2020. ápr 11.

2020.04.11

írta: Netarzenál
2020.04.11

Ukrajna nagyobb mennyiségű gyalogsági harcjárművet vásárolt külföldről. A használt páncélosok vasúton érkeztek meg az országba április első napjaiban. A fotók alapján megállapítható, hogy a 37 darab jármű a szovjet érában megalkotott BMP-1-es Csehszlovákiában gyártott BVP-1-es változata. Ezeket 1970 és 1989 között állították elő. A beszerzést végrehajtó Ukroboronprom nem részletezte a fent említett BVP-1-ek szállítóját, de jó eséllyel ezek a Cseh Köztársaságtól kerültek megvásárlásra. Érdekesség, hogy a BVP-1-ek 2A28 73 milliméteres félautomata lövegcsöve feletti 9M14 Malyutka (AT-3 Sagger) irányított páncéltörő rakéta indítósínje hiányzott. Ezt a fegyverkategóriát azonban könnyedén pótolhatják a fejlettebb 9M113 Konkurs (AT-5 Spandrel), vagy a Stugna-P rendszerek beszerelésével.

Beépítésre került az első új hanglokátor a Brit Királyi Haditengerészet egységébe. A Type 23-as, vagy DUKE-osztályba tartozó HMS PORTLAND (F79) fregatt az Ultra Electronics Command & Sonar Systems által tervezett 2150 típusú berendezést kapta meg orr-része felszín alatt kialakított dudorában elhelyezve. Elődje a Thales 2050 típusú hanglokátor az 1990-es évek óta áll a Királyi Haditengerészet szolgálatában. Az új aktív-passzív szonár egy korszerű felhasználói felületet alkalmaz a megjelenítésre, amely javítja a hatékonyságot és a rendszer használhatóságát. A berendezés digitális vezérlése minimalizálja az interferenciát, csökkenti a hajók kábelezésének mértékét, maximalizálja a megbízhatóságot és meghosszabbítja a szonár karbantartási intervallumát legalább öt évre. London eddig összesen nyolc darab Type 23-as osztályba tartozó fregatt (KENT, NORTHUMBERLAND, SOMERSET, ST. ALBANS, SUTHERLAND, WESTMINSTER, RICHMOND, PORTLAND) felszerelését rendelte meg a 2150 típusú hanglokátorral. Továbbá a következő generációt képviselő Type-26-os hajóosztály egységein is alkalmazni fogják ezt a szonár típust a britek. A 2150 típusú berendezés automatikusan képes felismerni a tengeri emlősöket, a torpedókat és az aknákat, valamint a hajóra veszélyt jelentő akadályokat.

Elhagyta a BAE Systems mintegy 9000 embert foglalkoztató Barrow in Furness-i hajógyárát a negyediknek megépített ASTUTE-osztályú tengeralattjáró a HMS AUDACIOUS (S122). A tengeralattjáró a Brit Királyi Haditengerészet Clyde-i bázisára hajózott át 2020. április 7-én. Innen fogják majd a flotta által felügyelt tengeri próbajáratait elvégezni, mielőtt hadrendbe állítanák a haditengerészetnél. Erre a jeles alkalomara egyébként még 2019 nyarán sort kellett volna keríteni az AUDACIOUS esetében. A nukleáris meghajtású AUDACIOUS 2018 januárjában az építési helyének közelében merült víz alá első alkalommal, a fedélzeti rendszerek próbáihoz, na meg a víztömörség ellenőrzéséhez. A próba teljes sikerrel zárult, így az AUDACIOUS még abban az évben megkezdhette a gyártó által végzett tengeri próbáit. Eddig nem részletezett technikai problémák miatt azonban a hadrendbe állítás csúszik, várhatólag 17 hónapot. Ez a késés várhatólag kihat majd a még építés alatt álló másik három testvérhajóra is. A BAE Systems által épített ASTUTE-osztály tagjai 7400 tonnásak és 97 méter hosszúak. Szolgálatba eddig három tengeralattjáró (ASTUTE, ARTFUL, AMBUSH) állt, további három (ANSON, AGAMEMNON és AJAX) építés alatt áll.

Nagy hatótávolságú, légi célok elleni fegyverzettel is rendelkezni fog a Szuhoj Szu-35-ös vadászbombázó az Izvesztyija orosz napilap értesülései szerint. Ez a fegyver régről ismerős lehet, ugyanis számtalan kiállításon bemutatták már R-37M (NATO-kód: AA-13 Arrow), illetve RVV-BD jelzéssel. A MAKS-2011-en hatótávolságként 200 kilométert adtak meg, míg az indulótömeget 510 kilogrammban határozták meg. Hordozóeszközként az akkor még PAK-FA néven ismert Szuhoj Szu-57-es is megemlítésre került a MiG-31M Foxhound nehézvadászok mellett. Majd a MAKS-2019-en az R-37M makettje már látható volt egy Szu-35-ös szárnya alá függesztve. A Mach 6 sebesség elérésére képes, vagyis hiperszonikus légiharc-rakétát aktív radarvezérléssel látják el és a hírek szerint nagy méretei ellenére nem csak nagyméretű célpontok (tartálygépek, légtérfelderítők, rádióelektronikai felderítők) ellen lehet majd hatékonyan alkalmazni. A nagy sebesség miatt a rakéta két-három perc alatt megteszi a maximális távolságot a célig. A várakozások szerint egy Szu-35-ös kettő-négy darab R-37M hordozására lesz képes egyidejűleg. Jelenleg az elektromágneses kompatibilitást és a fedélzeti fegyverrendszerbe való integrációt tesztelik az oroszok a lap értesülései szerint. Ugyancsak innen származó információ, hogy még ebben az évben felszáll majd az első olyan Szu-35-ös, mely az R-37M-et hordozza, igaz még csak tesztcéllal.

Katonai küldöttség járt a közelmúltban Oroszországban, méghozzá az egykori szovjet tagköztársaságból, Azerbajdzsánból. A látogatás során megtekintették a Szu-35-ös és a MiG-35-ös vadászbombázókat előállító üzemeket, illetve az utóbbi típus kétüléses változatával repülhettek is az azeriek. Még 2019. augusztus 15-én Azerbajdzsán pakisztáni nagykövete nyilatkozott úgy, hogy Baku 10 darab kínai/pakisztáni CAC/PAC FC-1/JF-17 Thunder vadászbombázót fog beszerezni. Hivatalos bejelentés erről a mai napig nem látott napvilágot. Azerbajdzsán légierejének fő erejét 12 együléses MiG-29-es, 2 darab kétüléses MiG-29UB, valamint 16 együléses Szu-25 és 3 kétüléses Szu-25UB képezi. Ezek lecserélése lassan időszerűvé fog válni, így a JF-17-ről szóló szerződés aláírásának eddig meg nem történte okán, teljesen érthető az oroszországi beszerzési lehetőségek felmérése.

Katar légiereje újabb Dassault Aviation Rafale vadászbombázókkal erősödött a közelmúltban. Így már 15 gép található meg a típust elsőként alkalmazó repülőszázad állományában, amelyik így ennek köszönhetően immáron teljessé vált. A francia típus számára Nyugat-Katarban felújítottak egy légibázist is. Ide, a Tamim támaszpontra érkeztek meg az első átadott Rafale vadászbombázók is, szám szerint négy együléses EQ és egy kétüléses DQ változat 2019. június 6-án. A második Rafale szállítmány, amely két DQ és három EQ változatból állt 2019. július 3-án landolt. Ezután 2019. szeptember 3-án csak együléses példányok érkeztek meg a Tamim légibázisra. Katar még 2015. május 4-én döntött arról, hogy Franciaországtól 24 darab (18 darab együléses EQ és 6 kétüléses DQ) Rafale-t vásárol (állítólag japán bankok finanszírozásával), illetve további 12 példányra opciót jelentettek be, amit 2017 decemberében érvényesítettek is. Jelenleg Katar még fenntartja a lehetőséget, hogy akár 36 további Dassault Aviation Rafale vadászbombázót is beszerezzen, a már megrendelt 36 darab mellé.

Az Amerikai Haditengerészet hétfőn bejelentette, hogy az Egyesült Államok legújabb repülőgép-hordozója, a USS GERALD R. FORD (CVN 78) nemrégiben fejezte be a létfontosságú harci rendszerek tesztelését az Atlanti-óceánon. A hordozó fedélzeti rendszereiben megjelenő új technológiák sikeres integrációját is demonstráló próbák során az ellenséges repülőgépek szerepét eljátszó gépeket polgári cég biztosította. Ugyanis az ATAC (Airborne Tactical Advantage Company) által üzemeltetett IAI Kfir és Hawker Hunter repülőgépek közelítették meg több alkalommal is a USS GERALD R. FORD-ot a radar, illetve saját-ellenség azonosító rendszerének tesztjei alkalmával, ami igen alapos volt, hiszen több napon át tartott.

Míg más típusok esetében nem kerültek eddig napvilágra a megrendelések, vagy a lehetséges beszerzés elnapolása, addig ideiglenes jelleggel történő felfüggesztéssel a koronavírus okán, a Korea Aerospace Industries (KAI) FA-50 Fighting Eagle esetében nem erről van szó. A gyártó április 6-án közölte, hogy határozatlan időre elhalasztotta a típus Argentínába történő eladásának előkészületeit. Korábbi argentin médiajelentések szerint a dél-amerikai ország mintegy 10 repülőgépet vásárolt volna meg a Dél-Koreaiaktól. Argentína szűkös költségvetése jó eséllyel nem fogja lehetővé tenni a vírus megfékezésére tett lépéseket és az új harci repülőgépek beszerzését közel egyszerre, mivel a jelenlegi költségvetésből, amit csak lehet az egészségügyi ellátással kapcsolatos projektekre fordítani.

 

NETARZENÁL GALÉRIA

 

Saab JAS39C Gripen

McDonnell Douglas F-15C Eagle

Embraer KC-390

Rockwell B-1B Lancer

C-160D Transall

McDonnell Douglas F-4E Phantom II

Airbus A400M

Kawasaki OH-6D

Eurofighter F-2000A Typhoon

General Dynamics F-16A Fighting Falcon

English Electric Lightning F.6

Lockheed C-141C Starlifter

Hawker Hunter F.58

Boeing MV-22B Osprey

Kawasaki C-2

Lockheed C-5M Super Galaxy

Aerospatiale AS-532UL Cougar

General Dynamics F-111C Aardvark

Fiat G-91Y

McDonnell Douglas F/A-18C Hornet

Kamov Ka-52 Alligator

Szólj hozzá

fregatt BVP-1 JF-17 Thunder FC-1 AT-3 DUKE-osztály Szuhoj BMP-1 ARTFUL ASTUTE-osztály HMS AUDACIOUS (S122) ASTUTE AMBUSH ANSON AGAMEMNON AJAX Szu-35 R-37M AA-13 Arrow tengeralattjáró 9M14 Malyutka Sagger 9M113 Konkurs AT-5 Spandrel Stugna-P Type 23 HMS PORTLAND (F79) Ultra Electronics Command & Sonar Systems KENT NORTHUMBERLAND SOMERSET ST. ALBANS SUTHERLAND WESTMINSTER RICHMOND RVV-BD CAC/PAC