2016. feb 13.

2016.02.13

írta: Netarzenál
2016.02.13

Ezentúl csakis a német Deutz motorjaival fogják gyártani az ukrán BTR-4-es lövészpáncélosokat. Ennek a döntésnek a következében a 3TD diesel motorok sem a hazai, sem az exportra kerülő páncélosokba nem kerülnek beépítésre.

Hamarosan befejezi a BAE a Systems Striker II sisakkijelző fejlesztését. A Lockheed Martin F-35 számára fejleszteni kezdett Striker II alulmaradt a Vision Systems International termékével szemben, de a BAE Systems tovább folytatta a munkát. A sisakkijelző legfőbb újdonsága, hogy beépített éjjellátóval rendelkezik, így ezt az eszközt és az akkumulátorait már nem kell külön a pilóták sisakjára rögzíteni. A beépített éjjellátóval egyébként már tavaly májusa óta végeznek tesztrepüléseket. A Striker II elsőként a Eurofighter Typhoon vadászbombázókon fog megjelenni.

Párizsban fontolgatják, hogy a 200 helyett 225 Leclerc fog átesni a francia hadsereg SCORPION modernizációs programján. A távirányított, 7,62 milliméteres géppuskával felszerelt fegyverállvány és az új 120 milliméteres lőszer megjelenése mellett a páncélvédelmet is megerősítik, de természetesen az elektronikai korszerűsítés sem maradhatott ki a tavaly márciusban elnyert 372 millió dolláros szerződésből. A Leclerc Rénové (R) változatot eredményező munkálatokat a Nexter Systems végzi el.

Egyiptom haditengerészete idén júniusban és szeptemberben fogja átvenni a két, eredetileg Oroszország számára építeni kezdett MISTRAL-osztályú partraszállást támogató helikopterhordozóját. Saint-Nazaire-ben jelenleg is több mint 100 egyiptomi tengerész sajátítja el a hajók csínját-bínját.

Havonta több mint 40 repült órában támogatják az ENSZ erőket a dél-afrikai Denel Aviation CSH2A Rooivalk Mk 1F harci helikopterek a Kongói Demokratikus Köztársaságban. A három harci forgószárnyast 2013 végén vezényelték az országba, ahol igen jól teljesítenek, az ENSZ erők vezetői meg vannak elégedve a gép képességeivel, mind a felderítés, mind a tűztámogatás terén. Kiemelték továbbá, hogy éjszakai is igen hatékonynak bizonyult a Rooivalk. A fegyveres bevetések során eddig 199 darab M23-as 70 milliméteres nem irányított rakétát és 610 darab 20 milliméteres lőszert használtak el. Elszenvedett sérülésként egy kézi lőfegyverek által átlőtt vízszintes stabilizátort tartanak számon.

Az afrikai országban repül még további öt Denel M1 Oryx közepes szállító helikopter dél-afrikai szállítóhelikopter is. Az Onyx megszületését az ENSZ embargót kijátszva Portugáliából és Romániából származó alkatrészek tették lehetővé. Így jött létre egy tulajdonképpeni hibrid az Aerospatiale, később Eurocopter, AS330 Puma és az AS332 Super Puma, később a Cougar helikopterek összetevőiből. Az Oryx törzse hosszabb, mint a Pumáé, de rövidebb, mint a Super Pumáé. Hajtóműve, erőátviteli rendszere és a faroktartó a Super Pumán alkalmazott. Ebből a turmixból egy olyan helikopter jött létre, melynek nagyobb hasznos terhelhetősége van, mint egy Pumának és a teljesítmény-tömeg aránya magasabb a Super Puma / Cougar gépeknek. Ennek következtében az Oryx ideális szállító helikopter a meleg hőmérséklet és a nagy tengerszint feletti magasságon. Ezek a körülmények pedig gyakran megtalálhatók a Dél-Afrikában.

A típus fejlesztése 1984 márciusában indult meg és az első felszállására 1987. szeptember 18-án került sor. Az első példány 1989 májusában lett átadva. Az élettartam közepén esedékes nagyjavítási program 2006-ban indult. Az ötvenegy leszállított Denel M1 Oryx közepes szállító helikopterből napjainkra 42 maradt szolgálatban. A leggyakrabban ezeket és a Mil Mi-8-at kell kísérettel ellátni a harci helikoptereknek, melyek megbízhatóságban messze felülmúlják a szovjet/orosz Mil Mi-24-es/35-ös családot. Kritikaként két hiba került megemlítésre a CSH2A Rooivalk-al kapcsolatban. Az egyik, hogy nincs belőle elég, a másik az irányított rakétafegyverzetben még mindig fennálló hiányosság. A típussal és hazánkkal kapcsolatban újabb hírről nem tudunk beszámolni.

Irak az orosz Kommerszant információi szerint a MiG-29M Fulcrum vadászbombázók rendszeresítésén gondolkodik. A lap információi szerint az orosz miniszterelnök-helyettes, Dmitrij Rogozin Irakban tett kétnapos látogatása során erről is tárgyalások folytak, számos más üzleti és katonai együttműködési lehetőség mellett.

A szomszédos Iránban is cikkeztek a típusról, ugyanis helyi nagyjavítás, és talán korszerűsítés után elkészültek az első példánnyal. A 17000 munkaórát igénylő beavatkozást a Shahid Fakouri légibázison hajtották végre.

Alapos tanulmányozás után, úgy döntöttek, hogy a továbbiakban nem számolnak a kínai/pakisztáni FC-17 Thunder vadászbombázó esetleges rendszeresítésével Iránban. Ellenben az orosz Szuhoj Szu-30-assal igen, sőt azt is el szeretnék érni Moszkvában, hogy járuljanak hozzá egy helyi összeszerelő üzem, majd később gyártósor felállításához.

Szaúd-Arábiában viszont a Boeing F-15SA vadászbombázók fegyverzetét egészítenék ki az AGM-84L Harpoon Block II-es hajók elleni robotrepülőgépekkel. Az integrációs munkát természetesen a Boeing végezné el.

Február 5-én első alkalommal hagyta el a HAL Tejas szárnyát egy Derby légiharc-rakéta. Az indítást végrehajtó LSP-7-es előszéria példánynak egyébként ez volt a 169. repülése. A gép jobb szárnyának belső pilonjáról elindított Derby rakéta harci és irányítást végző rendszerinek helyén ballaszt és telemetrikus eszközök voltak, hiszen ez az indítás, csak a gépről történő leválás és az eltávolodás ellenőrzésére szolgált.

Továbbra is Indiánál és repülőgép-fedélzeti fegyverzetnél maradva meg kell említeni, hogy 500 millió dolláros beszerzés van készülőben. Ennek keretén belül 164 darab Rafael Litening célmegjelölő konténer, valamint több száz Spice 250 precíziós vezérléssel ellátott bomba kerül beszerzésre a Szuhoj Szu-30MKI vadászbombázók számára.

Indonézia tovább színesíti légerejének eszközállományát, ugyanis Kína után innen is megrendelést adtak fel a Szuhoj Szu-35-ös vadászbombázóra. Az első hírek az elmúlt év végén röppentek fel, akkor 12 Szu-35-ös beszerzésének szándékáról tudtak a jól informáltak. Mára kiderült, hogy csak 10 legújabb Szuhoj megvásárlásán gondolkodnak a döntéshozók a már meglévő 11 Szu-30 és 5 Szu-27 repülőgépek mellé. A szerződés várhatólag márciusban köttetik meg.

Japánban végrehajtotta első gurulópróbáit a Mitsubishi Heavy Industries X-2. A lopakodó technológiai demonstrátor a Nagoya nemzetközi repülőtéren haladt a betonon önerőből. Az első felszállást február végére tervezik.

Február 11. és 16. között Dél-Karolina partjai mentén fogják tesztelni a Boeing P-8A Poseidon tengeri járőrgép módosított torpedóindító rendszerét. Az Mk-54-es harci rész nélküli torpedókból egy tucatot fognak leoldani a próbák során.

Az elkövetkező öt évben kevesebb Lockheed Martin F-35 Lightning II-es vadászbombázót szeretne vásárolni a Pentagon, mint azt tervezte. Ez nem jelenti azt, hogy csökkentenék a jelenleg már több mint 50000 repült órát maga mögött hagyó típusból a megrendelni szándékozott mennyiséget, csak azt, hogy a mennyiség átvételét elodáznák. Azonban így is 2021-re a haditengerészet 64 F-35C, míg a tengerészgyalogság 97 F-35B verzióval rendelkezne. Az így nyert pénzösszeget a Northrop Grumman által megépítendő nagy hatótávolságú bombázó, valamint a Boeing KC-46A Pegasus programjára költenék el. A február 10. elért 50000 repült órához hozzá kell tenni, hogy a 25000-et 14 hónappal ezelőtt érte el a Lightning II-es.

Már megérkezett az USA-ban az a szállítmány, mely az F-35B fedélzetéről elindítandó első MBDA ASRAAM rövid hatótávolságú, infravörös önirányítású légiharc-rakétát tartalmazza. A brit fejlesztésű fegyver lesz az első, nem amerikai légi célok elleni fegyver, melyet a típusról indítani fognak. A tesztekhez összesen 25 ASRAAM kerül majd felhasználásra. Az Egyesült Királyság várhatólag 138 darab F-35-t szerez be a Royal Air Force és a Royal Navy számára.

Pár hete még a katapultülések piropatronjainak lejárt az élettartama volt a megállapított ok, ami miatt az argentin légierő legpotensebb típusának tekinthető Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk vadászbombázók repképtelenné váltak. Mostanra már a Pratt & Whitney J52-es hajtóművek hiányát is emlegetik. Mivel ezek, ellenben a brit piropatronokkal, könnyen beszerezhetőnek tűnnek már lépéseket is tettek a beszerzésükre.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Mitsubishi X-2: 1., 2., 3.

Dassault Mirage F1CR.

McDonnell Douglas F-15J Eagle.

Airbus Voyager KC.3.

Bell-Boeing CV-22B Osprey.

Dassault Super Etendard.

Grumman F-14A Tomcat.

PZL-Swidnik W-3A Sokol.

Lockheed Martin F-35A Lightning II.

Panavia Tornado ECR.

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet.

AgustaWestland AW-159 Wildcat HMA.2.

Grumman A-6E Intruder.

Dassault Mirage IIIRS.

Boeing RC-135W.

Eurocopter EC-665 Tiger UHT.

McDonnell F-4D Phantom II.

Eurofighter EF-2000 Typhoon FGR.4.

Northrop F-5E Tiger II.

Szólj hozzá

MISTRAL-osztály Szuhoj Szu-35 Lockheed Martin F-35 Lightning II Boeing P-8A Poseidon Lockheed Martin A-4AR Fightinghawk BTR-4 BAE Systems Striker Leclerc Rénové Denel Aviation CSH2A Rooivalk Mk 1F Denel M1 Oryx MiG-29M Fulcrum FC-17 Thunder Szuhoj Szu-30 AGM-84L Harpoon Block II HAL Tejas Derby Rafael Litening Spice 250 Szuhoj Szu-30MKI Mitsubishi Heavy Industries X-2 Mk-54 ASRAAM Pratt & Whitney J52