2012.09.03

2012.09.03. 16:05

Újabb 55 Mil MI-171E helikoptert rendelt meg Kína Oroszországtól. A júliusban aláírt szerződés értéke a helikopterek darabonkénti 10-12 millió dolláros árával számolva 550 és 660 millió dollár körül lehet. Peking jelenleg nagyjából 300 különféle változatú közepes Mil helikopterrel rendelkezik, és már folynak az előkészületek a típus licenc alapján történő gyártására is.  Ez azonban hosszabb időt igényel, így kénytelenek még az oroszoktól vásárolni. Becslések szerint az ázsiai országban több mint 1000 Mi-171-es kerül majd rendszeresítésre.

E hónap közepén fog teljessé válni a dél-afrikai JAS-39 Gripen flotta. Az ország 9 kétüléses D és 19 együléses C változatot rendelt meg és ezek közül eddig az összes D, valamint 13 C került hazájába. Az utolsó négy Gripen már átadásra került, sőt ezek vettek részt az idén májusban megtartott Exercise Lion Effort hadgyakorlaton. Az utolsó négy, még Svédországban lévő dél-afrikai gépet augusztus 29-én közúton vontatták Kungsängens repülőtérről a Norrköping-i kikötőbe. Innen az AARCHANGELGRACHT teherhajó fedélzetén utazva érkeznek majd meg a Dél-Afrikai Köztársaságban szeptember közepén.

A hatodik és egyben utolsó Type 45-ös romboló, a HMS DUNCAN (D 37) is elkezdte tengeri próbajáratait augusztus végén.  A Skócia nyugati partjai mentén az elkövetkező három hét során a kormányozhatósági, sebességi és gépészeti rendszerek próbáit ejtik meg.  A romboló építését 2007. január 26-án kezdték meg, és 2010. október 11-én bocsátották vízre.  Várhatólag a következő év első felében kerül átadásra a Királyi Haditengerészet számára és 2014-től áll majd szolgálatba.

Újabb fotók jelentek meg az új kínai rombolóról, a Type 52D-ről (1., 2., 3., 4.). Az immáron vízre bocsátott hajóról megállapítható, hogy a Type 346-os új fázisvezérelt radarral lett ellátva, ennek mérete némileg nagyobb, mint az előd Tpe 52C-ken használt Type 348-asé. Az első két Type 52C-n (170 és 171-es hadrendi számúak) alkalmazott GT-25000 gázturbinák helyett, akárcsak a további négy 52C (150, 151, 152, 153 hadrendi számúak) esetében az új QC280 gázturbinák fognak gondoskodni a mozgatásukról. Hossza az elődhöz képes nagyjából 6 méterrel növekedett, így 160 méteres lett, bár a hajótest kialakítása hasonló maradt.  Az orrfedélzeten már egy 130 mm-es ágyú látható az 52C-k Type 210 jelzésű 100 mm-ese helyett. A rakétafegyverzetének nagy részét a két 32 cellás függőleges indítókonténerben helyezik el. Ez szintén különbözik az eddig beépített HHQ-16-től, valószínűleg már légi, felszíni és felszín alatti fegyverek indítására is képes.

Kínából származó információk szerint a haditengerészet vezetése elégedett a legújabb levegőfüggetlen meghajtással is rendelkező dízel-elektromos tengeralattjárókkal. Kínában SONG-osztály egységei 2001-től kezdődően jelentek meg. Ezekből a korai szovjet-orosz KILO egységekre hajazó, ám azoktól lényegesen zajosabb tengeralattjárókból 13 épült meg. Az eredeti KILO-kból is, a nyugati egységek árának nagyjából feléért, azaz darabonként 200 millió dollárért 12 került megvásárlásra. Ezek javított változatai a 2008-tól megjelent Type 39A (2 tengeralattjáró), Type 39B (2 tengeralattjáró) és Type 41-es (3 tengeralattjáró) egységek, melyekből összesen eddig hét épült meg.

Míg az első kettőt leginkább a fejlesztett 877-es és 636-os KILO-khoz lehet hasonlítani addig, a Type 41-es YUAN-osztály már-már a LADA-osztály színvonalát közelíti meg. A 2300 tonnás KILO-knál kisebb, 1800 tonnás Type 39A, Type 39B és Type 41-es tengeralattjárók megjelenésükben és a rajtuk alkalmazott technológiai megoldásokban egyre inkább kezdenek különbözni az elődöktől, ami a Type 41-nél már igazán szembetűnő, bár az eredetet nem lehet letagadni. A hírek szerint a Type 41-esen alkalmazott levegőfüggetlen meghajtás még nem veszi fel a versenyt a nyugaton alkalmazott két-három hetes üzemelést lehetővé tevő társaival, de folynak a fejlesztések és ezek bizakodásra adnak okot a flotta vezetésében. A Netarzenálon már szóba került a továbbfejlesztett Type 41A változat is.

Szombaton, helyi idő szerint 15:15 körül a Fallon Range kiképzőközpont területén lezuhant egy tengerészgyalogos F/A-18C Hornet vadászbombázó. A VMFA 323-as század gépéből a pilóta sikeresen, kiesebb sérüléseket szenvedve katapultált. A Hornet a földön sérülést és anyagi kárt nem okozott, a történtek kivizsgálást megkezdték.

NETARZENÁL GALÉRIA

Új őrhajó Indonéziából: 1., 2., 3.