2020.03.21
Sikeresen teljesítette tesztfeladatait az Aero Vodochody L-39NG 7002-es gyártási számú Albatrosz sugárhajtású kiképzőgép tesztpéldánya a Cseh Repülési és Kutatóközpontban (VZLU). Ezt a gépet a földi statikus tesztekre használták, vizsgálva rajta a sárkányszerkezet erősségét a különféle irányú erőbehatásokkal szemben. Ezeket a teszteket az európai katonai légialkalmassági bizonyítvány által elvárt kritériumok szerint végezték el. A tervezett igénybevételt 100%-nak tekintő erőhatásokat gond nélkül bírta az L-39NG szerkezete, így ezután jött a próba azon része, ahol a tervezettnél nagyobb erőhatásoknak volt kitéve. Ezek során az első szerkezeti elváltozásokat 110%-nál észlelték, így próbákat befejeznek tekintették az Aero Vodochody szakemberei. A 7002-es törzsének el nem deformálódott részeit további földi próbákhoz fogják felhasználni a jövőben.
Az L-39NG a Williams International FJ44-4M jelzést viselő változatával van ellátva, míg a repülési műszereket a Genesys Aerosystems, illetve a HUD-ot a Speel Praha készíti el. Az L-39NG a fejlesztők szerint megtartja az előd legjobb tulajdonságait, mint az alacsony üzemeltetési költség, a nagyfokú megbízhatóság, a könnyű üzemeltethetőség és a magas rendelkezésre állás. Tenni fogja mindezt a modern avionikával, ami számos szimulációs technológiát is magában foglal. A leírtakban joggal bízhat a gyártó, hiszen az L-39NG alkatrészeinek csak mindössze fel új tervezésű és gyártású. Az új szárnnyal, avionikával és hajtóművel ellátott, 15000 repült órás élettartammal rendelkező Aero Vodochody L-39NG öt felfüggesztési ponttal rendelkezik, ezek terhelhetősége 1200 kilogramm. Felszereltsége lehetővé fogja tenni a 4. és 5. generációs repülőgépek jövőbeli pilótáinak képzését is.
Spanyolországból májusban fognak áttelepülni Irakba az ország szárazföldi haderejének NHIndustries NH90-es helikopterei. A kijelölt állomány a felkészítés utolsó szakaszában van már jelenleg. Az NH90-ek a Bagdadtól 30 kilométerre található Tajzi bázison állomásozó Toro harci kötelék három CH-47 Chinook helikopterét fogja felváltani. Itt további három Cougar is repül spanyol felségjelzéssel ellátva. A spanyol helikopterek alapvetően személy-és teherszállító feladatokat látnak el Irakban, nem pedig harci bevetéseket teljesítenek.
Jelenleg már a légi és a műszaki személyzet ismerkedik meg az új TALIOS célmegjelölő konténerrel a CHARLES DE GAULLE hordozó fedélzetén. A Thales Optronique új fejlesztésű célmegjelölő konténere jó ideig, mint PDL NG (Pod de Désignation Laser de Nouvelle Génération) szerepelt a hivatalos közleményekben. Az infravörös és hagyományos képet egyaránt HD minőségben készítő TALIOS célmegjelölővel 2016 októberétől kezdődtek a légi tesztek egy Rafale vadászbombázó alá függesztve. Meg kell jegyezni, hogy a légierő és a haditengerészet számára beszerzésre kerülő 45 célmegjelölő konténeréből 20-nak az árát már belekalkulálták a 2014 és 2019 közötti katonai költségvetésbe.
A 450 millió eurós fejlesztés végére egy infravörös tartományban 1280 × 1024 pixeles felbontásra képes érzékelő mellett egy 640 × 560 pixeles felbontású nappali kamerával is ellátott konténer valósult meg, ami pontosabb GPS koordináták meghatározását teszi lehetővé, javítva ezzel az AASM Hammer rakéta-póthajtású bombák találati arányát, valamint kialakításából adódóan jobban ellenáll a repülőgép-hordozókon végzett leszállások okozta erőhatásoknak és csökkentett radarkeresztmetszettel is rendelkezik. Az infravörös és hagyományos képet egyaránt HD minőségben készítő TALIOS célmegjelölő konténer szolgálatba állítását 2016 októberében - az első repülése alkalmával - még 2018-ra várták. A francia flotta Dassault Rafale vadászbombázói tizenöt évig a DAMOCLES célmegjelölőt használták, ami felett minden tekintettben eljárt már az idő, így cseréje egyre sürgetőbbé vált. Amint a képzés befejeződik, a TALIOS célmegjelölő konténer szolgálatba lép majd a haditengerészeti Rafale variánson.
Indiában március 17-én hajtotta végre első repülését a Hindustan Aeronautics Limited (HAL) Tejas első olyan példánya, mely már teljes képességekkel (légi utántölthetőség, Rafael Derby rakétákon alapuló látótávolságon túli légiharc képesség) rendelkezve került le a gyártósorról. A 40 percig tartó első szárnyalásra a Bengaluru-i repülőtérről indult a gép és az eseménymentes repülést követően ide is érkezett vissza. A HAL szerint összesen 16 ilyen, teljes képességgel rendelkező repülőgépet szállítanak majd le az Indiai Légierő számára. Ezeket a 18. repülőszázad a Flying Bullets fogja megkapni. Az első kettőt ebben az évben adják át, míg a maradékot 2021 áprilisáig kell kézbesíteni. A típusból 16 darab nem teljes képességű példány áll hadrendben a 45. repülőszázadnál (Flying Daggers), ezt egészíti majd ki a fent említett 16 repülőgép, valamint ezek mellé 8 darab kétülésest is elkészítenek, így lesz teljes a 40 darab Mark 1-re szóló megrendelés. Később az első 16 darab nem teljes képességű példány is teljes képességűvé fog válni egy modernizálást követően. A következő legyártásra kerülő 83 darab már a továbbfejlesztett Mark 1A Tejas lesz (73 együléses Tejas Mk1A-t és 10 kétüléses változat), amelyek 5,46 milliárd dolláros megrendelését a múlt hónapban véglegesítették. Ezt azonban még jóvá kell hagynia a Biztonsági Kabinet Bizottságának, ami akár egy évet is igénybe vehet. A szállítások csak a szerződés aláírását követően három évvel kezdődhetnek el. A HAL arra készül, hogy évi 16 repülőgépet előállító csúcsteljesítménye legyen erre az időre.
Májustól várják az újabb Boeing P-8I Neptune tengeri járőrgépek megérkezését Indiában. A típusból eddig nyolc példány érkezett meg, a következő négy repülőgép az eredeti, 2009-ben aláírt 2,2 milliárd dolláros szerződésben opcióként szerepelt. Ezek a repülőgépek ugyanolyan konfigurációban lesznek legyártva, mint a korábbi nyolc P-8I Neptune. Az utolsó gép érkezését 2022 januárjára tervezik.
Újra hallatott magáról a MiG-21-es leszármazott, a JL-9 Mountain Eagle. A kétüléses szuperszonikus kiképzőgépet Kínában a haditengerészet is rendszeresítette, de csak szárazföldi repülőtereken végzett pilótaképzés céljára. Pár éve felröppenek hírek a hajófedélzeti variánsról is, de eddig képi bizonyíték erről nem került elő. Ezen a héten viszont a gép gyártását végző Guizhou Aviation Industry Corporation által kiadott több promóciós anyagában újra megemlítették ezt a változatot. Ebből az szűrhető le, hogy a flotta megrendelésének elnyerésére folynak a hordozófedélzeti üzemre képes JL-9-es fejlesztési munkálatai. A jelentős szerkezeti módosítással, megerősítéssel járó munka fontos lehet, hiszen a hordozófedélzeti pilótaképzésre alkalmas kiképzőgéppel a kínai flotta jelenleg még nem rendelkezik, pedig a repülőgép-hordozó állománya szépen gyarapodásnak indult. A megrendelésre esélyes lehet még a Hongdu Aviation Industry Group által kifejlesztett JL-10-es Falcon is, ez a kéthajtóműves kialakítása miatt biztonságosabban tűnik, viszont ára magasabb.
Március 9-én hajtotta végre utolsó repülését Japánban a McDonnell Douglas RF-4E-k és az RF-4EJ-k vegyes köteléke. Az RF-4E felderítőgépek az 1972-es évben lettek megrendelve az RF-86F Sabre gépek pótlására. A 14 RF-4E mindegyikét a McDonnell Douglas építette meg St. Louis-ban. Az első 1974 decemberében érkezett meg a felkelő nap országába, ahol ezt az alváltozatot egyedül repülő 501. század a következő évtől vált bevethetővé új gépeivel. Az alegység az 1980-as években 15 darab RF-4EJ változatot is kapott. Ezek, mint vadászgépek már nem kerültek modernizálásra, de a törzs alatti középső felfüggesztési ponton képessé váltak egy alacsony magasságú felderítőkonténer, vagy egy rádióelektronikai felderítőkonténer, vagy egy nagy hatótávolságú ferde tengelyű fotózásra használt konténer hordozására. Az 501-ek a 29 gépek vegyes állományból az évek során mindössze kettőt veszítettek el.
Bár az elmúlt öt évben megvalósultak eredményes fejlesztések, a Lockheed Martin F-35-ök számára az üzemeltetési háttér megkönnyítésére megalkotott ALIS (Autonomic Logistics Information System) szoftver továbbra sem képes ellátni feladatait az elvártak szerint. Az ALIS nyomon követi az alkatrészek cseréjéig hátralévő időt, a karbantartási ütemtervet és magát a repülőgép karbantartását is. Továbbá felügyeli az ellátási lánc rendszerét és kezeli az alkatrészek leltárát is. A legutóbbi Számvevőszéki jelentés azt tanácsolta a Védelmi Minisztériumnak, hogy szüntessék meg az ALIS rendszer alkalmazását. Az 58 oldalas jelentés készítése során öt F-35-öket üzemeltető légibázisra is ellátogattak a készítők, és a helyszínen gyűjtöttek információkat az ALIS-ről.
A 4700 darab hiányt felvonultató listában a legsúlyosabbak az 1., vagy a 2. kategóriába tartozók. Ezek veszélyeztethetik a biztonságot, illetve akadályozhatják, vagy korlátozhatják a harci bevetések sikeres végrehajtását. A jelentésben az is benne foglaltatik, hogy az ALIS általában jobb teljesítményt nyújt, mint 5 évvel ezelőtt. Konkrétan mind az öt repülőtéren a felhasználók kijelentették, hogy az adatfeldolgozás, az információk letöltése és a képernyőn történő navigálás általában gyorsabb, mint az előző években. De mindezek ellenére az F-35-ök napi üzemeltetése során továbbra is jelentős kihívásokkal jár, például az ALIS nem kellő mértékben segíti a munkát, mivel a pontatlan és/vagy hiányzó adatok időnként azt eredményezik, hogy a rendszer jelzést ad arról, hogy az adott F-35 repülőgéppel nem szabad repülni.
Továbbá a számítógépes rendszer is terjedelmesebb mint kellene, gyakran szakadozik az internetes kapcsolat, valamint az ALIS üzemeltetéséhez néha gyártói támogatásra van szükség. Az elvártnál nagyobb létszámú karbantartással és annak felügyeletével foglalkozó létszám nem torelható, akárcsak a lassú átfutási idők. Hosszú távon a Lockheed Martin azt tervezi, hogy leállítja az ALIS-t, és felváltja az ODIN-nal (Operatív Adatok Integrált Hálózata), amely egy felhőalapú rendszer lesz. Reményeik szerint ezzel nem lesznek problémák és 2022 decemberéig készen lesz a megerősített kibervédelemmel ellátott rendszerük, amelynek első hardverei még idén megérkeznek majd az üzemeltetőkhöz.
Tovább fogja gyarapítani AGM-88E AARGM lokátorromboló rakétákból álló mennyiségét az Amerikai Haditengerészet. A HARM legújabb leszármazottja nemrégiben állt szolgálatba Amerikában és Olaszországban, valamint megrendelte már Ausztrália és Németország is. Most az Alliant Techsystems Operations 164 millió dolláros szerződést nyert el, ami 260 darab AGM-88E AARGM leszállításáról szól. Azonban ahogy ez már több amerikai példány esetében is megtörtént, ezekhez felhasználják a régebbi AGM-88B-k egyes elemeit is. Ezek új érzékelőegységgel és fedélzeti elektronikával történő átalakításával jön létre az AARGM.
Útnak indult Nagy-Britannia felé Brazíliából az utolsó AH-11A Super Lynx helikopter is. Az N-4006-os lajstromszámú gép a Leonardo Marconi Westland (LMW) központja, Yeovil felé vette az irányt, ahol egy alapos korszerűsítése fog átesni. A brit jelölésrendszerben Super Lynx Mk.21B-ként emlegetett variáns egy 2014 júliusában megkötött, 160 millió dolláros (117 millió euró) értéket meghaladó szerződés keretében kerül modernizálásra az AH-11A Super Lynx (Super Lynx Mk.21A) változatból. Az Egyesült Királyságban található Yeovilban, egy átfogó korszerűsítési program során, mind a nyolc dél-amerikai Super Lynx LHTEC CTS 800-4N hajtóművekkel kerül ellátására (ezek találhatók meg a Lynx Mk.9A, a Super Lynx 300 és az AW159 változatokban is), új navigációs és elektronikai hadviselés támogató rendszerek kerülnek beépítésre, de színes kijelzők is megjelennek a pilótafülke műszerfalán és a pilóták már éjjellátó szemüveget is alkalmazhatnak feladataik lerepülése során. Az N-4006-os lajstromszámú gép megérkeztével már 5 brazil forgószárnyas lesz megtalálható az üzemben, a korszerűsítés különféle fázisaiban. Az N-4001-es és az N4004-es már szolgálatba állt, míg az N4005-ös éppen a hazatértét és az összeszerelését követő, de az átvételt megelőző berepülési szakasz végén jár.
NETARZENÁL GALÉRIA
McDonnell Douglas EF-18B Hornet
North American F-100F Super Sabre