2013.05.23

2013.05.23. 14:42

Május 2. óta további két alkalommal került sor ismeretlen tengeralattjárók felderítésére és követésére Japán felségvizeihez közel. Május 12-én egy japán P-3C repülőgép Kume Jima-sziget közelében észlelt egy tengeralattjárót. Másnap egy másik JMSDF Orion még mindig az Okinavához közel található tengerrészen, Minamidaito Jima-sziget közelében követett hosszú ideig egy tengeralattjárót. Bár a tengeralattjárók nem sértették meg a felségvizeket, behatoltak a Japán partjai körül 22-370 kilométerre kijelölt kizárólagos gazdasági övezetbe. A nemzetközi jog szerint ilyen esetben a tengeralattjárónak a felszínre kell emelkednie és azonosítania magát.

2011 végén még nem lehetett tudni milyen arányú gépállománnyal áll majd fel az amerikai haditengerészet első, hagyományos és személyzet nélküli helikoptereket is használó alakulata. A San Digeoban állomásozó HSM 35 (Helicopter Maritime Strike Squadron 35) állományában egyaránt megtalálhatóak a MH-60R Seahawk és az MQ-8B Fire Scout helikopterek. A haditengerészet terveiben egyébként 168 MQ-8B Fire Scout pilóta nélküli helikopter beszerzése szerepel. Az eltelt időben azonban az egység felállításra került, így most már tudható, hogy nyolc MH-60R Seahawk és tíz MQ-8B Fire Scout alkotja gépállományát.

Bár Kína megpróbálja minél jobban a műholdjai segítségével  szemmel tartani a Csendes-óceán térségét, ez a megoldás még jelenleg nem kellően hatékony. Ezért az elmúlt időszakban Peking megnövelte tengeri járőrgépeinek őrjáratozási területeit, elsősorban amerikai hadihajók, főleg a repülőgép-hordozók utáni kutatásra koncentrálva. Így az az érdekes helyzet állt elő, hogy a Hidegháború bizonyos része visszatért a hétköznapokba.

Anno ugyanis a szovjetek is igen élénken próbálták meg hasonló feladatkörű gépeikkel felderíteni és nyomon követni az amerikai hordozók által vezetett flottacsoportokat. A válasz az volt, hogy P-3C Orion tengeri járőrgépek szegődtek szovjet kollégáik nyomába és próbálták meg távol tartani a hordozóktól a kíváncsiskodókat, több-kevesebb sikerrel. Ha ugyanis a hordozóról indítanának vadászokat a járőrgépek elfogására, rögtön világos lenne, hogy nagyjából 500 km-es körzetben valahol egy hordozó található. A kínaiak megjelenésére most is hasonlóan válaszolnak az amerikaiak, így az Orionok legénységének egy régi-új feladattal kellett szembesülnie.

Sokáig úgy tűnt, hogy az amerikai tengerészgyalogság 2015-ben fog megválni az AV-8B Harrier II gépeitől. Az F-35-ös program csúszása miatt azonban a brit eredetű vadászbombázók utolsó példányai várhatólag 2030-ig még szolgálatban fognak maradni. Addig azonban mindenképpen korszerűsítésre szorul a fedélzeti rendszerek terén a típus. Ezt a munkát a Harrier helyi gyártója a Boeing fogja végrehajtani. A jelenlegi elképzelések szerint Link 16-os rendszer, sisakkijelző, modernizált APG-65-ös fedélzeti radar, és besugárzás jelző kerülne a korszerűsítés eredményeként a gépekre.

Még egy hír elejéig az amerikai gyártónál maradva: az F/A-18E/F Silent Hornet programhoz kifejlesztett illeszkedő üzemanyagtartályokkal és a szárny alá függeszthető fegyverterekkel augusztusban végzendő tesztrepülés során a fent említett kiegészítők még csak makettek lennének, a cégtől származó információk szerint. Ezek a repülések így aerodinamikai teszteknek fognak minősülni.

Nem egészen nyolc órával azután, hogy elhagyta Szingapúr kikötőjét, május 21-én újra befutott a Changi haditengerészeti bázisra a USS FREEDOM (LCS 1) fregatt. A US. Navy üdvöskéje egy műszaki meghibásodás miatt volt kénytelen félbeszakítani útját. Történt ugyanis, hogy a rutinjellegű ellenőrzés folyamán idegen anyagot észleltek a hajtóművek kenőolaj rendszerében. Április végén szintén volt egy meghibásodása a hajónak, akkor tengervíz került a kenőolajba, az olajt tengervízzel hűtő hőcserélőnél. A tengervíz amellett, hogy korrozív, még további gondot is okoz, hiszen hatására az olaj savtartalma jelentősen megnő, így az további korróziót okozhat. Kedd este már két reduktor burkolatán meg is találták a rozsdafoltokat. A flottánál már jelentős tapasztalat gyűlt össze ebben a problémakörben, így tudják, hogy néha egy hét elegendő arra, hogy az ilyen savassá vált olajnak kitett fogaskerekek menthetetlenül megrongálódjanak és cserére szoruljanak.

NETARZENÁL GALÉRIA

A japán HYUGA helikopterhordozó.

Díszes AMX.

Convair F-102A Delta Dagger.

Román MiG-23-ok: 1., 2., 3., 4., 5.

Sikorsky HH-60H Rescue Hawk.

Belga Lockheed F-104G Starfighter.