2018. feb 10.

2018.02.10

írta: Netarzenál
2018.02.10

Romániából már évek óta érkeznek hírek különféle haderőfejlesztési elképzelésekről. Most egy újabb került nyilvánosságra, amelyik a haditengerészetet érinti. A bukaresti elképzelés a felszín alatti egységek beszerzését is támogatná. Három tengeralattjáró hadrendbe állítása szerepel a tervben, amelynek előtanulmányát, vagyis az elvárt műszaki képességek meghatározását már végzik is a flotta szakemberei. Jelenleg már az is a tervben szerepel, hogy a tengeralattjárók hazai hajógyárban készülhessenek el.

Elkezdik belakni Nagy-Britannia legújabb repülőgép-hordozóját a repülőegységek. Ez persze most még csak forgószárnyas eszközöket jelent természetesen, de a hadrendbe állítás felé vezető úton ez is egy jelentős mérföldkőnek tekinthető. A HMS QUEEN ELIZABETH (R-08) fedélzetére elsőként tartós próbára a haditengerészet 820. repülőszázadának Merlin Mk.2-es helikopterei és legénysége települt. Ugyancsak megérkezett két, a Merlin-eknél jóval nagyobb helikopter is a QUEEN ELIZABETH-re, ugyanis a brit Chinook helikopterek fedélzeti tesztjei is megkezdődtek. Ezek során a Boschbe Down-i Repülőgép Teszt és Értékelő egység tagjai adatokat gyűjtenek a különféle időjárási körülmények között végrehajtott fel-és leszállásokról, hogy a Chinook helikopterek a jövőben biztonságosan hajthassák végre repülési feladataikat a hordozó fedélzetéről. A próbák során végrehajtották a Chinook fedélzet alatti hangárba történő elhelyezését is. A nagyméretű helikopter a QUEEN ELIZABETH liftjén és hangárjában könnyedén elfért, még a rotorlapátok sem okoztak gondot.

Svájcban időszakos ellenőrzés során repedéseket találtak több Boeing F/A-18 Hornet szárnyában is. A fékszárnyak csuklópontjaiban lévő, szemmel nem látható repedések okán eddig már két-két egy-és kétüléses C, illetve D variánst tiltottak le a felszállásról és jelenleg másik hét van az ellenőrzések különféle fázisában.

Megrendelések reményében kissé fejlesztette a helikopterekre szerelhető FLASH rendszerét a dél-afrikai Paramount Advanced Technologies (PAT). A megnövelt képességű rendszert most egy AS550 helikopterre szerelték fel. Az átépítés során a pilóták számára sisakkijelző került integrálásra, a navigációs GPS teszi pontosabbá, míg a helikopter orrának bal alsó részére egy éjjel-nappal működni képes szenzortorony került felszerelésre. A fegyverzetet 12,7 milliméteres nehézgéppuska, vagy akár 20 milliméteres gépágyú is alkothatja a 70 milliméteres lézeres félaktív vezérlésű rakéta, valamint a Mokopa és az Ingwe páncéltörő rakéták mellett. A Paramount Advanced Technologies elmondása szerint a FLASH rendszer egyik legnagyobb előnye, hogy könnyedén felszerelhető bármilyen helikopterre.

A FLASH rendszer egy meg nem nevezett közel-keleti megrendelő számára már felszerelésre került hat EC635-ös helikopterre. A FLASH elődjét még a Eurocopter-el közösen fejlesztett SAWS (Stand Alone Weapon System) jelenti, amelyik 26, szintén közel-keleten repülő EC635-re került felszerelésre. Ennek köszönhetően ezek a forgószárnyasok képessé váltak FN Herstal HMP-400 12,7 milliméteres géppuska, vagy francia Nexter NC-621 20 milliméteres gépágyú, FZ-233 70 milliméteres rakéta és Denel Ingwe páncéltörő rakéta alkalmazására is. A Paramount Advanced Technologies már sikerrel korszerűsített 44 Super Hind Mk 3-at és tíz Super Hind Mk 4-et is, valamint kidolgozták a Mil Mi-17-es helikopterek modernizációs csomagját is. Ezek több összetevője is megtalálható a FLASH rendszerben.

A Koreai Köztársaság haditengerészete (RoKN) február 1-én megkapta első FFX-II osztályú fregattját. A DAEGU (FFG-818) a Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) hajógyárában épült meg és ugyanott már folyik egy másik egység építése is, míg másik kettőt a Hyundai Heavy Industries (HHI) építi meg. A 122 méret hosszú, üresen 2800, teljes terheléssel 3650 tonnás vízkiszorítással rendelkező FFX-II osztály összesen nyolc hajóból fog állni. A 30 csomós sebesség elérését Rolls-Royce MT30 gázturbinák, vagy MTU 12V 4000 dízelmotorok által hajtott generátorok által előállított villamos energia biztosítja. Fegyverzetét egy 127 milliméteres MK 45 MOD 4-es hajóágyún és egy Raytheon Phalanx közelkörzeti légvédelmi rendszeren felül 16 függőleges indítóba elhelyezett légvédelmi rakéta, vagy tengeri és szárazföldi célok megsemmisítésére képes rakéta/robotrepülőgép alkothatja. Tengeralattjárók elleni harcra hat 324 milliméteres torpedóvetőcső szolgál az aktív és passzív szonárok mellett. A DAEGU várhatólag ez év közepén ál majd szolgálatba.

Szöulban további tengeri járőrgépeket is szeretnének beszerezni a már meglévő 16 darab P-3C és P-3CK Orion mellé. A döntés már megszületett, de a konkrét típus még nem került meghatározásra. Jó eséllyel az amerikai Boeing P-8 Poseidon és a Saab Swordfish nevet viselő elképzelése lehet majd esélyes a rendszeresítésre.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Fiat G-91T3

Lockheed Martin F-22A Raptor

Mil Mi-24P

Boeing F/A-18E Super Hornet

Dassault Mirage 2000D

McDonnell Douglas RF-4E Phantom II

Panavia Tornado GR.1

Boeing P-8A Poseidon

MiG-31BM

McDonnell Douglas F-15C Eagle

Dassault Rafale C

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon

AMX International AMX

Boeing 737-322

Aerospatiale SA-341B Gazelle AH.1

Boeing RC-135V Rivet Joint

Szuhoj Szu-22M4

Szólj hozzá

Hyundai Heavy Industries Boeing Mil Mi-17 Denel HMS QUEEN ELIZABETH (R-08) F/A-18 Hornet FLASH Paramount Advanced Technologies PAT Mokopa Ingwe FN Herstal HMP-400 Nexter NC-621 FZ-233 Super Hind Mk 3 Super Hind Mk 4 FFX-II osztályú fregatt DAEGU (FFG-818) Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering DSME HHI P-3C P-3CK Orion