2016. dec 10.

2016.12.10

írta: Netarzenál
2016.12.10

December 8-án végrehajtotta első repülést a német haditengerészet részére gyártott első NHIndustries NH90 Sea Lion (Oroszlánfóka) haditengerészeti helikopter. A Sea Lion a német haditengerészet részére készül, de a változtatások leginkább csak a kommunikációs és a navigációs rendszereket fogják érinteni. Az 1,4 milliárd eurós értékben beszerzésre kerülő forgószárnyasok 2019 és 2022 között kerülnek majd a Nordholz haditengerészeti légibázisra. A gépek nem csak a Westland Mk.41 Sea King gépek utódjai lesznek, hanem kiterjedt tengeralattjárók és hajók elleni felszereltségüknek köszönhetően a Lynx helikoptereké is.

Ez utóbbi két feladatkör lesz az, ami miatt az eddig tervezeteken felül további módosításokat is szükségessé fog tenni. Az első német haditengerészeti helikopter 2019. októberben történő átadása van tervbe véve. Németország terveiben továbbra is 18 új NHIndustries NH90 NFH helikopter beszerzése szerepel a haditengerészet számára. Berlin az utóbbi időben jelentősen csökkenteni kényszerült a megvásárlásra kerülő forgószárnyasok mennyiségét, de ez a lépés csak a szárazföldi erőket érinti. A Eurocopter dél-németországi Donauwörth-ben található üzemében a második Oroszlánfóka végszerelése zajlik, ez a következő év felére készülhet el. Az NH90 NFH (NATO Fregatt Helikopter) különféle felszereltségű példányait eddig öt ország állította hadrendbe, összesen 68 darabos mennyiségben és további 61 darabra van megrendelés. Ezek a helikopterek már több mint 30000 órát töltöttek a levegőben.

Spanyolországban a haditengerészet részére két Sikorsky SH-60F Seahawk helikoptert vásárolnak meg. A 42,7 millió dolláros beszerzést december 2-án hagyták jóvá az európai országban. Ezzel az Armada Española első két idősödő Sikorsky SH-3 Sea King lecserélése kezdetét vette.  Az NHIndustries NH90-es típusa is szóba került a vén tengeri királyok trónjának majdani tulajdonosaként, azonban a 2025-ig tartó kényszerű várakozást nem tartották elfogadhatónak a döntéshozók, így az amerikai típus lett a befutó. A Sikorsky SH-60B verziójából egyébként már megtalálható a haditengerészet kötelékében 12 példány.

Még éppen csak hogy megjelent Oroszországban a Buk-M3-as légvédelmi komplexum, a tervezést végző Almaz-Antey már a következő verzión dolgozik. Ebben az esetben is, akárcsak az M3-as variáns esetében, a rakétát fejlesztik tovább. Mint ismeretes az M3-on alkalmazott új fejlesztésű rakéta könnyebb, pontosabb, de nagyobb hatótávolságú, pedig geometriai méretei jelenősen kisebbek, mint az elődöké. Ezért immáron hat darab helyezhető el egy szállító-indító járművön. A jelentősen továbbfejlesztett képességű Buk-M3 már 70 kilométeres távolságig képes célpontok megsemmisítésére, a hírek szerint 0,9999 találati aránnyal és alkalmazható ballisztikus rakéták ellen is, 35 kilométeres magasságig.

A szárazföldi erőknél alkalmazott TOS-1A önjáró rakéta-sorozatvető részére is készül egy új rakéta. Az igencsak hatásos thermobarikus fejrész pusztító ereje az új, hatásosabb robbanóanyagnak köszönhetően nagyobb lesz, de a rakéta 220 milliméteres átmérője változatlan marad. Hossza viszont megnövekedik, egyrészt a harci rész miatt, (mely már eredetileg is a rakéta hosszának majd kétharmadát elfoglalta) másrészt a hatótávolsága miatt. Ugyanis, a jelenleg is alkalmazott MO-1.01.04M rakéta 6000 métere helyett az új rakéta már 10000 méterre is eljuthat, ennek köszönhetően az indítójármú kikerülhet az irányított páncéltörő rakéták hatótávolságából.

Egyesült Arab Emírségek jelentős harci helikopter beszerzési tervére rábólintott Washingtonban a Külügyminisztérium. A nagyjából 3,5 milliárd dolláros vásárlás során 37 Boeing AH-64E Apache Guardian, valamint a kiegészítő berendezések, képzés és logisztikai támogatás kerül értékesítésre amerikai részről. A helikopterekből csak kilenc lesz teljesen új gyártású, a maradék 28 nagyjavítás és modernizálás után fogja elérni a jelenlegi legpotensebb szintet és jelen pillanatban már az Egyesült Arab Emírségek felségjelzését viselik 1991-től, vagy 1994-től kezdődően. Az egykori A variánsokat 2009-ben építették át AH-64D Apache Longbow Blokk II változattá.

A térségben még Szaúd-Arábia az, amelyik jóváhagyást kapott a héten, egy hasonló értéket képviselő forgószárnyas beszerzésre. Rijád ugyanis 48 Boeing CH-47F Chinook szállító helikopter hadrendbe állítási kérelmével fordult a döntéshozókhoz. Ez az üzlet 3,51 milliárd dolláros bevételt jelenthet az USA számára.

Katarban próbál megrendelést szerezni a VBCI gyalogsági harcjárműre a svéd Volvo és a francia Nexter. A VBCI-ről az eddigi egyetlen megrendelőtől, a francia hadseregtől csak elismerő szavakat hallani, a külföldi piacokon azonban még nem tudta meg vetni 8x8-es kerékképletét. A közel-keleti állam, a csökkenésnek indult olajárak ellenére, 1 milliárd dollárt szán 200 darab gyalogsági harcjármű beszerzésére, amiből még további 400 darabot is megvásárolnának a későbbiekben. A megrendelés elnyerésére a másik esélyes, a számos országban rendszeresített finn Patria AMV. Egyébként a svédek úgy kerültek a képbe, hogy a VBCI létrehozásában jelentős szerepet játszó Renault Trucks Defense Volvo érdekeltségi körbe tartozik és legfőbb hozzájárulásuk a fejlesztéshez a hajtáslánc és a futómű voltak. A VBCI gyártósorának a Párizsból érkező húsos megrendelések még évekig munkát adnak, de továbbiakat már csak a határokon túlról remélnek.

December 5-én a nigériai légierő számára átadták az első négy Pakistan Aeronautical Complex (PAC) Super Mushshak alapfokú kiképzőgépet. Az afrikai országból érkező megrendelést október 21-én jelentették be és eddig nyilvánosságra nem hozott értékben 10 gépet tartalmaz. A nigériai Kadunába egy Iljusin Il-76 fedélzetén érkezett meg a négy gép december 1-én. Hamarosan, várhatólag 2017 második negyedévében, tovább négy Super Mushshak is leszállításra fog kerülni, ezek azonban csak ideiglenes jelleggel kerültek az afrikai országba, míg a tényleges rendelésnek számító példányok elkészülnek, várhatólag a következő év második felére.

A fekete kontinensen másutt is gépbeszerzés történt, Kenya például három, az Egyesült Államokban már nem használt C-145A Skytruck szállító repülőgépet vásárolt meg. A lengyel PZL Mielec M28-at az USAF Különleges Műveleti Parancsnoksága (AFSOC) rendelte meg még 2009-ben 18 példányban és állította szolgálatba C-145A Skytruck/Combat Coyotes néven. 2015 júliusában azonban 11 példányt kivontak a szolgálatból és afrikai országok számára ajánlották fel megvételre. Kenya hat darabra tartott igényt, gépenként 9 millió dolláros áron, de Washington csak három példányt adott el számára. A C-145A gépekből eddig kettő-kettő került még Costa Rica, Észtország és Nepál tulajdonába.

Idestova 35 éve indították el Indiában a helyi harckocsifejlesztési-gyártási programot. Az Arjun harckocsi Mk I-es változatából 124 példány került rendszeresítésre, míg a továbbfejlesztett Mk II-es változatból szintén alig több mint 100 darabos megrendelésre van remény. Ezzel szemben az orosz T-90-es változataiból majd 1000-es nagyságrendű beszerzésről beszélnek. Tavaly újra alacsony szintre zuhant a helyi fejlesztésű Arjun MK I-es harckocsik hadrafoghatósága. A 124 páncélost, akárcsak pár évvel ezelőtt, ismét a kevés cserealkatrész döntötte le lánctalpáról. A helyzet megváltoztatásra már tavaly április végén felállítottak egy bizottságot, de a páncélos jó hírének ez az eset sem tett jót. Az izraeli Israel Aerospace Industries (IAI) által gyártott LAHAT páncéltörő rakéta integrációs programját az Arjun Mk II-es harckocsik esetében szintén felfüggesztették két évvel ezelőtt. A 13 kg-os LAHAT a harckocsi lövegéből indítható útnak és félaktív lézeres irányítással vezérelhető a maximum 8 km-re lévő célba. A továbbfejlesztett Arjun Mk II-es harckocsival végzett próbák során a 16 nagyobb és 56 kisebb változtatást felvonultató páncélossal mintegy 60%-os eredményt értek el. A legtöbb hiányosság a löveg tűzvezető rendszerében és az izraeli eredetű LAHAT csőből indítható páncéltörő rakétánál volt.

A lövések pontosságának növelését helyben orvosolják, azonban a LAHAT indítását követően megmaradó nagy mennyiségű füst esetében a gyártó, az Israel Aerospace Industries segítségét próbálták meg igénybe venni. Pótlására három éven belül terveznek kifejleszteni egy hasonló képességekkel bíró rakétát. Meg kell jegyezni, hogy Indiában az eddig elvégzett tesztek alapján elégedettek a helyi gyártású Arjun Mk II-es harckocsikkal. Tűzgyorsaságban, találati pontosságban felülmúlja a T-72-es, T-90-es harckocsikat, akárcsak mozgékonyságban, azonban 67 tonnás súlya nem teszi majd lehetővé a Pakisztánhoz közeli térségben történő alkalmazását. A térségre jellemző csatornák és folyók szabdalta terület és az itt található hidak teherbírása lehetetlenné teszi az Arjun Mk II-es hatékony alkalmazását. Így az esetleges pakisztáni páncélosokkal vívott harcok során az indiai T-72-esek és T-90-esek nem számíthatnak az Arjun-ok tűzerejére. Légi szállítása csak a C-17-es Globemaster III-asok segítségével valósítható meg. Mindezek miatt a 124 MK I-es mellett jelenleg csak 116 MK II-es beszerzésével számolnak Új-Delhiben.

Az Arjun Mk II-es egyik legfőbb erényének a lövegcsőből indítható izraeli eredetű LAHAT félaktív lézervezérlésű páncéltörő rakétát tartották, bár a helyi gyártású 120 mm-es löveghez – mely állítólag minden paraméterében felülmúlja a szovjet-orosz lövegeket - több, szintén helyi fejlesztésű lőszer bevezetése is várható. Az egyik ilyen a thermobarikus lesz, mely intenzív nyomáshullámmal fog pusztítani. A szintén helyi gyártású reaktiv páncélzat elemei azonosak lesznek a T sorozaton használtakkal, ezeknek állítólag jobbak a védelmi képességeik, mint a szovjet-orosz vetélytársaiknak. A védelem növelésében számítanak az izraeli Trophy rendszerre is, valamint jelentős mennyiségű aknakifordító ekét is beszereznek a harckocsik részére. Ezek (reaktív páncélzat + Trophy rendszer + aknakifordító eke) azonban jelentős, 3 tonnányi pluszsúlyt fognak jelenteni, éppen ezért az Mk II-esek felfüggesztését úgy módosították, hogy az megbirkózón a 70 tonnával is. Szintén az aknák elleni védelmet szolgálja az, hogy a vezető ülését sok páncélozott szállító harcjárműhöz, gyalogsági harcjárműhöz, az MRAP-ekhez hasonlóan a járműtest felső részéhez rögzítik a fenékpáncél helyett, az aknarobbanáskor keletkező sérülések csökkentése végett.

A megnövekedett tömeg miatt megváltoztatták a lánctalp szélességét és a sebességváltó áttételét is, ennek következtében az Mk I-es 72 km/h-s végsebességhez képest az Mk II-es végsebessége 58 km/h-ra csökkent. A módosított áttételezésből adódó nagyobb nyomatéknak köszönhetően azonban a változatlanul hagyott motor mellett javult a páncélos gyorsulása és nem emelkedett jelentősen az üzemanyag-fogyasztása. Negatívumként említhető viszont az Mk I-es és talán majd az Mk II-es estében is az alacsony legyártott mennyiségből adódó gyenge alkatrész ellátottság. Ezt a problémát megpróbálják orvosolni, bár ha további megrendelések nem futnak majd be az Arjun-okra a viszonylag kis mennyiség még okozhat majd gondokat a jövőben. A távlati tervekben az Arjun alvázán műszaki harckocsi, 155 mm-es önjáró tarack, illetve hídvető harckocsi is megvalósulhatna, ezzel jelentősen könnyítve az alkatrész ellátottságot. Az Arjun család jövőjét még sötétebbé teszi az a tény, hogy India a legújabb orosz T-14 Armata harckocsi iránt is érdeklődik, az izraeli Merkava Mk IV és az abból kifejlesztett Namer nehéz páncélozott szállító harcjárművel együtt.

Afganisztánba megérkezett a negyedik Mil Mi-24D Hind harci helikopter is Indiából. Az első három példány majd egy évvel ezelőtt érkezett meg új hazájába, ennek a negyediknek a késését az okozta, hogy az átadást megelőző nagyjavításhoz szükséges alkatrészek nem álltak rendelkezésre.

Dél-Koreában az északi testvérállam jelentette fenyegetés okán a következő évben tovább emelik a védelmi célú kiadások mértékét. A 4%-os növekedés számszerűen 34 milliárd dollárt jelent majd. Ez már 10%-os részt jelent az ország éves kiadásaiból.

Tajvanon 19 évvel a Dassault Mirage 2000-5 vadászbombázók megérkezése után még továbbra is terveznek a típussal. A gép képességeivel elégedettek a légierő vezetői, bár azt megjegyezték, az 56 példányos (47 együléses Mirage 2000-5EI, és 9 kétüléses Mirage 2000-5DI) flotta üzemeltetési költségei magasabbak, mint az F-16-os, vagy a helyi gyártású AIDC F-CK-1-es vadászbombázóké. A francia repülőgépek elektronikai korszerűsítése immáron négy éve várat magára, ugyanis Európában igen csak borsos árat állapítottak meg, ezt viszont a szigetországban nem vette be gyomruk, így elutasításra került. Meg kell említeni, hogy a fent említett két típus korszerűsítése nem okozott bonyodalmat. A közepes hatótávolságú MICA légiharc-rakéták alapos átvizsgálása szintén elérkezett, ezt viszont a helyi National Chung Shan Institute of Science and Technology bevonásával végzik el.

Bár a Lockheed Martin F-35 Lightning II-es vadászbombázók sok mutatója és képességeik az évek folyamán egyre csak emelkednek, de van egy terület, amiben még igen tekintélyes lemaradásban van típus, ez pedig az egy repült órára eső karbantartási igény. Jelenleg még 41,75 és 50,1 karbantartási munkaórát igényel egy repült óra, ami többször annyi, mint a legtöbb nyugati harci repülőgép által igényelt földi törődés. A másik szuperszonikus, lopakodó képességgel bíró típus, az F-22 Raptor esetében hasonlóan magas volt az egy repült órára eső karbantartási igény, de ez az idő előrehaladtával lecsökkent. Például 2008-ban még 18,1 óra volt, míg egy év elmúltával már csak 10,5 óra karbantartási időt igényelt egy levegőben töltött óra.

Mexikó haditengerészete december elsején a franciaországi Airbus Helicopter központban átvette harmadik és negyedik AS565MBe Panther, valamint második H225 Super Puma helikoptereit. Az AS565MBe, mely a korábbi AS565MB két, 1129 lóerős SAFRAN Ariel 2N gázturbinával, valamint modernebb elektronikával ellátott változata kutató-mentő feladatokat fog ellátni. Fegyverzetét mindössze két FN M3M 12,7 milliméteres nehézgéppuska alkothatja. 2014-ben Mexikó 10 AS565MBe Panther, valamint két H225 Super Puma helikoptert rendelt meg, ezeket 2018-ra adja át a gyártó.

Brazíliában gyaníthatóan idén sem fog véglegesen eldőlni két félbemaradt beszerzés sorsa. 2013 márciusában a KC-X2 tender végén a brazil légierő (Força Aérea Brasileira) számára került kiválasztásra két használt Boeing 767-300ER utasszállító repülőgép, melyeket a Israel Aerospace Industries (IAI) alá tartozó Bedek Aviation Group alakított volna át B767 MTTT (Multi-Mission Tanker Transport) variánssá, így egyaránt képesek lettek volna személy és teheráru szállítása mellett légi üzemanyag átadásra is. A második Boeing már a hazai TAP M&E Brazil bevonásával készült volna el, támogatva ezzel a hazai ipart. Gyaníthatóan anyagi okok miatt a szerződés aláírására eddig nem kerítettek sort, meghatározatlan időre felfüggesztették ezt a programot.

Az olimpiai játékok légvédelmét az Oroszországtól beszerzésre kerülő Pantsir-S1 (NATO-kód: SA-22 Greyhound) légvédelmi komplexumok is erősítették volna. Azonban a 2013-as kiválasztást nem követte a 12, német Rheinmetall által gyártott járművek alvázára szerelt Pantsir-S1-es beszerzéséről és 2015-ben történő leszállításáról szóló szerződés aláírása.

Az Egyesült Államok Külügyminisztériuma jóváhagyta Peru 178 darab General Dynamics Land Systems Stryker páncélozott szállító harcjármű megvásárolásáról szóló tervét. A páncélosokért 668 millió dollárt fizethet a dél-amerikai állam. Mind a 178 darab Stryker páncélozott szállító harcjármű fegyverzetét a távirányítású fegyverállványokba elhelyezett 12,7 milliméteres M2-es nehézgéppuskák fogják alkotni.

Chile hat darab Sikorsky S-70i Black Hawk helikoptert vásárol a chilei légierő (Fuerza Aerea de Chile) részére. A helikopter beszerzés tényét még augusztusban jelentették be, de a szerződés megkötésére csak most került sor. A 2018-ban megérkező forgószárnyasok mellé logisztikai támogatási csomag is jár, amely fedezi kopóalkatrészeket, de nyilvánosságra nem hozott beszerzési árban a pilóták és a karbantartó szakemberek képzése, a helyszíni műszaki segítségnyújtás és a földi kiszolgáló eszközök beszerzése is benne foglaltatik. A katonai és humanitárius feladatok ellátására egyaránt igénybe vehető Sikorsky gyártmány a Leonardo Helicopters AW149, a Eurocopter H215, a Korean Aerospace Industries (KAI) Surion, és a Mil Mi-17 Hip helikoptereket utasította maga mögé a kiválasztás során.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Panavia Tornado IDS.

Dassault Mirage F1M.

Sikorsky HH-60G Pave Hawk.

Mitsubishi X-2.

Eurofighter EF-2000 Typhoon.

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon.

Westland WS-61 Sea King Mk.41.

Dassault/Dornier Alpha Jet E.

McDonnell Douglas F/A-18A+ Hornet.

Kawasaki C-1.

Northrop F-5E Tiger II.

Hawker Siddeley Buccaneer S.2B.

Airbus A400M Atlas.

McDonnell Douglas F-15C Eagle.

AIDC AT-3.

Karakorum K-8P.

Grumman Martlet I.

Korea Aerospace FA-50PH Golden Eagle.

Szólj hozzá

NHIndustries Nexter Lockheed Martin Boeing AH-64E Israel Aerospace Industries Sikorsky Buk-M3 Super Mushshak AS565MBe Panther NH90 Sea Lion SH-60F Seahawk TOS-1A Almaz-Antey MO-1.01.04M Apache CH-47F Chinook VBCI Pakistan Aeronautical Complex PZL Mielec M28 C-145A Skytruck Combat Coyotes Arjun LAHAT Mil Mi-24D Hind Mirage 2000-5EI Mirage 2000-5DI F-35 Lightning II H225 Super Puma KC-X2 Boeing 767-300ER Bedek Aviation Group B767 MTTT Pantsir-S1 SA-22 Greyhound