2013.07.24

2013.07.24. 15:32

Az orosz védelmi minisztérium azt tervezi, hogy nagyobb mennyiségben fogja rendszeresíteni a PTSZ-4-es lánctalpas úszó gépkocsikat. A járművek beszerzésére az összeg még nem lett meghatározva, de a következő évtől már sor kerülne az első nehéz úszó szállító járművek megrendelésére. Az Uralvaronzavod által 2007-re fejlesztett 33 tonnás PTSZ-4-es vezetőfülkéje páncélozott, ez védelmet nyújt a kézi lőfegyverek lövedékei, illetve tüzérségi gránátok repeszei ellen. Önvédelméről egy távirányítású fegyverállványra szerelt 12,7 mm-es nehézgéppuska gondoskodik. Teherbírása a szárazföldön 12 tonna, a vízen 18 tonna, maximális sebessége közúton 60 km/h, míg vízben 15 km/h. A 2011-től gyártásara kész PTSZ-4-es futóművének felfüggesztése a T-80-as, míg erőátviteli rendszere a T-72-es harckocsikból származik.  A 8,3 méter hosszú és 3,3 méter széles PTSZ-4-es lánctalpas úszó gépkocsi mozgatásáról a T-90-es harckocsikban alkalmazott V-84MS jelzésű, 840 lőerős motor gondoskodik. A mozgásképtelenné vált járművek fedélzetre vontatására egy 15 tonnás vonóerejű csörlővel is ellátták.

Eddig még nem sikerült megoldást találni az USAF pilótaállományának elvándorlására. A civil szféra jobb fizet, így általában 11 év kiképzett pilótaként eltöltött idő után átlagban a repülőgép-vezetők 35%-as elköszön a légierőtől (ez 20 % körül mozgott az 1990-es évek elején) és egy légitársaság alkalmazásában folytatja tovább pályafutását. Ebből kifolyólag jelenleg nagyjából 200 betöltetlen hely található meg az USAF-nál. Érdekesebbé teszi ezt a képet az a tény, hogy a távolról irányított repülőeszközök elterjedésével számos pilóta került ki a pilótafülkéből a földi irányítást végző állomásokra, ezen gépek irányítására. Egészen pontosan 153-an kaptak új beosztást egészen addig, míg az UAV gépek irányítására indult képzési rendszerből nem került kellő számú operátor az ilyen gépekkel felszerelt egységekhez.

Nagy-Britanniában átadásra került a flotta részére az első öt HM Mk.2-es szintre modernizált AgustaWestland AW101 Merlin helikoptert. Eddig csak a Királyi Haditengerészet 824. Repülőszázadának állományába kerültek az Mk.2-es változatok, de további három példányt is át fog venni augusztus végéig a Culdrose-ban, Anglia délnyugati részén állomásozó alakulat. Az amerikai Lockheed Martin segítségével létrehozott új változat várhatólag a következő év nyarán éri el a bevethetőségi szintet. Ezt azonban már a 820. Repülőszázadnál fogják teljesíteni, amely egység első Mk.2-es Merlinét szeptemberben kapja majd meg. A modernizálásra kerülő helikopterek daraszáma eddig még nem lett lecsökkentve, így továbbra is 30 példány átépítését szeretnék végrehajtani. Ezekből eddig már 22 Mk.1-es került átadásra a munkálatokat végző AgustaWestland Yeovil-i üzeme számára, ahol az utolsó géppel 2015-ben fognak végezni.

Az Atlanti-óceán túlpartján is volt ok egy is haditengerészeti forgószárnyas ünnepségre, hiszen a Sikorsky átadta a 400. MH-60 Seahawk helikoptert az amerikai haditengerészet számára. Ebből a mennyiségből 166 a tengeralattjárók és vízfelszíni célpontok elleni harcra képes MH-60R változat, míg a fennmaradó 234 a felfegyverezhető szállító MH-60S variáns. Ez utóbbi feladatköre várhatólag a következő évtől bővülni fog, ugyanis alkalmassá válik az aknák elleni harcra is. A Sierra 2002-től található meg a haditengerészetnél, ahonnan 275 darabra érkezett megrendelés, ezt 2015-ig teljesíteni fogja a Sikorsky. A Rómeó némileg fiatalabb, 2006 óta szolgál, gyártása 2017-ben fejeződik be, a 291. példány elkészültével. Mindez természetesen csak feltételes módban igaz, hiszen további 24 Rómeó biztosan legyártásra kerül az Ausztrál Királyi Haditengerészet részére, de a Pentagon és Kongresszus is módosíthatja az amerikai haditengerészetet érintő a gyártási tervet.

NETARZENÁL GALÉRIA

Páncéltörésre szakosodott VAB.

Saab S100B Argus.

Airbus A400M Grizzly.

Iráni MiG-29UB.

Kawasaki OH-1 Ninja.

Gloster Meteor T.7.