2012. jún 29.

2012.06.29

írta: Netarzenál
2012.06.29

Megrendelte a 10. tételét is az USAF a Lockheed Martin AGM-158 JASSM (Joint Air-to-Surface Standoff Missile) csapásmérő robotrepülőgépéből. A 241,6 millió dolláros szerződés értelében 191 370 km-es hatótávolságú és 30 darab AGM-158B 925 km-es megnövelt hatótávolságú JASSM-ER változat kerül legyártásra.

Júliusban megkezdődnek az első repülőgépekkel végzett próbák az INS VIRMADITYA repülőgép-hordozón. Az indiai szakemberek jelenlétével folytatandó tesztekhez két MiG-29K lesz az oroszok segítségére.

Franciaországban a Védelmi Közbeszerzési Hivatal (Direction Générale de l'Armement -DGA) jóváhagyta Safran csoport azon kérését, hogy integrálhassa az AASM rakéta-póthajtású bombát az amerikai F-16-oson.  Az új francia fegyver külföldi típuson történő elterjedését leginkább a Dassault próbálta megakadályozni, mondván így csökkenhet a Rafale exportlehetősége. A Safran a földgolyó minden tájáról számít megrendelések befutására a jövőben. Elsőként talán a marokkói Fighting Falcon-ok fogják megkapni az AASM-et, mivel a légierő a korszerűsítésen átesett Mirage F1-eihez beszerzésre került a rakéta-póthajtású bombák. Egyes források szerint Jordánia és Dánia is érdeklődik a fegyver iránt.

Norvégiában egyre elégedetlenebbek az NHIndustries NH90-es helikopterek késedelmes szállítása végett.  2001-ben az ország Svédországgal és Finnországgal közösen rendelt meg összesen 52 forgószárnyast. (A Netarzenálon a hónap elején került említésre a svéd és a finn NH90-esek jelenlegi állapota.) Norvégia 14 helikopteréből eddig csak egy példány került átadásra még a tavalyi év végén. A haditengerészeti változatú NFH (NATO Frigate Helicopter) gépekkel a Westland Lynx helikoptereket váltják le, állomáshelyük a Bardufoss légibázis lesz ahol a 139. ezred 334-es százada fogja repülni őket. Természetesen a haditengerészet FRIDTJOF NANSEN vagy F-310-es osztályú fregattjain is számítanak az új helikopterek tengeralattjárók és felszíni célpontok elleni képességére.

A döntéshozók egyre türelmetlenebbek a késedelmes szállítás miatt, így azt fontolgatják, hogy Svédország példáját követve átmeneti időre újabb helikoptereket fognak beszerezni. Az NHIndustries megpróbál megállapodni Norvégiával egy 2014-től teljesen hadrafogható, bevetésre kész NH90-es flottáról. A gyártót segítheti ennek a célnak az elérésben az, hogy három európai ország, Görögország, Spanyolország és Portugália a nehéz gazdasági helyzetük miatt éppen a későbbi szállítási időpontokról próbál egyeztetni.

Indiában hamarosan elkészül a helyi gyártású LCH harci helikopter harmadik prototípusa. A hírek szerint ez külső megjelenésében jelentősen különbözni fog az eddigi két példánytól és inkább már egy a majdani katonai használatra való helikopterre fog hasonlítani. Az egyik LCH prototípussal egyébként éppen mától kezdenek el egy tíz napon át tartó tesztsorozatot, melyben a tengerszinten mutatott repülési jellemzőket vizsgálják meg.

Az ázsiai országban már két éves csúszásban van a hazai fejlesztésű HAL Sitara IJT (Intermediate Jet Trainer) sugárhajtású kiképzőgép programja. Az eredetileg francia SNECMA Turbomeca Larzac 04-H-20 hajtóművel ellátott prototípus első repülésére még 2003-ban került sor. Azóta eldőlt, hogy a sorozatgyártásra kerülő példányokba már az orosz NPO Saturn AL-55I sugárhajtómű fog kerülni. A légierő vezetését már kezdi aggasztani, hogy a szükséges 200 Sitara nem lesz időben kész, így a pilótaképzésben gondok adódhatnak. Persze alternatíva keresésébe még nem kezdenek, majd csak akkor, ha hat-nyolc hónap elteltével sem sikerül a Hindustan Aeronautics Limited embereinek jelentős előrelépést elérniük.

Elképzelhető hogy még az idén átadásra fog kerülni a második Borej-osztályú hadászati rakétahordozó tengeralattjáró Oroszországban. A negyedik generációs, 955-ös típusként is emlegetett tengeralattjárók ALEXANDER NYEVSZKIJ nevet viselő egysége ugyanis június 21-től a Fehér-tenger hajtja végre tengeri próbáit. A Bulava ballisztikus rakéta indítására, annak késedelmes fejlesztése miatt csak a decemberi szolgálatba lépés után kerülhet sor.

Dél-Korea délkeleti részén, Pohang város közelében egy farm területére hajtott végre kényszerleszállást egy amerikai Sikorsky MH-53-as helikopter, helyi idő szerint 12 után kb. 30 perccel. A haditengerészet állományába tartozó forgószárnyas fedélzetén 12 amerikai tartózkodott és az információk szerint egy bázisra tartottak. A kényszerleszállás során személyi sérülés nem történt, azonban az MH-53-as kigyulladt.

NETARZENÁL GALÉRIA

Aselsan Atılgan légvédelmi rendszer: 1., 2.

Lengyel Szu-22M4-ek: 1., 2., 3., 4., 5., 6., 7., 8., 9., 10., 11.

Szólj hozzá

INS HAL AGM-158 JASSM VIRMADITYA AASM NHIndustries NHH90 LCH Sitara IJT Borej-osztály ALEXANDER NYEVSZKIJ SNECMA Turbomeca Larzac 04-H-20 NPO Saturn AL-55I