2013. feb 05.

2013.02.05

írta: Netarzenál
2013.02.05

Franciaországban a hadsereg átvehette az első FELIN (Fantassin à EQUIPEMENTS et Liaisons INtégrés) kompatibilis VBCI gyalogsági harcjárművét. Ez azt jelenti, hogy a FELIN rendszer energiaellátását biztosító akkumulátorokat már a járműben is lehetőség nyílik feltölteni, valamint a FELIN kommunikációs rendszere is használhatóvá vált a VBCI belső teréből. Az első FELIN-ek már 2011 decemberében megérkeztek Afganisztánba is.

Január 31-én átadására került a hatodik sorozatban gyártott Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgép is az amerikai haditengerészet részére. Ebben a negyedévben még egy további Poseidon leszállítása várható, a most már a gyártás végéhez közeledő gépekből jelenleg három példányon a harci rendszerek integrációját végzik Seattle-ben, míg másik kettő a végszerelés fázisában található Renton-ban a még csökkentett ütemű gyártósorokon.

Ez év januárjában alapos próbának vette alá a HAL Tejas MK I-es vadászbombázót az indiai Légügyi Fejlesztési Hivatal (Aeronautical Development Agency) a világ legmagasabban fekvő repülőterén, a Leh légibázison. A típus fejlesztését is végző szerv arra volt kíváncsi, mennyire állja meg a helyét a gép a hideg klímájú és magas tengerszint feletti magasságon lévő repülőtéren. Kiderült, hogy bizony módosításokra van szükség a jelenleg még csak korlátozottan bevethető típus esetében is. A nem túl részletes beszámoló alapján úgy tűnik, hogy az amerikai eredetű General Electric F404-GE-IN20-as sugárhajtóműnél léptek fel problémák a tesztek alatt.

Régebben a szintén itt vizsgált orosz Szu-30MKI vadászbombázón is a hajtóművek voltak a gyenge pontok, azokat szintén módosították. A Tejas a teljes körű bevethetőségét várhatólag 2015-re éri el. A típushoz és természetesen az Légügyi Fejlesztési Hivatalhoz kapcsolódó hír, hogy a tavalyi év végén egy új orrkúp tervezésére, fejlesztésére és gyártására írtak ki pályázatot. A hírek szerint nem a kialakítással, vagy a formával van a gond, hanem a villámvédelemmel és az orrkúp, valamint a géptörzs találkozásánál előforduló tömítetlenséggel. Itt ugyanis esővíz is beszivároghat az eddigi tapasztalatok szerint.

Bár Indiában számos hazai légtérellenőrző projekt van életben, még mindig élénken érdeklődnek az amerikai E-2D Advanced Hawkeye gépek iránt. Ezekből még mindig négy beszerzését emlegeti a sajtó és erre mutatkozik is esély, hiszen Washington már hozzájárult a típus eladásához India számára. Az amerikai fejlesztőknek előzetesen ismertetett indiai követelményrendszer szerint azonban az E-2D-ben plusz üzemanyagtartályok beépítése válna szükségessé, a kívánt őrjáratozási idő teljesítése végett.

A német Bundeswehr szerződést kötött Rheinmetall-al, hogy hét Fuchs 1A8 páncélozott szállító harcjárművet alakítson át KAI (Kampfmittelaufklärung und-identifizierung) változatra 37 millió euróért. Ez a változat az utak szélén elhelyezett robbanószerek felderítését, kiemelését, megsemmisítését végzi speciális rendszereivel. Ezek egyike a földfelszín alá rejtett tárgyak felderítését végző rádiólokátor, míg a másik egy kamerákkal ellátott, 10 méteres hosszúságú és 10 tonnás teherbírású, nagy pontosságú manipulátor. Ezzel a robotkarral elvégezhető a radar által gyanúsnak vált tárgyak megvizsgálása, kiemelése, megmozdítása a biztonságot nyújtó jármú belső teréből irányítva. A hét módosított Fuchs 2013. november és 2014. november között kerül majd átadásra a hadsereg részére.

NETARZENÁL GALÉRIA

Az ausztrál COLLINS-osztályú SHEEAN (SSG 77): 1., 2., 3.

Indiai és görög EMB-145 AEW&C: 1,. 2., 3., 4.

Kawasaki XP-1: 1., 2.

Perui Békaláb.

Westland AW-159 Lynx Wildcat AH.1.

Dassault/Dornier Alpha Jet A.

Szólj hozzá

Advanced VBCI General Tejas KAI HAL Boeing Electric P-8A Poseidon E-2D Hawkeye FELIN Szu-30MKI F404-GE-IN20 Fuchs 1A8