2021. aug 25.

Kína polgári kompokat alakított át hadi célokra

írta: Netarzenál
Kína polgári kompokat alakított át hadi célokra

A hírek szerint a 2019 óta a COSCO (China Ocean Shipping Co.) tulajdonában és üzemeltetésében álló, 15560 tonnás vízkiszorítású hajót, a BANG CSUI DAO RO/RO kompot látták el olyan megerősített szerkezetű, valamint megnövel hosszúságú rámpákkal, melyek lehetővé teszik páncélosok ki-és behajtását is.

A már 20 éve megépített BANG CSUI DAO mindezt teheti oly módon, hogy nem igényel már épített kikötői létesítményeket, vagyis katonai célokra még jobban igénybe vehetővé vált. A COSCO a kínai kormány tulajdonában van és több mint 700 teher-, tartály- és RO/RO hajóból álló flottát üzemeltet. Utóbbiaknak roppant fontos szerepük van a kínai autógyárak termékeinek elszállításában.

A kínai média beszámolói szerint a BANG CSUI DAO 2020 augusztusában részt vett a Kínai Néphadsereg kétéltű partraszálló gyakorlatain. A gyakorlaton készült felvételek azt mutatták, hogy a hajó a tengerészgyalogság ZTD-05 kétéltű páncélozott harcjárműveit szállította. Az eredetileg 1200 utas és mintegy száz személygépkocsi és kisteherautó szállítására készült komp, a módosítások után most már ötven darab, egyenként 26 tonnás páncélozott járművet és majdnem annyi katonai teherautót szállíthat, nagyjából 1000 katona mellett.

A polgári RO/RO kompokkal folytatott gyakorlatok az idén is folytatódtak Kínában, azonban ezeket nem módosították úgy, mint a BANG CSUI DAO-t. Ezek a hajók katonai járművekkel a fedélzetükön a flotta hadihajóival együttműködésben hajtottak végre feladatokat. Ezeken a 33000 tonnás BO HAI MA ZU, illetve a 16000 tonnás HU LU DAO vett részt. Előbbi a Bohai Ferry tulajdonában van, míg az utóbbit a China Shipping Passenger Liner Company birtokolja. A kínai kormány egyrészt fizeti a katonák által igényelt módosítások költségeit, másrészt a tulajdonosok kártérítést kapnak, ha ezeket a hajókat alkalmanként rövid katonai szolgálatra veszik igénybe.

A kínai flotta most még csekély, de egyre nagyobb mértékű partra szállító képességét a RO/RO hajók jelentősen növelhetnék, még úgy is, hogy átalakításuk nélkül, egy használható kikötő megszerzése elengedhetetlen feltétel. Egy Tajvan elleni invázió esetén segítségükkel a gyors be-és kirakodásnak köszönhetően igen rövid idő alatt lennének képesek jelentős katonai erő átdobására a kínaiak. Az ilyen RO/RO kompok nem bírják a zord időjárást, különösen a part menti területektől távol, továbbá nem alkalmasak hosszú utakra sem, de tökéletesen megfelelnének egy Tajvan elleni támadásnál.  Szakértők szerint Kínában jelenleg akár 63 darab olyan komp is akad, mely a módosítások után hadi használatba vehető lenne.

Szólj hozzá

Kína ZTD-05 BANG CSUI DAO RO/RO komp a COSCO China Ocean Shipping Co BO HAI MA ZU HU LU DAO Bohai Ferry China Shipping Passenger Liner Company