2014.01.18

2014.01.18. 09:49

A tavaly év végi első MBDA Storm Shadow csapásmérő robotrepülőgéppel végzett repülés után január 15-én sor került az első Taurus KEPD 350-es csapásmérő robotrepülőgéppel történő tesztrepülésre is a Eurofighter Typhoon esetében. Az IPA7-es jelzésű géppel Chris Worning emelkedett a levegőbe a németországi Manching melletti repülőtérről. A német/svéd fegyverrel még a múlt évben befejeződtek a földi próbák.

Egy az Alenia Aermacchi-tól származó, nem hivatalos  információt közölt a francia La Tribune napilap csütörtöki száma. Az írás szerint Kuvait 28 Eurofighter Typhoon vadászbombázó beszerzéséről kötött megállapodást.

Várhatólag január végére készül el az az elemzés mely az Archer tüzérségi rendszerek Norvégia általi lemondása utáni időkre próbál majd támpontot adnia a fegyver Svédországbeli és külföldi jövőjéről. Norvégia december 6-án jelentette be ugyanis, hogy 550 millió norvég korona elköltése után (ebből 380 millió a fejlesztésre, 170 millió a beszerzésre ment el, összesen pedig 770 milliót szántak a projektre) felmondja az FH-77 BW L52 Archer 155 mm-es önjáró tarackok megrendeléséről szóló szerződést. Az okot a késedelmes szállításban határozták meg, ami igaz is, hiszen a 24 Archer-ből 2013 végére már az utolsót is át kellett volna adni a gyártónak, a BAE Systems Sweden-nek.

Ez azonban nem történt meg, így a norvégoknak más megoldást kell találniuk a még hadrendben lévő 18 M109-es önjáró tarack leváltásra. Norvégia és Svédország ettől függetlenül továbbra is együttműködik olyan tüzérséget érintő programokban, mint az ARTHUR tüzérségi radarok, az Odin tűzvezető rendszer, vagy a kiképzés. Svédországban a hadsereg részre még a tavalyi év szeptemberében adták át az első módosított 6×6-os Volvo A30D terepjáró gépjármű alvázán létrehozott Archer tüzérségi eszközt, aminek prototípusait 2005-ben és 2006-ban vizsgálták meg a svéd hadsereg szakértői és 2008-ban döntöttek a beszerzésük mellett. Az elemzés leginkább a költségek várható emelkedését fogja megvizsgálni.

Nagy-Britanniában idén tavasszal veheti majd kezdetét a RAF új Boeing Chinook HC.6-os szállítóhelikopterekre kerülő személyzeteinek típusátképzése. A 14 megrendelt tandem forgószárnyasból még tavaly három érkezett meg a szigetországba, azonban ezek hiányos felszereltséggel rendelkeztek. Az amerikai CH-47F testvérgépektől legfőbb eltérés a brit gépek önvédelmi és kommunikációs rendszereiben fedezhető fel.

Hamarosan 10 darabosra fog növekedni a London fennhatósága alatt álló General Atomics Aeronautical Systems  Reaper UAV-k mennyisége. A típus 2007 óta van szolgálatban, az eredetileg megvásárolt öt gép mellé további ötöt szereztek be, a szükséges földi irányítóállomásokkal együtt. Ez utóbbiak, valamint a frissen átképzett legénység már megérkezett Angliába, ahol a RAF 13. és a 39. Repülőszáda repüli a Reaper-t. Az öt gép várhatólag még az év elején átadásra fog kerülni.

A Brit Királyi Haditengerészet is igyekszik ledolgozni a pilóta nélküli légi rendszerek területén lévő hátrányát. Ők a  Boeing/Insitu ScanEagle gépének szavaztak bizalmat a kiválasztás során, bár a két példány üzemeltetést a Boeing Defence UK végzi. A ScanEagle-ök így havonta legalább 600 órát töltenek majd a levegőben és biztosítanak hírszerezési, megfigyelési és felderítési adatokat a brit hadihajók számára 2015 márciusáig. Erre már ettől a héttől sor kerül, hiszen a Perzsa-öbölben és az Indiai-óceánon hajózó Type 23-as HMS SOMERSET fregatt és a CARDIGAN BAY partraszállító hajó fedélzetéről már kezdetét vették az éles repülések. A jövő azonban a robothelikoptereké lesz, erre a célra az AgustaWestland egy lengyel PZL Swidnik SW-4 könnyű helikoptert tesz képessé a távirányított repülésre. Feladatköre a hírszerezés, megfigyelés és felderítés mellett kiterjed majd az aknák felderítésére is. A módosított PZL Swidnik SW-4-el végzett a földi tesztek még ebben az évben kezdetüket veszik, sőt a nyáron már az első Type 23-as fregattról történő felszállást is várják.

Befejezéséhez közeledik a HMS OCEAN (L12) deszant helikopterhordozó felújítása. A 15 hónapos modernizációs programot a Devonport-i hajógyárban végezték el 65 milli font értékben. A gépészeti berendezések mellett megújultak a kommunikációs rendszerek is. A legénység hadrafoghatóságát a nyáron kezdődő tengeri utak során fogják elérni.

Rövidesen aláírásra kerülhet három Airbus Military C295-ös szállítógép Fülöp-szigetek általi beszerzése az európai gyártó közleménye szerint. A gépek ellenfele a PTDI CN235-220-as testvér mellett az Alenia Aermacchi C-27J Spartan-ja volt.

Indiában úgy vélik, hogy a HAL Tejas MK.1-es gépek igazán olcsóak lesznek. A fejlesztésbe az eltelt évek alatt beleölt költségeket valószínűleg nem tartalmazó darabár 26 millió dollárt jelent. Ez töredéke az indiai légierőben szolgáló Mirage 2000-es, MiG-29-es és Szu-30MKI gépek árához viszonyítva, bár egy kisebb, jelenleg még kevesebb harci potenciált jelentő gépről van szó.

Az Egyesült Államokban tomboló ítéletidő még az olyan harcedzett háborús veteránt is meghátrálásra késztetett, mint az F-16-os. A Dél-Dakota Légi Nemzeti Gárda 114. Ezredének 12 Fighting Falcon gépe ugyanis az arizonai Davis-Monthan légibázisra települt át január 11-én két hét elejéig, mivel itt kedvezőbbek az időjárási körülmények a kiképzőrepülések végrehajtásához.

Múlt héten teljesítette 9. próbarepülését az amerikai haditengerészet számára fejlesztett MQ-4C Triton pilóta nélküli repülőgép. Az RQ-4 Global Hawk módosított változat több mint 9 órán át tartózkodott a levegőben a repülés során.

Csapásmérő robotrepülőgépek kategóriájában is történt említésre érdemes esemény, ugyanis a Raytheon átadta a 3000. Tomahawk Block IV-est az amerikai haditengerészet számára ezzel teljessé téve a még 2012-ben kötött szerződést. Az világ konfliktusaiban eddig már több mint 2000 példányban útjára indított fegyverből azonban készül még, hiszen a tavalyi katonai költségvetésben is szerepelt.

Peruban az orosz BM21-es rakéta-sorozatvetőket a szintén 122 mm-es, de kínai gyártású Type 90B-kel váltják le. A dél-amerikai országba 39 millió dollárért 40 darab sorozatvető kerül leszállításra, a NORINCO által gyártott 20 és 40 km-es hatótávolságú rakétákkal.

Hat Airbus Helicopters AS332C1-es Super Puma forgószárnyast szerez be a bolíviai légierő. A gépeket a kábítószer-elleni hadműveletekben is alkalmazni kívánják, a szokásos katonai feladatok mellett. Az első két Super Puma  még az igén átadásra fog kerülni, míg a többi négy 2016 végéig érkezik meg az országba.

Kínában megfigyelték a hordozófedélzeti J-15-ös gépet, egy a törzse alá függesztett légi utántöltő konténerrel. A 2010 óta repülő Szuhoj Szu-27-es változat repülőgép-hordozóról nagyobb tömegű fegyverzettel indítva, csak korlátozott hatótávolsággal rendelkezik, így a légi üzemanyag felvétel mindenképpen szükséges. Ezt ezzel a megoldással valamilyen szinten orvosolni lehet, bár a tökéletes megoldást a katapultos indítás jelentené.

Irán delegációt küld Oroszországba a külföldi nyomásra meghiúsult Sz-300-as légvédelmi komplexumok helyett beszerzendő légvédelmi rendszerekről folyó tárgyalások megkezdésére. A 2007-ben aláírt 800 millió dolláros üzlet alternatívája az 200 km-es megsemmisítési hatótávolsággal rendelkező, a ballisztikus rakéták ellen is alkalmazható Antey-2500 (Sz-300VM, SA-23 Gladiator\Giant) lehet, amelynek eladása Irán számára még nem esik korlátozás alá.

Pakisztánban csütörtökön szerencsétlenül járt a légierő egyik Dassault Mirage 5DPA2 kétüléses gépe. A Mandi Bahauddin falu közelében becsapódó gép kétfős, a Mushaf légibázisról kiképzőrepülésre felszállt személyzete életét vesztette.

NETARZENÁL GALÉRIA

A japán MCV (Maneuver Combat Vihicle) páncélvadász jármű 1., 2., 3.

Este: 1., 2., 3.

McDonnell Douglas F-4K Phantom.

Korea Aerospace T-50i Golden Eagle.

Super Etendard raj.

Air Tractor AT-802.

AMX International A-1A géppár.

Dassault Mirage IIIO.

Commonwealth CA-30.

MiG-21bisz.

Westland Wessex HC.2.

Dassault Mirage IVP.

Boeing RC-135V: 1., 2.

Izrael védelmezői.

Kawasaki C-1.

McDonnell Douglas RF-4E Phantom II.

Aermacchi MB-326LD.

Tengerészeti Tejas.

A Flanker.

Francia E-2C Hawkeye.

Tomcat.