2020. jan 25.

2020.01.25

írta: Netarzenál
2020.01.25

Nem várt nehézségbe ütközött a Lockheed Martin a Leonardo Merlin HM.2 helikopteren alapuló radargép fejlesztése közben. Ennél a forgószárnyasnál a Thales mechanikusa mozgatott antennájú Searchwater rádiólokátorát rögzítő konzolt a félgömb alakú burkolattal együtt üzemen kívüli helyzetbe a törzs mellé hajtják fel. A Crowsnest Airborne Surveillance and Control (ASaC) a brit haditengerészetnél 2018-ban kivonásra került Sea King ASaC.7 (SKASaC) radarhelikopterek utódja.  A zökkenő mentesebb fejlesztés érdekében a SKASaC-hoz eredetileg kifejlesztett rendszereket és hardvereket tervezték felhasználni, némi továbbfejlesztés után a Merlin-eken. Összesen 10 Crowsnest rendszert vásárol meg London egy 2017. január 16-án aláírt, 269 ​​millió font (351,7 millió dolláros) szerződés keretében a Merlinek számára. Az eredeti tervek szerint az elsőnek elkészült radarhelikopter 2021-ben leszállításra kerülhet. Jelenleg úgy tűnik, hónapokkal is csúszhat az átadás dátuma, ugyanis informatikai problémák léptek fel az elsőnek elkészült prototípussal.

Január 22-én öt Lockheed Martin F-35A Lightning II-es vadászbombázó szállt fel az angliai Marham légibázisról. A Brit Királyi Légierő gépei az Egyesült Államok felé vették az irányt, ugyanis résztvevői lesznek a februári Red Flag hadgyakorlatnak. A RAF 617. századának gépeit, valamint földi és légi személyzetét két A330 MRTT Voyager légi utántöltő repülőgép is elkíséri. Ez lesz az első alkalom, hogy az Egyesült Királyság F-35-ös repülőgépei részt vesznek a nagy hagyományokkal rendelkező Red Flag hadgyakorlaton.

Szintén ide tart a Spanyol Légierő néhány Eurofighter Typhoon vadászbombázója is. A nyolc példány között megtalálhatók mind a 11. és a 14. repülőezred gépei is. A Eurofighter-eket egy Airbus A400M teher és egy A310-es személyszállító repülőgép kísérte el az Atlanti-óceánt átszelő útra. Ezek a szükséges földi rendszerek mellett 200 főnyi katonát is eljuttattak az Egyesült Államokba. A két repülőegység felkészülése a hadgyakorlatra már hónapokkal ezelőtt elkezdődött. 2017-ben ugyanezen alakulat gépei és személyzete vett részt a Red Flag-on, míg 2018-ban két másik ezred, a 12. és 15. Utóbbiak a McDonell Douglas F/A-18 Hornet típust repülik.

Leszállították az utolsó Airbus Helicopters EC665 Tiger HAD harci helikoptert is a spanyol hadsereg számára 2020. január 14-én. Így teljessé vált a 18 darabra szóló rendelési állomány. Az utolsónak átadott példányt eredetileg prototípusként használták a spanyol HAD-flotta fejlesztéséhez, és végül utólag építették be a Block 2-es (B2) konfigurációnak megfelelő rendszereket. Az elkövetkező időben a még meglévő négy spanyol Block 1-es Tiger HAD helikopter átalakítása Block 2-re lesz az Airbus fő feladata.

További információk láttak napvilágot a Szuhoj Szu-34 Fullback vadászbombázók továbbfejlesztett változatáról. Ezek a Szu-34M változatok a gyártó szerint kétszer hatékonyabbak lesznek a harcmezőn, továbbfejlesztett fedélzeti rádiólokátoraik és navigációs rendszereiknek is köszönhetően. Továbbá felderítő repülések végrehajtására is alkalmasabbak lesznek az előző szériához viszonyítva. Ezen verzió első prototípusa várhatólag 2022-ben hajtja végre első felszállását. Az első Szu-34M gyártása még ebben az évben elkezdődik a novoszibirszki üzemben. A továbbfejlesztést nagyrészt a szíriai tapasztalatok alapján végezték. A felderítő feladatok végrehajtására három különféle konténert fognak használni. Az UKR-RT a rádióelektronikai felderítésre, az UKR-OE az optikai felderítésre lesz képes, míg az UKR-RL-be egy beépített Pika-M radar végzi majd a felderítést.

Utóbbinak a fejlesztése már befejeződött és repülés közben is folytattak vele teszteket. Ezek során bebizonyosodott, hogy 300 kilométeres távolságból 1-1,5 méteres felbontású radarkép előállítására képes. A rádióelektronikai felderítésre képes UKR-RT esetében a beltartalom a Tupoljev Tu-214R felderítő repülőgépek számára kifejlesztett M400A rádióelektronikai felderítő rendszeren fog alapulni. Itt a méretbeli csökkentést úgy szeretnék végrehajtani, hogy a rendszer műszaki jellemzői nem változnak meg. Így akárcsak az eredeti M400A, ez is képes lesz rádiólokátorok, rádióadók és mobiltelefonok jeleit érzékelni és helyüket megállapítani. A Szuhoj Szu-34M új elektronikai hadviselési rendszert és új fegyvereket is kap majd.

Orosz források szerint már több mint 120 darab rakétát szállítottak le Törökország számára az Sz-400-as Triumf (SA-21 Growler) légvédelmi rendszerhez. Mindezek mellett jelentős mennyiségű a már átadásra került kiegészítő felszerelés, alkatrészek és szerszámok mennyisége is.

A The Economic Times indiai napilap szerint az indiai haditengerészet csak hat további Kamov Ka-31 Helix légtérellenőrző helikoptert fog vásárolni Oroszországtól, a korábban tervezett tíz helyett. Ennek oka az indiai flotta elégtelen finanszírozása, ugyanis a 2020-as költségvetésből csak 5,815 milliárd dollárt különítettek el a flotta számára a várt 7,654 milliárd helyett. A tíz forgószárnyasért 520 millió dollárt terveztek kifizetni. Azonban a Ka-31-ek újabb példányainak megvásárlása továbbra is az indiai haditengerészet egyik prioritása. Ezek a helikopterek kritikus jelentőségűek az indiai haditengerészet számára, mivel elősegítik a radarlefedettség növelését. A hajók fedélzetén lévő radaroknak korlátozott a felderítő képessége a föld görbülete okán, így csak már igen közelről képesek felderíteni és nyomon követni az alacsonyan repülő célokat, különösen a hajók elleni rakétákat és robotrepülőgépeket. A szovjet/orosz eredetű típus nem jelent újdonságot Indiában, hiszen 14 darabja már 2003 óta szolgálatban áll a flotta repülőerőinél. Az első kilencet 1999-ben rendelték meg, ezt a 2004-ig leszállított mennyiséget egészített ki a 2009-ben megrendelt öt gép. Ezek közül hat példányt 2015-től Oroszországban nagyjavítottak. Meg kell jegyezni, hogy jelenleg a flotta tengeralattjárók és felszíni egységek elleni bevetésekre alkalmas forgószárnyasainál 61 darabos hiány áll fenn.

Január 20-án sikeresen befejeződtek az indonéz a KRI ALUGORO (405) tengeralattjáró tengeren végzett merülési próbái. A német eredetű TYPE 209/1400-as osztály tervei szerint elkészült és 2019. április 12-én vízre is került harmadik egység lett az ALUGORO. Ennek a tengeralattjárónak az az érdekessége, hogy összeszerelését helyben végezték el a PT PAL hajógyárban. A helyi összeszerelés megvalósításában a dél-koreai Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering (DSME) nyújtott segítséget. Az ALUGORO eredetileg még 2018-ban került volna vízre, azonban a vízre tétel helyszíne túl sekély volt, így erre csak egy pár 100 méterrel odébb nyílt lehetőség, immáron a 2019-es évben. Indonézia első TYPE 209/1400-as osztályú tengeralattjárója a KRI NAGAPASA (403) 2017 augusztusában, míg testvérhajója a KRI ARDADEDALI (404) 2018 áprilisában került átadásra. Eme két elsőnek elkészült tengeralattjárót még a dél-korai Daewoo Shipbuilding & Marine Engineering építette meg. A 3 tengeralattjáróért a 2011-es szerződéskötéskor 1,1 milliárd dollárt fizetett ki Indonézia. További másik három TYPE 209/1400-as osztályú egységet is megrendeltek 2019 áprilisában 1,2 milliárd dollárért. A negyedik tengeralattjáró hat moduljából a PT PAL hajógyár kettőt készít majd el, az ötödikhez már négyet, míg a hatodikat teljes egészében ők építik meg, természetesen a Daewoo hathatós támogatásával.

Miközben megérkezett két francia Dassault Rafale vadászbombázó Finnországba a helyi tesztek elvégzésére, kiderült, egy másik államban szó sincs helyi hideg éghajlati viszonyok között végzett saját próbákról. Kanadáról van szó, ahol a finn tesztek médiában történt megemlítése okán tették fel a kérdést sokan, hogy áll Ottawa a hasonló próbákhoz. A 88 gép beszerzésével kecsegtető kanadai tenderről adott tájékoztató szerint a rendszerek és repülőgépek teljesítményét méltányosan értékelő teszteket nem terveznek lefolytatni.

Végrehajtotta első repülését a Bell Textron-Boeing CMV-22B Osprey billenőrotoros szállítógép január 21-én. A CMV-22B változat leginkább a szállítási feladatok ellátása érdekében megnövelt 2130 kilométeres hatótávolságában, magas frekvenciájú rádióiban és utastájékoztató rendszerében fog eltérést mutatni a tengerészgyalogság által jelenleg is használt MV-22B változattól. Az új szállítógépre igencsak szükség mutatkozik majd hamarosan, hiszen hamarabb kivonná szolgálatból Grumman C-2A Greyhound szállítógépeit az Amerikai Haditengerészet. A típus nyugdíjazását 2027-re prognosztizálták, azonban ezt 2018 utolsó negyedévében már 2024-re tették át. Leváltásukra csakis a CMV-22B Osprey billenőrotoros gépek szolgálnak majd, ezekből eddig 44 darabot rendeltek meg. A 2018-as év augusztusában a USS GEORGE HW. BUSH (CVN 77) repülőgép-hordozó fedélzetén hajtottak végre rövid nekifutással felszállásokat, illetve rövid kifutással végzet leszállásokat is az Osprey képességeit vizsgálva. Az így megvalósított fel-és leszállások előnye, a függőlegesen végzet fel-és leszállásokhoz képest, a nagyobb megengedhető tömeg. A teszteléseket végző HX-21-es repülőszázad személyzete ezen próbák során a majd 26 tonnás CMV-22 Osprey konvertiplánnal is gond nélkül landolt és szállt fel a hordozó repülőfedélzetéről. Meg kell említeni azt is, hogy a leváltásra ítélt C-2A Greyhound hordozófedélzeti szállítógépek maximális tömege a 22 tonna volt.

A flottánál fennálló tankergondok okán, a gép képességeit bővítő, légi üzemanyag-átadást megvalósító VARS (V-22 Aerial Refueling System) készlet minél előbbi alkalmazhatósága jól jönne a CMV-22B számára is. A szállítótérbe könnyedén beszerelhető VARS alapját a Cobham FR300-as hajlékonycsöves légi üzemanyag átadó rendszere alkotja és segítségével 4500 kilogrammnyi üzemanyag válik átadhatóvá más gépek számára repülés közben. A CMV-22B sorozatgyártása 2020-ban veszi kezdetét és 2021-től várható az első három példány megjelenése a repülőgép-hordozók fedélzetén. A C-2A Greyhound szállítógépek kivonását az igen alacsony hadrafoghatóságuk indokolja, hiszen ebben a tavalyi évben ez 40% körül mozgott, ami nem túl fényes eredmény, de mindenképpen jobb, mint az azt megelőző évé, amikor ez 32% volt. A másik tényező, ami a váltást gyorsíthatja, az a CMV-22B Osprey gyártási kapacitása. A Bell-Boeing páros képes a gyártási ütemet tartani, amivel a kiképzés is szinkronban van, hiszen a tengerészgyalogságnál könnyedén folyhat a haditengerészeti személyek képzése is. 2018 utolsó hónapjában felállította első, Bell-Boeing CMV-22B Osprey billenőrotoros szállítógépekkel repülő századát az Amerikai Haditengerészet. A VRM-30 Titans a nyugati parton lesz megtalálható, míg a keleti parton a VRM-40-es század fog diszlokálni. A flotta tesztcéljaira szolgáló első CMV-22B Osprey átadása 2020 első félévében várható.

Megkapta első Lockheed Martin F-35C Lightning II vadászbombázóját az Amerikai Tengerészgyalogság január 21-én. Eme változattal elsőként ellátott, a 3. repülőezred alárendeltségébe tartozó VMFA-314-es repülőszázad a Fekete Lovagok, a kaliforniai Miramar légibázison települ. Ez az 1943-ban alapított repülőszázad volt az első sugárhajtású repülőgépet alkalmazó tengerészgyalogos repülőszázad még 1952-ben, a Grumman F-9F Panther hadrendbe állításával. További elsőségeik voltak még 1961-ben az F-4B Phantom II-es, majd 1982-ben az F/A-18 Hornet. A most megérkezett 301-es oldalszámú F-35C-t még további 66 darab fogja követni, így négy tengerészgyalogos repülőszázad állományában lesz megtalálható a hordozófedélzeti üzemeltetésre alkalmas Lightning változat, amely egységek gépei időszakosan települni fognak az amerikai flotta repülőgép-hordozóin is.

A Pearl Harbour elleni Japán támadás afroamerikai hőséről, Doris Miller-ről nevezik majd el a negyedik FORD-osztályú repülőgép-hordozót az Egyesült Államokban. A CVN-81-es egység már a második olyan hajó, mely a USS WEST VIRGINIA (BB-48) egykori szakácsának nevét kapja, hiszen a KNOX-osztályú rombolók egyik tagja is az ő nevét viselte.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Boeing F-15SA

Eurofighter Typhoon EF2000

Sikorsky MH-60S Seahawk

Panavia Tornado IDS

McDonnell Douglas F/A-18A Hornet

Airbus A400M Atlas

Lockheed C-5M Super Galaxy

Eurocopter EC665 Tiger

Lockheed Martin F-35A Lightning II

Szuhoj Szu-35Sz

Boeing CV-22B Osprey

Dassault Mirage 5F

Douglas A-4N Skyhawk

PZL-Swidnik W3 Sokol

Lockheed TF-104G Starfighter

Dassault Rafale C

Boeing RC-135V Rivet Joint

KAI T-50 Golden Eagle

General Dynamics F-16AM Fighting Falcon

NHI NH90TTH

McDonnell Douglas F-4 Phantom FG.1

Szólj hozzá

Leonardo Lockheed Martin F-35A Szuhoj F-35C Dassault Kamov Rafale Lightning II Eurofighter Typhoon Tupoljev Airbus Helicopters Szu-34 CMV-22B Sz-400 Triumf SA-21 Growler Sea King ASaC.7 Crowsnest Merlin HM.2 TYPE 209/1400 KRI NAGAPASA (403) KRI ARDADEDALI (404) Szu-34M a Thales Searchwater Airborne Surveillance and Control ASaC SKASaC A330 MRTT Voyager EC665 Tiger HAD Fullback UKR-RT UKR-OE UKR-RL Pika-M Tu-214R M400A Ka-31 Helix KRI ALUGORO (405) Bell Textron-Boeing