét négy darab, héttonnás induló tömegű, 10,4 méter hosszú K15-ös ballisztikus rakéta alkotja, mely egy egytonnás robbanófejet 700, míg egy 189 kilogrammosat 1900 km-re képes eljuttatni. Ez utóbbi pontosan megfelel egy nukleáris robbanófej tömegének. A tengeri próbák során történt meg, hogy a legénység a merülés előtt nem zárt le rendesen egy, a tatrészen lévő fedélzetre vezető búvónyílást. A merülésbe kezdett ARIHANT-ban így víz került és bár a tengeralattjáró és legénységének épsége nem került veszélybe, a tengeralattjáró hosszú hónapokat volt kénytelen hajógyárban tölteni. Ez idő alatt számos berendezést, alkatrészt kicseréltek benne.

Dél-Koreában a tengerészgyalogság szerdán megkapta első két Korean Aerospace Industries (KAI) KUH-1 Surion helikopterét. A speciális igények miatt módosított verzió a MUH-1 Marineon nevet kapta, ami egy mozaikszó és a Marine (tengerészgyalogság) és a Surion szavakból lett összerakva. A tengeri üzemre tervezett helikopter a kétfős személyzeten felül két géppuskást is szállít a kilencfőnyi tengerészgyalogoson felül. A tengerészgyalogság terveiben 40 darab Marineon beszerzése szerepel. Az új variáns fejlesztése 2013 júliusában kezdődött el, az első felszállásra 2015 januárjában került sor. A két plusz üzemanyagtartály miatt nagyobb hatótávolsággal rendelkező, így több mint három órán át a levegőben maradható, a törzs hosszába visszahajtható rotorlapátokkal, valamint további tengeri üzemhez szükséges módosításokkal ellátott forgószárnyasra egy nyolc hónapos tesztidőszak várt 2015-ben.

A típus különféle változatából 200 darabot meghaladó mennyiség rendszeresítése várható. Az eddig átadott példányokkal szerzett tapasztalatok kedvezőek, 80%-ot meghaladó bevethetőségi rátát produkáltak, csak az első 10-15 példánynál adódtak jelentősebb üzemeltetési problémák, de ezek sem bizonyultak komolynak. A Korea Aerospace Industries következő munkája a koreai rendőrség igényei szerint átalakított Surion megalkotása lesz.

Ezen a héten is beúsztak a képbe Kína repülőgép-hordozói, mivel a LIAONING kihajózott a Dél-kínai-tenger vizeire, gyaníthatóan kiképzési célzattal. A hordozófedélzeti pilóták számára szükséges nagyméretű, viszonylag alacsony forgalommal terhet légtér itt rendelkezésre áll, továbbá viszonylag közel vannak a szárazföldi légibázisaik is. Nem lenne meglepő, ha a mostani út során számos éjszaka végzett repülésre is sort kerítenének, ugyanis az éjszakai és rossz időjárási körülmények között végzett repülési feladatok eddig még hiányoznak a hordozófedélzeti kötelék által teljesített feladatok közül. Ezek nélkül pedig a mindenidős hadrafoghatóságról nem kehet beszélni. További információk arról szólnak, hogy február közepén az első hazai építésű repülőgép-hordozó is kifut majd a nyílt vízre első tengeri próbajáratait végrehajtani. Amennyiben ez igaz, akkor a másik egység legénységének tagjai közül is számosan a LIAONING fedélzetén lehetnek, valós tapasztalatszerzési céljából.

A kiképzés magától értetődően igen fontos, azonban a kínai haditengerészetnél szolgáló pilóták számát igen gyorsan kell majd növelni. Jelenleg mintegy 29-36 pilóta rendelkezik a hordozófedélzeti képesítéssel, a második repülőgép-hordozó várhatólag 2019-től áll majd szolgálatba, addigra a fedélzetről bevetésre indítható pilóták számát meg kell duplázni és talán ennél több is kell majd akkorra, mire a harmadik hordozójuk is elkészül.

Hamarosan nagyobb mennyiségben kerülhet majd rendszeresítésre a kínai hadseregben a CAIG Z-18A szállítóhelikopter. Az Aérospatiale SA 321 Super Frelon kínai továbbgondolásával szembeni egyik fő követelmény a minél nagyobb magasságokban történő alkalmazhatóság volt. A három WZ-6C hazai gyártású hajtóművel ellátott 13,8 tonnás felszállótömegű forgószárnyas 30 katonát képes szállítani, akár 1000 kilométeres távolságra is. Egyes információk szerint a szárazföldi haderő vezetése a CAIG Z-18A szállítóhelikopterekre alapozva szeretné felállítani légiroham-dandárjait, illetve növelni könnyűlövész alakulatainak erejét és mozgékonyságát.

Egy szemcsés kép és némi fórumra írt szöveg alapján úgy tűnik Kínában elvégezte első repülését a tolóerővektor-eltérítéssel ellátott sugárhajtómű. A fotó alapján egy Chengdu Aircraft Industries Company által gyártott J-10-es vadászbombázóba került beépítésre a mozgékonyságot és az irányíthatóságot növelő szerkezettel ellátott erőforrás. A fényképről nem állapítható meg a kitéríthetőség mértéke, mivel a fúvócső nincs kitérített helyzetben, azonban a kép alapján a felépítése folytán képes lehet erre. A tolóerővektor-eltérítéssel ellátott sugárhajtóművel történő első repülésre - meg nem erősített információ alapján - december 25-én került sor. Tény, Kínában már 25 éve folytatnak munkát a sugárhajtóművek tolóerővektorának eltérítésével kapcsolatban több egyetemen és vállalatnál. A számos publikálásra került kutatási anyag mellett 2016-ban pedig egy teljeskörűen működőképes modell is kiállításra került.

Paraguay igen olcsó tudná fejleszteni páncélos erejét, ugyanis a közelmúltban Olaszországból érkezett egy ajánlat. Ebben az olasz hadsereg által használt, de még jelentős üzemidővel rendelkező harckocsik szerepeltek, igen nagy mennyiségű tartalék alkatrésszel. Egészen pontosan 12,8 millió euróért 18 Leopard 1A5-ös harckocsi és két műszaki harckocsi megvásárlása vált elérhetővé. A járművek jelenleg Olaszországban a Marconi Industrial Services telephelyén vannak, és az ajánlat pénzügyi oldalát kedvező feltételek mellett egy spanyol hitelintézet finanszírozza.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Hawker Siddeley Buccaneer S.2B.

Aero L-39ZO Albatros.

Grumman F-14A Tomcat.

MiG-29A.

McDonnell Douglas CF-188A Hornet.

Dassault Mirage 2000EG.

Sikorsky MH-53J Pave Low III.

Szuhoj Szu-27UBM2.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

Soko J-22 Orao.

Grumman S-2T Turbo Tracker.

Mitsubishi F-2B.

Boeing 737-7ES Peace Eagle.

AIDC F-CK-1C Ching Kuo.

Rockwell B-1B Lancer.

Westland Wessex HC.2.

Boeing T-45C Goshawk.

Panavia Tornado IDS.

Aerospatiale SA-342M Gazelle.

Szólj hozzá

MiG-29 VT-4 MBT-3000 MBT-2000 VT-1A Type 98/99 KAI Korean Aerospace Industries LIAONING Al-Khalid INS ARIHANT (S-73) KUH-1 Surion MUH-1 Marineon CAIG Z-18A Aérospatiale SA 321 Super Frelon Chengdu Aircraft Industries Company J-10 Leopard 1A5